Vielä ET:stä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
mersufoorumini
Viestit: 17
Liittynyt: 02.11.2010 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Vielä ET:stä

Viesti Kirjoittaja mersufoorumini »

Onko alumiinivanteissa kaikissa tuo et luku stanssattu?
Pitäiskö tuon ET:n saada itsemittaamalla saman kuin valmistaja, vai onko siinä jotain erikoista? Mikä on tuo stanssattu luku E 3205 ja jos tuo 32 on ET-luku niin ei tule itsemittaamalla läheskään sama, olettaen että osaa mitata. :?:
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Yleensä se on joko stanssattuna tai valettuna. Tuo 32 ei kyllä ole mikään ET-luku, liekö sitten E-hyväksyntä vai mikä. Mitä luokkaa se sun mittaama ET on ja ennen kaikkea millaset vanteet on kyseessä?
S204, AZT250
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Minä olen kuullut että ET soittaa kotiin :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sergey kirjoitti:Tuolla kun oli vähän jo asiaa etenkin vanteiden tietojen ilmoittelusta, kun monelta puuttuu asiaankuuluvat tiedot niin tuli mieleen muutamia faktoja vanteista.

Ns. laatumerkki vanteet yleensä aina kertoo vanteessaan kaikki mitat ja tiedot. Mutta markkinoilla on valtavasti bulkkitavaraa joissa ei lue mitään tietoja. Tällaisten tavaroiden myynnille onkin sitten tavallisen ihmisen vaikea mitään tehdä ellei ole tietoinen kuinka tiedot saadaan urkittua esille. Monesti vanteissa on vain merkitty leveys ja halkaisija. Edes merkkivanteissa ei ole pulttijakoa monestikaan merkitty.

Kaikkein paras tapa mitata vanteen koko on hankkia tarjousladosta 2m mitta jossa myös tuumaskaala. Karkeasti arvioiden mittaustuloksen saadaan lähes poikkeuksetta oikea koko esille pelkästään tuloksia pyöristämällä kun tiedetään muutamia faktoja.

Tärkein fakta on se, että vanteen reunat on yleensä ½ tuumaa niin se on helppo laskea aina pois mittaustuloksista. toki löytyy eri kokoisia, mutta karkeasti arvioiden se pyörii n. ½" paikkeilla.

ET mittaus onkin vähän kinkkisempi homma, varsinkin jos rengas on vielä paikallaan.

ESIM.

1. Mitataan koko vanteen halkaisija tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan n. 1 tuuma isompi tulos mitä vanteen nimelliskoko on. Esim. jos mitta näyttää ~17" niin vanteen halkaisija on todellisuudessa 16". Jos mitta näyttää 17,3" niin silloin on kyseessä Michelin TRX 415mm vanne.

2. Mitataan koko vanteen leveys tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan vajaa 1tuuma leveämpi tulos mitä vanteen nimellisleveys on. Eli jos mitta näyttää 7,9" niin vanteen leveys on todellisuudessa 7".

3. ET laskutapa on kinkkisempi. Mitataan vanteen kiinnityspinnan ja uloimman takareunan etäisyys (takaylitys) milleinä (laudan pätkä on hyvä apu). Vanteen todellinen leveys jaetaan kahdella. Takaylityksestä vähennetään puolet vanteen leveydestä sekä puoli tuumaa eli ~13mm.

esim w124 standardi aluvanne:

takaylitys 144mm
leveys (7") 178mm /2 = 89mm
reunan leveys 13mm

144-89=55
55-13=42

tulos 7x15et42

Tuliko tolkkua vai jäikö jokin askarruttamaan?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

jovihava kirjoitti:Minä olen kuullut että ET soittaa kotiin :?
Lounaissuomen lyhennekirjoituskielellä ET tarkoittaa että-sanaa :)
mersufoorumini
Viestit: 17
Liittynyt: 02.11.2010 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mersufoorumini »

Steelauto on vanteiden nimi. Ostin sitten vissiin väärät ET-luvun vanteet.
Jos tuo ylläpitäjän laskutapa on oikein. Luulin, että vanteen puolenvälin etäisyys kiinnityspintaan on ET. Täten se olis ollut 43
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2564
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

mersufoorumini kirjoitti:Luulin, että vanteen puolenvälin etäisyys kiinnityspintaan on ET.
Niinhän se onkin.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ettei olisi Stilauto? Italialainen laatumerkki.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
mersufoorumini
Viestit: 17
Liittynyt: 02.11.2010 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mersufoorumini »

Taisi se olla, kun mulla on tuota dynastiaa niin ei säilynyt muistissa tallista netinääreen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”