Xenon valot,oletko häikäistynyt? Laittomat?
- Jari Nysten
- Viestit: 387
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
Mulle tuli semmoset viime talvena. Sumareista tuli niitten myötä toiset parkkivalotJari N kirjoitti:Tänään tuli laittomat H3 Ledit sumareihin, jos huomenna jo kokeilis
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
- Jari Nysten
- Viestit: 387
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
No sehän tässä vähän onkin tarkoitus, eihän niitä ikinä voi juuri laillisesti päällä pitää (kaupunkiajoa), saa senkin puoliumpioo käyttöön. (D2R lyhyt, H3 sumari) ja sit H1 pitkät.Supa kirjoitti:Mulle tuli semmoset viime talvena. Sumareista tuli niitten myötä toiset parkkivalotJari N kirjoitti:Tänään tuli laittomat H3 Ledit sumareihin, jos huomenna jo kokeilis
Eli vähän niinkuin päivavalot...
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Skodan xenonit?
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihenj, että JOKAISEN Octavian Xenonit häikäisevät aivan sairaasti? Se on selvä, että sopimattomaan optiikkaan väkisin tungetut xenonit aiheuttavat häikäisevää hajavaloa, mutta että uudessa autossa!
Itse vaihdoin edelliseen 210-koppaiseen umpiot ja jälkiasennusxenonit sekä lähivaloihin että pitkiin. Varmaan osasyynä oli hiekkapuhallettu vanha umpio, mutta kyllä ero oli käsittämättömän suuri xenonien hyväksi. Eivätkä ne häikäisseet. Lumikinokseen tai seinään oli hyvä mallata yläreunan rajausta, joka oli todella tarkka. Eikä ollut katsastusmiehelläkään mitään huomauttamista asiaan (mitä nyt ei löytänyt pesurin nappia panelista). Itse asiassa nykyisen alkuperäiset bi-xenonit eivät ole yhtä hyvät. Syynä lienee lamppujen ikä. Jos ovat alkuperäiset, niillä on jo 6 vuotta käyttöikää takana. Pitäisikin ostaa uudet ja pikkuisen valkoisemmalla värillä, nykyinen lienee värilämpötilaltaan enintän 4800.
Itse vaihdoin edelliseen 210-koppaiseen umpiot ja jälkiasennusxenonit sekä lähivaloihin että pitkiin. Varmaan osasyynä oli hiekkapuhallettu vanha umpio, mutta kyllä ero oli käsittämättömän suuri xenonien hyväksi. Eivätkä ne häikäisseet. Lumikinokseen tai seinään oli hyvä mallata yläreunan rajausta, joka oli todella tarkka. Eikä ollut katsastusmiehelläkään mitään huomauttamista asiaan (mitä nyt ei löytänyt pesurin nappia panelista). Itse asiassa nykyisen alkuperäiset bi-xenonit eivät ole yhtä hyvät. Syynä lienee lamppujen ikä. Jos ovat alkuperäiset, niillä on jo 6 vuotta käyttöikää takana. Pitäisikin ostaa uudet ja pikkuisen valkoisemmalla värillä, nykyinen lienee värilämpötilaltaan enintän 4800.
Octavian xenoneista ei tietoa,mutta miksi 80 % vastaan tulevista skooda yeteissä (vai mikälie jeti) palaa aina sumuvalot päällä keskellä kirkasta päivää?
W 210:n alkuperäiset n.10 vuotta vanhat valot on jo niin hiekkapuhallettu,että paranee huomattavasti vaihtamalla uudet-jopa ilman xenoneitakin.
W 210:n alkuperäiset n.10 vuotta vanhat valot on jo niin hiekkapuhallettu,että paranee huomattavasti vaihtamalla uudet-jopa ilman xenoneitakin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Yetissä taitaa olla sumarit ja päivävalot samassa umpiossa. Toiset yläreunassa ja toiset alhaalla.
Ja nuo H3, H7 ym kantaiset ledit taitaa olla tarkoitettu huomiovaloiksi. Niistä on turha mitään valotehoa edes odottaa. H7-ledistä lähtee erään kauppiaan mukaan 360 lumenia, kun esimerkiksi 4300K xenon taitaa antaa jotain 3200 lumenia.
Ja nuo H3, H7 ym kantaiset ledit taitaa olla tarkoitettu huomiovaloiksi. Niistä on turha mitään valotehoa edes odottaa. H7-ledistä lähtee erään kauppiaan mukaan 360 lumenia, kun esimerkiksi 4300K xenon taitaa antaa jotain 3200 lumenia.
Kun nyt on ledeistä puhetta niin pistetään tähän seuraavaa.
Mietinnän alla on nyt jonkin aikaa ollu laittaa auton lisävaloihin (hella ff200) ledit. Idea lähti eräiltä kotisivuilta mihin oli rakennettu polkupyörään ledi ajovalot ja näytti mukavan tehokkailta kuvissa.
Käytännössähän tämän toteutuksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta muutama asia mietityttää.
1. Miten ton jäähdytyksen laita, vaativat vissiin melko tehokkaan jäähdytyksen polttimolle?? Riittääkö ajoviima jäähdytykseksi?
2. Mistä löytyisi sopiva ledi, netistä oon löytäny muutamia sopivia mutta saisi mielellään olla vähän tehokkaampia kuin 900 lumenea
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
Ja pitäisi löytää sopivalle jännite alueellekin tai sitten pienempi kuin 12V jännitteelle olevia.
Jos näihin joku osaisi antaa pientä ohjeistusta ja selvennystä niin olisin kiitollinen
Mietinnän alla on nyt jonkin aikaa ollu laittaa auton lisävaloihin (hella ff200) ledit. Idea lähti eräiltä kotisivuilta mihin oli rakennettu polkupyörään ledi ajovalot ja näytti mukavan tehokkailta kuvissa.
Käytännössähän tämän toteutuksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta muutama asia mietityttää.
1. Miten ton jäähdytyksen laita, vaativat vissiin melko tehokkaan jäähdytyksen polttimolle?? Riittääkö ajoviima jäähdytykseksi?
2. Mistä löytyisi sopiva ledi, netistä oon löytäny muutamia sopivia mutta saisi mielellään olla vähän tehokkaampia kuin 900 lumenea
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
Ja pitäisi löytää sopivalle jännite alueellekin tai sitten pienempi kuin 12V jännitteelle olevia.
Jos näihin joku osaisi antaa pientä ohjeistusta ja selvennystä niin olisin kiitollinen
Teoriana ok, mutta käytännössä havainnut itsellä noiden senonisumareiden toimivan mainiosti. Nuohan on suunnattu nimenomaan näyttämään reilusti ojiin, koska minulla on tapana joskus kääntää rattiakin hämärässä ajaessani. Lyhyiden valot ei näytä tarpeeksi leveälle, tai ainakin itse koen ne niin.Jarkko N kirjoitti:Sumuvalot huonontavat näkyvyyttä kauaksi, koska ne antavat paljon valoa
lähelle. Silloin silmän aukko pienenee ja kauempana oleva vähäinen valo
näkyy huonommin. Hämäräsokeudesta kärsiviin tämä sattuu eniten.
Noin yleisesti autoissani on erittäin hyvät pitkät, joten lähialueen liikavalaistusta ei pääse helpolla syntymään.
Tossa justiinsa tuli istuttua tunti-pari W124:n hantissa ja täytyy kyllä todeta sen orkkisvalojen riittämättömyys edes näinkin valkoisella kelillä omille silmilleni. Vaan ei tuo auton omistajaa juuri tuntunut haittaavan...
Kyllähän se lähellä oleva valo näyttää paremmalta, muttei näytä paremmin.-norsu- kirjoitti:Teoriana ok, mutta käytännössä havainnut itsellä noiden senonisumareiden toimivan mainiosti. Nuohan on suunnattu nimenomaan näyttämään reilusti ojiin, koska minulla on tapana joskus kääntää rattiakin hämärässä ajaessani. Lyhyiden valot ei näytä tarpeeksi leveälle, tai ainakin itse koen ne niin.Jarkko N kirjoitti:Sumuvalot huonontavat näkyvyyttä kauaksi, koska ne antavat paljon valoa
lähelle. Silloin silmän aukko pienenee ja kauempana oleva vähäinen valo
näkyy huonommin. Hämäräsokeudesta kärsiviin tämä sattuu eniten.
Noin yleisesti autoissani on erittäin hyvät pitkät, joten lähialueen liikavalaistusta ei pääse helpolla syntymään.
Tossa justiinsa tuli istuttua tunti-pari W124:n hantissa ja täytyy kyllä todeta sen orkkisvalojen riittämättömyys edes näinkin valkoisella kelillä omille silmilleni. Vaan ei tuo auton omistajaa juuri tuntunut haittaavan...
Asia on helppo testata. Viet jonkin merkin 150 metrin päähän ja valaiset
läheltä taskulampulla. Sitten laitat 500W halogeenin valaisemaan lähelle
maahan, kuin sumuvalot. Kokeile sitten havaita merkki sumuvalolla
ja ilman. Ympäristö tulee olla pimeä.
W124:n orkkisvalot ovat erinomaiset, kun heijastimet ja lasit ovat
uudet ja polttimo on tavallista tehokkaampi H4, ja kun sumuvalo on
vaihdettu apukaukovaloksi. Sulkapyyhintä ei enää saakaan uusiin autoihin. Jos valoteho ei riitä, jännitteitä voi hiukan nostaa.
Voin näyttää ja luksimittarikin on käytettävänä ja vertailla voi R129:n uusiin ksenoneihin.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Tarkoitin valotehoa, ei sähkötehoa. Parhaat polttimot antavat tuplastithabandit^ kirjoitti:Menee kyllä nyt saivarteluksi, mutta onhan tuo normaalia tehokkaampi H4-poltinkin yhtä laiton, kuin xenon. Mikäli tarkoitat jotain 60 W tehokkaampaa.
valoa normipolttimoon verrattuna.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Uusimmassa TM:ssa on testi apukaukovaloista, jos kiinnostaa katsoa.
Pisimmät kantamat on halogeenivaloilla. Ksenonien etu on leveä keila.
Uudet valomääräykset suosivat jostain syystä ksenonvaloja, ne saavat olla
kirkkaammat kuin halogeenit.
Taitaa ksenonien tilalle kohta tulla ledit.
Pisimmät kantamat on halogeenivaloilla. Ksenonien etu on leveä keila.
Uudet valomääräykset suosivat jostain syystä ksenonvaloja, ne saavat olla
kirkkaammat kuin halogeenit.
Taitaa ksenonien tilalle kohta tulla ledit.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Ylivoimaisesti halogeenia pidempi kantama on apukaukovaloon laitettavalla (laittomalla vaikkakin e-hyväksytyllä) tarvikexenonsarjalla.Pisimmät kantamat on halogeenivaloilla. Ksenonien etu on leveä keila.
Pitkän kantaman lisäksi keila on leveä.
Minulla oli 124:ssä apukaukovalot sumarien tilalla auton omissa umpioissa.
Itse asiassa on ollut kahdessakin autossa.
Jännitteet kunnossa, releet välissä, heijastimet ja lasit kunnossa, laadukkaat polttimot jne. Ihan hyvät valot ellei ole parempia kokeillut.
Sitten laitoin Bosch 190:t xenoneilla.
Uskoisin että omiin apukaukovaloihin laitettu xenonsarja saisi myös ihmeitä aikaan.
Lailliset xenon-apukaukovalot on hinnoiteltu ulos tavallisen käyttäjän ajokin keulilta.
Laillisuudella ei sikäli ole merkitystä apukaukovaloissa että tollo kuljettaja saa kyllä vastaantulijan häikäistyä riippumatta umpioiden ja lamppujen hyväksyntämerkinnöistä.
Tuosta voi katsella keilojen pituutta ja leveyttä:
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 092003.pdf
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuommoset lasit o omassa ja lisäpitkille jännite releen ja kunnon piuhojen kautta.Jarkko N kirjoitti:
W124:n orkkisvalot ovat erinomaiset, kun heijastimet ja lasit ovat
uudet ja polttimo on tavallista tehokkaampi H4, ja kun sumuvalo on
vaihdettu apukaukovaloksi. Sulkapyyhintä ei enää saakaan uusiin autoihin. Jos valoteho ei riitä, jännitteitä voi hiukan nostaa.
Hyvin näkee ja en kyllä pitkille enempää tehoja kaipaakkaan.
Sumareita en oo käyttäny eres silloon ku ne on autossa olleet.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Varmaan siitä että valomääräysten tarkoitus on että auton keulalla on riittävä määrä valoa auton turvalliseen kuljettamiseen mutta vastaantulijaa ei kuitenkaan tarpeettomasti häikäistä eikä sokaista pimeällä tapahtuvissa kohtaamisissa.Mika.T kirjoitti:Mistä tämä joka syksyinen tinkaaminen valoista oikein tulee?
Kysymys on siis siitä että toiset pärjäävät perusvaloilla tai tekevät valojen parannukset lain mukaisesti ja pärjäävät niillä valoilla erinomaisen hyvin.
Toiset taas p*skat välittävät muusta kuin itsestään.
Esimerkkisi on ehkä piirun liioiteltu, mutta lääkiksen ihmisen fysiologian tentistä 100/100 pistettä ainoana saaneena ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Vaan empä ole sumareillani kuitenkaan norsua näkymättömiin taikomassa...Jarkko N kirjoitti:Kyllähän se lähellä oleva valo näyttää paremmalta, muttei näytä paremmin.
Asia on helppo testata. Viet jonkin merkin 150 metrin päähän ja valaiset
läheltä taskulampulla. Sitten laitat 500W halogeenin valaisemaan lähelle
maahan, kuin sumuvalot. Kokeile sitten havaita merkki sumuvalolla
ja ilman. Ympäristö tulee olla pimeä.
W124:n orkkisvalot ovat erinomaiset, kun heijastimet ja lasit ovat
uudet ja polttimo on tavallista tehokkaampi H4, ja kun sumuvalo on
vaihdettu apukaukovaloksi. Sulkapyyhintä ei enää saakaan uusiin autoihin. Jos valoteho ei riitä, jännitteitä voi hiukan nostaa.
Voin näyttää ja luksimittarikin on käytettävänä ja vertailla voi R129:n uusiin ksenoneihin.
Tuossa W124:ssä on uudet orkkisumpiot, mutta niiden kusenkeltainen valo ei kyllä silmiäni hyväillyt. Lyhyet aikas onnettomat. Oli puhetta sumareiden vaihtamisesta apukaukovaloiksi. Itse pistäisin H4 senonit ja toiset sumareihin. Ehkä vasta tuon kokeiltuani miettisin apukaukovalojen vaihtoa sumareiden tilalle ja siirtäisin sumarit puskurin alakulmiin.
Käytän sadan kilometrin automatkaan n. 25-30 minuuttia, mutta sinä tulet vastaan vain viitisen sekuntia, josta koet häikäistyväsi ehkä sekunnin. Valinta on helppo... (ilmoitetut ajat ovat subjektiivisia arvioita, eivätkä perustu faktaan tai edes empiirisiin kokeiluihin)meissenkeri kirjoitti:Toiset taas p*skat välittävät muusta kuin itsestään.
No joka tapauksessa tänäänkään ei yksikään vastaantulija tuikkinut minua toistasataa kilsaa pitkällä stintilläni, vaikka ritsani keula suorastaan notkui laittomia senoneita (8x). Tietysti voihan se olla niin, että vastapeluri yritti vain itkunsekaisesti etsiä tietänsä valomeressä, eikä kerennyt kaikkia vipstaakeja vetelemään shokissaan... No lapseni tervehtivät minua iloisesti kotiuduttuani turvallisesti, joten pystyin pyyhkimään syyllisyyden tuskan harteiltani melko helposti.
Ei kaukovalojen parantamista tehdä muiden tielläliikkujien ongelmaksi eikä siitä sellaista synny, vaan etpä varmaan niin tarkoittanutkaanKysymys on siis siitä että toiset pärjäävät perusvaloilla tai tekevät valojen parannukset lain mukaisesti ja pärjäävät niillä valoilla erinomaisen hyvin.
Toiset taas p*skat välittävät muusta kuin itsestään.
Itselläni oli yhden talven ajan 124:ssä lähivaloissa xenonit, yksikään vastaantulija ei vilautellut valoja kun xenonit oli asennettu hyviin umpioihin ja valot suunnattu oikein.
Sitten kyllästyin niiden asenteluun H4-valoihin, bi-xenonit kun eivät mielestäni ole hyvät.
Tarvikexenonit lähivaloissa häikäisevät pahiten vanhoissa Volvoissa ja Avensiksissa, sellainen käsitys on tullut mitä olen seuraillut.
Toisaalta työmatkalla tulee vastaan Peugeot 306 xenoneilla eikä häikäise yhtään.
Liekö pelkästään suuntauksesta kiinni, ei voi tietää.
Ihan sama minulle, en kuulu niihin kostajiin jotka uhoavat ajavansa kaukovaloilla jos vastaantulijan valoissa on jotain harmaasta massasta poikkeavaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En tarkoittanut en. Kaukovalot eivät ole ongelma kunhan vain käyttäjä on sen verran hereillä että jossakin vaiheessa vaihtaa lyhyet päälle.dealer kirjoitti:Ei kaukovalojen parantamista tehdä muiden tielläliikkujien ongelmaksi eikä siitä sellaista synny, vaan etpä varmaan niin tarkoittanutkaan
Varsinainen v*tutuksen aihe näkyy tuossa AM:n kuvassa.
Minä pyrin autoillessani keskittymään omaan ajamiseeni ja liikenteen seuraamiseen. Toisten ajovalojen takia en valoja räpsyttele, enkä vaihda pitkille takaisin niin että vastaantulijaa häikäistäisiin. Valojen kunnon ja laillisuuden tarkastaminen kuuluu poliisille ja katsastusviranomaisille. Mielipiteen kelvottomista valoista tosin voi nettipalstalla esittää kuka tahansa, kuten minäkin teen
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Aamen, sillä häikäistä voi vastaantulijaa ajamalla ihan tavan pitkät päällä. Toki xenoneilla ajaessa pitää olla hereillä siitä, että ei kannata odottaa 10 m päähän vastaantulijaa ja sitten lyhkäsille, tai odottaa, että edessä ajavaan on 3 auton mittaa väliä, ja sitten vasta lyhkäsille.Meissenkeri kirjoitti:En tarkoittanut en. Kaukovalot eivät ole ongelma kunhan vain käyttäjä on sen verran hereillä että jossakin vaiheessa vaihtaa lyhyet päälle...
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu no toi subjektiivinen aika arvio on aikas mettäs ja kun siihen sadankilsan matkalle mahtuu samalla kaavalla esim. 150 autoo joiden valot on mitä on, niin.....-norsu- kirjoitti:
Käytän sadan kilometrin automatkaan n. 25-30 minuuttia, mutta sinä tulet vastaan vain viitisen sekuntia, josta koet häikäistyväsi ehkä sekunnin. Valinta on helppo... (ilmoitetut ajat ovat subjektiivisia arvioita, eivätkä perustu faktaan tai edes empiirisiin kokeiluihin)
Mulle henk. koht. on aivan sama mitkä siellä keulalla killittää, lailliset vai ei,
mutta toi AM :n kuva kertoo kyllä aikas paljon siitä mikä on "parhaillaan" tilanne
Sama tilanne on sumareiden käytössä, ei kiinosta auttaako ne jotakuta esim. lumipöllyssä näkemään paremmin, mun silimiä ne häikäsee kun vastaan tulee
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tylsää porukkaa... Kukaan ei tartu provoamiseeni.
Tähän pakollinen linkki: http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ
"... Osa on paskoja. Niiden takana ovat idiootit..."
Tähän pakollinen linkki: http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ
"... Osa on paskoja. Niiden takana ovat idiootit..."
Tähän tarkoitukseen sumuvalot on tehty, varsinkin pimeille tie osuuksille pienillä nopeuksilla ajettaessa havaitsee paremmin tien reunat ja siellä lymyilevät ihmiset ja hirvieläimetPega kirjoitti:Minä ryötti pidän sumareita monasti taajamassa syksyisin ihan sen takia ett paremmin näkisin tien reunalla kävelevät, pyöräilevät ja mopoilevat heijastimettomat valottomat sankarit, nuo valottomat mopoiliat on kaikkein hirveimpiä kun menevätkin miten sattuuxin811 kirjoitti:Mitä hyötyä on normaali pimeällä nähdä mitä muutaman metrin päässä tapahtuu tai ojassa?
Mersuja