Kalkattava Getrag

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Kalkattava Getrag

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Hei vaan!

- Taitaa olla ekoja viestejä tällä forumilla, näköjään olen kumminkin kerinnyt kirjautumaan.

Ihmettely koskee Getrag 5-v. lootaa, mallia 717.400 ja kenties muitakin: joku joka oikeasti oikeasti tietää miksi Getragin pääakseli kalkattaa? Siis kalkattaa sillee tyhjäkäynnillä, että muutaman kerran kytkintä putkuttamalla kalkatus loppuu. Kalkattaa omassani, Lajusella ja varmaan jokaisessa muussakin..

Onko mikä uusimista vailla?

Eräs vanhan polven mersumies pohti, että syynä voisi olla vääränlainen ATF. Asia tuli mieleeni kun starttasin tänään rankkaan ylämäkeen pysäköidyn S124ni ja ihan samanlainen kalkatus raikasi ilmoille hetkeksi..
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Niin se rallattaa omassakin ja en oo vielä hiljasta kuullutkaan :roll: . Ois mukava tietää onko joku nuita getrageja aukassu ja laakeroinu...itehän se pitää kuiten avata ja tutkia :oops:
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Tai sitten ei laakerista olekaan kysymys.. ..Getragiin on näköjään oma kytkinlevynsä;

http://www.detali.ru/cat/oem_mb1.asp?TP ... 222&SID=25
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

hcmato kirjoitti:Niin se rallattaa omassakin ja en oo vielä hiljasta kuullutkaan :roll: . Ois mukava tietää onko joku nuita getrageja aukassu ja laakeroinu...itehän se pitää kuiten avata ja tutkia :oops:
Minä oon avannu W123:sen 5v getrag laatikon ja meinannu laakeroida.Kun kuulin laakereiden hintoja jätin laakeroimatta ja loota lensi roskiin.Kytkin akselin laakeri maksoi veholla 240€ ja muut laakerit lähes samanverran.Ainakaan kytkinakselin laakeria ei saanu laakeri liikkeistä erikoisen rakenteen ja mitoituksen takia,sama koskee kahta muutakin kallista laakeria.Mulla on nyt paikoillaan kohtuullisen hyväkuntoinen getrag ja kyllä sekin kolisee tyhjäkäynnillä mutta saattaa asettua kytkintä pumppaamalla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Seuraavan kerran kun tulee mieleen heittää kalkattava getrakki romuun kalliiden laakereiden takia niin lähetä mulle, vois meinaan ihan mielenkiinnosta kattoa saisko sen muutettua vähän yleisemmille laakereille :idea:
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Pega kirjoitti:Seuraavan kerran kun tulee mieleen heittää kalkattava getrakki romuun kalliiden laakereiden takia niin lähetä mulle, vois meinaan ihan mielenkiinnosta kattoa saisko sen muutettua vähän yleisemmille laakereille :idea:
Saa kuulemma, mutta laatikon purkuun tarvitaan erikoistyökaluja. Näin sanoi tuttu asentaja. Vein hänelle yhden rikkinäisenä ostamani (sain rahat takaisin) hänelle katsottavaksi, mutta poika perkule luovutti hommasta.

Harmi että möin laatikon sitten huutokaupalla etiäpäin. Taas kiinnostaisi.

Voiko kaikissa Getrageissa tosiaan mennä kytkinakselin laakeri.. Eikö sökö pitäisi ääntä myöskin ajossa? Ja miksi ääntely loppuu kytkimen painalluksella.. :roll:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin se kolina mikä kuuluu ehjästäkin laatikosta johtuu luultavasti reilusta kytkinakselin ja sivuakselin hammasvälyksestä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Niin ja se meinais sitten että Mikkelin Saikkonen olis oikeassa siinä, että jäykempi vaihteistoöljy saattas tehdä terää..
janne i
Viestit: 2
Liittynyt: 30.1.2006 16:33
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne i »

Mulla olis getrakki jouten,saa noutaa tutkimus käyttöön.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

janne i kirjoitti:Mulla olis getrakki jouten,saa noutaa tutkimus käyttöön.
Viallinen loota vai, olis meinaan kiva tutkia voiko sitä muuttaa/ vahvistaa kuten noita raskaan kaluston vaihteistoja :?:
janne i
Viestit: 2
Liittynyt: 30.1.2006 16:33
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne i »

Ääntelee aika miehekkäästi.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

90%:sti laatikon kalkattaminen tyhjäkäynnillä johtuu liian jäykistä kytkinlevyn keskiö jousista :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Joo, vaihdoin öljyt jämäkämpiin öljyasiantuntijan mersuöljyihin Essogear MB 317 -öljyihin ja meteli pysyy yhä, mutta nyt vaimenee heti kertakytkinpolkaisulla tai kun kierroksia nostaa hiukkasenkin. Sen jälkeen ei vapaalla kuulu kerrassaan mitään.

Kuulostelimme päät kallellaan mersuasiantuntijan kanssa ja hän ehdotti resonointiongelmaa esim. painelaakerilta.

Eli öljyhommeli poissuljettu. Se, mikä miellytti oli täydellinen metallihilun puute vanhassa viime vuonna laitetussa vaihteistoöljyssä.

Mikko K kytkinlevyn keskiöjouset on mielenkiintoinen teoria, selitä!
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Esim vanhemmilla Volkkarin dieseleillä ei viittinyt ajaa tarvike kytkinlevyllä edellä mainitun kolkatuksen takia. Niistä ei ääni vaimentunut kuin Sasch:n kytkin levyllä. Alkuperäisessä ja saschin levyssä on paljon herkemmät jouset joten levy antaa enempi periksi eikä resonoi. Sama kolinahan tulee jousittamattomalla sintteri levyllä monessa autossa :shock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Hmm, 5-v. vaihteiseen W123seen tarjotaan tuola detali.ru sivustolla eri kytkintä kun neliloviseen..

No testataan viimeistään ensi syksynä! :roll:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

PKivimäki kirjoitti:Hmm, 5-v. vaihteiseen W123seen tarjotaan tuola detali.ru sivustolla eri kytkintä kun neliloviseen..

No testataan viimeistään ensi syksynä! :roll:
Mutta johtuuko tuo ylläoleva siitä, että nelilovinen on valurautalaatikko ja 5-vaihteinen alumiini-eli booritusero ja painelaakeri myös paksumpi?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Painelaakeri on eri 5v ja 4v valurauta lootissa,muuten kytkin on sama.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

janne i kirjoitti:Mulla olis getrakki jouten,saa noutaa tutkimus käyttöön.
getragista tehty kaupat ja tutkimus käyttöön menee :wink:

tällätietoa ketrakkiin ei saa uusia laakereita ollenkaan :shock: käyttöautolla ei ollut, saksassa olisi ollut "pikkulaakeri" mutta ei muita.. vuorenmaan kirjat lapualla ei tunteneet kyseistä laakeria vaikka perus fag tavaraa olivat. eli holkittaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi :?

aika äkkiä tuli selvitettyä tälläinenkin asia :oops: sovitteet on todella tiukat nuossa ketrakeissa jotenka aseet ja konstit myös sitämukaa :wink:

oma ketrakki kolisi kuin viimeistä päivää.. taisiis niin että moni on sitä säikähtänyt ja askia aukaistiin ja todettiin täysin ehjäksi ja kannattamattomaksi alkaa laakeroimaan jne :shock:
Viimeksi muokannut Terho P, 30.5.2011 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

jari_w123 kirjoitti:Painelaakeri on eri 5v ja 4v valurauta lootissa,muuten kytkin on sama.
Niin 300 D:ssä on ilmeisesti aina 10 urainen akseli vai onko ihan loppupään autoissa 26 urainen, kuten nelisylinterisissä?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

300D:ssä oli tietääkseni harvapoorinen valurauta loota ihan loppuun asti,pikkudieseleissä muuttui pooritus tiuhemmaksi bensoista en tiedä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ai niin kalkattavasta getracista oli alunperin kyse. Minulla ei kalkata laatikko ollenkaan kytkin alhaalla tai ylhäällä-kilometrejä on 411 tkm. Eikä kalkata kaverinikaan 5-vaihteinen vastaava-se on se laatikko joka oli poistomyynnissä monta vuotta demecillä 300 eurolla kun kukaan ei vaan ostanut :shock: -no minä tilasin sen ja möin kaverille-ilman voittoa tosin-nyt kun tarkemmin ajattelen niin olisin voinut jättää hyllyyn varuiksi itselleni :wink: No mutta oma ei onneks vielä kalkata ainakaan.
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

OT. Mää puolestani sain omani (toisen ja toimivan) erikoisella tavalla. Poikkesin Hyvä Sanoma -lehden kuvauskeikalla :roll: huvikseni Suonenjoella olevassa mersupurkamossa. Valitin puheliaalle omistajalle juuri autooni asentaman Getragin olevan laakerivikaisen ja myyjän kusettaneen.

Omistaja totesi että hänellä on purkamollaan kolaroitu W123 300D, jossa 5-v. Getrag - no minä tarkistamaan ja 717.400han se siellä. Autolla ei edes ollut kaameasti kilsoja mittarissa.

Minä kysymään että paljonko, omistaja sanoi että "200€, jos tulet itse purkamaan". No, minä siihen että lainaatko työkaluja, mulla on haalarit autossa!

Mulla on Getrag OM616 -moottorin jatkeena ja kytkin painelaakereineen on 4-vaihteisesta. Epäilen vahvasti että kalkatuksella on taustansa tässä yhdistelmässä. Laakerivikaan en jaksa uskoa, koska kalkatus kuuluu tosiaan vaan käynnistämisen jälkeen ja katoaa sitten kytkinpainalluksella kokonaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Lakkaako PKivimäen laatikon kolinat painamalla kevyesti kytkintä vai ihan kunnolla pumppaamalla.Mun kaverilla on kans 5v getrag ja sekin kolisee lievästi tyhjäkäynnillä just samoin kuin mullakin.Molemmat laatikot on ajossa kohtuu äänettömiä mitä nyt lievästi ujeltaa ykkösellä ja kakkosella :lol: .Uskon edelleen vahvasti ettei kolina liity laakerivikaan vaan juuri siihen reiluun hammasvälykseen kytkinakselin ja sivuakselin välillä.Ääni saattais hyvinkin asettua paksummilla öljyillä kuin ATF mutta mitä muuta sinne laittaisi?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

jari_w123 kirjoitti:Ääni saattais hyvinkin asettua paksummilla öljyillä kuin ATF mutta mitä muuta sinne laittaisi?
Lainaus Daimlerin psykoterapiarojektista kun oli sitä viissaammilta kysynyt:
Daimleri kirjoitti:Heh,lähetin eilen illalla huvikseni e-mailin mercedes-benz classic centeriin ja kysyin tuosta vaihdeloorasta että onko se aito getrag vai "tavallinen" 5-speed.vastasivatpa nopsaan:

Dear Mr. Daimler,

the transmission of your car is a GETRAG.
Please use as oil SAE80. Available at every MB-Dealer.

Mit freundlichen Gruessen / Kind regards

Mercedes-Benz Classic Center

DaimlerChrysler AG Besucheranschrift:
Mercedes Car Group Stuttgarter Str. 90
Brand Communications Fellbach
Classic
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051
70546 Stuttgart

Phone: +49 (0)711 / 17 - 8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 - 8 34 56
e-mail: classic.center@daimlerchrysler.com

Besuchen Sie den Shop der Collection Classic unter:
www.mercedes-benz-classic-collection.com

Das Classic Center finden Sie unter:
www.mercedes-benz.com/classic-center
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kysyin tuota öljyä paikaliselta mersu dealerilta mutta he eivät olleet kuulleetkaan että pitäis jotain muuta ku atf:ää laittaa.Katottiin vielä vehon ukon kans taulukoita mutta niissä ei mainittu mitään muuta ku atf.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Jari_w123:n kysymykseen: vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen on tilanne tämä: kalkatus alkaa startatessa ja loppuu tykkänään kun kerran painaa kytkintä, ei tarvitse punpata.

Minä kysyin öljyasiaa Getragilta, vastaus oli tämmöönen:
Oil Fill of gearbox: 1,6 litres
Type of oil: ATF Typ A / Suffix A
Norm: Mercedes Norm 236.2
Example: "ATF "GM" Art. 229 Blaser Swisslube"

We also forwarded your request internally. In case we should find additional information for you, we will let you know. But please understand that after this long time period the transmission has run out of series production, this is more or less a question of chance...
Paikallinen mersua tunteva öljyalan yrittäjä nimeltä Oilboys löysi kyllä Mobilin taulukosta Essogear MB 317 vaihteistoöljyn, joka täyttää MB normeja kanssa ja on hiukan tuhdimpaa. Muuta ei olisi suostunut myymään.
Niinkuin tuolla mainitsin, vaihdoin öljyt ja vaihteisto on nyt todella hiljainen, paitsi heti startin jälkeen ennen kytkimen potkaisua.
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Kuva

Mietiskelen resonanssiasioita;
1. Mihin resonoi jos kytkinlevyn jouset kehnot / kytkinlevy sopimaton?
2. Sellainen tuli mieleen tuota selventävää kaaviota katsellessa että olisiko kytkinakseli pitänyt rasvata kunnolla jollain ennen asennusta?

Taidan kesähupina uusia kytkimen 5-v. osilla niin saadaan taas yksi syy poissuljettua!
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Getragiin, joka ääntelee on ollut erikoisöljy. Kerran olen sellaisen nähnyt laatikosta poislaskettavan vaihteistoöljynvaihdon yhteydessä. Se oli väriltään vaaleaa-kermanväristä. Öljy kangistaa laatikon talvella, joten tavallinen atf toimii kokonaisuudessaan paremmin vaikka tietysti se ei kolkottavaa ääntä poista.
Tuli mieleni, että olen kyllä kuullut kalkattavaa getracia kerran ja koeajanutkin kyseistä autoa. Tyhjäkäynnillä kolkatti. Ajossa oli äänetön ja täydellisesti toimiva. Joku korjaaja väitti, että se on kytkinakselin laakeri ja sanoi, että helppo korjata. No laatikko irroitettiin ja lopputulos oli, että korjaaja hajotti laatikon paskaksi kun yritti purkaa laatikkoa. Hän oli korjaillut MB-laatikoita kyllä jonkun verran, mutta ei juuri 5-vaihteista getracia, jonka purkaminen ei olekkaan niin yksinkertaista. Tyhmyyttään laatikon hajoitti-osat ovat nyt laatikossa kaverillani-eli jos ei osaa korjata tai ei ole työkaluja niin ihmisen pitää osata lopettaa homma ja nostaa kädet pystyyn kuin hajottaa ns.pikkuvikainen laatikko! No mutta tuon tilalle saatiin hommattua äänetön vastaava 300 euron hintaan, kun pakettiin kuului pelkkä laatikko ilman vivustoja, kardaanin etupätkää yms.
Saako W124 manuaalia ympättyä OM617:sen perään????
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla kolkottaa getrakki joskus ja vain tyhjäkäynnillä. Melkein väittäisin että kylmänä esiintyy eniten, lämmettyä ei niinkään. Kytkintä tarvitsee käyttää vain kerran paitsi jos nostaa oikein ripeästi voi uudestaan kolkottaa. Myös kierrosten käyttö hetkellisesti korkeammalla poistaa kolinan vaikka käynti palautuukin tyhjäkännille.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Hävis

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Palaan vielä tähän vanhaan aiheeseen. Oma Getrag-lootani ei enää kalkata laisinkaan.

Laatikossa on nyt Esso Gear Oil 317 -öljyä ja viime kesän koneenvaihdon jäljiltä Sachsin uusi kytkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”