CDI koneitten mäntäviat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

CDI koneitten mäntäviat?

Viesti Kirjoittaja AM »

Ajatettelin oikein perustaa oman topicin aiheelle. Muutama CDI koneen hajoaminen on kantautunut korviin ja nimenomaan mäntien rikkoutuminen. Ihan mielenkiinnosta ja pelon lietsomiseksi itsellekin :lol: pakko kysellä aiheesta lisää..

Onko nämä miten yleisiä? Mistä johtuu, suuttimen kusemisesta? Mites tämän suuttimen huonouden voi todeta, kertooko suuttimien korjausarvo mitään, ohivuoto mittaus, koneen ääni?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Eikös noissa BMW:n kutosdieseleissä ole samaa vikaa? Mika T. ainakin postas tuonne toisaalle kuviakin 35d:n iskua ottaneesta männästä.

Vissiin just tuo suuttimen kuseminen on oireena, ilmenee kait vähän epätasaisena käyntinä?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mitä muutamia yksittäistapauksia on tarvinnu tutkia / aukoa niin kaikissa on ollut ensin suutin vikoja ja ylimääräistä kalinaa tietyllä kierrosalueella (suutin ruiskuttaa väärin) ja sitten on ollut pytyssä naarmut ja mäntä rikki.
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

edellisessä C 220 cdiissä oli männät halki, ei haitannu menoo.. :D ja L-d latto vähän puhtia lisää, niin sekään ei haitannu menoo..

Kuva
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aki P kirjoitti:Mitä muutamia yksittäistapauksia on tarvinnu tutkia / aukoa niin kaikissa on ollut ensin suutin vikoja ja ylimääräistä kalinaa tietyllä kierrosalueella (suutin ruiskuttaa väärin) ja sitten on ollut pytyssä naarmut ja mäntä rikki.
Tästä se yleensä lähtee, suoraruisku on tarkempi suuttimistaan kuin kammio koneet. Tällä tarkoitan että huonot suuttimet aiheuttavat helpommin suuria moottorivaurioita kuin kammio koneissa. Töissä tuli aikoinaan korjattua 320d bemari josta oli mäntä sulanut huonon suuttimen takia. Ennen vauriota kuului kiihdytettäessä kalinaa mutta tasakaasulla ääni oli normaali ja tyhjäkäynti oikein siisti ja normaali.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Homokyttäystä tälläinen :jerkit:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29170
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä muutamia yksittäistapauksia on tarvinnu tutkia / aukoa niin kaikissa on ollut ensin suutin vikoja ja ylimääräistä kalinaa tietyllä kierrosalueella (suutin ruiskuttaa väärin) ja sitten on ollut pytyssä naarmut ja mäntä rikki.
Jepp.
Ei ole yleistä että mäntä hajoaa, jokusen olen nähnyt vuosien varrella.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Yhellä tutulla 200CDIsä oli joku alakeellinen "lastu" joka varmaan railpainetta nosti taikka jottai vastaavaa yhtä viisasta, niin siittä tais mennä mäntä. jossen väärin muista niin akille se moottori varmaan meni.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipäs ollutkaan tuossa toisessa tapauksessa mistä kuulin mäntävikaa...vaan nähtävästi KK laakeri pettänyt. Hajoilee ne näköjään nämä cdi koneetkin vähän sieltä täältä.... :?
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

AM kirjoitti:Eipäs ollutkaan tuossa toisessa tapauksessa mistä kuulin mäntävikaa...vaan nähtävästi KK laakeri pettänyt. Hajoilee ne näköjään nämä cdi koneetkin vähän sieltä täältä.... :?
Oliko millä koneella :?:
Mersuja
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Niin ja mitä ajettu? :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

En kysellyt sen tarkemmin,veikkaisin että kilometrejä on reilusti.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Kyllä ne on melko ikuisia koneita. Mitä nyt justiinsa laakereita pyörähdelly ja mäntiä särkynyt/leikannut. Viimeisimpään parivaljakkoon taitaa löytyä syynsä polttoainepuolelta. Huonoilla suuttimilla saa kivaa aikaan. :)
Tähdellisen parantola
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29170
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Valitan huonoa kuvanlaatua, endoskoopin ruudulta.
Kakkosen mäntä halki viitos-cdi:stä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Pitäsiköhän noista suuttimista ruveta huolestumaan. Oireina käynnistettäessä pölläyttää vähän sinistä ja tulee sellasta pahanhajuista diseselin katkua. Myös lievää tehottomuutta havaittavissa. Ei vikatiloja eikä mitään ylimääräisiä kalinoita/ääniä koneesta. Tyhjäkäynnillä vähän kierrokset seilaa mutta se taitaa johtua railpaine anturista tai säätimestä.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Näin voit aluksi testata suuttimia.

http://www.youtube.com/watch?v=jyuFCjf0 ... re=related
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4264
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tästä oli joskus enemäkin juttua (olikohan ennen systeemien sekoilua...)

5Syl mene yleensä 1syl tai 3syl
usempia sprintereitä nähnyt mistä on 1 hajonnut

6syl mene kansia
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
haapis1
Viestit: 112
Liittynyt: 05.11.2010 9:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haapis1 »

Ja mä olin sit se "voittaja" jolla meni viitos cdi:stä se kakkosen kk- laakeri :( Kummankohan olis valinnu jos ois saanu, Mäntä vai veivin lakru :shock:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Suutinviat on yleisiä nykyään, toisaalta sitten on sekin juttu että autojen käyttäjät ei huomaa mitään kummaa vaikka suoraan kuulee jo että kalina kuuluu.

Eikai noi kuitenkaan kovin helpolla kalinoista huolimatta mäntää säre, enemmän jäisi fiilis että huonolla suuttimella annetaan sikaa koneelle eli vetoalueen alimmilta kierroksilta pitkä veto isolla vaihteella.

Itsekkin tuli kilpailevan merkin pelin kanssa tuo suutinpelleily käytyä, kalinat loppuneet täysin vaikka korjausarvot oli kaikilla suuttmilla 1 luokkaa plussaa tai miinusta eikä kuormittaen 1500rpm mennyt silloinkaan yli. Tosin saattoi johtua kyllä polttoaineenpuutteestakin tietyllä kierrosalueella, tosin viimesin ohjelmamuutos sitten senkin korjasi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4264
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

haapis1 kirjoitti:Ja mä olin sit se "voittaja" jolla meni viitos cdi:stä se kakkosen kk- laakeri :( Kummankohan olis valinnu jos ois saanu, Mäntä vai veivin lakru :shock:
kk noista parempi korjauksen tulos pitkällä ajalla parempi, mäntä kun menee, menee usein sylinteri, putkitetut ei tahdo kestää ja yhden reijjän poraus ei ole oikeen hyvä kaikki kun porilee ja männät laittelee niihin tule mukavasti hintaa...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
haapis1
Viestit: 112
Liittynyt: 05.11.2010 9:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haapis1 »

Juurikin näin :)
maKe|
Viestit: 41
Liittynyt: 11.1.2011 15:27
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Oiskohan mahdollista että omassa 290td (karvalakki cdi) saattaisi olla suutin/pumppu vikaa? Ei meinaa peltoritkaan päässä pystyä ajamaan kun hiemankin hipaisee kaasuun alkaa kauhea kalina ja räpätys kuulumaan veto päällä. Lämpösenä kun kuuntelee suuttimien vierestä niin vitos suuttimesta kuuluu metallinen kilinä ja hakkuu ääni tyhjäkäynnillä. Kylmänä savuttaa valkosta melkosesti hetken aikaa ja muutenkin haisee aika pahalle pakokaasu.

Tyhjäkäynti ok muuten, mitä nyt määränsäätimen kannen asento on varmaan päin peetä tiivisteen vaihdon jälkeen kun hieman humputtaa ja tasakaasulla rytkyttää.

Oiskohan jotakin mestaa Keski-Suomen lähistöllä mihin kehtais viedä tarkistettavaksi? Tuli just tehtyä täydellinen kansiremppa, ja ei viittis 240tkm ajettua konetta pistää romukoppaankaan ihan vielä.
-97 W210 290td - traktori
-2011 Husaberg FS 570 - maansiirtokone
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko pumpun ajoitus varmasti kohdallaan?
maKe|
Viestit: 41
Liittynyt: 11.1.2011 15:27
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja maKe| »

AM kirjoitti:Onko pumpun ajoitus varmasti kohdallaan?
Epäilen tuotakin vahvasti, mutta mihin se olisi siitä itsekseen voinut muuttua?
Itsellä ei vain kyllä tietotaito tuon tarkistamiseen riitä, vaikka lähes kaikki työkalut hommaa varten on.

Jokunen 15tkm ennen kansiremonttia tuo vika alkoi, ja sen huomas pienenä sivuääni pärinänä kevyesti vedättäessä. Isommilla vaihteilla ja ahdot tapissa se hävis, tai hukku muiden melujen sekaan. Sillon tuota oli ihan turha koittaa muille selittää, kun kukaan ei ymmärtänyt mitä tuosta moottorista muka kuuluu. Pelti auki pällistellessä kaikki vaikutti normaalilta. Ainoastaan ajaessa sisätilaan kantautu rapina.

Tuo on reilun puolen vuoden jakson aikana muuttunut siihen pisteeseen että tyhmäkin tajuaa että kaikki ei ole ok. Silti ei ymmärettä mitä pitäisi tehdä, kun kansirempan jälkeen sama homma jatkuu. :D
-97 W210 290td - traktori
-2011 Husaberg FS 570 - maansiirtokone
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”