Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tu0mas kirjoitti:
peruna. kirjoitti:Sopiiko nuot oz:n kehät mitä laitetaan esim. futuroihin http://www.ebay.de/itm/Felgenring-Felge ... 43af2b4180

niin tämmösiin carlsson 3/6:iin http://www.vannehaku.fi/site_media/pict ... 6143_2.jpg
Väittäsin että sopii. On muuten mun entiset vanteet linkittämässäsi kuvassa.
Joo kyllä ne pitäisi sopia mutta mitta käteen ja varmistus!
_Hämis_ kirjoitti:Tämmöset ajautu käsiin:
http://i655.photobucket.com/albums/uu27 ... AG2534.jpg
8x16 et23, vanteen reunassa lukee EXIP, mikä lie tarkemmin merkki/malli?
En oikein kuuklella saanut mitään tietoa irti. :?
niitä sanotaan rehellisesti "exip mesh" eli verkkovanteet. Ei ole eurojaolla kovinkaan yleinen.

Joista tulikin mieleen että golfiin vedin tolleen rälläkällä 400 paperilla ja lakka päälle.
Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Poikkeaako W210 mallin ja W211 mallin alkuperäiset alumiinivanteet toisistaan rakenteellisesti muutenkin kuin offsetin suhteen?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

w211 on 14mm pyöränpultit
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

W211 perusvanteet mahtuu isompien jarrujen kanssa esim w124 300-24 alle toisin kuin w210 perusvanteet.

w211 pultit ja kartio on eri eli m14
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

211 vanteet on kenttätesteissä kyllä pysyny 12mm ruuveilla, vaikka pallon sädekin on hieman erikokoinen. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Easy Rider kirjoitti:211 vanteet on kenttätesteissä kyllä pysyny 12mm ruuveilla, vaikka pallon sädekin on hieman erikokoinen. :wink:
ja siihen löytyy muutospulttejakin ihan kaupallisesti. ts m12 kierre jossa r14 kanta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

xin811 kirjoitti:w211 on 14mm pyöränpultit
Eli ilmeisesti w211:sta aluvanteissa pultin reikä on syvempi kuin Väykyn vanteissa, kun Väykyn aluvannepulttihan on jotain 50mm pitkä kierreosaltaan? Onko tuo 14mm riittävän pitkä pultti w210:iin, eli meneekö riittävästi kierteelle napaan?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siis on kyse halkaisijasta.
w210=12mm
w211=14mm
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4393
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Väsynyt Mies kirjoitti:No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Silleen ettei ota takana kiinni käsijarrukilkkeisiin.Olikohan vapaata tilaa jotain 22mm.?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

kilander kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Silleen ettei ota takana kiinni käsijarrukilkkeisiin.Olikohan vapaata tilaa jotain 22mm.?
Joo se on toki huomioitava, ettei ota kiinni käsijarruun. Mutta sitä juuri mietin, että paljon tuota pulttia uskaltaa lyhentää, että ei mene liian lyhyeksi. Toleranssit ei ole kovin kummoiset, koska käsijarrun osat ovat aika lähellä napaa ja mittaaminen on hankalaa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Väsynyt Mies kirjoitti:No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Riippuu varmaan vanteesta, mutta minulla on ollut samat alkuperäistyyliset vanteet sekä W210:ssä että W211:ssä. Molemmissa on kierteen pituus ollut 22mm, siis tarkalleen kierteen mitta. Sitten tulee muutama milli suoraa osuutta ja sitten alkaa pallo leventymään.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

40mm on mersun yleisin pultin varren pituus päästä kartion alalaitaan. ja 20mm peltivanteille.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sauhu74
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2011 13:42

Viesti Kirjoittaja sauhu74 »

vanteista tais olla aikasemmin kuva jossain, mutta nyt ne on vihdoin kunnostettu ja alla. kuvissa vielä ihan luomuna, mutta takana olis hyvä saada pyörää 30-40mm ulommas, eteen istuu jokseenki ok. specsit on 7.5x17 et37 195 ja 205 /40.

Kuva
Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo spaceria vaatii sen 30mm
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mikä on oikea rengaskoko w126:seen kun takana on 9x16 ja edessä 8x16?

205/60/16 on aika soppeli 8 tuumaiselle mutta mitä noissa yseissä on käytetty?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
giisseli
Viestit: 94
Liittynyt: 31.8.2007 23:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Mulla oli ässän alla 225/55r16 ysillä. Hyvinhän nuo tuolla pyöri ja eihän se oo ku kaks milliä korkeempi mitä tuo 205/60. Toinen vaihtoehtohan ois sitte 245/50, mutta tuo 225/55 on selvästi halvempi ja helpompi löytää.
W123 300TDT
W123 300D
w126 300SDL Turbo
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Meissenkeri kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Riippuu varmaan vanteesta, mutta minulla on ollut samat alkuperäistyyliset vanteet sekä W210:ssä että W211:ssä. Molemmissa on kierteen pituus ollut 22mm, siis tarkalleen kierteen mitta. Sitten tulee muutama milli suoraa osuutta ja sitten alkaa pallo leventymään.
OK. Eli, pallon juuresta pultin kärkeen mitta voi varmasti olla jotain 25mm ja silloin pultti ei varmasti ole liian lyhyt. Enkä myöskään usko, että se ottaa käsijarruosiin kiinni, toki se pitää varmistaa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Väsynyt Mies kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:No mikä sitten on sopiva pituus pultille, kun laitetaan w211:en alkuperäiset aluvanteet w210:n alle?
Riippuu varmaan vanteesta, mutta minulla on ollut samat alkuperäistyyliset vanteet sekä W210:ssä että W211:ssä. Molemmissa on kierteen pituus ollut 22mm, siis tarkalleen kierteen mitta. Sitten tulee muutama milli suoraa osuutta ja sitten alkaa pallo leventymään.
OK. Eli, pallon juuresta pultin kärkeen mitta voi varmasti olla jotain 25mm ja silloin pultti ei varmasti ole liian lyhyt. Enkä myöskään usko, että se ottaa käsijarruosiin kiinni, toki se pitää varmistaa.
Kyllä. Pultin pituus pallon juuresta on hyvinkin tarkasti 25 mm ja kierteen tarkka pituus 22 mm.

Alla kuva vanteesta jotka ovat olleet tuon mittaisella pultilla kiinni sekä W211 että W210 ja tarkastin vanteen, se on alkuperäinen W211. Tartuntapituutta pultille jää reilusti, eikä ota kiinni jarruihin.

Kuva

Kuva
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

giisseli kirjoitti:Mulla oli ässän alla 225/55r16 ysillä. Hyvinhän nuo tuolla pyöri ja eihän se oo ku kaks milliä korkeempi mitä tuo 205/60. Toinen vaihtoehtohan ois sitte 245/50, mutta tuo 225/55 on selvästi halvempi ja helpompi löytää.
Camskillissä näkyy olevan Nexenillä aika samanhintaiset 245/50 ja 225/55. Pitää tehdä kyselykierros vielä paikallisille rengaskauppiaille.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Meissenkeri kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti: Riippuu varmaan vanteesta, mutta minulla on ollut samat alkuperäistyyliset vanteet sekä W210:ssä että W211:ssä. Molemmissa on kierteen pituus ollut 22mm, siis tarkalleen kierteen mitta. Sitten tulee muutama milli suoraa osuutta ja sitten alkaa pallo leventymään.
OK. Eli, pallon juuresta pultin kärkeen mitta voi varmasti olla jotain 25mm ja silloin pultti ei varmasti ole liian lyhyt. Enkä myöskään usko, että se ottaa käsijarruosiin kiinni, toki se pitää varmistaa.
Kyllä. Pultin pituus pallon juuresta on hyvinkin tarkasti 25 mm ja kierteen tarkka pituus 22 mm.

Alla kuva vanteesta jotka ovat olleet tuon mittaisella pultilla kiinni sekä W211 että W210 ja tarkastin vanteen, se on alkuperäinen W211. Tartuntapituutta pultille jää reilusti, eikä ota kiinni jarruihin.

Kuva

Kuva
No nuohan on juur samanlaiset vanteet kuin minullakin. Tänään pitää laittaa töissä sorvi laulamaan ja pätkiä pulteista turhat pois. Kiitokset avusta Meissenkerille.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Täällä ilmoittautuu yks vanneholisti lisää..

Jokimaan rompetorilta tarttui parit kiekot matkaan. Toiset jenkkialut patinan kera ja toiset Ronalin alut 7x14" Et 15, jos ihan oikein tulkitsin. Näille Ronaleille ois kiva löytää kaverit. Jako tiettävästi Mersun, mut ei viel tarkistettu. Granadoissa olen muistaakseni Ronaleita nähnyt, mut kapeampina eli 6x14" koossa. Sellaisetkin hädässä tietty kävis..

Kuva

Täällä nähtävänä muutama muukin vanne mitä on nurkkiin kerätty. Suurin osa on yksittäisiä tai pareja, mut löytyy parit sarjatkin..tosin osa kuvista on jo myydyistä vantehista..

http://hammartphotography.blogspot.com/ ... ion-i.html
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siellähä o muutama iha asiallinen vanne :) Ooppelin kasireikää, ATS:ää, RS kloonia jne.

tuosta tulikin mieleen että äitin Poloon tuli vähän saman tyyppiset Tunaverket 6x13et20 vanteet :) maalailin niitä vaan vähän, vielä pitäs puolat ja kehä kiillottaa.

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tiku
Viestit: 68
Liittynyt: 22.8.2011 20:56
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Tiku »

Vaihdoin w210:n peltivanteet alumiinisiin. Myyjä sanoi, että peltivanteiden pultit sopivat näihinkin, mutta mitenkäs on asian laita todellisuudessa? Mielestäni jäivät aika lyhyiksi, kun ns. tartuntapintaa jäi vain sentin verran? Toinen on sitten tuo pultin kartion oikea kulma, mistä sen tietää, että on oikea? Onko viisainta vain hakea rengasliikkeestä oikea pulttisarja aluvanteille?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei sovi!! Peltivanteen pultit on ihan liian lyhyet, lisäksi kartio on erilainen. Vanteen ja navan välissä on jarrulevykin eli pultin pitää tulla ainakin 15mm vanteesta ulos.
skerpele
Viestit: 207
Liittynyt: 20.10.2010 7:33
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja skerpele »

Tuli fixailtua taas yhdet vanteet ja meni kaupaksi ennen kuin ehtiin ees myyntiin laittaa. :shock:
Olivat aika huonossa kunnossa mulle tullessa. Ei vain tullut otettua kuvia niistä silloin.

Kuva
Kuva
kuvat samsung laatua :(
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo vanteen myyjä on ny puhunut palturia. hae sopivat pultit kaupasta
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Perus 15" melberit hommasin kesäks. Ei kauniit, mut just epoksilla maalatut ihan fiksut.
Tykkään viistoistasista siinä, että saa vähän enempi rengasta möykkyjä pehmentämään.
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

blacklake kirjoitti:Perus 15" melberit hommasin kesäks. Ei kauniit, mut just epoksilla maalatut ihan fiksut.
Tykkään viistoistasista siinä, että saa vähän enempi rengasta möykkyjä pehmentämään.
Kuva
Tyylikkäät vanteet! Minkä levyset ja mikä ET?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Kiitos. :)
Oliskos ollu leveyttä 7" tai 7,5"
et35
Taakse tarvis kunnon limput välliin satakakskolmosta ajatellen.
Saapi mulle tarjota jos on jääny pari pultattavia spacereita pultteinee mersun jaolla. :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”