Turbon välys

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Miksutus
Viestit: 144
Liittynyt: 16.8.2011 20:49
Paikkakunta: Kempele

Turbon välys

Viesti Kirjoittaja Miksutus »

Eli helppo kysymys, paljonko OM606 koneen ahtimessa saa olla välystä ennenkuin se luokitellaan sököksi? Ihan huvin ja urheilun vuoksi töissä tylsyyksissäni mittailin tuota OM605:een tulevaa ahdinta minkä ostin ja jäin miettimään onkohan se hyvä,semihyvä vai ihan väljä paska? Tässä oli akselinsuuntaista välystä 0.083mm ja sivuttaisheittoa n. 0.4mm, tuota en vielä jaksanut kunnolla mitata kun vipumittakellolle ei kunnollista telinettä ollut saatavila just sillähetkellä. Jäi vähän suurinpiirtein mitaksi.

Kyllähän tää tieto nyt meseläisiltä pitäis tulla tuhannesosan tarkkuudella niinkuin apteekin hyllyltä :wink: :lol:

Mitä kääklettelin niin 0.10-0.15mm välille antavat akselinsuuntaiselle välykselle maksimiarvoa ja 0.5mm sivuttaisheitolle noin keskimäärin. Eli spekseihin pitäisi tuon mukaan mennä. :)
Aina pitää muistaa sijoittaa tähdelliseen!
W202 250TDT ollut alla jo +60tkm
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Nostellaas tätäkin kun on samanlaisesta ahtimesta kysymys.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ahtimen kompurasiivestä kuuluu ruiskua öljyä sivuille, vai kuuluuko? Jos kuuluu niin onko tuolle määrälle olemassa joku terve raja.

Nimim. suht kevyesti pyörivä, terveillä välyksillä oleva Om606 hyrrä tuntuu päästävän öljyä lävitseen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Päikseen sitä väljää sopis tosiaan olla niukalti, säteisheitto vähenöö käytössä kun akseli kelluu öljyssä. Vaan pois ei sopis paljoo öljyä hukata. Eihän oo putsari piikanen tai tukehtunu?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Easy Rider kirjoitti:Päikseen sitä väljää sopis tosiaan olla niukalti, säteisheitto vähenöö käytössä kun akseli kelluu öljyssä. Vaan pois ei sopis paljoo öljyä hukata. Eihän oo putsari piikanen tai tukehtunu?
Ilmansuodatin on puhdas. Välyksetkin turbossa ihan normaalit mutta öljyä jostain syystä menee tuon ahtimen kanssa läpi, ei nyt mitään mahdottomasti mutta menee kuitenkin.

Kun ottaa kompurasiiven näkyville ja laittaa moottorin käymään niin näkee kuinka öljy lentää akselilta sivuille. En tiedä että onko tuo ihan normaalia, pitää testata jossain varmasti ehjässä autossa :lol:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Onhan paluulinja vapaa ja huohotus vapaata, jos ahistaa paluulinjasta alkaa se väkisinkin puskea läpi öljyä. Tietysti haisee vähän siltä että sohlo on, yleensä nuo vain hikoaa painepuolelle.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”