Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Hulk
Viestit: 79
Liittynyt: 15.10.2006 21:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

ruotsalaisekin puuhaa uusia painoja yleiseen käyttöön:

http://www.koneporssi.com/uutiset/74-tonniset-ruotsiin/
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Tässä maantiejunassa 660hv ja puoliautomaattinen vaihteisto.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P4JSo9TKvJ0[/youtube]

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Aina oppii uutta -maansiitokoneista tuttu nimi Liebherr tekee myös kodinkoneita:
http://www.liebherr-appliances.com/ :shock:
Kuva
kaaleppi 70
Viestit: 110
Liittynyt: 11.10.2013 7:59
Paikkakunta: paukarlahti

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

ei ihan vakuuta tuo ruotsin malli,saattaa veturi tuntua jossain kohtaa vähän kevyeltä kärryyn verrattuna,ainakin itä ja keski suomen mäkisille teille. toki ruotsissa on HIEMAN parempi tie verkosto,eikä ne keli olosuhteetkaan taida olla ihan samanlaiset kuin täällä perä pohjolassa.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

kaaleppi 70 kirjoitti: toki ruotsissa on HIEMAN parempi tie verkosto,eikä ne keli olosuhteetkaan taida olla ihan samanlaiset kuin täällä perä pohjolassa.
E4/E10-tiellä ajoreitti Piteån ja Överkalixin välillä on parempikuntoinen kuin vastaavalla korkeudella oleva suomen päätiestö.
Ajoreitti noudattelee Kalix-joen vartta ja Perämeren rannikkoa; eli on profiililtaan kohtalaisen tasainen.
Keliolosuhteet talviaikaan seudun tiestöllä on samat kuin Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa. Piteå on Iin ja Överkalix Rovaniemen tasolla.
Ajomatka yhteensuuntaan tuolla youtube-videolla näytetyllä yhdistelmällä on n. 160 km, eli Piteån Munksundin ja Överkalixin välinen etäisyys.


Lontoon kielellä tehty video samasta teemasta.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pDPBkL_bq70[/youtube]
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä uusi Sisu Polar tukkivarusteisena Timber-versiona:
Kuva
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

On se komiata ku Sisu nostaa kaikki ylimääräset tennarit ilmaan. :cool:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Vensku_ kirjoitti:On se komiata ku Sisu nostaa tennarit ilmaan. 8)
Olisko komiata, jos Lisa Kelly tekis vastaavan tempun :roll:
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

kondivo kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:On se komiata ku Sisu nostaa tennarit ilmaan. 8)
Olisko komiata, jos Lisa Kelly tekis vastaavan tempun :roll:
Mulle vois Lisä Kelli pesiytyäkkin nykyisten kellien läheisyyteen. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:On se komiata ku Sisu nostaa kaikki ylimääräset tennarit ilmaan. :cool:
Ja ainoana maailmassa jaksaa tehdä sen tarvittaessa myös kuorma päällä kaiketi sen ansiosta, että Sisuissa akselit nousevat hydrauliikalla paineilman sijaan.

Scanioitakin näköjään tehty Pietarin Suosaaressa, Venäjällä jo 2010 alkaen:
Kuva
http://survincity.com/2010/06/scania-made-in-russia/ :happy:
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Trippeli on ollu kyllä paineilmalla vissiin ainaan. :? Olikos telinnostajasysteemi peräisin Vanajalta?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Easy Rider kirjoitti:Olikos telinnostajasysteemi peräisin Vanajalta?
Jep!
wikipedia tiesi ja kirjoitti:Vuonna 1968 Suomen Autoteollisuus ja Vanajan Autotehdas Oy fuusioituivat. Fuusion jälkeen Sisu alkoi käyttää Vanajan aiemmin käyttämää, englantilaista synkronoimatonta Fuller-vaihteistoa, sekä diplomi-insinööri Veikko Murosen suunnittelemaa nostoteliä, joka kykeni nostamaan taka-akselin auton ollessa täydessä kuormassa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitäs muita suomalaisia kuorma-autoja löytyy?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Easy Rider kirjoitti:Mitäs muita suomalaisia kuorma-autoja löytyy?
Oliko tämä joku knoppi-kysymys?

No, ainakin tällainen puolivalmiste merkiltään White tai Vanaja VaWh.

Kuva


wikipedia kirjoitti:White M2 Half-track -puolitela-auto oli amerikkalaista alkuperää oleva sotilasajoneuvo. Sen etuakseli oli tavanomainen vetävä kuorma-auton akseli mutta takana oli telat. Ohjaamoa ei ollut. Yhteissisu hankki 425 vähän käytettyä Half-track-ajoneuvoa sekä joukon kuorma-auton moottoreita Kansanhuoltoministeriön kautta liittoutuneiden ylijäämävarastosta. Toimitukset ajoittuivat vuosille 1947-49. Puolitelavaunut myytiin yksityisille tahoille muun muassa metsätyökäyttöön. Joihinkin yksilöihin vaihdettiin tavanomainen taka-akseli ja rakennettiin ohjaamo; näitä valmistui vuoteen 1951 mennessä 60 kappaletta. Telavetoiset mallit myytiin merkillä White moottorin mukaan, taka-akselilla varustetut mallit valmistuivat Vanaja VaWh-nimisinä.
Kuva


Vanaja M-2 White Half-Track
Kuva

Laitetaan vielä yksi kuva aihiosta
Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No kyllä ne telit rautajousitetuissa nousee omalla pikku hydraulikoneikollaan, ja rakenteesta johtuen sisu jaksaa raskaallakin kuormalla sen nostaa. Ja wikipedian artikkelissa lukee Englantilaista fuller vaihteistoa, eikös se nyt kuitenkin ole jenkkien tekoa :roll:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eipä noita "oikeita" kuorma-autovalmistajia Suomessa ole ollut muita kuin Sisu ja Vanaja. Toki kevyempiä yrityksiä luoda kotimainen hyötyajoneuvo on ollut kuten Teijo ja Wilke, mutta eipä niistä ole paljoa kerrottavaa.
Säiliöautoilua harrastettiin 80-luvulla jonkin verran kangasalalaisilla Hollmingeilla itsekantavalla säiliöllä. :ope:

Offroad-puolelta löytyy kaivoksiin ajokkeja Normetilta:
Kuva
http://www.normet.com/processes_product ... _Logistics
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juu ei Vanajan nimellähän ne meni, White puolitelat oli "ilmaisia" ylijääämävarastolla ja niistä tehtiin Santahaminan pajalla myös salaojakoneita ja pellonkiveämislaitteita.

Haussa on juurikin tuotemerkit Wilke ja Hollming.

Hollmingin itsekantava säiliöauto olisi edelleen käyttö- ja kehityskelpoinen konstruktio, jostain syystä ei vain ottanut tuulta siiven alle. Jollain vapaapalokunnilla nuita on edelleen. Suunnittelijan prototyyppi oli isommalla hytillä, tais kulkea nimellä Kestosäiliö tjsp.

Wilke oli Wihurin joku hetken huuma.

Volvon tekniikalla kumpainenkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

xin811 kirjoitti: Ja wikipedian artikkelissa lukee Englantilaista fuller vaihteistoa, eikös se nyt kuitenkin ole jenkkien tekoa
Joo. Siinä wikipediaan tietoa syöttänyt on hieman kompuroinut :roll:

Eaton osti Fuller Manufacturingin v.1958, josta lähtien Fuller on kuulunut Eaton-konserniin, jonka pääkonttori sijaitsee Irlannissa. Fullerit on tehty Amerikan mantereella Ohiossa ja tehdään edelleenkin.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Easy Rider kirjoitti:
Wilke oli Wihurin joku hetken huuma.
...kuten Teijokin:
Kuva
Wikipedia kirjoitti:Teijo oli suomalainen avolavapakettiauto jota valmistettiin noin 100 kappaletta Wihuri-yhtymän Teijon tehtaalla vuosina 1975–1976.[1]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teijo_(auto) :roll:
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Teijopa ei ole kuorma-auto. Nerokas ajatus kuitenkin tehdä kehitysmaihin halpaa kuletinta. Kumma ettei saksalaiset keksiny kääntää perämurikkaa nurin ja työntää voimalaitetta etupäähän, vaan -90 luvulle asti tehtiin -30 luvun tyyliin takakoneella myös pakut, kulettaen kuormatilassa omaa konetta..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

kondivo kirjoitti:
xin811 kirjoitti: Ja wikipedian artikkelissa lukee Englantilaista fuller vaihteistoa, eikös se nyt kuitenkin ole jenkkien tekoa
Joo. Siinä wikipediaan tietoa syöttänyt on hieman kompuroinut :roll:

Eaton osti Fuller Manufacturingin v.1958, josta lähtien Fuller on kuulunut Eaton-konserniin, jonka pääkonttori sijaitsee Irlannissa. Fullerit on tehty Amerikan mantereella Ohiossa ja tehdään edelleenkin.
Eaton-konsernikin on perustettu USA:ssa Beachwoodissa, Ohiossa. Vasta vuosi-pari sitten pääkönttori muodollisesti siirrettiin muodollisesti Dubliniin Cooper-firman oston seurauksena:
Wikipedia kirjoitti:The reincorporation in Ireland as part of the Cooper merger involved establishing a registered head office in Dublin, Ireland but operational headquarters remain in Ohio.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eaton_Corporation#History
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eräänlainen superrekka ehkä tämäkin - Asutralialaisen Erebus-kilpatallin klalustoa:
Kuva
https://www.facebook.com/ErebusMotorspo ... =1&theater
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Saksalainen 19-vuotias rekkakuski Nathalie

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-PDZDu9K4Mk[/youtube]
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Virolainen 23-vuotias Kirsi herättää huomiota Virolaisten rekkakuskien parissa.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=atFyTQj7g-g[/youtube]
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

No laitanpa minäkin tänne yhden videon naisrahtarista:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nmc6BqvWvKg[/youtube]
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Duologilla oli joskus meleko nätti vaaleaverikkö sorakuski, liekö vieläkin. Kuhmon näyttelyyn pyyhkäs yks kesä ihan missimitat täyttävä kaksikko Lapista museo-Sisuilla, molemmat kasettirekkakuskeja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Easy Rider kirjoitti:Duologilla oli joskus meleko nätti vaaleaverikkö sorakuski, liekö vieläkin.
Vito:
Kuva
http://www.duolog.fi/logistiikkaratkaisut/
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”