Katsastusasiaa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
iikoo
Viestit: 42
Liittynyt: 02.6.2012 12:18

Katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja iikoo »

190 mersu ei läpäissyt katsastusta, koska rälläköidyt vakio etujouset ja takana madallusjouset joista ei tuv-lappuja.
Inssi meinas että vuodenvaihteessa on tullut laki, joka kieltää rälläkkäjouset kaikissa autoissa.

Jos haluan madaltaa autoa, niin pitää olla tuv-laput jousista, sekä nelipyöräsuuntaus suoritettu josta myös dokumentit. Ja tietenkin muutoskatsastus

Menikö tässä nyt kaikki lakipykälien mukaan? Samoilla jousilla olen 3 kertaa aiemmin katsastanut eikä mitään ongelmaa.

Ja miten kukaan voi erottaa onko jousia rälläköity vai ei, jos vielä on maalannut katkaisukohdan jousen värillä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

iikoo kirjoitti:190 mersu ei läpäissyt katsastusta, koska rälläköidyt vakio etujouset ja takana madallusjouset joista ei tuv-lappuja.
Inssi meinas että vuodenvaihteessa on tullut laki, joka kieltää rälläkkäjouset kaikissa autoissa.

Jos haluan madaltaa autoa, niin pitää olla tuv-laput jousista, sekä nelipyöräsuuntaus suoritettu josta myös dokumentit. Ja tietenkin muutoskatsastus

Menikö tässä nyt kaikki lakipykälien mukaan? Samoilla jousilla olen 3 kertaa aiemmin katsastanut eikä mitään ongelmaa.
Sanomattakin selvää että vaihda konttoria - jos nyt et kierrostolkulla ole rälläköinyt.

Tuv lappuja saanee valmistajan sivuilta.

Itsellä on H&R -40mm jouset tenavaan ja puhallettu ja maalattu mustaksi = ei pistä katsurin silmään. Tosin en oo niitä alle laittanut... Vois kokeilla kyseisellä konttorilla että onko ne häiriöksi?

Tee itse se nelipyöräsuuntaus ja dokumentit siitä :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
iikoo
Viestit: 42
Liittynyt: 02.6.2012 12:18

Re: Katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja iikoo »

AK47 kirjoitti:Sanomattakin selvää että vaihda konttoria - jos nyt et kierrostolkulla ole rälläköinyt.

Tuv lappuja saanee valmistajan sivuilta.

Itsellä on H&R -40mm jouset tenavaan ja puhallettu ja maalattu mustaksi = ei pistä katsurin silmään. Tosin en oo niitä alle laittanut... Vois kokeilla kyseisellä konttorilla että onko ne häiriöksi?
En muista paljonko on rälläköity, mutta peltivanteilla n.5cm tyhjää tilaa renkaan ja kaaren välissä sivusta katsottuna.
Sallittu 8cm maavara ylittyy helposti, nyt varmaan 15cm matalimmasta paikasta.

Katsastuslapussa luki näin: "jousitusta muutettu, muutoskatsastettava,
etujouset vaihdettava, rälläköity"

Löytyy onneksi isokoneisen w124 jouset, jotka on liki reiteen asti pitkät. Luulis niillä menevän läpi, vai pitääkö nekin muutoskatsastaa koska niin vaadittiin??

Mikähän tässä ois nyt helpoin/halvin/fiksuin vaihtoehto?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
wiimax.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.

Multa saa lainaksi tenavan normaalijouset jos itse irroittaa ja laittaa takas :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
iikoo
Viestit: 42
Liittynyt: 02.6.2012 12:18

Viesti Kirjoittaja iikoo »

AK47 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.

Multa saa lainaksi tenavan normaalijouset jos itse irroittaa ja laittaa takas :D
Tänään vaihdoin alkuperäiset takajouset, n.10cm on nyt tyhjää kaaren ja renkaan välissä.

Ongelmaksi tulee etupää, mulla on tosiaan bilsteinin isokoneisen w124 etujouset varastossa, ne on 430mm pitkät ja tosi jäykät.
Tenavan vakiojouset taitaa olla 400mm pitkät, toki niitäkin eri mittaisia.

Keulahan nousee varmasti ihan uusiin mittoihin jos nuo lyö paikalleen, voiko liian korkeasta etupäästä tulla uusi hylky? Ja jos selvittävät jousissa olevista numeroista että ovat peräisin eri kopasta...
Ja rälläköidäkkään ei sais :roll:

Missäpäin Ak asuu, jatkuva jousijumppa ei nappaa ollenkaan, mutta josko myisit jouset sopuhintaan?? 8)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

iikoo kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.

Multa saa lainaksi tenavan normaalijouset jos itse irroittaa ja laittaa takas :D
Tänään vaihdoin alkuperäiset takajouset, n.10cm on nyt tyhjää kaaren ja renkaan välissä.

Ongelmaksi tulee etupää, mulla on tosiaan bilsteinin isokoneisen w124 etujouset varastossa, ne on 430mm pitkät ja tosi jäykät.
Tenavan vakiojouset taitaa olla 400mm pitkät, toki niitäkin eri mittaisia.

Keulahan nousee varmasti ihan uusiin mittoihin jos nuo lyö paikalleen, voiko liian korkeasta etupäästä tulla uusi hylky? Ja jos selvittävät jousissa olevista numeroista että ovat peräisin eri kopasta...
Ja rälläköidäkkään ei sais :roll:

Missäpäin Ak asuu, jatkuva jousijumppa ei nappaa ollenkaan, mutta josko myisit jouset sopuhintaan?? 8)
Eihän niitä voi myyvä kun ne pitää olla katsurille jos sille ei nuo hr -40mm kelpaa. Jouset ois Mäntsälssä olevassa tenavassa nyt.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”