Hylsy päästöistä koodin vuoksi

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Hylsy päästöistä koodin vuoksi

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ettei mee liian helpoksi elämä, tulihan tänään hyvinki outo juttu vastaan. Kärkeen mainittakoot et kyseessä 04 automaattilootanen rellu, joka osaltaan tietty selittää :roll:

Itse asiaan: konttoria varten on jo vuosia ollut tapana hakea päästölappu korjaamolta ettei niistä siinä vaiheessa tule yllätystä, niin tälläkin kertaa. Itellä kiinan autocom, sillä katoin läpi (viat luonnollisesti korjattu), kaikki ok. Korjaamolla boschin pakokaasutesteri, piuhat kiinni ja kas kummaa: yksi päästöihin vaikuttava vikakoodi :shock: Ei nollaatunu sillä, löivät boschin diagnostiikkavehkeeseen kiinni -> ei niin ensimmäistäkään vikakoodia. Varuiksi siitäkin kokeili nollauksen vaikkei mitään nollattavaa ollu. Muutaman kerran tätä koittivat eikä lopputulos muuttunut. Hylsy testissä pysyi. Herjas jotain automaattilootan ohjausta.

Trafin sivuiltahan löytyy lista renaultin obd-testi hylsyyn johtavista koodeista, eikä laatikon vikakoodi ole siinä mukana. Ongelmaksihan muodostuu nyt se ettei siellä ole mitään varsinaista korjattavaa vikaa, eikä koodi edes pitäis vaikuttaa tulokseen. Pakokaasutesterihän ei mitään varsinaista koodia edes anna, eli sekään ei vie asiaa eteenpäin.

Onko tuo nyt ihan poikkeuksellinen ongelma vai onko joku vastaavaan törmännyt aikasemmin? Päästöt itsessään olivat kuitenkin ihan mallillaan, lappuun vain sen hylätyn sen koodin vuoksi heittää. Mitenköhän ne konttorilla tuohon suhtautuu, onko tuota jotenkin mahollista saada läpi?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oisko laatikon vikakoodit jossain "yleisvikakoodiluettelossa", että ei vaikuttas tuomioon vaikkei olekaan sillä Rellun listalla?

Päästöarvothan eivät täyty jos loota ei esim. vaihda suurimmalle pykäleelle tms. :idea: Voimansiirto näyttelee suurta osaa CO2 päästömäärässä, Vähäpäästöisen pelin laatikon tai perän välityssuhteitakaan ei saane muuttaa ilman "VTT-lappua". :?:

Suurta puppua silti, p*skaa tulee rännistä teit minkä hyvvään, kaasua painamalla enämpi. Siinäku huruuttaa konttorin ja pajan väliä, tulee siinäki sitä s0ntaa koko röörin täyveltä.

Laatikossa kuitenki joku valmistajan aikapommivikakoodi, jotta vaiha lootaöljyt kuorineen, rattaineen summuine akseleineen, määrävälein, tai paalaa se romu ja osta uus Rellu, määrävälein.

Mielenkiinnosta, mitä se loota muuten herjaa? (Pakokaasutesterillä? Integroitu OBD-lukija?)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kyseessä tää varmaan maailman yleisin boschin testeri millä otettiin, tää vihreekuorinen jolla saa kaikki maailman testit bensasta ydinkäyttösiin, siinähän on se obd-töpseli. En niin tarkkaan pistäny mieleen koodia mut oli £6(tai joku vastaava erikoismerkki ja pelkkä 6 sen perässä), selitys laatikon ohjaus. Ja het perään boschin testeri, liekö muuten niin merkeillä väliä mut kuitenkin saman valmistajan laitteet ja ihan puhdas vikamuisti.

En tiedä miten konttorilla tosiaan suhtauduttais, tulosteeseen väkisin tulee hylsy ton vuoksi mutta päästöt itessään ok kaikilla alueilla eikä erikseen mitään koodia obd:n kautta tuu, mutta ku ne ny vaan on yhteennaitettu siinä vehkeessä niin minkäs tekee :shock:

Tuokin tuli ostettua melkein ilmaiseksi käyntihäiriöiden vuoksi, eikä yhtä pimennyttä puolaa suurempaa ongelmaa ollut, ei ollu just em. mainituista syistä perheeseen jättää, lähinnä liikkumisvälineeksi oikeiden autojen remppojen ajaksi.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vikakoodinlukijat konttoreilla saattaat olla mitä ovat, päivityksineen. Eihän heidän tarvitse kuin löytää joku koodi jolla hylätä.

Korjaamolla pitäs taas olla sofistikoituneempi testerijärjestelmä. Päivitykset kunnossa ja osaaminen tulkita niitä vikakoodeja. Vikanostiikka ei älyä kuin sähköisiä mitattuja arvoja. Näistä pitäisi osata tulkita myös mahdolliset mekaaniset viat.

Silti konttori vetää pitemmän korren tuntihinnoittelussa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Juuri siksi tapana käydä korjaamolta lappu hakemassa, mutta eivät olleet vastaavaan koskaan törmänneet. Turha konttorillakaan käydä näyttämässä kun lopputulos jo valmiisi tiedossa.

Vaikein kysymys nyt lie et antaako pk-testeri virheellisen positiivisen vai oikea testi virheellisen negatiivisen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikö valtuutettu OBD-testilappu konttorilla ole yhtälailla valiidi kuin kaasumittarin päästökuponkikin? Joten käyt moittimassa konttorin vehkeet jos näyttää muuta kuin muualla, sitten menet korjaamon puhtain paperein toiselle asemalle. Nykyisin jälkisyyni käynee missä vain..?

Just kaveri tappeli konttorin kanssa vanhemman Volvon (760) raidetangon välyksistä. Lapussa luki oikea raidetangon nivel väljä, vaihdettava. Ei muuta erittelyä. Nivelissä ei ollut väljää, ei edes nelipeilinen uusi suuntauslaite meinaa huomata kun säätelin kulmat. (tarkkuus 1mm/10m) Hammastangon liukuholkki on hivenen väljä ja välyksen tuntee juuri ja juuri kuin tangosta riuhtoo, ei vaikuta naisten, lasten eikä eläinten terveyteen ja hyvin-/pahoinvointiin.

Leimaa ei silti tullut kuin summassa vaihtamalla ulkopää. Nyt sitten suuntaus uusiksi ja vuoden päästä uusi tarvikenivel jne. :idea: :ttu:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Otetaan nyt ihan täsmennyksen vuoksi, korjaamolla otettu testi, en vielä sinne konttorille uskaltanut. Kun ei niin tarkkaan laiteteknilkka hallussa, antaako nämä nykyiset testerit ottaa päästöjä jos ei obd-piuha kiinni? Kun siinä ekanahan se kyselee et katillinen/katiton ja ne vuosirajat näkyy siinä. Ja löyty sittenkin se lappu, p0700 koodi, eli joku ääriepämääränen vaihteistoon liittyvä. Kyllä mä tän muuten ymmärtäisin mut minkä ihmeen tähen koodia ei saa näkyviin muualla. No jos ny ihan tarkkoja ollaan niin täysjärjestelmä tarkistus boschilaisella kerto et muistiin jääny huomautus et kortin patteri pitäs vaihtaa..

Ja lisäkseen, p0700 koodin pitäs sytyttää mittaristoon vikavalo ja vaihteiston mennä vikatilaan, mut eihän lulla oo millensäkään. Tästä voidaan kai vetää johtopäätös et oikeaa vikaa ei ole.

Ettei aiheesta liikaa eksytä, kysymys ei ole siis mikä rellua piinaa. Meidän huushollis kun ei oo noin uutta autoa aiemmin ollu ja muutenki laput aina haettu ennakkoon, en tiedä yhtään miten konttorilla tehdään. Onko siellä taas yleensä erikseen päästömittaus ja obd luku vai onko ne samassa?

Kuva

Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Soittaa sinne katastuskonttorille ja kysyy että mitä tehdään (päästöt muuten kunnossa mutta vikakoodi xxxx testerillä yyyy otetuttana?).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on periaatteessa selvä, hylätty, kun lappu on tuollainen.
Sitten on pieni mahdollisuus että katsastuksessa annetaan armoa kun kyseessä on renault, juuri samanmoinen tapaus oli kun kävin ceetä leimaamassa viime viikolla; edellä Fiat Bravo ja yksi vikakoodi, katsastajat naureskelivat keskenään että olkoon kun mil-valo ei pala, ei sitä kuitenkaan kuntoon kukaan saa.

Jos vikakoodin saa nollattua niin jää tuo mikä kuvan lapussakin on: osajärjestelmätestejä ei suoritettu ei o.k.
Se riittää hylkäykseen ellei ole korjaamon allekirjoittamaa selvitystä siitä että on vaihdettu jokin osa tai muuten korjattu ja osajärjestelmätestit suorittamatta koska ei ole vielä korjauksen jälkeen tullut tarpeeksi ajosyklejä että testit olisi OK...selvitys Trafin kaavakkeella, löytyy netistä.

Vikakoodi kyllä löytyy Bosch testerillä samalla tapaa kuin pakokaasutesterillä, OBD ja sieltä sitten vaihe 3/7 ja nollaus. EsiTronicista löytyy syyt vikakoodille ja mahdollinen tarkastuslista.
wiimax.fi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En kiinnittänyt aiemmin huomiota tuohon osajärjestelmä osioon, koneen näytöllä vaan ilmoitti herjan.

Siinähän se onkin, Esitronic (kiitti muistutuksesta, ei tullu nimi äkkiseltään mieleen) ei lukuisista yrityksistä huolimatta löytäny mitään. Tai no siis, kaikkee toissijasta kuten patterin vähyys (ei akku, vaan nimenomaan kortin patteri), yhteys autoon löytyy. Monen kautta kokeilivat, koko järjestelmän tarkastuksen lisäksi moneen otteeseen pelkkää laatikkoa, yhessä laatikko/moottori yms, ei mitään. Vielä lennosta töpseleiden vaihto, pk-testeri herjaa, E-t ei, eli ei pitäs nyt siitäkään olla et koodi tulis vaikka vaan käynnistäessä.

Tämä episodihan sattui sopivasti just ku konttorit suljettu, vähemmästäkin ahistuu ku epätietoisuus jää viikonlopun yli kalvamaan mieltä, paaliinko menee vai onko vielä toivoa. Kyselee tarpeeks monelta konttorilta, ehkä joku päästää läpi.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eräässä Lagunassa oli "häkäpöntön" kanssa ongelmia. Antaa vikakoodia, jolla sitten päästötesti ei välttämättä mene läpi. Kyseessä ei ole katti vaan jotenkin pakokaasujen kierrätykseen liittyvä mokkula. Maksaa noin 100€, ellen väärin muista. Taitaa saada vain "marmorilta".

Auto siis bensa Laguna 1.6 -2005. Muuten ollut ok auto. Suvussa "uudesta alkaen" ja omistaja on tyytyväinen. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Teoreettiset yleisimmät vikapaikat ilm kaasuläppä, egr, moottorinlämpöanturi, nopeusanturit ja tietty ite ohjainboksi. Mä vaan en nyt sitte jaksa mitenkään päin käsittää miksei oikeat diagnostiikkatesterit suostu sieltä mitään löytämään. Mikäli ne konttorilla ottaa päästöt ja erikseen tekee obd-testin, homma lie ihan ok. Ja sit taas, pirustako tietää et olisko joku muu laite/eripäivitys/tms semmonen joka ei herjais tota.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Pappi kirjoitti:Eräässä Lagunassa oli "häkäpöntön" kanssa ongelmia. Antaa vikakoodia, jolla sitten päästötesti ei välttämättä mene läpi. Kyseessä ei ole katti vaan jotenkin pakokaasujen kierrätykseen liittyvä mokkula. Maksaa noin 100€, ellen väärin muista. Taitaa saada vain "marmorilta".

Auto siis bensa Laguna 1.6 -2005. Muuten ollut ok auto. Suvussa "uudesta alkaen" ja omistaja on tyytyväinen. :)
Regenerointiventtiili muistaakseni. Ebaystä saa halvalla, tosin taisin vaihtaa saman ainakin kahteen kertaan 40000 km matkalla... 05 Laguna oli. :roll: Se tosin antaa selkeän vikakoodin, joten tuskin siitä kyse. Lisäksi sytyttää CEL-valon ja ajotietokone vinkuu päästöistä.
Viimeksi muokannut luokyio, 06.8.2016 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Varsinaisen aiheen ohihan menee, mut jos linkkiä/osan nimee löytyy niin vois helpottaa. En löytäny ku egr ja tyhjäkäynti venttiilit.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Suomessa myydään nimellä haihtuvien kaasujen aktiivihiilisuodatin. Varaosanro on saatavilla kunhan soitan veljelle.

Ei saa tarvikkeena.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei jäänyt onneks lapusta leima kii, kelpas kun ei ko. koodia rellun hylkäyslistalla ole. Katkennu jousi taas kummasti sai insinöörin piirtämään hylätyn lappuun.

Jäi kuitenkin mysteeriksi mistä pakokaasutesteri vikakoodin keksi, luulis ja olettais et boschilaisten softalogiikka olis jotenki yhdenmukainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auto sen on keksinyt, ei testeri :D Hyvä kun ei jäänyt enää tuosta kiinni !
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”