Nastat vaiko kitkat?
Eilen oli Möllissä ohjaamo täynnä käsiä risteyksestä vasemmalle lähdettäessä. Ihan jeesuksen liukasta. Heitto oikealle, korjausliike ja takapää olikin sitten jo kuskin rinnalla vasemmalla menossa. Siitä sitten oikesi. Ei saanut luistonestot ja ESP:t tilannetta haltuun.
211 on tallissa ja Mölli sekä Range on keränneet kilometrejä viime viikot. Ja kaikissa nastat. Muuta voi edes ajatella täällä tänä talvena. Kokeiltu on aiempina talvina kitkojakin.
211 on tallissa ja Mölli sekä Range on keränneet kilometrejä viime viikot. Ja kaikissa nastat. Muuta voi edes ajatella täällä tänä talvena. Kokeiltu on aiempina talvina kitkojakin.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13.12.2010 16:14
Täällä Niinivaaran itärinteessä ainakin jätekuskilla oli tilanne hallussa kun ajeli ketjut päällä vesijäällä .TimoV kirjoitti:Eilen oli Möllissä ohjaamo täynnä käsiä risteyksestä vasemmalle lähdettäessä. Ihan jeesuksen liukasta. Heitto oikealle, korjausliike ja takapää olikin sitten jo kuskin rinnalla vasemmalla menossa. Siitä sitten oikesi. Ei saanut luistonestot ja ESP:t tilannetta haltuun.
211 on tallissa ja Mölli sekä Range on keränneet kilometrejä viime viikot. Ja kaikissa nastat. Muuta voi edes ajatella täällä tänä talvena. Kokeiltu on aiempina talvina kitkojakin.
Kuvitelkaapa linkin Anu Vehviläisen mökkitie niin että nousua tai alamäkeä on pääsääntöisesti 15-20 asteen kulmassa ja pahimmassa kohdassa arviolta 30 asteen nousu loivemman jälkeen. Sellaista joutuu ajamaan kun oikein huono tuuri sattuu (siis märkää jäätä). Varsinkin kevään sulamisvedet valuu tielle. Nyt onneksi on ojia syvennetty ja itse tietä korotettu joten pahin liukkaus sulamisvesien takia on saatu minimiin.Pappi kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-11156132
Kitkoilla ei mitään asiaa sinne kun jäässä ja nastoilla on toistaiseksi päässyt aina. Mutta nyt pelottaa loivemmalla osalla kelata vauhtia kun ojat on syvempiä kuin ennen...
On siellä pahimmissa paikoissa onneksi hiekkapönttöjä millä saa pitoa lisättyä kun jaksaa lapioida aikansa... Mutta se pitää tietää onko edessä lapiohommaa vai pääseekö mäen päälle.
Mutta tosiaan jos ei pääse sen pahimman paikan yli tasaiselle niin taakse valumalla ei abs toimi ja ojassa ollaan vaikka ois nastat se on niin jyrkkä kohta että vauhtia tarvitsee nastoillakin jos jäätä joka märkää. Liian jyrkkä. Kokeilin kerran lähteä siitä alaspäin hitaasti etuperin niin ei saanut pysäytettyä alle kävelyvauhdista. Kun renkaat sai lukkoon ne vain raapi ja auto alkoi kääntyä.
Ei se aina ole talvi sulalla ja suolasulalla ajelua.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Varmaan homehtuu koko eteläsuomi näillä säillä niinkuin englanti. Vettä tullu 4 kk ja piha ihan kuravelliä.markoala kirjoitti:Täällä olisi pärjännyt saksan kitkoilla tänä " talvena"
Oisko nastoja tarvinnu tälle talvelle noin 10 päivänä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Onneksi voi aina tehdä kuten suomalainen sotilas, ei peräänny milloinkaan, vaan tekee täyskäännöksen ja etenee uudelleen. Jättää siis mökkireissun sillä kertaa väliin ja menee suosiolla takaisin kotiin .AK47 kirjoitti:Kuvitelkaapa linkin Anu Vehviläisen mökkitie niin että nousua tai alamäkeä on pääsääntöisesti 15-20 asteen kulmassa ja pahimmassa kohdassa arviolta 30 asteen nousu loivemman jälkeen. Sellaista joutuu ajamaan kun oikein huono tuuri sattuu (siis märkää jäätä).Pappi kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-11156132
Hommasin ylimääräisille vanteille Triangle ice link kitkat 215/55r17. Länsirannikolla tiet ovat ollet nyt paljaita 99,5% talviajasta, joten kitkat päätyivät alle.
Farkku väyrysen sisämelu oli nopeudella 102km/h /(gps) noin 70 +-2 desipeliä, vaihtelu riippuu ajaako urien pohjalla vai reunalla. Soundmeter sovellusta verrattiin töissä oikeaan dp mittariin ja ihan samaa ne yllättäen näytti.
Farkku väyrysen sisämelu oli nopeudella 102km/h /(gps) noin 70 +-2 desipeliä, vaihtelu riippuu ajaako urien pohjalla vai reunalla. Soundmeter sovellusta verrattiin töissä oikeaan dp mittariin ja ihan samaa ne yllättäen näytti.
300GD
S300
E320
Unimog 411 110
S300
E320
Unimog 411 110
Eilen oli taas vaihteeksi keli sellainen, että olisi ollut sama jäädä kotiin. Nastoillakaan ei ollut mitään tekoa kun tiet vesijäällä. Selvittiin kuitenkin päivän reiteistä "mökkitien" kaltaisilla ränneillä liukastellen.
Aikataulut saa heittää menemään. Aloitus pitää, mutta kotiinpaluu saattaa venähtää pitkäksi. Onneksi kyytiläiset ymmärtää missä mennään. Ovat tyytyväisiä kun se ainoa vuoro tekee kaikkensa, että pääsevät kotiin.
Aikataulut saa heittää menemään. Aloitus pitää, mutta kotiinpaluu saattaa venähtää pitkäksi. Onneksi kyytiläiset ymmärtää missä mennään. Ovat tyytyväisiä kun se ainoa vuoro tekee kaikkensa, että pääsevät kotiin.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28.3.2017 1:09
- Paikkakunta: Nokia
30 astetta vastaa 57,7% nousua, toisin sanoen metrin matkalla nousee 57,7 cm ylöspäin.AK47 kirjoitti:...mökkitie niin että nousua tai alamäkeä on pääsääntöisesti 15-20 asteen kulmassa ja pahimmassa kohdassa arviolta 30 asteen nousu loivemman jälkeen. Sellaista joutuu ajamaan kun oikein huono tuuri sattuu (siis märkää jäätä).
Suomen jyrkin tie on Sovintovaaran tie Inarissa, jyrkimmät kohdat noin 20% nousua, eli n. 11,3 astetta.
Maailman jyrkimmät tiet on hieman lähteestä riippuen n. 37-40% nousulla, vastaa siis n. 20,8-21,8 astetta.
Maailman jyrkin laskettelurinne, Harakiri-abfahrt Mayrhofenissa Itävallassa on 78%, sekin vastaa vain n. 38 asteen alamäkeä.
Nastarengasmiehet tuntuu joutuvan keskivertoa useammin sellaisiin tilanteisiin ja paikkoihin joihin normaaliautoilijat ei tällä planeetalla pääse.
Nastat ei ole kuin toisessa polkupyörässä ja niitäkin on vain yhden kerran "saanut" koittaa tänä talvena.
GLK:ssa Pirellin sottozerot, eikö nekin keskieuroopan kitkat ole. Pelaa vesikeleillä ja kuivalla asvaltilla (harvinaisuus nykyään) ihan ok, paitsi meteliä mun makuun liikaa.
Toisessa autossa, Pösön avo jolla ajetaan ehkä kerran viikossa talviaikaan, on alla Joyride kitkat. elämäni ensimmäiset Kiinanrenkaat.
Koossa 245 / 45 R17 maksoi töineen Viron Vianorilla 236:-
Niillä meinaan ajella ympäri vuoden ja toimivat ihan ok vesikeleillä, eilenkin 8 lämmintä.
GLK:ssa Pirellin sottozerot, eikö nekin keskieuroopan kitkat ole. Pelaa vesikeleillä ja kuivalla asvaltilla (harvinaisuus nykyään) ihan ok, paitsi meteliä mun makuun liikaa.
Toisessa autossa, Pösön avo jolla ajetaan ehkä kerran viikossa talviaikaan, on alla Joyride kitkat. elämäni ensimmäiset Kiinanrenkaat.
Koossa 245 / 45 R17 maksoi töineen Viron Vianorilla 236:-
Niillä meinaan ajella ympäri vuoden ja toimivat ihan ok vesikeleillä, eilenkin 8 lämmintä.
Jos on ajanut 600 km pudottamaan lumia katolta silloin ei peräännytä. Siksi on nastarenkaat ettei tarvitse perääntyä. Muttei nekään fysiikan lakeja voita mutta käyttää niitä hyväksi.RH kirjoitti:Onneksi voi aina tehdä kuten suomalainen sotilas, ei peräänny milloinkaan, vaan tekee täyskäännöksen ja etenee uudelleen. Jättää siis mökkireissun sillä kertaa väliin ja menee suosiolla takaisin kotiin .AK47 kirjoitti:Kuvitelkaapa linkin Anu Vehviläisen mökkitie niin että nousua tai alamäkeä on pääsääntöisesti 15-20 asteen kulmassa ja pahimmassa kohdassa arviolta 30 asteen nousu loivemman jälkeen. Sellaista joutuu ajamaan kun oikein huono tuuri sattuu (siis märkää jäätä).Pappi kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-11156132
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jos noin pitkän matkan taakse lähtee lumitöihin, kannattaisi varmaan varautua myös lumiketjuillaAK47 kirjoitti:Jos on ajanut 600 km pudottamaan lumia katolta silloin ei peräännytä. Siksi on nastarenkaat ettei tarvitse perääntyä. Muttei nekään fysiikan lakeja voita mutta käyttää niitä hyväksi.RH kirjoitti:Onneksi voi aina tehdä kuten suomalainen sotilas, ei peräänny milloinkaan, vaan tekee täyskäännöksen ja etenee uudelleen. Jättää siis mökkireissun sillä kertaa väliin ja menee suosiolla takaisin kotiin .AK47 kirjoitti: Kuvitelkaapa linkin Anu Vehviläisen mökkitie niin että nousua tai alamäkeä on pääsääntöisesti 15-20 asteen kulmassa ja pahimmassa kohdassa arviolta 30 asteen nousu loivemman jälkeen. Sellaista joutuu ajamaan kun oikein huono tuuri sattuu (siis märkää jäätä).
Sama seutu pikkuisen pohjoisempana ja jyrkempää ja syväojasempaa... En lähde millään kitkalla kokeilemaan jos on nastat saatavilla. No, on siinä kylällä useampikin traktori mikä nyppii ojasta pois jos ei pysy tiellä Vaan on se nelivetotraktorillekkin paha paikka vaikka hiekottaa. Ihme kyllä en muista kuulleeni että ois mitään pahempaa siinä sattunu vuosiin. Varmaan kaikilla nastatPappi kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-11168654
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Tänään aamulla Kuninkaantien apsin kohdalla ja Helsinkiin päin jonkun matkaa ei tehnyt kitkoilla yhtään mitään. Motari oli ihan luistinrata ja rekatkaan eivät meinanneet pysyä tiellä. Olis pitäny ottaa aamulla passatti kun siinä nastat.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Täällä Vaasan seudulla oli toissailtama samanmoinen keli, pihasta lähtiessä kattelin että on sulakatu, 50 metriä ajettua ei sitten ollutkaan, tulin risteykseen suht hissukseen, painoin jarrua ni johan lähti liukumaan, vaikka nastat olikin renkaissa, surina kuulu vaan, kyllä mersukin näköjään liukuu 40 vauhdista aikas pitkälle, kun pitoa ei ole, onneks risteävällä kadulla ei ajellu muita, sai pitoa kaivonkannesta senverran että toppas, noin 8cm päähän reunakivetyksestä, siitä kun piti lähteä vasemmalle, niin sepä heitti onneks perää oikealle, mutta etenemistä ei meinannu tapahtua ollenkaan.
Luulin jo että nyt hajos vanhuksesta vetoakseli tai jotai muuta, kunnes alko hiljalleen työntämään perää kohti kadun reunaa, jossa olikin karkeampaa keliä, mutta hyvin oli mielenkiintoinen 2km, jossa pienehkö mäki, sen pääsin ylös kun ajelin aivan reunassa, ja mäkeä seuras tietysti se alamäki, jonka alareumassa risteys, johon tullaan aivan talon nurkalta, onneks sieltäkään ei kukaan yrittäny sekaan ängetä, niinkuin normaalisti.
Muualla ei sitten ollutkaan mitään mustaa tai muutakaan jäätä tienpinnalla, usein on kyllä vain tässä nurkilla missä asutaan, johtuu siitä kun on vanhaa merenpohjaa ja katu viettää kohti merta, vaikka eka ranta onkin tuossa 2-3 km:n päässä, sumuakin usein, ja rajoittuu tähän meidän nurkille.
Enstalvi jos on tällanen, ja joku mersu kulkineena, niin nyt kyllä tulee ne kitkat, riippuu tietysti paljonko muualla ajellaan, tähän mennessä on 3-5 kertaa ollu nastoista apua, kun tuolla 8-tiellä ajeltiin, niin ohjauksessa huomas yhtäkkisen tunnottomuuden, poika ajamassa, ja tiputti nopeutta kun ihmetteli pulkkamaisuutta ajessa, vaihettiin sitten kuskia, niin lähtiessä raapi aikas pitkään enneko edes 60km vauhtiin vanhan mersun sai, sitä lujempaa ei sitten uskaltanutkaan ajaa, kun välillä otti ja nousi näkymättömistä urista pois ja halus edetä jompikumpi kylki edellä, enpä ole moneen vuoteen niinpaljon joutunutkaan rattia kääntelemään ja keskittymään ajamiseen, kun päästiin tuohon koovulahden kohdalla, topattiin kaffelle, samalla tarkistin rengaspaineet, kun oli persuksissa semmonen tunne kun ajelis tyhjullä takarenkailla, normaalit oli paineet, ihmettelin keliä sitten kahvikupposen äärellä, niin viereisen pöydän rekkakuski sanoi että oli vöyriltä koivulahteen tehny matkaa tunti 10 minuuttia, kun ei uskaltanu nopeammin ajella, ja mäkiin ei saanu kunnon vauhtia kerättyä, aikomus kuskilla oli ajella pidemmälle, mutta johonkin kohtaa vaasaa aiko mennä yöpuulle ja jatkaa aamun valjettua, kun pimeässä ei näe tienpinnan liukkautta ja kaheleita ohittajia riittää pimeälläkin.
Luulin jo että nyt hajos vanhuksesta vetoakseli tai jotai muuta, kunnes alko hiljalleen työntämään perää kohti kadun reunaa, jossa olikin karkeampaa keliä, mutta hyvin oli mielenkiintoinen 2km, jossa pienehkö mäki, sen pääsin ylös kun ajelin aivan reunassa, ja mäkeä seuras tietysti se alamäki, jonka alareumassa risteys, johon tullaan aivan talon nurkalta, onneks sieltäkään ei kukaan yrittäny sekaan ängetä, niinkuin normaalisti.
Muualla ei sitten ollutkaan mitään mustaa tai muutakaan jäätä tienpinnalla, usein on kyllä vain tässä nurkilla missä asutaan, johtuu siitä kun on vanhaa merenpohjaa ja katu viettää kohti merta, vaikka eka ranta onkin tuossa 2-3 km:n päässä, sumuakin usein, ja rajoittuu tähän meidän nurkille.
Enstalvi jos on tällanen, ja joku mersu kulkineena, niin nyt kyllä tulee ne kitkat, riippuu tietysti paljonko muualla ajellaan, tähän mennessä on 3-5 kertaa ollu nastoista apua, kun tuolla 8-tiellä ajeltiin, niin ohjauksessa huomas yhtäkkisen tunnottomuuden, poika ajamassa, ja tiputti nopeutta kun ihmetteli pulkkamaisuutta ajessa, vaihettiin sitten kuskia, niin lähtiessä raapi aikas pitkään enneko edes 60km vauhtiin vanhan mersun sai, sitä lujempaa ei sitten uskaltanutkaan ajaa, kun välillä otti ja nousi näkymättömistä urista pois ja halus edetä jompikumpi kylki edellä, enpä ole moneen vuoteen niinpaljon joutunutkaan rattia kääntelemään ja keskittymään ajamiseen, kun päästiin tuohon koovulahden kohdalla, topattiin kaffelle, samalla tarkistin rengaspaineet, kun oli persuksissa semmonen tunne kun ajelis tyhjullä takarenkailla, normaalit oli paineet, ihmettelin keliä sitten kahvikupposen äärellä, niin viereisen pöydän rekkakuski sanoi että oli vöyriltä koivulahteen tehny matkaa tunti 10 minuuttia, kun ei uskaltanu nopeammin ajella, ja mäkiin ei saanu kunnon vauhtia kerättyä, aikomus kuskilla oli ajella pidemmälle, mutta johonkin kohtaa vaasaa aiko mennä yöpuulle ja jatkaa aamun valjettua, kun pimeässä ei näe tienpinnan liukkautta ja kaheleita ohittajia riittää pimeälläkin.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Jeps. Onhan tuo totta, että jos tuollaisissa olosuhteissa joutuisi säännöllisesti liikennöimään, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa käytännössä kannattaisi harkita kuin nastarenkaita.
Mutta: eilen ehti tänne eteläänkin kummallinen jääilmiö maanteille, ainakin hetkeksi. Päivällä oli hyvän matkaa plusasteita ja satoi reippaan puoleisesti vettäkin. Sitten taivas kirkastui ihan hetkessä, lämpötila laski juuri nollan alapuolelle ja vesimärkä veti kaikki paikat nopeasti luisteluradaksi.
Olin siinä sitten juuri lähdössä viemään teiniä harrastuksiinsa kaupunkiin, kun tämä iski. Kolminumeroisella suorahkolla kantatiellä ehdittiin ajelemaan tällä jäätiellä puolimatkaan kaupunkia, reilu 10km, ennen kuin suola-auto ajoi vastaan. Eipä siinä ajamisessa siihen astikaan mitään ongelmaa tai pelkoa tieltä suistumisesta uudehkoilla Nokian kitkoilla ollut, mutta kokeiltiin siinä pojan kanssa kuitenkin jo alkumatkasta, miten pysähtyminen sujuu tuolla kelillä. Ja kyllähän se jarrutusmatka tuntui venyvän aika helposti. No, nopeutta järkeväksi, sillä tämäkin reissu hoitui turvallisesti. Enkä edelleenkään ollut tien tukkona, ja ei, ei niillä nastarenkailla tuossa poikkeusajo-olosuhteessa olisi ollut yhtään viisaampaa vetää yhtään nopeampaa ja hävittää sitten tuota pientä pitoetua isompaan marssivauhtiin. Eli väitän kitkoilla pärjäävän siis silti edelleen näissä olosuhteissa kuitenkin vallan mainiosti. Useampikin nastoilla ajava pärjäisi, jos uskaltaisi kokeilla.
Veljellä priuksessa kitkat. Hyvin se ajaa niillä menemään. Tuollainen tie mikä oli artikkelissa ei kaipaa mitään liikennettä. Rajat tuli hänellekin vastaan tuollaisella tiellä.
Viikolla oli valtatie sulan näköinen. Tuuli oli kuitenkin jäädyttänyt pinnan peilikirkkaaksi. Sen tunsi vasta kun alkoi jarruttamaan. Ohjausta se ei keventänyt. Kävellen ei meinannut pysyä pystyssä kun kokeilin. Silti liikenteen seassa meni "muori maitokauppaan". Huomioliivi päällä reunaa pitkin pyöräillen.
Viikolla oli valtatie sulan näköinen. Tuuli oli kuitenkin jäädyttänyt pinnan peilikirkkaaksi. Sen tunsi vasta kun alkoi jarruttamaan. Ohjausta se ei keventänyt. Kävellen ei meinannut pysyä pystyssä kun kokeilin. Silti liikenteen seassa meni "muori maitokauppaan". Huomioliivi päällä reunaa pitkin pyöräillen.