Välijäähdytin jäässä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

Onko foorumilaisilla kokemuksia välijäähdyttimen jäätymisestä. Mulla W205 180d. Mobilon mies kommentoi pihassa, ettei paineet nouse. Pajalla paljastui, että välijäähdytin oli niin jäässä, ettei auto käynnistynyt lain. Liikkeessä välijäähdytin purettiin ja vedet kaadettiin pois, jonka jälkeen havaittiin, että hiukkassuodatin on tukossa ja se on aiheutunut siitä, että turbo on rikki. Huolto vakuutti, ettei välijäähdyttimen jäätymisellä olisi yhteyttä tähän jälkimmäiseen vikaan. Korjaushinta 1000e välijäähdyttimen purku, vesien kaato pois ja kasaaminen. 6900e turbon ja hiukkassuodattimen vaihto. Voi vinkata miten hintaa saisi alaspäin... tai mitä kannattaisi tehdä.

Jotenkin tuntuu omituiselta, että olisi yhtäaikaa kaksi toisista riippumatonta vikaa tullut näin lähelle toisiaan. Onko jokin ihmeellinen reitti, että välijäähdyttimestä jäähileitä pääsisi turboon? Välijäähdytin lienee turbon jälkeen vasta? Pääseekö ulkoilmasta jäätä jotenkin turboon (silloinhan pitäisi hiekanjyvästenkin päästä turboon, joten epäilisin)?

Mielelläni keräisin tähän ketjuun muiden kokemuksia samasta ongelmasta ja tietoa liittyykö tämä juurikin näihin yhteistyö-pikku-diiselimoottoreihin...
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Juurikin renault-moottorin kanssa on kokemusta sen verran, että B-koppainen Opel vivaro teki moisen tempun tänä talvena.
Ei onneksi tullut muuta vahinkoa ja selvittiin välijääähdyttimen sulattelulla ja puhdistuksella.
Huoltomiehen mukaan on yleinen ongelma näissä moottoreissa ja suositteli ehdottomasti pahvia coolerin eteen pakkaskeleille.
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2751
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja markusm »

poraa pienen pienen reijän coolerin alareunaan niin pääsee vesi pois.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Seuraavan kerran kun keskustelee laskun loppusummasta niin kannattaa kysyä moneenko sprintteriin on vaihdettu moottori saman syyn vuoksi.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mesejaakko kirjoitti: 24.2.2021 22:20 Onko foorumilaisilla kokemuksia välijäähdyttimen jäätymisestä. Mulla W205 180d. Mobilon mies kommentoi pihassa, ettei paineet nouse. Pajalla paljastui, että välijäähdytin oli niin jäässä, ettei auto käynnistynyt lain. Liikkeessä välijäähdytin purettiin ja vedet kaadettiin pois, jonka jälkeen havaittiin, että hiukkassuodatin on tukossa ja se on aiheutunut siitä, että turbo on rikki. Huolto vakuutti, ettei välijäähdyttimen jäätymisellä olisi yhteyttä tähän jälkimmäiseen vikaan. Korjaushinta 1000e välijäähdyttimen purku, vesien kaato pois ja kasaaminen. 6900e turbon ja hiukkassuodattimen vaihto. Voi vinkata miten hintaa saisi alaspäin... tai mitä kannattaisi tehdä.

Jotenkin tuntuu omituiselta, että olisi yhtäaikaa kaksi toisista riippumatonta vikaa tullut näin lähelle toisiaan. Onko jokin ihmeellinen reitti, että välijäähdyttimestä jäähileitä pääsisi turboon? Välijäähdytin lienee turbon jälkeen vasta? Pääseekö ulkoilmasta jäätä jotenkin turboon (silloinhan pitäisi hiekanjyvästenkin päästä turboon, joten epäilisin)?

Mielelläni keräisin tähän ketjuun muiden kokemuksia samasta ongelmasta ja tietoa liittyykö tämä juurikin näihin yhteistyö-pikku-diiselimoottoreihin...
Jep cooleri on ahtimaen jälkeen, hitupönikkä voisi tuosta ahtopulen tukkon menosta mennä tukkoon jos se on ollut hidas tapahtuma vaikapa näin että polttoainetta(siis pönton pyydystämiä hituja) tulee mutta ei enään tarpeeksi ilmaa sen kunnolla poltamiseen

Semoinen on tuhonuut monenkin minkälie autoa etäisesti muistavaien
(reluja bemareita audeja, tojotia nähnnyt missä niin on käynnyt)
turboja että jäätä kertyy sen imu putkeen ja sitten jää lähtee siitä klöntinä ja menee siipiin,
jälleen yksi hyvä syy pystellä erossa näistä puoli ranskista, ennmin ostaa sen täys rankiksen

turbo remontia/ehjää turboa kanttaa kysyä tuolta
https://www.lds-turbo.fi/
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

Mitä mieltä foorumilaiset on korjaustoimenpiteiden laajuudesta? Onko oikea mittakaava vaihtaa hiukkassuodatin, katalysaattori ja pakosarja sekä turbo tässä tilanteessa? Eli rikkinäinen turbo päästänyt öljyä sotkemaan nuo. Oisko 2016 joulukuun autossa, jossa alle 100tkm mittarissa järkeä vain vaihtaa turbo ja pestä noita muita osia tarpeen mukaan? Vai mikä syy, että ne tulisi ehdottomasti vaihtaa?
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

Vein auton toiselle korjaamolle, jossa suostuvat pesemään hiukkassuodatinta ja katalysaattoria tarvittaessa. Ja kustannuskin on alle viidesosa myyjäliikkeen ehdottamasta. Nyt korjaamo oli vaihtamassa turboa ja huomasi, että turbo on täysin ehjä eikä vuoda öljyä. Laitetaan siis sama osa takaisin kiinni. He myös huomasivat, että turbon ilmaputki on rikki ja täytyy vaihtaa. Eli myyjäliikkeen kallis diagnoosi olisi täysin väärä, jonka perusteella olisi pitänyt vaihtaa käytännössä kaikki osat turbosta eteenpäin.
Oisko asiantuntevia neuvoja, että kannattaako nyt sitten pestä hiukkassuodatinta ja katalysaattoria lainkaan? Onko turbon ilmaputken vuotamisesta todennäköistä, että olisi aiheuttanut tukoksia jossain turbon jälkeen?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mesejaakko kirjoitti: 06.3.2021 11:11 Vein auton toiselle korjaamolle, jossa suostuvat pesemään hiukkassuodatinta ja katalysaattoria tarvittaessa. Ja kustannuskin on alle viidesosa myyjäliikkeen ehdottamasta. Nyt korjaamo oli vaihtamassa turboa ja huomasi, että turbo on täysin ehjä eikä vuoda öljyä. Laitetaan siis sama osa takaisin kiinni. He myös huomasivat, että turbon ilmaputki on rikki ja täytyy vaihtaa. Eli myyjäliikkeen kallis diagnoosi olisi täysin väärä, jonka perusteella olisi pitänyt vaihtaa käytännössä kaikki osat turbosta eteenpäin.
Oisko asiantuntevia neuvoja, että kannattaako nyt sitten pestä hiukkassuodatinta ja katalysaattoria lainkaan? Onko turbon ilmaputken vuotamisesta todennäköistä, että olisi aiheuttanut tukoksia jossain turbon jälkeen?
Ei ole toden näköistä että tuon takia olisi tukossa,

kun ehjät osat on kiinni niin sopeuts, koe ajo ja jos jotain ilmenee
niin*:rila katsoo mikä on
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

Tarkentui tänään, että kyseessä sittenkin EGR-putki, joka on rikkinäinen.
Kuulostaako tietäjien mukaan siltä, että kyseinen vika voisi aiheuttaa tehojen puuttumisen?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mesejaakko kirjoitti: 08.3.2021 21:09 Tarkentui tänään, että kyseessä sittenkin EGR-putki, joka on rikkinäinen.
Kuulostaako tietäjien mukaan siltä, että kyseinen vika voisi aiheuttaa tehojen puuttumisen?
EGR viat rittä syyksi tehon alentamiseen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

Auto laitettiin kokoon EGR putken vaihtamisen jälkeen ja toimii nyt täysin normaalisti ilman mitään turbon, pakosarjan, katalysaattorin ja hiukkasloukun vaihtoa, päinvastoin kuin oli myyjäliikkeen diagnoosi. Korjauksen hinnaksi tuli tässä uudessa korjaamossa loppujen lopuksi 1100e kun turbo käytettiin irti ja vikaa selvitettiin ja lopuksi vika korjattiinkin eli EGR-putki vaihdettiin ehjään (vanhassa toinen pää murtunut kokonaan irti). Korjaamo myös kommentoi, että he olisivat voineet tehdä sen välijäähdyttimen sulattamisen ja tyhjennyksen kympeillä. Kun taas myyjäliikkeessä se maksoi pelkästään 1000e.

Toivottavasti tämä viestiketju auttaa jotain toista tekemään fiksuja valintoja heti alusta asti autonsa korjaamisessa ja säästää pitkän pennin.

EGR putkesta paljastui, että tuossa autossani on muovinen EGR-putki, joka on jossain toisessa Mersun mallissa todettu tyyppiviaksi ja vaihdettu metalliseen. Tämä uusi korjaamo nyt sitten vaihtoi tähänkin autoon saman metallisen osan, jonka sai Mersulta hankittua parin sadan euron hintaan. Muovinen osa olisi ollut kymppejä. Aika jännä, että toisessa autossa sama osa voi olla tyyppivika ja toisessa se kuuluu asiaan.
Mesejaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2021 22:04

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Mesejaakko »

1Toivoisin vielä foorumilaisilta kommentteja allaolevaan myyjäliikkeen työkuvaukseen. Onko siinä kaikki järkeviä toimenpiteitä? Olisiko tuossa luonnollisesti jossain kohtaa pitänyt huomata, että vikana olikin EGR putki, eikä se mitä kuvauksen lopussa sanotaan... Ja ihan alkuun kommentti, että onko välijäähdyttimen tyhjäys työ vaivan puolesta 1000e arvoinen ja kaikki toimenpiteet siinä oikeasti tarpeellisia?



Auto hinattu paikalle: Auto ei reagoi kaasuun lainkaan, käy huonosti (tark/diag -> soitto)
Pohjamuovien irr.
Etupuskurin irr.
Keulapalkkien irr.
Kennopaketin irr.

Välijäähdytin laitettu valumaan.
Tuli tyhjäksi ok.

Kasattu osat, nestepinnat ok.
Pikatesti, laturin kiinnitys
Hfm nollaus, vikakoodien nollaus, koeajoa -> käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä hyvin. Täyskaasulla todella hengetön. Jarrua vasten, kun painaa kaasua, auto meinaa sammua. -> turbon putket irrotettu, tarkistettu turbon välys imupuolelta, ok. Loopattu hiukkassuodatin pakoputken anturireijästä, ei havaittu tukosta silmämääräisesti. Irrotettu ahtopuolen paluu, irrotettu ilmamassamittaimen liitin, kokeiltu nostaa ahtoja kaasuttamalla jarrua vasten -> ahtopainetta tulee läpi. -> autossa vanhan mallinen ahtopaineentunnistin, vaihdettu uuden malliseen, nollattu ahtimen arvot ja hfm-arvot -> ei apua, edelleenkään ahtopaineet eivät nouse kuormittaessa. Mitään vikakoodeja ei esiinny..

HUOM. Akku on huono. Laitailtu korjauksen aikana. //78252
Jatkettu diagnoosia:
-Pikatesti, laturi; ei vikakoodeja.
-Moottorin mitt. arvojen tark; ilmamäärä jää tyhjäkäynnillä alle tavoitearvon, pakokaasun vastapine yli raja-arvon.
Ahtopaine nousee vain 0,2bar
-Mitattu puristukset; kaikki syl. n. 30bar.
-irrotettu lambdatunnistin, ahtopaineet nousivat nosturilla kuormitettaessa 0,8bar.
-Irrotettu pakoputki hiukkassuod. jälkeen, tarkastettu pakokaasuläpän toiminta, liikkuu normaalisti.
-Tarkastettu ahtopaineet ilman pakoputkea hiukkassuodattimen jälkeen, ei nouse nosturilla kuormitettaessa kuin 0,2bar. --> todennäköisesti kat/hiukkassuod. tukossa.
Ei purettu vielä koko putkistoa irti, koska ei saatu korjauslupaa.
Jos vaihdetaan kat/hiukkassuodatin, niin myös turboahdin vaihdettava, koska muuten myös uusi hiukkassuodatin tukkeutuu.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Mesejaakko kirjoitti: 01.4.2021 8:29 onko välijäähdyttimen tyhjäys työ vaivan puolesta 1000e arvoinen
Renault moottorinen tavara-auto kävi välijäähdyttimen sulatus/tyhjennys/pesu toimenpiteessä merkkiliikkeessä ja siitä ei veloitettu erikseen mitään.
Laskussa oli pelkkä moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
Tähän peilaten tuntuu vähän kalliilta, varsinkin kun pohjimmiltaan vaikuttaa siltä, että eivät vain osanneet hakea vikaa esille..
500S 4-matic
Viestit: 29
Liittynyt: 03.5.2019 9:17

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja 500S 4-matic »

Yhteen firman Sprinteriin, ja kahteen vitoon jouduttiin laitattamaan Veholla coolerin eteen/alareunaan/yläreunaan suojat. Coolerit jäätyi ja autot teki ihme temppuja, sanoivat että ne pitäisi ottaa pois kun lämpötila nousee -5c lukemiin. Aikamoista suunnittelua, purkaat ja kasaat vuodenaikojen mukaan...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

500S 4-matic kirjoitti: 13.4.2021 10:26 Yhteen firman Sprinteriin, ja kahteen vitoon jouduttiin laitattamaan Veholla coolerin eteen/alareunaan/yläreunaan suojat. Coolerit jäätyi ja autot teki ihme temppuja, sanoivat että ne pitäisi ottaa pois kun lämpötila nousee -5c lukemiin. Aikamoista suunnittelua, purkaat ja kasaat vuodenaikojen mukaan...
Millä konella olivat ?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
500S 4-matic
Viestit: 29
Liittynyt: 03.5.2019 9:17

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja 500S 4-matic »

Kaikki Sprinterit kutoskoneella olisko 319Cdi, Vitoista en ole varma mutta uusia nelivetoja molemmat, saattoi olla 116Cdi en ole varma kun muistista pitää kaivaa. Ensin laitettiin toiseen Vitoon jolla johtaja oli lapissa talvella, hyytyi mökille ja haettiin seuraavana päivänä Rovaniemen Veholle missä operaatio tehtiin. kotkassa sitten laittoivat toiseen vitoon samanlaiset suojat kun toinenkin johtaja kävi välillä lapissa. Se Sprinter teki sellaista että yleensä aamulla kävi huonosti, eikä ollut tehoja. Kun sammutti niin taas toimi, sanoivat Veholla että se jäätyy edellisenä päivänä ja tekee aamulla sen. Suojien asennuksen jälkeen toimi, ne on varmaan vieläkin paikallaan kaikissa autoissa jos jätkät eivät ole vieneet huoltoon.
erkki46
Viestit: 3
Liittynyt: 19.11.2021 18:43

Re: Välijäähdytin jäässä

Viesti Kirjoittaja erkki46 »

Minullakin pääsi tuo välijäähdytin jäätymään ensimmäisenä talvena.
Auto on vm 2019 Dethleffs Globeline T6613 MB 416 CDI moottori OM 651.958. Auto oli 2019 syksystä 2020 maaliskuuhun käytössä ja kilometrejä oli kertynyt 12000. Pakkasta oli jotain 10 astetta, niin ei lähtenyt käyntiin, pyöritti kuitenkin hyvin. Sitten hinaus korjaamolle. Heti ilmoittiva että välijäähdytin ja sen putket jäämurskaa täynnä. Tällöin moottori ei saanut ilmaa. Asensivat ja myivät muovilevyt välijäähdyttimen ja jäähdyttäjän etupuolelle. Käskivät ottaa kesällä pois. Ei kertonut auton myyjäkään mitään näistä talvivarusteista, tuskin tiesivätkään. En osannut odottaa mersulta näin kesäautoa. Olin ajanut Transit alustaisilla autoilla 540tkm ja Saabeilla 700tkm eikä näissä tarvittu mitään kaihtimia. Viimeksi oli kaihdin joka vedeettiin ohjaamosta tarvittaessa 74 vuoden Ladassa. Viimetalvi meni hyvin, ei jäätymistä, eikun taas ruuvaamaan muovilevyt paikoilleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”