Shell V-Power bensiini

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Shell V-Power bensiini

Viesti Kirjoittaja piippu »

Onkos minkälaisia kokemuksia kyseisestä bensiinistä? Eipä tuolta Shellin sivuilta oikein tietoa löytynyt, mitä nyt pakolliset kehut ja vieläpä oikein taloudellisuus vinkit mutta, eipä oikein istu nuo tiedot tuohon V8 koneeseen ja auton luonteeseen :twisted:

Ja minua kiinnostavat tiedot puuttuivat kuten sisältääkö v-power tuota "vanhojen" autojen kirousta elikkä etanolia (vai mitä metanolia olikaan :? ) joka syövyttää polttoaine letkut yms. tiivisteet?

Melkein jo tankkasin mutta alkoi pelottamaan josko joutuisi jälleen vuodeksi korjaamolle :eec: kun ei tökötistä mitään infoa :!:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Shell V-Power bensiini

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

piippu kirjoitti:Ja minua kiinnostavat tiedot puuttuivat kuten sisältääkö v-power tuota "vanhojen" autojen kirousta elikkä etanolia (vai mitä metanolia olikaan :? ) joka syövyttää polttoaine letkut yms. tiivisteet?
Nytpä kiperän kysymyksen pukkasi, jopa tälle foorumille :shock:
Asia ei selvinne muuten, kuin tiedustelemalla Shelliltä suoraan.

Periaatteessa korkeaoktaaninen kyllä muuten olisi kovasti hyväksi moottorille, mutta lieveilmiöt tosiaan saattanevat tulla kalliiksi nekin... :?

Ollaanpa kuulolla asian suhteen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3632
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kalleinta saatavissa olevaa nauttivaan kakkosautoon tuota tuli tankattua. Shellin täti antoi esitteenkin mukaan, ja muistaakseni siinä luki jotain soveltuvuudesta vanhempiinkin autoihin.

Tankillinen alkaa olla jo tuota ihmeainetta poltettu, ja ehjä on kulkine vielä. (Niinkuin nyt 19 vuotias Ford vaan ehjä voi olla....) :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja Kohta alkaa kentältä kuulua samanlaisia juttuja kuin Teboilin Terrasta aikoinaan. :roll: Perusbensa=halvin mahdollinen bensa kunniaan, on tuolla hintaa jo ilman joutavaa hifistelyäkin. :jerkit:

Aivan joutavaa pelleilyä nämä aika-ajoin esiin putkahtelevat "supervormula-kriin-eko-puust..."blaa-blaa -bensat, markkinamiesten keksintöjä. Jos tässä on kyse on jostain viinasotkusta niin sitten tuomitsen asian vielä jyrkemmin alkoholin väärinkäyttönä. :x

Odotellaan että tekniikka kehittyy sille asteelle että voidaan ajaa vaikka pelkällä viinalla, siis laajemmassa mittakaavassa. Ei näy tämä nykyinen viinalla lantraaminen muuta kuin nostavan polttoaineen hintaa, ja toki laskevan laatua. :shock: Eikä sitä viinaa muuten tule koskaan riittämään autoilla asti, ei vaikka lopetettaisiin leivän syöminen.

Täällä itärajalla käytiin vielä jokunen vuosi takaperin vilkasta keskustelua siitä rikkooko ryssänbensa auton moottorin tai/ja katalysaattorin. Siinäpä on keskustelu hiljentynyt näytön puutteen takia, lie jotain vaikuttanut sekin että hinta on reilusti alle puolet Suomen "hifi-bensoista". Nyt alkaa sotku kelvata jo näille kiivaimmille "laadunvalvojillekin." :twisted: Ryssän bensa on takuulla halvinta ja huonolaatuisinta p*skaa mitä rahalla saa, mutta mitäpä tuosta; 15vuotta on pyörät pyörineet, päästöistä ei ole leima jäänyt kiinni kertaakaan. :D

Laskekaa polttoaineiden laatua ja hintaa. :idea:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7129
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minua myös kovasti kiinnostaa että onko tuossa "V-power":ssa valmiina vanhojen autojen moottoreiden vaatimia lisäaineita???? Prkl... DeSotolle ei tahdo riittää vaikka nykyään tungen tankkiin kolminkertaisen määrän sitä lisäaine litkua...(edellisen venttiili remontin jälkeen. Ennen remonttia vain kaksinkertaisen määrän, niinkuin ohjeissa kirjoitellaan 50-luvun moottoreille.)
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mutta pensaturpo virittelijät on mielissään v-poverista. Pystyy kuulemma ajamaan 0,2 - 0,3 kiloa kovemmilla paineilla kuin normi 98:lla.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei ole venttiilinsuoja-aineita tuossa valmiina. Kyseinen bensiini on kehitetty erityisesti uusille ja uudehkoille korkean viritysasteen omaaville moottoreille. Jokaiselle autoilijalle tuosta on hyötyä erityisen vahvasta puhdistavasta lisäaineistuksesta.

Todennäköisesti litku on samaa kuin Englannissa myytävä Optimax, josta on erittäin hyviä kokemuksia useilla autoilijoilla sielläpäin.

http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf

Optimax: http://dy.fi/7sy

Pohdintaa, mielipiteitä ja ensikokemuksia Suomessa:
http://groups.google.fi/group/sfnet.har ... &scoring=d&

Eli oma mielipiteeni on että korkea hinta ei ole pelkkää välistävetoa, vaan tuote on myös parempi kuin kilpailijoiden 98-oktaaninen. Jokainen tietysti voi päättää itse tarviiko autoonsa tankata noin korkealaatuista bensiiniä, vai kulkeeko se samalla tavalla 95eellä. Suurin osa varmasti kulkeekin, kun moottorinohjaus ei pysty ottamaan hyötyä irti korkeatasoisemmasta polttoaineesta.

Ja mitä se HVM kirvaa etanolista? Ruottissa kaikki kovat turpomiehet (paitti Nokileka 8) ) ajaa E85:lla joka on 85% etanolia, oktaaniluku reilusti yli 100. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

HVM kirjoitti:

Aivan joutavaa pelleilyä nämä aika-ajoin esiin putkahtelevat "supervormula-kriin-eko-puust..."blaa-blaa -bensat, markkinamiesten keksintöjä.

Laskekaa polttoaineiden laatua ja hintaa. :idea:


Heh! Joo hintaa vois laskea mutta laatua EI :evil: Valitettava tosiasia on että vaikka tuossa 500:ssa on kaikki mahdolliset ennakon säätimet yms. nakutustunnistimet ja voi ajaa 95E:llä niin silti se vaan käy/toimii paremmin 98E:llä :?

Ja metrejä tulee kuitenkin niin vähän vuodessa että ennemmin käytän moottoria paremmin kuin yskien ja nykien ajelen jollain kuralla jolla juuri ja juuri pysyy käynnissä hinnan takia :wink:
nimimerkillä: pisaralla pisimmälle muilla vehkeillä :twisted:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Tankkasin tuota litkua neljännestankillisen 95: sekaan ja se mihin se tuntui vaikuttavan on käynnistyksen yhteydessä öljynvaihdon jälkeen alkanut muutaman sekunnin nakutus - se poistui :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

En tankannut 99 V-poweria mainoksen tai edes kokeilunhalun vuoksi, vaan siksi etten korpimaita kruisaillessani, bensavalon valaistessa kabiinia, alkanut huoltoasemia valkkailemaan :lol:

Mutta kuitenkin, 230 E:n kulutus tippu pitkästä aikaa alle kymppiin, mutta erikoisempaa on se että hienosti käyvä moottori tuntui käyvän vielä asteen jouhevammin... ja hiljaisemmin. En oikein usko että se johtuisi bensiinistä, niinkin huomattava ero, mutta täytyypä tehdä lisää empiiristä tutkimusta aiheesta. Periaatteessahan tuollaisen vanhan M102:n oktaanitarve onkin 99, ehkä on pelkästään siitä kyse.

Ysi5 asemilta saa muuten myös 99 oktaanista... :wink: Ja on muuten samanhintaista kuin 98E siellä ja muutenkin yleensä vähän vähemmän kallista kuin muualla. Täytyskin taas pitkästä aikaa käydä siellä tankilla nyt kun tuli puheeksi...

Aijoo, laitan huvikseni linkit tankkaus.comiin... Pylväsdiagrammi, viivadiagrammi.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

raul kirjoitti:En oikein usko että se johtuisi bensiinistä.....
Minäpä taas uskon, vakaasti vielä.
Sillä silloin kun itse ajelin bensa-Volvolla enemmältikin, niin nimenomaan Shellin 99:llä kulutus oli alhaisin ja kulku parhain.

Väittäkää sitten vaikka psykologiseksi harhaksi, mutta tässä olen kokemuksineni enkä muuta voi :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Ari66 kirjoitti:
raul kirjoitti:En oikein usko että se johtuisi bensiinistä.....
Minäpä taas uskon, vakaasti vielä.
Sillä silloin kun itse ajelin bensa-Volvolla enemmältikin, niin nimenomaan Shellin 99:llä kulutus oli alhaisin ja kulku parhain.

Väittäkää sitten vaikka psykologiseksi harhaksi, mutta tässä olen kokemuksineni enkä muuta voi :D
Juu siis ei. Kulutus ja kulku kyllä, mutta tarkoitin tuolla epäilylläni moottorin siistimpä kehräystä. Ymmärrän toki että kierrosherkkyys saattaa parantua tarkemman palamisen seurauksena. Mutta en tahdo julistella asioita liikaa täällä, katsotaan jos tänne mielummin eksyisi joku simpukkafirman mainosmies :wink:
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Ari66 kirjoitti:Väittäkää sitten vaikka psykologiseksi harhaksi, mutta tässä olen kokemuksineni enkä muuta voi :D
Tuolla linjalla mäkin olen... Niinkauan se ei auta kärsimystä, on ihan sama mitä muut itkee :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

raul kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Väittäkää sitten vaikka psykologiseksi harhaksi, mutta tässä olen kokemuksineni enkä muuta voi :D
Tuolla linjalla mäkin olen... Niinkauan se ei auta kärsimystä, on ihan sama mitä muut itkee :lol:
Ja taustalta kompataan. :idea: Lapinreissuilla on tullut tankattua ässään 98E:tä, ja täytyy sanoa että lintta meinaa karata sillä rukkassesta kun on ajanut ensin Ivaloon saakka 72Ö:llä. :lol: (r*ssän pensa)

On siinä perää että kulutukseenkin se vaikuttaa, ne alle kahdeksan litran kulutukset matkassa on ajettu juuri 98:lla, ei tällä paikallisella nahkanparkkiamisaineella/ kapitalistinkarkotteella. :idea:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Kekkosen aikana Jyväskylästä sai yhdeltä asemalta jotain kisapentsiiniä. Oktaaniluku taisi olla yli 100, oisko ollut jotain 110 tai 120. Voi olla että muistan väärinkin. Mutta kyllä se oli reilusti yli perinteisen 98:n.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

jusamb kirjoitti:Kekkosen aikana Jyväskylästä sai yhdeltä asemalta jotain kisapentsiiniä. Oktaaniluku taisi olla yli 100, oisko ollut jotain 110 tai 120. Voi olla että muistan väärinkin. Mutta kyllä se oli reilusti yli perinteisen 98:n.
Tuskin 120, mutta satkun ja satakympin välissä... todennäköisimmin vielä 102 tai 104. Aijuu mut Kekkosen aikaan... :shock:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mie kun olin nuorena tyttönä letku-apinana, niin sillon kaupattiin 92:sta, 96:sta ja 99:ä. Sitten Kekkonen sai Islannissa kohtauksen ja bensalaadut pilattiin kaikenmaailman ysiseiskoilla ja ysivitosilla. :evil: Sitten kun Koivisto keksi pyytää inkeriläiset takaisin "kotiin" niin lopetettiin se ysiseiskakin. :evil: Ja just siihen saumaan kun kerkesin kirjottaa ruohonleikkurin bensakannuun tussilla "97 ruhonleikuriin". :evil:

Kasiseiska suomenkin markkinoille, pitää se nakutuksesta kuulla että kone on käynnissä. :idea: Ja jos ei vielä kalise terpeeksi niin seitenkakkostakin saa Venäjältä. 8)

YYA ja Kekkonen pois naftaliinista, palautetaan ylämäkinakutukselle sille kuuluva glooria. :amis_selittaa:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4373
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Pääsiäisen aikoihin tuli ajeltua saksanmaalla,siellä oli myynnissä superD:tä,hinta jotain 1,26 euroa/litra :shock: .
Se on varmaan superturpomiehille.
Ja toisestakin syystä mie en voinut sitä tankata:tuommoset pikamatkat ajetaan yhellä Viipurissa täytetyllä tankillisella.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Tässä mun kokemuksia.

Vertaileva kulutusmittaus tuli tehtyä pohjoisen reissulla. Yhdellä V-Power tankillisella pääsi 750 km keskikulutuksella 8,8 l / 100 km. Liekkö ollut sattumaa mutta alhaisin kulutus mitä olen koskaan mitannut.

Ja paluumatkalla Nesteen 98 näytti maistuvan koneelle paremmin. Meni keskimäärin 9,5 l / 100 km, 720 km:n matkalla mitattuna, ja hyvin samantyyppisellä ajolla, eli 90% maantieajoa. Tämä on lähempänä sellaisia lukemia mitä yleensä olen saanut kun olen mitannut.

Muita havaintoja:
- 98:lla 2000-3000 rpm mittarissa, vain tasakaasulla ja pienellä vaihteella ajettaessa, nykii aavistuksen verran. Tämä ominaisuus on aina ollut, mutta sen V-powerilla poistumisen tajusin vasta kun tankkasin välillä 98:ia ja nykiminen tuli takaisin.
- Täyskaasukiihdytyksessä tuntuu 3500 rpm kohdalla tuntuu selkeä vääntöpiikki mistä lähtien se alkaa kiihtymään oikein kunnolla. V-powerilla tämä tuntuu paljon lievempänä. Toivottavasti kyse ei ole tehon laskusta, vaan siitä että V-Powerilla se vetää paremmin myös alakierroksilla... Pers-dyno ei ole riittävän tarkka kertomaan kummasta on kyse ja kiihdytysmittauksia en ole tehnyt.
- Erityisesti tyhjäkäynnillä, mutta muutenkin, kone kehrää V-Powerilla nätimmin

Saman suuntaisia havaintoja tein vuosia sitten Saksassa asuessani Shellin Optimaxista (V-powerin edeltäjä?).

Kyseisen koneen minimi oktaanivaatimus on muuten 98.
Janne
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jannekoo kirjoitti: Vertaileva kulutusmittaus tuli tehtyä pohjoisen reissulla. Yhdellä V-Power tankillisella pääsi 750 km keskikulutuksella 8,8 l / 100 km. Liekkö ollut sattumaa mutta alhaisin kulutus mitä olen koskaan mitannut.
Yksi kommentti, jos sallinet ?
No, kommentoin silti 8)

Tuossa on se "sattuma" -aspekti vahvasti esillä.
Tai kyse ei itse asiassa ole sattumasta... :?

Pohjoisessa kun ajelee (varsinkin Norjan puolella), tahtoo myös keskituntinopeus pudota dramaattisesti verrattuna etelämpänä ajamiseen.
Ja tuo on se suurin syy, joka kulutuksen laskua aiheuttaa :idea:
Tekee helposti litran, jopa kaksikin sataa kilometriä kohti.
Kokemusta tästä on jo pidemmältä ajalta, vaunulla ja ilman.


Tuosta seikasta huolimatta olen samaa mieltä kuin sinä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Ari66 kirjoitti:Pohjoisessa kun ajelee (varsinkin Norjan puolella), tahtoo myös keskituntinopeus pudota dramaattisesti verrattuna etelämpänä ajamiseen.
Ja tuo on se suurin syy, joka kulutuksen laskua aiheuttaa :idea:
Tekee helposti litran, jopa kaksikin sataa kilometriä kohti.
Ai, mulla taitaa keskituntinopeus nousta pohjoisempana. :) Tosin me ei Raahea pohjoisemmassa käytykään, mulle sekin on pohjoista... Molemmissa tankillisissa oli etelässä ja pohjoisessa ajoa noin samassa suhteessa.

Myös sää oli sama, kuorma oli sama, liikennemäärä suunnilleen sama jne. Tietenkin kun kyse on vain yhden tankillisen mittauksesta per bensalaatu, sattumalla on väkisinkin jonkinmoinen osuus. Eihän se tarvi kuin toisella tankillisella muutaman ohitettavan rekkaletkan enemmän niin saattaa jo näkyä mittauksessa.
Janne
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jannekoo kirjoitti:Raahea pohjoisemmassa käytykään....
No sitten lienee mittaus vertailukelpoinen, kun kerran Etelä-Suomessa olet liikkunut :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5213
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jannekoo kirjoitti:Kyseisen koneen minimi oktaanivaatimus on muuten 98.
Mikä pirssi on muuten kyseessä? Joku vanhempi vai tuoreempi malli?

Pitänee issekin kokeeksi tankata. On vaan vielä vajaan kymmenen sentin lisähinta 98:iin tökkinyt.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Roisto kirjoitti:
jannekoo kirjoitti:Kyseisen koneen minimi oktaanivaatimus on muuten 98.
Mikä pirssi on muuten kyseessä? Joku vanhempi vai tuoreempi malli?
Vanhempi Possu.

3l ilmajäähy kutosboxeri K-jetronikilla. Puristukset 9.8:1.
Janne
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”