Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Just joo. Nastat ovat turvallisia, kun ne antaa pidon.

Ainakin minun kokemuksien mukaan ne antaa enemmän turvallisuuden ja pidon TUNNETTA. Eli ajetaan, kun olisi tullut kesää. Rengas pitää, kun tauti. Mutta kun tosipaikka tulee ja kuski ajaa kesäiseen tahtiin, niin silloin mennään Newtonin neuvomaan suuntaan... Ei siinä auta itku eikä lahjus. Se on nastarenkaiten selvä miinus - ihmiset eivät joko ymmärä tai sitten haluaa ymmärtää talvisen ajokelin rajoituksia.

Kitka ainakin varoittaa etukäteen, että nyt ollaan liukkaalla ja kohta alkaa tapahtumaan. Itse ainakin tykkään siitä, että rengas varoittaa etukäteen tapahtuvasta.

Itse olen ikäänsä ajanut nastoilla. Valitettavasti ei ihan uusimpia ole sattunut autoni alle (köyhä landepaukku, nääs). Mutta tuttujen autoissa niitäkin on tullut kokeiltua.

Viime talven ajelin autoimaativaihteisellä etuvetojapsilla Contin kitkoilla. Ja täytyy sanoa, että sen parempaa pitoa lumella ja karhealla jäällä ei ole tavanut ennen. Etenemiskyky oli uskomaton...
Mikä taas tulee vedenalaiseen peilijäähään, nin yhtä kusessa olime kaikki, oli nastat tai ei. Ei se nastakaan pidä, jos kysessä on tosiliukas.

Sen kyllä myönnän, että nastarengas on varmemmin ohjattavissa peilijäällä. Mutta myös kitkoilla pärjää, jos hallitsee perusasiat talviajosta.

Ja se hiljaisuus :P Nastoilla ajaneena arvostan sitä kovasti. Vaikka jotkut tykkää nastojen ropinasta, minä en. Mutta jokainen saa tietysti valita oman maun mukaisesti.

Kunhan nastarenkaiten parempaa pitoa ei ulosmitataisi suurentuneena tilannenopeuksena eikä liian pieneellä turvavälillä.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Taisin jo vastatakin tähän mutta vastaan nyt silti, sekäettä. Kitkat on varmasti lumella ihan jees, niihinhän on panostettu tähän tarkoitukseen.
Mutta tulkeepa keväällä ajamaan meirän kylätietä johon sopivin kulkine on potkukelkka tai luistimet=aivan peiliä yleensä.
Silloin en lähtisi kitkarenkailla yrittämään, nykyajan onnettomat nastat raapii siinä sen verran että pääsee varovasti kotipihaan ja poiskin mutta kymppiä mennään. Kitkoilla ei niin huimaa nopeutta voi yrittää selviytyä.

Eli jos olisi varaa niin ajaisin kahdella rengassarjalla talven yli, kitkoilla talvi ja pahimmat luistinkelit nastoilla.

Vanhat kunnon 5mm vinopäänastat kunniaan ja 1000kpl/pyörä niin ei tarvii lipsutella :amis_selittaa:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Boss kirjoitti:Eli jos olisi varaa niin ajaisin kahdella rengassarjalla talven yli, kitkoilla talvi ja pahimmat luistinkelit nastoilla.

Vanhat kunnon 5mm vinopäänastat kunniaan ja 1000kpl/pyörä niin ei tarvii lipsutella :amis_selittaa:
Juurikin näin!

Työmatka-ajot isolla tiellä voisin kelien puolesta ajaa samoilla slikseillä läpi vuoden. Kotopihalla ja toisessa päässä muutamassa kadunkulmassa olisi nastoille kyllä ajoittain käyttöä. :roll:

:idea: Mites olisi Bond-tyyppinen nappi keskikonsoliin, jolla ammuttaisiin nastat ulos kätköistään?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

v6sa kirjoitti:Kitka ainakin varoittaa etukäteen, että nyt ollaan liukkaalla ja kohta alkaa tapahtumaan. Itse ainakin tykkään siitä, että rengas varoittaa etukäteen tapahtuvasta.
Niin niin.

Sama asia , kun nyppii uusista puolet nastoista pois uusista nastarenkaista. Sittenpähän varoittaa ajoissa.

Mielestäni todella tyhmä pointti kitkojen puolesta. Muutenkin kitkarenkaitten puoltajilta tuntuu olevan ne oikeat pointit hukassa. Aivan kuin he tiedostaisivat kuitenkin sen tosiasian, ettei kitkat nastoille pärjää missään turvallisuuteen liittyvässä asiassa. Mutta suomalainenhan ei osaa antaa periksi.

Kitkamies ostaa talvirenkaat-->tärkein valintakriteeri hiljaisuus. Miksei se aja samantien kesärenkailla, ne ovat hiljaiset :x

Nimim, HKPL4 pitää
124.023
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Voin ajaa kummilla tahansa, nyt on Ivalot alla, viimeksi oli Contin kitkat. Katsotaan, mitä ensi kerralla käteen sattuu.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hemingway kirjoitti:Kitkamies ostaa talvirenkaat-->tärkein valintakriteeri hiljaisuus. Miksei se aja samantien kesärenkailla, ne ovat hiljaiset :x
Puuttuu se ratkaiseva M+S-merkintä. Ei saa ilman sitä talvisin ajella. :ope:

Ratkaisevinta taitaa kuitenkin olla se, mitä niiltä gummeiltansa haluaa, ja kuinka paljon on valmis itse tulemaan vastaan. Tiet, joilla minä ajelen ovat melkein 100% sulia ympäri vuoden. Jos joskus talviaikaan muualle eksyn ajelemaan, ajelen helekutin varovasti. :huh: Kaljamaisille pikkuteille vältän ilman nastoja menemästä viimeiseen asti, jos on pakko mennä niin sitten mennään rystyset valkoisina. Jos siinä kohtaa iskee kiire, niin auto parkkiin ja kävellen nopeampaa eteenpäin.

Okei, typeräähän se on turvallisuudesta tinkiä ja omalle mukavuudenhalulle jotain muita perusteita yrittää keksiä. Mutta vaikka olisi elokuun alusta toukokuun loppuun jääratarenkaat alla, niin voi silti se oma tuttu auto tutussa paikassa tumpusta lähteä. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

JuMu S kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Kitkamies ostaa talvirenkaat-->tärkein valintakriteeri hiljaisuus. Miksei se aja samantien kesärenkailla, ne ovat hiljaiset :x
Puuttuu se ratkaiseva M+S-merkintä. Ei saa ilman sitä talvisin ajella. :ope:
joku vuosi sitten kun olin rengas hommissa niin roadstone merkkisen kesärenkaan kyljessä oli M+S merkintä :wink: :shock:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Tänään täälläpäin satoi tuollaista oikein märkää rättiä ja siinä kitkarengas piti todella hyvin.Suolatulla ja jäätyneellä päätiellä sitten ei taas pitänytkään.. :shock:
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Harju kirjoitti:joku vuosi sitten kun olin rengas hommissa niin roadstone merkkisen kesärenkaan kyljessä oli M+S merkintä :wink: :shock:
merkki kertoo ajettavuuden :lol:
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Harju kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Kitkamies ostaa talvirenkaat-->tärkein valintakriteeri hiljaisuus. Miksei se aja samantien kesärenkailla, ne ovat hiljaiset :x
Puuttuu se ratkaiseva M+S-merkintä. Ei saa ilman sitä talvisin ajella. :ope:
joku vuosi sitten kun olin rengas hommissa niin roadstone merkkisen kesärenkaan kyljessä oli M+S merkintä :wink: :shock:
Jenkkirenkaissa nuita näkee... Sellaiset valkosivut olisi muuten makeet mersussa 8)
Terveisin
Tero
Avatar
Ride
Äitee
Viestit: 494
Liittynyt: 14.1.2006 22:38
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Ride »

NASTAT :D
Kävin tänään viemässä vanhempani lentoasemalle ja
heidän auto jäi minulle käyttöön.
Taitaa ainakin näillä keleillä pysyä visusti paikoillaan.
Siinä on meinaan kitkat ja ai apua että hirvitti
ajaa kotiin takas kentältä :x
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Nastat.. :idea:
Pistin alle michelin x-ice north 205-55-16
Yllättävän hyvä ajaa nuilla renkailla, tosin hyvin kuuluu rengas äänet.. :shock: :D
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Hannu kirjoitti:
Harju kirjoitti:joku vuosi sitten kun olin rengas hommissa niin roadstone merkkisen kesärenkaan kyljessä oli M+S merkintä :wink: :shock:
merkki kertoo ajettavuuden :lol:
itse asiassa oli todella hyvä rengas :shock: kokkolan taksitkin suosivat niitä :wink:

-hiljaiset
-kestävät
-hyvät ajaa
-toimivat myös sateella
-lumellakin yllättävän hyvät :shock:
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Niin niin. Nastat ne olla pitää... Olkoot sitten.

Mutta yritetään vielä kerran saada kunnon tappelu pystyyn...

Minkäänlaisista kitkoista on arvon kitkoihin pettyneiden ajokokemukset? Ettei vaan olisi puoliksi kuluneet keski-europpalaiset renkaat... Eikös se Nokian WR ole yksi sellisista? Katselin muutama päivä sitten kyseistä donitsia liikkeen hyllyssä ja minun mielestäni on kysessä korkeintaan vesikelirengas. Mutta myyjä oli sitä mieltä, että kysessä on hyvä ja laadukas kitkarengas pohjoiseen talveen... Öh...

Eilen kävin koeajamassa edellisen talven 1 mm verran kuluttamat Continentalin kitkat (siis samat renkaat ja auton, jolla olin itse edellisen talven liikenteessä). Keli oli sellainen -3, jonkunverran jäätä tiessä.
Väitän edelleen, että yhtä hyvin niillä pystyy ajamaan, kun nastallisillä. Jarrutusmatka tietysti jäällä on pitempi ja ne tahtoo sutia lähtiessä, mutta sivuttaispito ja etenkin kerran hävinnyt pidon löytäminen ovat erittäin hyviä.

Vittumainen on rengas, joka ei kerro tapahtuvasta...
Vaimokkeen uudessa virkapökötissä on Pirellin nastat. Ne ovat erittäin vaaralliset kokenemattoman käsittelyssä. Ovat turvallisiä, kun pitää tiestä kiinni. Mutta auta armias, kun kerran lipsahtaa... Silloin ajettaan yleensä jo niin kovaa, että hetkessa viedään kuskia autoineen-tavaroineen Newtonin neuvomaan suuntaan... Ja se karmea melu... Ei sovi ainakaan pikkupakuun, joka rämisee jo kesärenkailla...

En minä nastoja moitikaan muusta, kun äkkipikaisesta ja petollisen turvallisesta ajotuntumasta. Niin, ja melu....

Mutta, kuten monesti on todettu, harvoin ne renkaat autoa ajaa. Kuskihan käskee ja turha siinä on rengasta syyttää, jos asiat menee metsähallituksen puolelle

Jokainen ostakoot renkaat oman mielipitensä mukaisesti. Mutta minä ostan kitkat.

Ugh!
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

v6sa kirjoitti: Mutta yritetään vielä kerran saada kunnon tappelu pystyyn...
Oikea meininki 8)

v6sa kirjoitti: Jokainen ostakoot renkaat oman mielipitensä mukaisesti. Mutta minä ostan kitkat.
Samoin :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

V6sa puhuu mielestäni ihan asiaa... Vaikka itse en kitkoja harrastakaan ja kyllä se nastarengaskin varoittaa, jos ei varoita niin pitäis jo itse ymmärtää... Sanotaanko että ainakin niin pitkään kuin nastoilla saa ajaa niin minä varmaan ajan, hyviäkin kokemuksia kitkoista toki on. Kitkarenkaalla pärjää, mutta mitä huonompaan keliin / liukkaammalle pinnalle mennään, korostuu nastojen merkitys, kuten kaikki tietävät.

Mitä ominaisuuksia Hemingway olettaa nastarenkaisiin jäävän kun nastat nypitään pois?

:wink:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Paras katulaillisilla renkailla saavutettu liukkaan kelin pito on omien kokemuksieni mukaan ollut Kuplassa, jossa oli vanhat kunnon "nollaysit" alla. 8)

Entiseen työmatka-autoon ostin uudet Bridgestonen kitkagummit alle, ekana talvena olin yllättynyt hyvästä pidosta. Tokana talvena olin yllättynyt siitä, mihin se kaikki pito oli renkaista kellarissa vietetyn kesän aikana karannut? :huh:

Nykyään Mersun alla majailevat kitka-Continentalit tulivat ostamieni aluvanteiden mukana. Olivat silloin myyjän ilmoituksen mukaan vajaan talven ajetut, eivät gummit juuri uutta hävenneet. Vieläkin noilla ajelee pidon puolesta, pintakuvio on tosin sen verran jo kulunut että lopputalvesta joutunee talvirenkaat vaihtamaan. 8)

Jos nyt kitkojen huonoja puolia ruvetaan hakemaan, niin mielestäni jääpidon ohella nuo kummatkin häviävät huonollekin nastarenkaalle lukkojarrutuksen suuntavakavuudessa. Joissakin olosuhteissa tuntuu myös luistoonlähtö tapahtuvan äkkinäisemmin kuin nastallisilla. Pääosin kitkarenkaalla tuo "rajapitoalue" tuntuu selkeämmältä, mutta joskus taas... :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Tänään oli -1.5 astetta pakkasta ja tiet jäisiä.Kitkarenkailla ajo loppuu omalta kohdalta nyt.Ei niillä pääse mihkään...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Daimler kirjoitti:Kitkarenkailla ajo loppuu omalta kohdalta nyt.Ei niillä pääse mihkään...
Eipä ei.... minäkin vaan makoilen kotona aina... :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ari66 kirjoitti:
Daimler kirjoitti:Kitkarenkailla ajo loppuu omalta kohdalta nyt.Ei niillä pääse mihkään...
Eipä ei.... minäkin vaan makoilen kotona aina... :D
Pa*koilla kitkoilla ei pääse, kuten ei pa*koilla nastoillakaan.
Mutta esin hyvillä nokia, bridgestonen tai vst kitkoilla kyllä pääsee oikeenkin mukavasti ja pito on eteenkin lumella aivan omaa luokkaansa :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ari66 kirjoitti: Eipä ei.... minäkin vaan makoilen kotona aina... :D
No mulla onkin MAXXikset... :D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

EX. C-hen tuli syksyllä alle BS Noranzat (380€ asennettuna/ rahtivapaasti Meseläisille :wink: ) Hyvin oli pitoa ja hyvä ajettava, eikä äänetkään häirinny.
Tänään tuli tuohon 300:n alle Toyo Garit g30 kitkat (340€) nastarenkaan tilalle.
Pito parani, moottorin ääni kuuluu 8) ja Arttu Harkkikin tuli takas nauraa höröttämään novalle :x :evil:

Ei kyllä huomannut merkittävää pidon puutetta meikäläisen "reiteillä" nastaan verrattuna. ABS ja ASD tietenkin auttaa lisänä.

En osaa sanoa kumpi parempi. Pääteille laitan kitkat, jäisille sivuteille nastat.

Eli kolmet eri renkaat on auton alla vuodessa kaikista paras ratkaisu.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tuota noin...näyttää flame hiipuvan. Jos puhaltaisi taas edes vähän... 8)
Jube kirjoitti:...
pito on eteenkin lumella aivan omaa luokkaansa :wink:
:shock: :shock:


Minun kokemuksien mukaan kitkarengas häviää pidossa ainuoastaan vetisellä peilijäällä... Tosin, ei siellä nykynastakaan pidä. Joku 3mm piikki ilmeisesti olisi asia erikseen, mutta miten niillä olisi ajaa pikitiellä? Paitsi, että ovat laittomat.

Yleensäkin naurattaa nastoista puhuminen lumen yhteydessä. Mihin se nasta lumessa tunkeutuu?

Jäällä on asia erikseen, sillä nasta ajaa asiansa. Mutta ei ole enää merkittävää eroa pidossa. Isompi on ero, jos nastat on tyhmyyttä ajettu sileäksi tai kokonaan pois renkaasta. Mutta ajetaan, kun olisi uudet piikit alla...

Edelleen, kitkat ne olla pitää. Rauhoittuu myös liikenne merkittävästi.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Jos tulee se "jos-tekijä" mukaan, eli jotakin tapahtuu ja siihen pitää reagoida äkkiä, eikä tilannetta voi mitenkään ennakoida, vaikkapa hirvi puskee tielle läheltä keulaa, esimerkkinä voidaan ottaa Tuulilasin rengastestien tulokset tälle talvelle, kahdessa numerossa peräkkäin, pelkät kitkatrenkaat + etelänkitkat ja pelkät nastat + puhkeamattomat. Tuloksena, huonoinkin nasta pitää ja pysähtyy paremmin kuin parhainkaan kitkarengas.

Omat 'testit' ainakin osoittaa, että hyppäys pidossa, varsinkin vetopidossa ja jarrutuksissa on valtava Nokian HP2 -> HP4 välillä, HP4 -> HP5 ei ole vielä päässyt kokeilemaan. Meillä ei voida nostaa käsiä pystyyn jos keli menee paskaksi, pakko on ajaa ne paskimmat vesikelitkin läpi (parin päivän sisällä taas tulee, sitä vettä nimittäin) ja lipsuttelu ei ole vaihtoehto. Nokian jurinat sietää kun rengas ei petä vaativissakaan oloissa.

Kyllä ne nykynastatkin pitää kun niitä ei ruovi heti ensimmäisellä sadalla kilometrillä irti. Ei tosin yhtä hyvin kuin nuo rallinastat...

Mutta siitä ei puhuta :lol:
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Olipa eilen illalla ja viimeyönä Kainuussa ja Koillismaalla mielenkiintoinen talvikeli. Noin klo 16 eilen illalla pakkasta oli vielä n. -3 astetta kun alkoi silkka vesisade. Parin tunnin päästä kaikkialla oli puolen sentin peilipintainen kerros jäätä ja uutta vettä tuli koko ajan. Tielaitoksen varikolla näytti käyvän vilske kun sora-autot lastasivat, tosin alkuun hiekoitus meni osaksi turhaan; muutaman hetken päästä tielle levitetyn hiekan päälle oli satanut kerros vettä joka oli jäätynyt ja hiekka oli kuin peilin alla.

Veljen mukaan Kuusamon eteläpuolella oli ollut muutamia autoja jätettynä tien sivuun liukkauden vuoksi ja hänkin oli palannut takaisin kitkoineen työmaalle odottelemaan aamua, kun oli huomannut hiekoituksen loppuneen Kuusamon eteläpuolella. Tuli kuulemma ainakin yksi uusi nasta-asiakas.

Itsekin kävin kokeilemassa 1½ tunnin ajan liukkautta ja luistoja, arvatkaapa kummalla luistot olivat hallinnassa ? :wink: :wink:
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Jube kirjoitti: pito on eteenkin lumella aivan omaa luokkaansa :wink:
Verrattuna mihin? Uuden veroisiin nastakumeihin?

Raul: Uskoisin, että jos uusista nastarenkaista nypittäisiin nastat pois, sen jälkeen kitkafriikin tietämättä heitettäis alle niin mielissään ajelisi. Eikös ne jotain kitkanastoja ole, yhdistettynä molempien parhaat ominaisuudet?

Luokattoman huonot ne kitkat joissakin keleissä (testien perusteella joka kelissä huonommat kuin nastat) ovat. Oli kamalat keli eilen täällä kainuussa. Vettä satoi jään päälle. Rekat olivat tienvarsilla parkissa. Kitkamies teki viisaasti jos jäi kotiin. Kaverilla on vuoden vanhat kitkat, ei ole ajettu kesällä. Minulla vuoden vuoden vanhat nastat. Testasimme turvallisuuteen olennaisesti liittyvää ominaisuutta, pysähtymistä. Melkein rehellisesti voi sanoa, että kitkat eivät pysähtyneet ollenkaan.

Mitä sellaisilla renkailla tekee, joilla ei voi ollenkaan ajaa joissakin keleissä? Täällä Kajaanissa on ajourat tähän saakka olleet lumettomat mutta jäiset. Kaverin "laatukitkat" eivät tunnu pitävän niillä ollenkaan verrattuna nastoihin. Jos muuallakin on tälläisiä kelejä, niin en kitkarenkaita kerrassaan ymmärrä.
124.023
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hemingway kirjoitti:Mitä sellaisilla renkailla tekee, joilla ei voi ollenkaan ajaa joissakin keleissä?

Mariini kirjoitti:Tuloksena, huonoinkin nasta pitää ja pysähtyy paremmin kuin parhainkaan kitkarengas.
Näinpä juuri :roll:

Itselläni on sellainen tilanne että viitenä päivänä viikossa on lähdettävä tien päälle ajamaan vajaa 60 km ja illalla sama takaisin, ei jaksa leikkiä nastattomien "talvirenkaiden" kanssa kun on eilisen kaltaisia kelejä aina joskus.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Hemingway kirjoitti:
Jube kirjoitti: pito on eteenkin lumella aivan omaa luokkaansa :wink:
Verrattuna mihin? Uuden veroisiin nastakumeihin?
Niin!
Tästä asiasta on turha edes keskustella ellet ole ite kokeillut peräkkäin samalla lumisella alustalla hyvää kitkaa ja sitten vastaavaa nastarengasta.

Viimetalvena oli kokeilun kohteena uusi nokian Q ja hakkapeliitta4...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ite olen vankka nastapyörien kannattaja ja olenmme yhen tutun kanssa vääntäneet puoli tosissamme kättä tästä nasta kitka asetelmasta kun täällä tutulla on ollut kitkapyörät autoissaan jo 10v ajan. Nyt tänä talvena tää isäntä on joutunut ajamaan paljon pikkuteitä ja viikko sitten kehu että hienostihhan kitkoilla pärjää noilla pikkuteillä et et sää noilla nastarenkailla sen paremmin pärjää. No pääsin sit tässä viikolla kuittaan kun hain sen tuolta korpitaipaleelta poikke kun oli lähtenny valuun tieltä ulos, joutu myöntään et ei ne uudet misukat pitänykkään kun lähti vähän luisuun niin ei saannu enään autoo handuun. Myönnetään että tie oli enemmän ku liukas ois sama voinnu sattua mullekki mutta uskon että nastat raapii hanttiin noissa oloissa kuitenkin vähän enempi.
tosin kitkat saattaa olla ensi liukkailla paremmat kun jää on ohut niin nastoista ei oo sillai hyötyy.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

v6sa kirjoitti:Tuota noin...näyttää flame hiipuvan. Jos puhaltaisi taas edes vähän... 8)
Hyvä idea 8)

Minun mielipiteenihän tietää useimmat, joten se siitä.

Totean vain, että kohta on miljoona kitkoilla takana ja lisää kerääntyy koko ajan :wink:
Ja olosuhteet tosiaan ovat kaikenlaisia niin tyhjänä, kuin välillä iso asuntovaunu perässä.

Ehkä tämä kitka/nastakeskustelu onkin enemmän ajotaitokeskustelua :D

8)


Tosin... nyt kun ensimmäistä kertaa on enemmälti kokemusta W124:llä ajamisesta, niin se lienee auto johon ehkä ei kitka sopisi :?
Tuntuu aika vikurilta tai miten sen sanoisi.... äkkinäiseltä esim. väykkyyn verrattuna, johon taas kitkat istuvat kuin nenä päähän.
Mutta niin istui golffeihin, saabeihin, kuin 740 -volvoonkin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”