Eikös näis jenkkivehkeis oo semmoinen meininki, että tilaaja päättää kenen moottori ja mikä vaihteisto? Kaveri on ajanu Amerikas puoliperää ja siinä Petessä oli ainakin Fullerin synkronoimaton loota ja ilman kärryä se kulki highwaylla 120-130 km/h.
Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin. Vaihteistoksi optioina olivat ymmärtääkseni Eatonin suorahampainen Fuller tai Allisonin automaatti. CATin konetta ei nykyisin saa kai enää kuin Internationalin tekemiin CATin maansiirtoautoihin (CT660 & 681). Natikalla käytössä omat moottorinsa Maxxforce-nimellä. Kenworth ja Peterbilt käyttävät DAFin kanssa samoja PACCAR-koneita. Mackin moottorit ovat nykyisin käytännössä Mackeiksi brändättyjä Volvon koneita. Daimlerin omistamiin Freighlinereihin ja Western Stareihin voimanlähteeksi saa joko Europassa Mersuina tunnetut Detroitin 4-tahtinokivasarat (DD13 ≈ OM471 - DD16 ≈ OM473) tai Cumminsin 9- tai 15-litraisen: http://www.westernstartrucks.com/Engine ... fault.aspx
Nopeudenrajoittimia ei rapakon takana tietääkseni ole.
Laaksonen kirjoitti:Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin. Vaihteistoksi optioina olivat ymmärtääkseni Eatonin suorahampainen Fuller tai Allisonin automaatti. CATin konetta ei nykyisin saa kai enää kuin Internationalin tekemiin CATin maansiirtoautoihin (CT660 & 681). Natikalla käytössä omat moottorinsa Maxxforce-nimellä. Kenworth ja Peterbilt käyttävät DAFin kanssa samoja PACCAR-koneita. Mackin moottorit ovat nykyisin käytännössä Mackeiksi brändättyjä Volvon koneita. Daimlerin omistamiin Freighlinereihin ja Western Stareihin voimanlähteeksi saa joko Europassa Mersuina tunnetut Detroitin 4-tahtinokivasarat (DD13 ≈ OM471 - DD16 ≈ OM473) tai Cumminsin 9- tai 15-litraisen: http://www.westernstartrucks.com/Engine ... fault.aspx
Nopeudenrajoittimia ei rapakon takana tietääkseni ole.
Mä jostain joskus luin ettei se Eaton Fuller mikään itsestäänselvyys Jenkeissäkään ole. Vaan siellä on muutama muukin merkki, jotka on synkronoimattomia.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Laaksonen kirjoitti:Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin.
..kuten tästä Mackiin aikoinaan yhdistyneen Brockwayn mainoksesta käy ilmi:
Kuljetusliike O Valkonen Oy Imatralta otti käyttöön Mercedes-Benz Arocs 3263L 8x4 ja Actros 2663LS 6x4 kuorma-autot, joilla pääasiassa ajetaan Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaiden kuljetuksia Kotkan satamaan. Arocsilla 9-akselisena täysperävaunuyhdistelmänä ja Actrosilla B-junana. Uudet, pirteän punaiset autot luovutti Veho Hyötyajoneuvot Kouvolan Pekka Vesanen. Toivotamme runsaasti taloudellisia ja turvallisia kilometrejä Kaakkois-Suomeen uusilla autoilla! http://www.ovalkonen.fi/?sivu=kalusto
Toistaiseksi moottori on käytössä vain Case IH:n ja New Hollandin isoimmissa puimureissa, mutta voisi mielestäni hyvinkin korvata Cumminsin 15-litraisen vaikkapa tässä:
Laaksonen kirjoitti:
Raiskin lisäksi Jenkki-Volvo näkyy Suomessa olevan myös kokkolalaisella Kuljetusliike Thodenilla: http://www.kuljetusliikethoden.fi/