Superturbon 150tkm huolto / onko mitään ehjää jäljellä ???

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

HVM kirjoitti:Levijää pälli tuohon putkeen, tai on levinnyt jo vuosia sitten. :shout:
Oon minä siihen ilmastointiputkeakin sovitellut :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

HVM kirjoitti::shout: Levijää pälli tuohon putkeen, tai on levinnyt jo vuosia sitten. :shout:
Siitäkö tämä kaikki on saanut alkunsa:

Puruimurista on nus...u putki HVM:n työmaalla, koko laitos on suljettu ja avohoitojakso on alkanut :lol:

Kyllä se silti hyvä rööri on tuohonkin käyttöön :idea:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aki P kirjoitti:
HVM kirjoitti::shout: Levijää pälli tuohon putkeen, tai on levinnyt jo vuosia sitten. :shout:
Siitäkö tämä kaikki on saanut alkunsa:

Puruimurista on nus...u putki HVM:n työmaalla, koko laitos on suljettu ja avohoitojakso on alkanut :lol:

Kyllä se silti hyvä rööri on tuohonkin käyttöön :idea:
Nii on, sirkkelit syytää purunsa lattialle. :( En olisi kyllä ikinä uskonut, että sucksi voisi olla näin halpamainen. :( Tässä ei nyt maha auttaa mikään muu kuin rivakka p*räreikä-penetraatio. Akka kontalleen. :idea: :arrow:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Leikkasin tästä tuon Petri K:n mersua käsittelevän osion erikseen, jatketaan siitä täällä :arrow: viewtopic.php?t=14493
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

HVM kirjoitti:Nii on, sirkkelit syytää purunsa lattialle. :( En olisi kyllä ikinä uskonut, että sucksi voisi olla näin halpamainen. :( Tässä ei nyt maha auttaa mikään muu kuin rivakka p*räreikä-penetraatio. Akka kontalleen. :idea: :arrow:
Nooh... :oops: Ollaanpas sitä liiton miehiä :wink: :lol: :lol: :lol:
Melitos kirjoitti:Leikkasin tästä tuon Petri K:n mersua käsittelevän osion erikseen, jatketaan siitä täällä :arrow: viewtopic.php?t=14493
Hyvä homma :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: Superturbon keväthuolto-> mitähän uutta sitä...

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Moottori huohotti kesällä jo sen verran että pidemmässä vedossa ei öljytikku pysynyt paikoillaan. Tosin kaima sanoi että rautalangalla se pitääkin varmistaa. Samoin turbo päästää hiukan öljyistä ilmaa coolerille kun kampikammion paine on niin kova. Stefat ei kuitenkaan ehtineet vielä pullahdella.

Ehkä skitsoilua mutta en oo ajellut lavetilla muutamaan viikkoon. Ehkä nuo venttiilinnostajien säklätykset ekan kovemman rääkin jälkeen ja öljynpaineen heittely viittaakin enemmän kansipahvivikaan mutta jokatapauksessa tikulla kuunneltuna oletin kuulleeni kakkospytyn kiertokangen alapään laakerin ääntävän. Pitäähän tuo jokatapauksessa aukaista. Kuullaanpas sitten lisää....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ajattelin pistää kuvan kaunokaisestani kaikkien forumilaisten ihailtavaksi :eec:

Kuva

Hyvä ryhti, kaunis kori, komiat vanteet... :boing_boing:

Syysh.... eiku... Keväth... eiku.... vuosihuoltoa jatkamaan :bondage:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1151
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Kait saajaan rojektikertomusta ja paaljo kuvia :D
salesone
Viestit: 256
Liittynyt: 31.10.2005 22:41
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Jakari kouraan ja mars tallille, aurinko jo lämmittää ja moottoritie on kuuma! 8)

Saahaankohan tällä menolla tämän kesän tuposmiitessä lavettikyytiä ollenkaa vai jouvutaanko tyytymään hondaan..? :roll:
Ajossa: S203 220cdi A -05, W211 E55 AMG "mörkö" -05

Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Tässä projektissa on käsite "vuosihuolto" saanu selevästi uuden merkityksen. Tämä nimenomainen historiankirjoja muuttava huolto kun ei alle vuoteen valmistu.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Fetisisti kirjoitti:Tässä projektissa on käsite "vuosihuolto" saanu selevästi uuden merkityksen. Tämä nimenomainen historiankirjoja muuttava huolto kun ei alle vuoteen valmistu.
No eihän se suksin vika ,että anglosaksisessa kalenterissa on pääsiäinen vain kerran vuoteen. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Piperxross

Viesti Kirjoittaja jeemu »

XUX63 oletkos löytänyt uuden suodattimen, meinaan ois noita kuuluisia Pipereitä saatavilla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Re: Piperxross

Viesti Kirjoittaja epk »

jeemu kirjoitti:XUX63 oletkos löytänyt uuden suodattimen, meinaan ois noita kuuluisia Pipereitä saatavilla.
löytyykös noita suodattimia orkkis koteloon, 124 603 turboon siis... muuttuuko äänet sillä vai pitääkö ostaa kartio suodin :lol:
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Piperxross

Viesti Kirjoittaja jeemu »

epk kirjoitti:
jeemu kirjoitti:XUX63 oletkos löytänyt uuden suodattimen, meinaan ois noita kuuluisia Pipereitä saatavilla.
löytyykös noita suodattimia orkkis koteloon, 124 603 turboon siis... muuttuuko äänet sillä vai pitääkö ostaa kartio suodin :lol:
Enpä tiedä löytyykö Piperiltä. K&N valmistaa merkkihohtaisia suodattimia. Pitäs kattoo onko tuohon 3 sataseen. Yhteen viri ässään tuollaisen hommasin, mutta en ole sen kummemmin kysellyt siittä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

hcmato kirjoitti:Kait saajaan rojektikertomusta ja paaljo kuvia :D
Juu, pitää kaivella kuvia muistikorteilta kun vaan ehtii... Nyt on ollu kädet täynnä muuta puuhastelua :roll:
salesone kirjoitti:Saahaankohan tällä menolla tämän kesän tuposmiitessä lavettikyytiä ollenkaa vai jouvutaanko tyytymään hondaan..? :roll:
Mikäs Mugenissa on muka vikana :shock: Suorastaan järkyttävää kuulla että joku haluaa mieluummin vanhan etukammioriisselin kyytiin entä Mugenin :x :wink: :lol: :lol: :lol: Mutta eiköhän sitä lavettikyytiäkin oo tarjolla jossain vaiheessa kesää... jotain kesää ainakin :roll:
Fetisisti kirjoitti:Tässä projektissa on käsite "vuosihuolto" saanu selevästi uuden merkityksen. Tämä nimenomainen historiankirjoja muuttava huolto kun ei alle vuoteen valmistu.
Äläpäs nyt, vielä on aikaa about puoli vuotta - ja sehän ei tunnetusti kovinkaan äkkiä hurahda :lol:
jeemu kirjoitti:XUX63 oletkos löytänyt uuden suodattimen, meinaan ois noita kuuluisia Pipereitä saatavilla.
:shock: Piperikuume iski just nyt :shock: Back to the Past :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Muistikortilta kaiveltua :roll:

Yleisilmettä pajatuksesta:

Kuva

Nostajia, ehjempiä ja vähemmän ehjiä:

Kuva

Ehjiä mäntiä:

Kuva

"Ehjä" koeponnistettu kanki:

Kuva

OM606TBO kanki versus OM603TBO kanki:

Kuva
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
salesone
Viestit: 256
Liittynyt: 31.10.2005 22:41
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

XUX63 kirjoitti:... jotain kesää ainakin :roll:
Tulihan se sieltä.. :roll: :lol:

OT: Omaki lintta makaa edelleen hallilla, homman edistyminen on vissiin nopeuden puolesta suoraan verrattavissa tähän "vuosihuoltoon".. :whistle:
Ajossa: S203 220cdi A -05, W211 E55 AMG "mörkö" -05

Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Meinaa olla sen verran vähissä nuo varaosaliikkeen hyllynpainoina olevat mekaaniset nostajat joten kyselläänpäs hiukka apuja täältäkin. Touhottajaa jo hättyytinkin :lol:

Eli orggishan on 40mm hydraulinen ja tilalle pitäis löytää about 42mm tai isompi mekaaninen kuppi mieluusti kupin alle tulevilla säätölevyillä. Alle tulevat säätölevyt lähinnä tuon nokka-akselin vuoksi.

Tai sitten nuo pitää alkaa tekemään vaikka vanhoista hydraulisista :evil:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Eli orggishan on 40mm hydraulinen ja tilalle pitäis löytää about 42mm tai isompi mekaaninen kuppi mieluusti kupin alle tulevilla säätölevyillä. Alle tulevat säätölevyt lähinnä tuon nokka-akselin vuoksi.
Kupin alle... Tarkoittaako se sitä, että jos säätöä pitää tehdä, niin nokka-akseli pitää käyttää irti? Onko tuommoinen ratkaisu lujempi kuin ne kupin päälle tulevat lätkät vai mitä tuolla saavutetaan? Cossussa vissiin tuommoinen ratkaisu on mutta eikö Volkkarissa säätöpala ole siinä akselin ja kupin välissä.

t.
hydraulinostinmies
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

900 saabissa jossa on H moottori käytetään kupin alle laitettavaa vanhan 10 pennisen kokoista säätöpalaa.Itse kupin kokoa en tiedä ja sitäpaitsi saabin kupit ei kestä kilpailukäyttöä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Pösön ja citikan ns. vinokoneissa olikohan ne XU.. jotain koneita ( ainakin 405 ja BX noita löytyy) on myöskin kovat nostimet ja säätöpala kupin alla. :wink:

Joskus mokomiin venttiilien välyksiä säädellyt ja jäänyt mieleen kun on suhteellisen kettumainen homma. :lol:
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Moro. Mites kävi koneistus reissun kanssa? Meinaan vieläkö otti töitä vastaan.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No perhana.. Mulla on työmaalla jemmassa yks semmonen XU...9 jotaki koneen kansi. Pitää mittoa nostajat.
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Juu pösöstä löytyy moiset kupit/säätölevyt.
Myös MB 2,3-16v/2,5-16v moteissa on semmoiset. Säätökikkareen halkaisija tais olla 13,4mm yks setti semmosia löytyy, eikä nuo ollut kalliita kyllä ostaakkaan, mut kupit voi olla vähän hankalammin saatavilla, mut eiköhän ne löydy :wink:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Uusissa Toyotissa, ainakin joissakin malleissa, säädetään venttiilit kuppia vaihtamalla. Niitä on eri paksuisia. Halkaisijasta ei mitään havaintoa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

hydraulinostinmies kirjoitti:Kupin alle... Tarkoittaako se sitä, että jos säätöä pitää tehdä, niin nokka-akseli pitää käyttää irti? Onko tuommoinen ratkaisu lujempi kuin ne kupin päälle tulevat lätkät vai mitä tuolla saavutetaan?
Joillain lähteny säätörikat lentoon reilun 10tkm ajon jälkeen kireemmän nokan ja kiertävämmän koneen kanssa. Nokan käyttö irti on näppärä homma tossa OM603:ssa. Ensin mietin ettei säätöö ollenkaan mutta sitten tuli mieleen että istukoitten kuluma johtaa kannen nostoon ja venttiilien lyhentämiseen :lol:
Cool Hand Saku kirjoitti:Pösön ja citikan ns. vinokoneissa olikohan ne XU.. jotain koneita ( ainakin 405 ja BX noita löytyy) on myöskin kovat nostimet ja säätöpala kupin alla. :wink:
405:n kupit mulla olikin yhtenä vaihtoehtona mutta ei nuissa mitään säätörikkoja ollut ja kupin pohjakin oli sellainen ettei siellä vois "ehkä" rikkaa ollakaan eli aika kupera oli :roll: Mutta ah, niin kevyt kuppi :wink: BX:ssä on muuten pakoventtiili samankokoinen mutta varsi muistaakseni 5mm pidempi.
jeemu kirjoitti:Moro. Mites kävi koneistus reissun kanssa? Meinaan vieläkö otti töitä vastaan.
Ois varmaan ottanut mutta meillä meni aikataulut ristiin kun JP lähti sunnuntaina taas reissuun. Palailee todnäk torstaina ja tuun käymään mutta kansi on jo muualla työnalla.
Mika.T kirjoitti:No perhana.. Mulla on työmaalla jemmassa yks semmonen XU...9 jotaki koneen kansi. Pitää mittoa nostajat.
Mitat ois tervetulleita. Kaikki vaihtoehdot pitäis punnita.
NFS kirjoitti:Juu pösöstä löytyy moiset kupit/säätölevyt.
Myös MB 2,3-16v/2,5-16v moteissa on semmoiset. Säätökikkareen halkaisija tais olla 13,4mm yks setti semmosia löytyy, eikä nuo ollut kalliita kyllä ostaakkaan, mut kupit voi olla vähän hankalammin saatavilla, mut eiköhän ne löydy :wink:
Onko tuo kikkare siis kupin alla :?: Hmmm... tuopa vois olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Pitää tonkia onko sopiva kuppikoko :wink:
Jiitek kirjoitti:Uusissa Toyotissa, ainakin joissakin malleissa, säädetään venttiilit kuppia vaihtamalla. Niitä on eri paksuisia. Halkaisijasta ei mitään havaintoa.
Tuommonen vaihtoehto ois hyvä kupin painon alhaisuuden vuoksi versus säätölevy jotka yleensä painaa turhan paljon. Toki jousella, kevyellä retainerilla ja venttiililläkin paljon saa tehtyä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

XUX63 kirjoitti:
NFS kirjoitti:Juu pösöstä löytyy moiset kupit/säätölevyt.
Myös MB 2,3-16v/2,5-16v moteissa on semmoiset. Säätökikkareen halkaisija tais olla 13,4mm yks setti semmosia löytyy, eikä nuo ollut kalliita kyllä ostaakkaan, mut kupit voi olla vähän hankalammin saatavilla, mut eiköhän ne löydy :wink:
Onko tuo kikkare siis kupin alla :?: Hmmm... tuopa vois olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Pitää tonkia onko sopiva kuppikoko :wink:
Jiitek kirjoitti:Uusissa Toyotissa, ainakin joissakin malleissa, säädetään venttiilit kuppia vaihtamalla. Niitä on eri paksuisia. Halkaisijasta ei mitään havaintoa.
Tuommonen vaihtoehto ois hyvä kupin painon alhaisuuden vuoksi versus säätölevy jotka yleensä painaa turhan paljon. Toki jousella, kevyellä retainerilla ja venttiililläkin paljon saa tehtyä.
Saabin koneissa on samanlainen kupin alla oleva palasäätö myös, ainakin B-koneessa ja taisi H-koneessakin olla :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kupin alla on joo. Halkaisijaa en nyt muista yht äkkiä kupille.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jani kirjoitti:Saabin koneissa on samanlainen kupin alla oleva palasäätö myös, ainakin B-koneessa ja taisi H-koneessakin olla :roll:
Tuo pitää selvittää kans...

Yks zoomailun alla oleva vaihtoehto on tuommonen:

Kuva

Tohon männän ja tuon vastinkappaleen väliin tulis säätörikka. Eihän tuo kauheen kevyt vaihtoehto oo :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[OT]
XUX63 kirjoitti:Yks zoomailun alla oleva vaihtoehto on tuommonen:

Tohon männän ja tuon vastinkappaleen väliin tulis säätörikka. Eihän tuo kauheen kevyt vaihtoehto oo :roll:
Jaha. XUX on pistämättömänä kameramiehenä siirtynyt myös graafisen taiteen alalle. :lol:

Onko noista jommankumman tarkoitus esittää pöllöä? :wink:
[/OT]

Olisiko noissa takoitus käyttää hyväksi sitä vanhaa hydraulista nostinta vai ihan niitä kiinteitä kuppeja?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”