Jari Nysten kirjoitti:Mä laitoin toissapäivänä 400SE: hen 2x bioadapterin.
En ole ollut ajokunnossa käydäkseni hakemassa RE85:sta tankkiin.
Joko oot koppeutunu ajokuntoon? Mites tämä kokeilu on sujunut?
Hyvin on sujunut, kulutus puoli on laskematta.
Mutta hyvin on toiminut ihan raakaa RE85 käyttäen.
Hieman kylmänä lähtiessä vedonpuutetta joka tosin menee ohi 30 sekunnissa.
Ei lohkolämmitintä, ei käytetty edes coldstarttia.
Nyt taas noin puolet tankissa bensaa, syystä että valkeakoskelta ei saa RE85.
Joko olet kerinny kulutusta laskemaan? Paljonko kuluttaa enemmän? Itseä kiinnostaisi myös bensa v8:n hankkiminen ja muuttaminen etanolille.
Sytytystähän nuo purkit ei säädä. Toki autoissa on nakutuksen tunnistimet, jotka aikaistaa sytytystä etanolilla, mutta riittääkö noissa säätövarat saamaan läheskään täyttä hyötyä etanolista?
Meillä testissä ollut tämän kesän citikan c2 kilpa auto joka pyörii re85
Ruotsissahan tuolla eväällä ajettu jomkauan kilpaa mutta suomessa ei vielä sallittu polttoaine
Havaittu kylmä käynnistys hankalampaa kuin pensalla , ei ota kieroksia kunnolla ennenkun lämpii kone ja jälki paukku on kovempi kuin pensalla
Kulutuksena huomattu et menee vähemmällä
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Tällaista olen tässä hieman suunnitellut. Moottoriin tulossa joka tapauksessa täydellinen Hestec .32 systeemi suorasytkineen. Arvelluttaa vaan esim tankin ja polttoainelinjojen kestävyys. Onko aiheesta kokemuksia? Auto vm 83 ja silloin ilmeisesti tankit pinnoitettu sisältä pääosin jollain lyijypohjaisella kamalla, joka ei tuota alkoholin määrää kestäisi. Vai joko näissä oli muovitankki, kun ei jaksa muistaa. Pa-linjat vaihtuu kuitenkin huomattavasti tankkia helpommin.
Nyt on tulossa hyviä uutisia laillisesta E85 konversaatiosta haaveileville. Kiinalaisen E85-purkin saa istuttaa autoon ilman mitään VTT-testejä. Tavallinen muutoskatsastus riittää kun katsastuksessa on osoittaa muutossarjan valmistajalta todistus että auto pelaa muutossarjan asentamisen jälkeen --> http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi ... i/a2278367
Pitkästä aikaa tuntuu että päättävissä elimissä on joitakin jotka osaavat ajatella ns. maalaisjärjellä, eikä kaikkea tarvi tehdä vaikeimman kautta eu-direktiiveihin vedoten.
Kevennettyä katsastusmenettelyä sovellettaisiin autoihin, jotka täyttävät euro3- tai sitä vanhemmat päästövaatimukset. Tällaiset autot on otettu käyttöön pääosin ennen vuotta 2007 ja niitä on Suomessa noin 400 000.
Nykysäännöt edellyttävät, että etanolikäyttöiseksi muutetulle autolle on tehtävä uuden auton päästötestiä vastaava testi, jonka hinta on useita tuhansia euroja.
Kevennetyssä menettelyssä riittäväksi hyväksytään valmistajan asennuksen yhteydessä antama selvitys siitä, että muunnoslaitteisto on yhteensopiva ja testattu toimivaksi kyseisessä automallissa.
"Tämä alentaa auton etanolikäyttöiseksi muuttamisen hintaa radikaalisti, koska tavallisessa muutoskatsastuksessa puhutaan vain kymmenistä euroista. Kun otetaan huomioon, että E85 on noin 30 prosenttia halvempaa kuin bensiini, tulee autoilusta merkittävästi edullisempaa", Risikko muistuttaa. E85-polttoaineen jakelupisteitä on valtakunnallisesti
Meissenkeri kirjoitti:Nyt on tulossa hyviä uutisia laillisesta E85 konversaatiosta haaveileville. Kiinalaisen E85-purkin saa istuttaa autoon ilman mitään VTT-testejä. Tavallinen muutoskatsastus riittää kun katsastuksessa on osoittaa muutossarjan valmistajalta todistus että auto pelaa muutossarjan asentamisen jälkeen --> http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi ... i/a2278367
Pitkästä aikaa tuntuu että päättävissä elimissä on joitakin jotka osaavat ajatella ns. maalaisjärjellä, eikä kaikkea tarvi tehdä vaikeimman kautta eu-direktiiveihin vedoten.
Kevennettyä katsastusmenettelyä sovellettaisiin autoihin, jotka täyttävät euro3- tai sitä vanhemmat päästövaatimukset. Tällaiset autot on otettu käyttöön pääosin ennen vuotta 2007 ja niitä on Suomessa noin 400 000.
Nykysäännöt edellyttävät, että etanolikäyttöiseksi muutetulle autolle on tehtävä uuden auton päästötestiä vastaava testi, jonka hinta on useita tuhansia euroja.
Kevennetyssä menettelyssä riittäväksi hyväksytään valmistajan asennuksen yhteydessä antama selvitys siitä, että muunnoslaitteisto on yhteensopiva ja testattu toimivaksi kyseisessä automallissa.
"Tämä alentaa auton etanolikäyttöiseksi muuttamisen hintaa radikaalisti, koska tavallisessa muutoskatsastuksessa puhutaan vain kymmenistä euroista. Kun otetaan huomioon, että E85 on noin 30 prosenttia halvempaa kuin bensiini, tulee autoilusta merkittävästi edullisempaa", Risikko muistuttaa. E85-polttoaineen jakelupisteitä on valtakunnallisesti
Eikös volvoja ja saappeja ole jo saanut muutoskatsastettua suht helposti kun muutosarjat on tyyppihyväksyttyjä
Onkoos nuohin vanhempiin autoihin,eli vaikka m103 koneen jatkoksi jo tyyli keksitty ja mitenlie sitä sitten pitäs muutoskatsastaa vielä jne Olivat meinaan niin vanhoja konsteja viestiketjun alussa että luulisi että nyt ne olisi testattuna
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
shrteam kirjoitti:Minkäs takia se pitää muutoskatsastaa? Ei kait poliisit eikä tulli puutu bensa-autojen polttoaineisiin?
Koskee vähäpäästöisiä autoja joita ei saa muutella ilman VTT:n ökyhintaisia testejä. Vanhaa 80 luvun bensa-autoa saa ajaa vaikka millä tahansa tärpätillä kunhan menee tavallisesta päästötestistä läpi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Nyt alkaa kiinnostaa ihan oikeasti tuollainen muutoskitti Mölliin. Tuolla kulutuksella muutos tuottaisi kaiken järjen mukaan säästöjä aika nopeasti. Tämähän ei ilmeisesti vaikuta tehoihin, mutta litramääräinen kulutus nousee eli tankkausvälit lyhenee?
Tietääkö kukaan, miten Mersun polttoainelinjat kestävät E85-bensaa.
Hintaero on noin 50 sentissä/litra normi 95E:en verrattuna ja saavutettavuus näillä nurkilla on paljon parempi kuin kaasulla. Lähimmälle tankille on vain muutama kilometri, kun lähimpään kaasutankkauspisteeseen on muutama kymmenen kilometriä.
Kiinnostus heräsi täälläkin....voisi tuohon meidän bemariin kokeilla, mutta näyttää olevan monen hintaista sarjaa kaupan, että mitä noissa nyt sitten on eroja (muuta kuin hinta? ) Näin kansakoulupohjalla ajateltuna asian hoitamiseen kai riittäisi joku ajastin/viivytin pitämään suuttimia auki pidempään, mutta mitä nuo hienot valmiit boxit pitää todellisuudessa sisällään ja onko siellä sitä älyä koko rahalla?
Tässä voisi kuvitella, että pohjoisen ominaisuuksien tunteminen olisi valttia. Näissä taloudellisissa oloissa myös kotimaisen eduksi voi laskea kotimaan talouden tukemisen.
Ajattelin itse kyseistä vakituiselta pajaukolta, että minkälaisia ajatuksia herättää. Edelleen toki mietityttää polttoainelinjojen kestävyys, mutta nykykulutuksella päästäisiin mökkireissulla jo kympin säästöön. Kaupunkiajossa säästö on tietysti suurempaa, kun kulutuskin on.
Tällä kuvittelisin olevan vaikutusta myös bensakrematorion jälleenmyyntiarvoon.
Kai siinä vähän voittaa. Ainakin jokaises Saabis missä ecu ohjaa nousee kulutus, mutta niitä T7 vehkeitä voi tankata kumpaa haluaa.
Etanoli sitten putsaa paikat ja saa imusihdin äkkiä tukkoon eli kone kaput jos ei putsaa alakertaa viinan käytön alettua.
Mitkä on sanktiot jos ei muutoskatsasta? Kun kerran noilla linkittämälläni sivuilla kehutaan että ton boxin asennuksen jälkeen voi ajaa myös perinteisillä bensoilla, niin helppohan se on katsastukseen löydä 98:it tankkiin, jos päästömittaustulos tuolla 85:lla hirvittää
Eikö tässäkin pitäisi pääpaino olla maailman pelastumisella pienempien päästöjen ja raaka-aineen osalta, eikä mikään valtion intressit oman perstaskun turvaamisella?
Kuinka vahvaan etanoliseokseen riittää tuollaisen motronicilla ohjatun M119 koneen lambdojen kaista ja vakioruiskun tuotto?
Olen nyt ajellu tuolla CL:llä 50-60% etanoliseoksella ilman mitään muutoksia, ja hyvin toimii.
Kylmäkäynnistyksessä (-10-15c pakkasessa) kakoo hetken mutta siihenpä ne oireet jää.
Voimaa ei ehkä ole ihan siihen malliin kuin bensalla ajellessa mutta nyt onkin tiet jäässä niin ei sitä tehoa tarvikkaan.
Syöpi ~parilitraa enempi sataselle, eli bensalla menee alta 10l/100km niin tuolla seoksella ~12l/100km
Helpolla pääsee kun ostaa zetekki koneisen foordin, kulkee ilman moitteita 0-95% etanooliseoksella, ainoa että jos on ollut reilummin etanoolia niin täyskaasukiihdytystä olen vältellyt. Kulutustahan tuo nostaa tietenkin, Lapin reissulla viime syksynä näppäsin Porista lähes tyhjään tankkiin E85:sta tankin täyteen, ajelua Kokkolaan, aika tarkoin 400km oli tripissä, tankkiin sulahti vähän alle 40 litraa E10:ä, kulutusta siis tuolla erittäin reilulla seoksella 9,7 sadalle, autossa 5 henkeä, kontti täynnä tavaraa ja alkumatkasta ilmastointi päällä. Kokkolasta matkaa jatkettaessa seuraava välietappi oli Tornio ja tarkemmin Shell Express tankkauspiste jossa tankkauksen jälkeen laskin kulutukseksi 7,9 litraa sadalle 50/50 seoksella (autossa siis 80 litran tankki). Viikko sekalaista ajelua ja paluumatkalla taas Torniossa tankki täyteen E10:ä, tankkaus jälleen Kokkolassa ja kulutukseksi tuli 6,8 puhtaalla E10:llä ja muistaakseni ilmastointi ei ollut päällä, ainakaan koko matkaa. Koe-yksilönä siis farkkumondeo, 1,6 koneella ja vuosimallia 1998. Tuohon on tullut tankattua tuota E85:stä aina kun sellaisen jakelijan läheisyyteen on osunut mistä sitä on saanut. Jollain noin 30% seoksella kulutuksessa ei huomaa minkäänlaista eroa, tosin en tässä nurkissa pyöriessä juuri edes seuraa mitä vie vaan tankkailen aina tarvittaessa lisää täytettä tankin pohjalle. Lähimmät tankkauspaikat mistä tuota saa on lähin reilun 15 km päässä Säkylässä ja noin 50 km päässä Porissa niin aika harvoin tuota nykyään tulee käytettyä, taannoin kun ukko oli Porissa töissä niin toi sieltä kanisterissa aina välillä 10 litraa.
Reilulla seoksella kylmänä saattaa ensimmäisestä startista sammua ja jos heti starttauksen jälkeen lähtee niin saattaa nykiä hieman mutta jos antaa minuutin käydä ennen lähtöä niin nykimistä ei esiinny.
JaniH kirjoitti:Helpolla pääsee kun ostaa zetekki koneisen foordin, kulkee ilman moitteita 0-95% etanooliseoksella, ainoa että...
...ainakin minulle ongelma on se, että se olisi zetekki-koneinen foordi Joku mukava kompurabensamersu vois etanolina mennä. Onkohan mulla kuumetta Saamari, aamulla soittaan heti terveydenhuoltoon että nuppitutkimukseen kun ajatuksen tasolla pyörii kitkerälle haiseva liuotin tai