GKat - Mitä hyötyä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

GKat - Mitä hyötyä

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Meikeläisen uusimmassa hankinnassa, 560SECissä, on jälkiasennettuna tuollainen GKat-järjestelmä. Onko tuosta järjestelmästä mitään hyötyä, vai kannattaako sillä enemmin heittää jotakuta?

Auton papereissa oli saksankieliset esitteet, joita yritin tuossa englannilla tavata. Järjestelmä siis mitä ilmeisimmin mittailee lambda-arvoa ja säätää seosta päästämällä lisäilmaa moottoriin? Ohjekirjassa oli sitten noita kulutusarvoja ja sen mukaan tuo lysti maksaa melkein litran sataselle :x

Onko joku tutustusnut tuohon systeemiin tai poistanut sen autosta?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Osanotot hankinnasta! :lol:

G-Kat = jälkiasennettu katalysaattori. Lisäksi moottorinohjausta on muutettu niin, että katalysaattori voi myös toimia.

Eli saksassa kun vuotuiset käyttömaksut riippuvat paljolti auton päästöistä tuolla on saatu selkeä kustannushyöty. Yleensä lapuista selviää myös mihin Euro-päästöluokkaan auto pääsee jälkiasennuskatilla.

80-luvun Motronic-moottorinohjauksella olevissa BMW:issä tuo muistaakseni huijaa imuilman lämpöanturin signaalia. Eli pakoputkeen pistetään katalysaattori ja lambda-anturi joka on yhteydessä erilliseen G-Kat -boksiin. Samoin lämpöanturin signaali kulkee tuon G-Kat boksin kautta. Sähköaivo sitten säätää lämpöanturin signaalia lambdan mukaan jotta seos pysyy katalysaattorin toimintahaarukassa.

Mersussa tuo liittynee EHA:n ohjauspaineen säätöön. Järjestelmän voinee poistaa ilman ongelmia. Mikäli auto on vähäpäästöinen, niin sitten ei kyllä onnistu katsastuksen päästötesti ilman katalysaattoria.

Kulutushan kasvaa, koska osakaasulla ajettaessa täytyy pitää stoikiometristä seosta eikä voida ajaa laihalla. Vaan tuskin tuollaisen auton kanssa litran kulutuserolla on paljoa merkitystä. :?:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tämähän on lähtenyt tehtaalta jo uutena katilla, lisäksi on ilmapumppua, egr:ää ym. hilpettä niin että hirvittää. Ilmeisesti tuolla jälkiasennus systeemillä päästään tiukempiin saastenormeihin ja sikäläisittäin pienemmillä maksuilla.

Tämä näkyy säätelevän seosta, päästämällä lisäilmaa koneeseen ohi ilmamäärämittarin. Tutkitaan tilannetta. Päästölapussa on ainakin hyvät lukemat Co 0.04, HC 10. Mihinkä normiin sitten menee, raja-arvo näkyi HC:lle olevan 20. Saman ikäisen 750 bemarin aikanaan katsastin, niin siinä oli HC jotain 112.

Tulee ihan vihertävä olo, kun ajattelee, millainen ympäristöteko tuolla ajaminen on. Ilmahan puhdistuu kiertäessään moottorin läpi, koska se suodatetaan ja siitä poltetaan vielä haitalliset aineet katalysaattorilla pois.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Perttu K kirjoitti: Tulee ihan vihertävä olo, kun ajattelee, millainen ympäristöteko tuolla ajaminen on. Ilmahan puhdistuu kiertäessään moottorin läpi, koska se suodatetaan ja siitä poltetaan vielä haitalliset aineet katalysaattorilla pois.
:lol: Lyöt perään 560 merkin jälkeen sellaisen volvon maskissa olevan lambdan kuvan tai vihreän "KAT" merkin. :idea:
Tai takalasitarra: "tämä auto ehkäisee ilmastonmuutosta"
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jep, no sitten tuossa tapauksessa auto on luultavasti päivitetty tiukempaan Euro-päästöluokkaan. Kyllä niistä papereista pitäisi näkyä tuo päästötasoluokka, tai sitten se oli siinä saksalaisessa rekisteriottessa?
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Luulen että kannattaa pitää vehkeet autossa. Valtio kun siirtyy saastuttamispohjaiseen verorankaisuun toi voi säästää euron poikineen.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Mun Saksasta roudatussa kärryssä on myös jälkiasennettu GKAT-boxi, vaikka auton tehtaalta lähtiessä varustettu katalysaattorilla ja ilmapumpulla.

Germaanin rekisteriotteen mukaan boxin asennuksen jälkeen päästöluokka muuttu E2:sta D2:een (vai oliko se päin vastoin :roll: ).

Tietääkö täällä kukaan mitkä ovat näiden luokkien kiriteerit?

Pietro
Avatar
lai
Viestit: 109
Liittynyt: 04.11.2005 19:22
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Jos heität ton katin pois, niin saavutatko sillä jotain ratkaisevaa tehonlisäystä takasuoralla?
Volvo 940 98
Volvo 74089
+
Läjä polkupyöriä.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minulla on kans jälkiasennettu G-kat. Auto on nyt Euro2-normien mukainen. Jostakin nettisivulta katsoin kerran että Euro2-auton käyttömaksu on Saksassa melkein puolet halvempi verrattuna Euro1:een. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”