Mersujen valottomuus?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
mclean
Viestit: 5
Liittynyt: 23.2.2007 9:53

Mersujen valottomuus?

Viesti Kirjoittaja mclean »

Kotipaikkani kaupunkilehdessä on palsta, jolle voi lähettää teksitiviestillä mielipiteitä. Melkein jokaisessa lehdessä on yksi tai kaksi viestiä. jossa ihmetellään "Mersujen oikeutta ajella ilman ajovaloja" . Mistä siinä on kyse? Onko Mersuissa joku tyyppivika vai eikö niissä syty ajovalot itsestään? Luulisi, että tuon hintaisissa autoissa systeemit pelaa eikä irvileuat pääse ainakaan auton tekniikan takia irvimään.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mie yleensä yritän kattoa aina liikkeellä ollessani mersuja, kun tulee vastaan. Ja yleensä aina niissä on valot päällä - itseasiassa ei tule mieleen yhtään kertaa kun valoja ei olisi ollut päällä... :shock: ...paitsi tietysti parkissa olevissa... :D
Niin muuten, ei ole Matikissa mitään ajovaloautomatiikkaa :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Re: Mersujen valottomuus?

Viesti Kirjoittaja Harju »

mclean kirjoitti:Kotipaikkani kaupunkilehdessä on palsta, jolle voi lähettää teksitiviestillä mielipiteitä. Melkein jokaisessa lehdessä on yksi tai kaksi viestiä. jossa ihmetellään "Mersujen oikeutta ajella ilman ajovaloja" .
Luetko Kokkola lehteä :?:
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

ajovalot ja vilkut on lisävarusteita mersuihin :twisted:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Valot täytyy ikävä kyllä aivan itse laittaa päälle. Japseissa on valomuisti, mutta Mersu-kuskeilla valomuisti on usein kateissa. Vilkut sen sijaan näyttävät toimivan kiitettävästi ainakin meidän kulmilla.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eipä ole ensimmäinen kerta, kun Mersuja haukutaan valottomiksi. Minulla on tapana yleensä vilauttaa valoja, jos tulee "pimeä" auto vastaan. Ehkä noin vidennes niistä on Mersuja. Ehkä vähemmän. Johtuneeko käsitys "yleensä valoitta liikkuvat autot ovat Mersuja" siitä, että mersumies pistää parhaiten merkille mersut? Mielipiteeni kysymykseen on "jyrkkä ehkä", tai mahdollisesti jopa "ehdottomasti jaa-a". :shock:

t. nimim. se v*ttumainen volovomies joka väläkyttelee valoja aina kun tulee vastaan
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kerran olin erään vanhemman mersumiehen kyydissä -mersulla tietenkin mentiin- kun huomasin, että herralla ei ollut valoja päällä. Huomautin siinä sitten ystävällisesti, että nyt ei taida olla valot päällä:

"Ei niitä päivällä tarvi käyttää, kyllä täällä näkee muutenkin. Kuluvat vaan turhaan" :shock:

Tässä siis syy, minkä takia mersuilijat ei käytä valoja. Näin jää enemmän rahaa mersun kunnossapitoon :ope:.
Kein siknatuur
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ompahan taas joku kateellinen päässyt narisemaan tyhjänpäiväsestä asiasta. :evil:

Hyvä että noille kotipoliiseillekkin riittää marttakerhoon aiheita ettei tarvi olla tuppisuuna.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Sampo N. kirjoitti: "Ei niitä päivällä tarvi käyttää, kyllä täällä näkee muutenkin. Kuluvat vaan turhaan" :shock:
Tässä siis syy, minkä takia mersuilijat ei käytä valoja. Näin jää enemmän rahaa mersun kunnossapitoon :ope:.
Juu - autoilijan, pyöräilijän tai jalankulkijan, joka ei päivännäöllä havaitse pienen yksiön kokoista autoa, sopii pysyä peiton alla ja ennen muuta pois tieltä. Sokeahan tuollainen on.

Ja ammattikysymys: saako Nysse lähteä pysäkiltä ja kiilata toisen Nyssen takaa bussikaistalta henkilöautokaistalle ja eritoten Mersun eteen, kun Mersu on viereisellä kaistalla jo seisomassa haitarnyssen keskinivelen kohdalla.
Meinasi vaan vängätä pirssin ihan vastaaantulevien kaistalle, ettei olisi peili mennyt tai saati kylki. Valot oli :shock: . Ja Nyssen reitti 22.

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kaapo kirjoitti:Ja ammattikysymys: saako Nysse lähteä pysäkiltä ja kiilata toisen Nyssen takaa bussikaistalta henkilöautokaistalle

Kuva
Tulkitsen, että tämä ammattikysymys on osoitettu minulle :lol:.

Tästä on väännetty aikanaan kättä runsaastikin ja yritin etsiä netistä tapausta, jossa hommaa olisi puitu. Kysymys kuuluu, että voiko linja-auto lähteä lähteä kaistalta, jossa on pysäkki, viereiselle kaistalle käyttäen lakiin perustuvaa etuajo-oikeuttaan. Tarkasti en nyt muista, mutta muistaakseni vastaus oli, ettei voi. Tässä tapauksessa pysäkki on vielä linja-autokaistalla, joten erityisesti kyllä epäilyttää, että voiko noin tehdä.

Toisaalta kollegan puolustukseksi on sanottava, että näkymä linja-auton peileistä on rajallinen. Jos katsoo vain nopeasti peiliin eikä vilkuile sinne pidemmän aikaa, jää sinne helposti auto piiloon. Itsellekin on pari kertaa käynyt niin, että pysäkiltä lähtiessä olen katsonut tien olevan tyhjän ja lähtenyt veivaamaan autoa pysäkkitaskusta tielle :arrow: Säikäytän ohittavan henkilöautoilijan paukauttamalle melkein kylkeen: Autoilija on ollut just sopivasti katveessa enkä ole huomannut häntä.

Toisaalta on myös totta, että TKL:ssäkin on paljon niitä kuljettajia, jotka ajavat "isomman oikeudella". Henkilöautoilijoita moititaan (joskus kyllä ihan aiheestakin) ja vähätellään. Tämä on kovin kuljettajakohtaista.

Että tulisi pieni teksti lakiakin lainattua, niin muistetaan, että linja-autolla on etuajo-oikeus lähteä pysäkiltä kun nopeusrajoitus on maksimissaan 60 tai alle. Nyssen kuljettajan kulmasta laki määrittelee tämän etuajo-oikeuden niin, että nyssekuskin on tällöin noudattettava "erityistä varovaisuutta". Joskus näistä tulee oikeustapauksia kun pellit kolisee. Tällöin ei vielä ole sattunut, että nyssekuski olisi ollut voittajan puolella, eli kaikki tapaukset ovat päättyneet henkilöautoilijan voittoon. En voi kylläkään kellekään tämän perusteella suositella kaasun painamista kun nysse on lähdössä pysäkiltä. Voi käydä peltien ja terveyden päälle aika ikävästi.
Kein siknatuur
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sampo N. kirjoitti:Että tulisi pieni teksti lakiakin lainattua, niin muistetaan, että linja-autolla on etuajo-oikeus lähteä pysäkiltä kun nopeusrajoitus on maksimissaan 60 tai alle.
Joku kaveri kerran väitti, että bussilla olisi etuajo-oikeus myös kaistanvaihdossa (60 km/h tai alle -alueella). Tuosta en muista koskaan kuulleeni ja ilmoitinkin kaverille kantani. Koska kummallakaan ei yllättäen ollut lakikirjaa mukanaan, niin allekirjoittaneelle jäi kuitenkin asiasta epäselvyys. Olen kuitenkin sen jälkeen varonut noita busseja vähän enemmän. Liekö jollakulla tarkempaa tietoa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kiitän asiallisesta vastauksesta. Itsestäkin tuntuu oudolta, että nimenomaan bussikaistaksi nimetty osuus tietä on pyhitetty nysseille ja takseille, mutta ahtauden yllättäessä henkilöautokaista muuttuu kuskin mielestä tasa-arvoiseksi tieksi ja ennenmuuta etuajo-oikeus pätee myös tällä tien osalla. Toki annan tietä siniselle, jos tilanne sitä vaatii, mutta väkisin ei saisi päälle tulla, vasiten jos itsellä ei ole tilaa väistää suuntaan tai toiseen. Jostain syystä pidemmän linjan vuorot tuntuvat malttavan pysyä siellä bussikaistalla kovasti helpommin (siis paunut, luopparit, alhoset jne.) nimim. ehkä 300.000 km näissä putkiloissa istunut :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Muistaakseni tästä on haettu oikeudesta ennakkopäätös, jossa todettiin että linja-auton lähtiessä pysäkiltä (joka on kaistalla, ei siis syvennyksessä) ja tekee siitä samantien kaistanvaihdon, niin tuo luetaan pysäkiltälähdöksi. Eli sillä toisella kaistalla ajelija on väistämisvelvollinen. Suomen tieliikellelaki ei muuten tunne etuajo-oikeutta, ainoastaan väistämisvelvollisuuden. Tällä taataan se, ettei kenelläkään ole oikeutta runtata toisia tuolla liikenteessä. Meillä Hellsingissä on moniakin paikkoja, joissa bussi pysäkiltä lähtiessään joutuu samantien ottamaan useammankin kaistan vasemmalle kääntymistään varten. Suunnittelun kukkasia oikein :twisted: Ja vaikka on olemassa bussikaista, jossa muut eivät tiettyinä kellonaikoina saa ajella, niin bussi saa ajaa silti millä kaistalla haluaa, eli ei ole pakko käyttää sitä bussikaistaa. Tosin ei siinä käyttämättä jättämisessä mitään logiikkaa olisi :lol:
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Linja-autolla ei ole erivapauksia kaistanvaihdossa, em tapausta en tunne mutta olisikohan kyseessä bussikaistan (ja koko kaistan) päättävä pysäkki.

Pysäkiltäkin pitää lähteä kuten yllä mainittiin "erityistä varovaisuutta" noudattaen mutta myös ilmoittaa lähdöstä hyvissä ajoin. Eli ei riitä että vilkku vilahtaa samalla kuin rattia käännetään. Päälleajo-oikeutta ei luonnollisesti ole kellään.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Päälleajo-oikeutta ei luonnollisesti ole kellään.

Nimenomaan. En minäkään saa tahallani ajaa kolmion takaa tulevan auton kylkeen. :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jossain alkuvuoden TM:ssä oli muuten tämä asia käsitelty. Linja-auton etuajo-oikeuteen oli useitakin rajoituksia liittyen pysäkiltä lähtöön. En tosin muista kuin yhden. Linja-auton täytyy todella pysähtyä pysäkille, jotta henkilöautoille syntyisi väistämisvelvollisuus. Pistäisi kaivaa se lehti esille, ei millään muistu mieleen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Marde2 kirjoitti:Suomen tieliikellelaki ei muuten tunne etuajo-oikeutta, ainoastaan väistämisvelvollisuuden. Tällä taataan se, ettei kenelläkään ole oikeutta runtata toisia tuolla liikenteessä.
Etuajo-oikeutettu tie :roll:
Etuajo-oikeus kohdattaessa :roll:

http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikenne ... etuajo.htm
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Valoton Mersu

Viesti Kirjoittaja markku »

Eipä osannut vanha Volvomies millään oppia nysväämään valokatkaisijaa Mersussa. Sinänsä idioottimainen ominaisuus: Kanadan versiossa ajovaloautomatiikka on, mutta Suomessa ei. Kyseessä W140 vm 1997.

60 € sijoitus asiansa tuntevassa autosähkökorjaamossa ja nyt ei unohdu valot laittamatta päälle. Lisäbonuksena mittarivalot eivät toimi vaikka ajovalot toimivat valokytkimen off-asennossa -> ei pala mittarien ja kytkimien polttimot turhaan.

Suosittelen.
Norsumersu
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3629
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuolla Mersujen valottomuudella lienee jotain tekemistä vanhempien Hiace-pakujen sammumattomuuden ja uudempien Farkku-Volvojen on/off-kaasun kanssa? :idea: :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Vaikka liikennemerkin nimessä onkin etuajo-oikeus, se ei anna oikeutta ajaa kenenkään päälle. Se etuajo-oikeus SYNTYY toisella liikennemerkillä, joka velvoittaa toista osapuolta väistämään. Eli käytännössä kolmion tai stopin takaa tuleva. Tai tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa väistetään. Jos joku posottaa täysillä kolmion takaa tulevan kylkeen ja toteaa ettei kiinnostanut väistää kun se tuli kolmion takaa, niin voipi olla yllätys kuka maksaa autojen korjauskulut. Siellä pykälissä on myös kohta joka velvoittaa tekemään kaikkensa ettei sitä vahinkoa satu.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Niin ja kyllä ne muutkin autot on ihan yhtä valottomia ku mesetkin...meset vaan jää kaikkien mieleen ku ne on niin hienoja :lol:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Marde2 kirjoitti:Vaikka liikennemerkin nimessä onkin etuajo-oikeus, se ei anna oikeutta ajaa kenenkään päälle. Se etuajo-oikeus SYNTYY toisella liikennemerkillä, joka velvoittaa toista osapuolta väistämään. Eli käytännössä kolmion tai stopin takaa tuleva. Tai tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa väistetään. Jos joku posottaa täysillä kolmion takaa tulevan kylkeen ja toteaa ettei kiinnostanut väistää kun se tuli kolmion takaa, niin voipi olla yllätys kuka maksaa autojen korjauskulut. Siellä pykälissä on myös kohta joka velvoittaa tekemään kaikkensa ettei sitä vahinkoa satu.
No jos liikennemerkin nimikin on etuajo-oikeus, niin kyllä kai voi sanoa, että tieliikennelaki tuntee etuajo-oikeuden. Sitä paitsi, mitä tehdään liikennemerkillä 221."Etuajo-oikeus kohdattaessa", jos kerran on olemassa toinenkin merkki, joka kertoo vastaantulijalle 222. "Väistämisvelvollisuus kohdattaessa". Mitäs sitä tarvitaan mitään etuajo-oikeus merkkejä, kun ei kerran edes ole etuajo-oikeutta. Hä?

Ei se etuajo-oikeus tieten sitä tarkoita, että saa tahallaan toisen päälle ajaa. Mutta kyllä se silti etuajo-oikeutta tarkoittaa. Mitäpä tarkoittaa etuajo-oikeus? Ei se tarkoita, että saa ajaa toisen päälle, vaan se tarkoittaa, että saa ajaa tilanteeseen ennen toista ja siten se toinen on enempi väistämisvelvollinen. Ennemmin voisi sanoa, että tieliikennelaki ei tunne päälleajo-oikeutta :roll: Missä vaiheessa sinä olet ymmärtänyt etuajo-oikeuden päälleajo-oikeudeksi? Eli kyllä minä edelleen väitän, että tieliikennelaki tuntee etuajo-oikeuden. Piste. Yritä nyt vielä kumota tämä väite jollain faktalla, eikä kutsumalla toisen päälle ajamista etuajoksi :fu:
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

mutta kun on Lapualta niin on aina etuajo-oikeus.Näin sanoi Seppä jo syntyessään.Hannu Seppä ja Sepän sana on laki!!Autokoulussa nääs nääs...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Miun mielest on kortti otettava pois niin huono näkösiltä jotka eivät näe ajaa päivällä ilman valoja. Eteläeuroopassa on mukava ajella, kun saa ajaa tervenäköösten poruukas.Ja min een vilikaata valoja vaikka joki tulis pimiänä vastaa. Sehä saattaa olla tolokkua vailla, päisää tai huumehörhö, eiku van pimeenä tinanappien tarkastuksee, ni oispa yks liikenteen vaarantaja vähemmä.
VALMET 5oo -69
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

tömö kirjoitti:Niin ja kyllä ne muutkin autot on ihan yhtä valottomia ku mesetkin...meset vaan jää kaikkien mieleen ku ne on niin hienoja :lol:
Eikö oo, meilläpäin palaa mersuis kyll valot mutta nyytiperse peokeotit ja viijjatpuntot ajavat ilman valoja. Nii, syykin on selevä, ne on ne samat henkilöt. Perusvitsi on että valakoone pösö ja punaane punto, niitä kannattaa varroo, ne on meirän perällä täysin arvaamattomia. Nii, ko niil on vielä kortti ku ovat kunnanliälkärin kaa samas hirvioporuukas. Viddu, paljastinkoha mie arkaluontosta sisäpiiritietoo.
VALMET 5oo -69
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itseäkin joskus huvittaa kun pihalla siirtää autoa pesupaikalle (15 metriä) ajovalot päällä ja turvavyö kiinni. :oops:

Ostinhan minä pari vuotta sitten ajovaloautomaatin Mersuun mutta kun ajoauto on vaihtunut niin tiuhaan tahtiin ettei ole tohtinut mihinkään asentaa paikalleen, nyt voisi kyllä kesäksi laitella TDT:hen. :D

Mersukuskeista tolloimpia ovat mielestäni ne jotka ajavat pelkät sumarit päällä, jos se jossain autossa muka näyttää hienolta niin viimeksi Mersussa. :shock:
Tarkoitan näitä museovehkeitä joissa sumarit samassa umpiossa ajovalojen kanssa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kaapo kirjoitti:Japseissa on valomuisti, mutta Mersu-kuskeilla valomuisti on usein kateissa.
Valomuisti löytyy, sehän lienee rastitustehtävä autoa tilattaessa ja siitä ei voi merkkiä syyttää.
Ainakaan tapauksessa, jossa se on mahdollista tilata.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3629
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Miun mielest on kortti otettava pois niin huono näkösiltä jotka eivät näe ajaa päivällä ilman valoja.
Ei näön, vaan myös näkyvyyden takia. :ope: Muutamia erittäin-läheltä-piti-tilanteita on tullut nähtyä, kun joku vasta-aurinkoon päin ajeleva intoutuu ohittelemaan ja vastaan tuleekin toinen pölvästi vailla ensimmäistäkään nokalla palavaa tuikkua. :evil:

Meilläpäin näkyvät samat autot aina liikkuvan päivisin ilman tuikun tuikkua, ja hämärä kun maille hiipii niin syttyvät takasumuvalotkin. :evil: Vielä olis kirveellä ja Kekkosella töitä. :evil:

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Mitä busseihin tulee niin inssissä kävi niin että 40km/h alueella koitti bussi hyökätä kylkeen. Samaan aikaan kun olin takapään kohdalla niin lävähti vilkku päälle ja taka-akselin kohdan jälkeen bussi oli jo liikkeellä ja puskemassa kyljestä sisään. Inssi vaan totes että jos olisin tehnyt niinkuin noissa tilanteissa pitäisi niin ois ollu toijota rutussa melekolailla. Sen sijaan että oisin lyöny liinat kiinni niin lisää pedaalia ja vähän keskemmälle kun oli tilaa melekolailla. (Ei tullu kuitenkaa hylkyä inssistä, mikä taas olis ollu varma juttu jos bussi ois rutannu kylestä sisään. :D)

Toisinaan näkee busseilta melko röyhkeätä käytöstä, eli auto on liikkeellä ennenkuin vilkku laitetaan päälle että ollaan lähössä pysäkiltä. Onneksi harvoin, pääasiassa nuokin on sellasia ettei kuski ole viitsinyt ajoissa laittaa vilkkua päälle.

Valottomia autoja ei näytä olevan ainoastaan mersut, kyllä nuita muitakin on. Se vaan pistää ilmeisesti ihmisille silmään tommonen vanha johtotähti. Tosin minun mielestä yhtalailla on muitakin autoja valottomana liikenteessä kuin mersujakin. Itsehän käytän tunnollisesti valoja, eipähän pääse kukaan marmattamaan.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Onko tolla nyt loppupeleissä väliä kuka ajaa ja millä autolla ilman valoja...ku kaikkien niitä pitäis pitää päällä, myös päivällä..se ei kaikille ole selvää (ilmeisesti) täällä kylälläkin näkee harvasepäivä samoja autoja aina ilman valoja ja illemmalla ne kyllä palaa...kai se on siitä kii et ei viitti käyttää niin kauan ku ite näkee...sit pimeellä tajuu etten nää ja raapasee valot päällä! Kaveri jäi viimekesänä keskellä päivää auton alle ihan koti nurkilla selkeessä risteyksessä..sanoi jälkeenpäin, ettei nähnyt autoa lainkaan. auto oli harmaa n.asfaltin värinen,ilman valoja.....noh mäitä sattuu, mutta kyllä ne valot aina ois hyvä ola päällä...ja käsittääkseni niistä ei kuskille ole hirveesti haittaakaan ajonaikana.

Eikös nykyaikana autoissa ole "ihan ok" laturitkin ni ei pitäs akkuakaan hirveesti rasittaa! :bates:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”