OM605 männistä murenee tavaraa?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

OM605 männistä murenee tavaraa?

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Noniin. Tuollanen turbopata on nyt tallissa levällään ja parista männästä löytyi einiinkivaa ylläriä:

Kuva

Eli tuosta ylimmäisen männänrenkaan alta on lähteny tavaraa murenemaan.
Onkos jollain muulla tullu vastaavaa eteen? Joutuu vissiin kattella pari "korvausmäntää"... :cry:
C126
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

joo onhan noissa vajaaventtiili koneissakin ollu tuota vikaa jos on oikeen kiusattu kone. eskolla löytyy ainakin kuus ehjää noita mäntiä, taitaa olla samasta koneesta kun nämä mun kanget :wink: . Ei voi muuta sanoa kun että kävihän taas p*ska säkä.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ihan sen näkönen että on saanu joskus kenkää. Kireissä pensaturpoissa joskus kans mäiskääntyy männänrengasurat, yleensä tosin nakutus on osasyyllinen. Tosin eikös tuossa männässä ole tuo kuoppautuminen männänrengasuran teräsvahvikkeen ja perusvalun välissä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Melitos kirjoitti:Tosin eikös tuossa männässä ole tuo kuoppautuminen männänrengasuran teräsvahvikkeen ja perusvalun välissä.
Siltähän tuo vähän näyttäs,mitenkähän tuo on mahdollista joku materiaali vika :?: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
tuoluo
Viestit: 13
Liittynyt: 11.1.2007 10:09
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja tuoluo »

Kyseinen kone oli sormituntumalla kulunut melkoisen soikeaksi putkiltaan. 1pytty kaikista paras ja kuluneisuus suureni 5 pyttyyn päin lineaarisesti. Kuvan mäntä juurikin 5-pytystä. Toinen paljon vähemmän murentunut oli 1-pytystä.

Hoonausjälkiä ei enää 5-pytyssä juurikaan näkynyt. (Ennen ykk:ta pakopuolella ei enää näy olenkaan)
Puoliturhaa mutuilua ennen mittausta spekuloida että kone olisi niin väljä, että männänrenkaat olisivat jo niin vähän puristuneina uriinsa, että pääsevät liikkumaan urissaan ylös-alas ja näin avartanut männänrengasuran männänrengas uran ollessa kartio...

Männät ilman mittauksia silmällä ok kunnossa kuluneisuuden puolesta ja tosiaan putket huomattavan kuluneet. Olen luullut että mersussa menisi ennen männät ennenkö lohko on porausta vailla...?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jari_w123 kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Tosin eikös tuossa männässä ole tuo kuoppautuminen männänrengasuran teräsvahvikkeen ja perusvalun välissä.
Siltähän tuo vähän näyttäs,mitenkähän tuo on mahdollista joku materiaali vika :?: .
Tiedä häntä... Tallissa on muutama 290:n mäntä josta on murentunut palasia samallalailla. Lohko on kuiten hoonausjäljiltään priima.
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Moro. Oisko ollut laittaa kuvaa koko männästä? Olisi nähnyt vähän noita vaparin ja tbo männän eroja.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Kuva

Ei löytyny ku tuollanen yhtäkkiä. Sano mistäpäin haluat kuvaa niin käyn napsimas....

Niin ja varmistetaan vielä että jossei joku osannut lukea rivien välistä niin saa tarjota jos löytyy ylimääräsiä mäntiä! YyVeellä kiitos.
C126
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jos siitä männästä sais kuvat ylä ja alapuolelta. nii jos niistä näkis.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

tuoluo kirjoitti:Kyseinen kone oli sormituntumalla kulunut melkoisen soikeaksi putkiltaan. 1pytty kaikista paras ja kuluneisuus suureni 5 pyttyyn päin lineaarisesti.
Öljynkierto-ongelma? Luulisi öljyn tulevan koneen keulalta taaksepäin lohkon porauksessa. Joka pytyllehän tuossa on öljysuutin joka suhuuttaa männän alle öljyä. Takimmaisten pyttyjen suurempi kuluneisuus viittaisi että sinne ei enää riitä öljyä niin hyvin? Mites laakerit oliko ne sitten kunnossa?
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Melitos kirjoitti:
tuoluo kirjoitti:Kyseinen kone oli sormituntumalla kulunut melkoisen soikeaksi putkiltaan. 1pytty kaikista paras ja kuluneisuus suureni 5 pyttyyn päin lineaarisesti.
Öljynkierto-ongelma? Luulisi öljyn tulevan koneen keulalta taaksepäin lohkon porauksessa. Joka pytyllehän tuossa on öljysuutin joka suhuuttaa männän alle öljyä. Takimmaisten pyttyjen suurempi kuluneisuus viittaisi että sinne ei enää riitä öljyä niin hyvin? Mites laakerit oliko ne sitten kunnossa?
Kiertokangen laakerit kuin uudet, runkolaakerit huonommat mutta ei vielä mitää hälyyttävää. Koneistamon setä kertoili ettei lohkokaan ollu ollenkaan niin huono ku ensi vaikutti, oli vaan karstaa paljo putken yläpääs. Nyt on hoonattu ja kuulemma hyvä, tiistaina haen pois. Korvausmännät on nyt myös saatu. Pitää koittaa ottaa niitä kuvia täs piakkoin. :oops: Rikkinäiset männät muuten oli 1 ja 5 pytyssä, ideoita?
C126
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Noniin niitä kuvia

Kuva

Kuva


Huomenis vertaillaan jeemun kans oikeen kädestä pitäen tbo ja vaparimäntää, kertoillaan sitte jotain ku ollaan viisaampia.
C126
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

K-lax kirjoitti: Huomenis vertaillaan jeemun kans oikeen kädestä pitäen tbo ja vaparimäntää, kertoillaan sitte jotain ku ollaan viisaampia.
No ni, onhan niissä paljonkin eroa. Männän laki tuossa vaparissa on pirun ohut verrattuna tbo mäntään, sitten tuo kanava puuttuu kokonaan vaparista.

605tbo vs vapari
Kuva
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”