95 E10, miä tapahtui 1990

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

95 E10, miä tapahtui 1990

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Selailin eilen tullutta TM:ää ja siellä silmääni osuin juttu tästä vuodenvaihteessa markkinoille tulevasta 95 E10 bentsiinistä.

Jutussa oli maininta, että Mersuihin tuo uusi kama soveltuu "aiemmista tiedoista poiketen 1990 alkaen". Aikaisempi tieto oli 1987, mikä ilmeisesti oli vuosi, jolloin kaasarit alkoivat olla historiaa.

Mutta mitä tapahtui 1990, jotta DB uskaltaa taata yhteensopivuuden?

Eihän tällä dieselmiehelle tietenkään ole muutakuin mielenkiintoarvoa... :wink:
Terveisin
Tero
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5211
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Missä vaiheessa tuli lambdallinen katalysaattori vakioksi? Mm. 124:eenhan sai suihkumoottorin myös ilman kattia sekä ei-säädeltävällä katilla (ungeregelte Katalysator) ja niissäkin oli KE. Noissa ei tainnut olla lambda-säätöä, joten seoksista ei voinut olla ihan varma. Lambda ilmeisesti osaa antaa lisää soppaa viinaseoksella ajettaessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Tässä tehtaan kanta, koskee kuitenkin vain saksan markkinoita.

http://www.mbig.de/fileadmin/Dateien/PD ... e-E-10.pdf

Eli tehtaan vuonna 2009 julkaisemien tietojen mukaan vuodesta -85 saa käyttää E10 polttoainetta, SI -listan mukaan.

Luin myös uusimman TeMmin, mutta uskoisin tuon vm-90 -muutoksen olevan liioittelua. Muutokset tulivat malleittain (kaasuttimien poisjääminen, ja 3 toimi katit), eikä rajana voida pitää yhtä vuotta!

Teo
124.036
180.011
ex:
124.120
220.075
126.039
123.243
123.120
123.283
123.023
110.010
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Katselin myös tuota TM artikkelia tänään ja meinasi päästä tuskan paraus kun aiemmin olin ollut siinä uskossa että uusikin bensa autooni sopisi.

Hieman hankalalta tuntuu ymmärtää kaikkea tuota teknistä liirumlaarumia
ja haluaisinkin nyt kysyä että mitä olisi viisainta tankata autooni joka on:

-1989
-E200
-Varustettu vanhalla mekaanisella kaasarimallisella ruiskulla
-Ilman katalysaattoria

Käykö se uusi bensa ollenkaan, vai pitäisikö sekaan lirauttaa hieman 98:a vai pitäisikö polttaa pelkkää 98:a?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

käy se... aavistuksen laihalla se käy mutta kaikkihan säädättää autonsa asianmukaisesti huoltojen yhteydes että saadaan seokset hollilleen eiks je?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

OK
Kiitos pikaisesta vastauksesta jäsen Sergey.

Sovitan toimenpiteeni annettuun ohjeeseen uuden polttoaineen saavuttua mittareille.

Pikkusen kuitenkin alkaa mennä liian pitkälle kaikki nämä autoilun rajoittamiseen ja kustannusten nostamiseen pyrkivät toimenpiteet. Ovat kohta oikeasti kusessa ihmiset jotka joutuvat ajamaan kymmeniä kilometrejä päivittäin työn perässä.

Hallitus haittaverolle
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”