Mistä turbon "kikatus" johtuu?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Mistä turbon "kikatus" johtuu?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ralliauto tulloo... RRÄÄÄÄÄNNNN - hihihihi - RRÄÄÄÄÄNNN - ihihi ihihi - RRrääääääääääääääääääääääääää

Mistä tuo hassu hihitys oikein kuuluu? Sen verran osaan arvata että turboon se liittyy, ja kuuluu kun kaasun nostaa. :idea:

Dumppi? Ei. Dunppi sanoo TSUUUUHHH.
Ilman dumppia ilimaa huiteloo turbon läpi edestakaisin? Ei. Siitä kuuluu tsuh tsuh tsuh.
Kierrättävä dumppi (onkos se sitten by-pass vai?)? Ei. Kun ääni kuuluu myös autosta jossa on "normaali" dumppi.
Hukkaportti? :?:

Jonkin verran turboista tiedän, mutta tuo kaikkein tärkein asia joka ajaa ihmisen turboautojen pariin, on jäänyt pimentoon. :supersad:
Kertokaa viisaammat? :ope:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

voishan se dumppi olla joka vain olis niin kireellä....se paukkuminen ainakin kuuluu siitä että ne ruiskuttaa bensaa pakosarjaan niin että turbo pyörii koko ajan ja näin ei tuu viivettä...kikatusta en tiedä....oli himot sanoa jotain...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo ei oo kireä dumppi ainakaan. Kaverin Cortinassa on dumppi aikalailla herkälleen säädetty ja silti hihittää kun saa kunnolla paineita ja nostaa kaasun.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Sivonen kirjoitti:Joo ei oo kireä dumppi ainakaan. Kaverin Cortinassa on dumppi aikalailla herkälleen säädetty ja silti hihittää kun saa kunnolla paineita ja nostaa kaasun.
no sehän ny voi olla täysin eri tyyppinen kun sielä kuiteenkin pidetään koko ajan sitä painetta...paineet taitaa olla aika paljon kovemmat tai siinne päin kun se ilma menee sen 38mm kuristimen läpi...voiskohan sielä olla by-bass joka johtaa sen ylijäämä ilman takaisin kiertoon ettei menis harakoille vaivalla kuristimen läpi saatu ilma...ja täst' sitten tulis se kitinä...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei. Kun kaverilla on Cortina jossa on normaali ulkoilmaan päästävä dumppi, ja sekin auto kikattaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

onko tietoa paljonko sielä on paineita ja onko sillä ihan normaali ruisku ja turbo vai onko siinä sellaanen hieno moottorin ohjaus järjestelmä?ralli autoko?
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikun katuauto. 2.0 kone, 1.3bar max ahdot, turbo Garrett 3/4, tehoa ehkä noin 240-270hp (???). Muuten vakio kossun kone, mutta dumppi laitettu ja ahtopaineet nostettu 0.7:stä 1.3:een.

Lauantaina eikun perjantaina eikun en mää muista... :oops: Oltiin kattomassa rallia ja jokainen turboauto piti samaa ääntä, eli ei liene kovin paljon konekonfiguraatiosta riippuvainen metelin aiheuttaja.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

paitsi nää uudet suparut "huokailee" enempi kun muut autot. tzhhhhhh
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

saa joku muu vastata viisaasti,mutta iteepäilen dumppia...kun miettii mikä tuoollaista ääntä voi pitää niin mietin että pienestä reiästä kun yrittää mennä paljon ilmaa niin se rupiaa vinkumaan(ainakin siis 6,5barin paineissa) ja se kitinä sitten rulittelu autossa tulis aina sitten kun sinne pakosarjaan pruutataan bentsaa niin turbo pyörii hetken lujempaa ja aukaisee sen dumpin...ja siksi ei kuulu vain kertaa sitä kitinää vaan sellasta jatkuvampaa hetkittäistä...aika mutua,mutta kai se tähän aikaan illasta on muutenkin...

e:eikö ne vanhemmakki subarut enempi huokaile...ainakin n:t...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niimmutta kaverin Cortinassa EI ole paukkua (eli bensansyöttö katkaistaan moottorijarrutuksessa kuten missä tahansa autossa).

Ville: Niissä parissa suparussa oli dumppi, "kikatus" oli paljon hiljaisempaa. Samoin kun Cos-Foortti; hihittää vasta kun paineita on paljon, muuten vaan suhisee.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No kuuleppa, jos se dumppi alakaa hypplehtimähä?
Kovat paineet-> aukiaa reilusti-> paine putuaa->
mennee kiini-> turbo pyörii vielä-> paine nousee
Ja taasen tumppi auki. Elikkä rupiaako se jotenki värähtelemää?
Sittekö se siinä lepattaa, niin ääneksi tullee semmone kihi-kihi-kihi.

Emmietiiäkuhanarvaanjottain.
Pro HVM
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

niinno luulisin että siinä on suhteellisen pieni se dumppi tai jotain joka taas johtais siihen....ja niinku rässi sano että nousee reilusti niin tulee paljon ilmaa pienistä reijistä ja tulee sitä kitinää...

luulisin että rallitus autoissa on se dumbin mitat aika pitkälle rajoitettu joten sen takia suurin osa autoista kitisis...

e:ääneen vois vaikuttaa myös niiden muoto ja muu tumpin aerotynamiikka...okay okay joo meen maata....
Viimeksi muokannut NicNac, 14.3.2006 1:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin, tuo voisi olla yksi vastaus. Kyllähän autonrenkaan venttiilikin vikisee siinä puolen kilon paineilla kun ruuvaa sielun irti.

Nyt vaan pitäisi selvitellä kikattaako turboauto, jossa ei ole dumppia tai paipassia? Ei ainakaan kaverin Taunuksen puolen kilon paineet riittää muuhun kuin tsup tsup tsup -ääneen, ja kaikilla muilla turpon omistavilla taitaa olla tumppi. :cry:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Minen tiiä mitä se "dumppi" tässä asiayhteydessä tarkoittaa, mutta veikkaisin äänen johtuvan siipien eräänlaisesta kavitoinnista.

Noi veneilytermit kun on tutumpia, niin käyttelen niitä....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1496
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Se on vaan se dumppi :idea: Ari liian pieni turbo rupee kavitoimaan kun sitä kutittelee liikaa :roll: Eli se tulee tulpaksi putkeen :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Oma käsitys on että:

=>kaasuläppä sulkeutuu & turbo pyörii vielä
=> turbon ja läpän väliin syntyy massiivinen alipaine hetkeksi (voitaneen kutsua vaikkapa iskuaalloksi). Alipaine syntyy siis siitä, että turbo pyörii lujaa vauhtia edelleen mutta korvausilmaa ei ole saatavilla kaasuläpän ollessa kiinni. Kompura pyrkii kuitekin pakkaamaan ilmaa eteenpäin mutta paineenhan on tasauduttava kuitekin ja ääni syntyy siitä että ilma seilaa edestakaisin turbon ohi.

Käsittääkseni se hassu ääni ei ole terveellistä sille turbolle, sehän saa aikansa ilman liikkeestä kompuransiipien suhteen. Niinpä siiville se tuntuu värinänä eikä se ikinä tervettä ole.

edit: ajatuskatko korjattu. Alipaineesta siis kyse.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Generig kirjoitti:Oma käsitys on että:

=>kaasuläppä sulkeutuu & turbo pyörii vielä
=> turbon ja läpän väliin syntyy massiivinen alipaine hetkeksi (voitaneen kutsua vaikkapa iskuaalloksi). Alipaine syntyy siis siitä, että turbo pyörii lujaa vauhtia edelleen mutta korvausilmaa ei ole saatavilla kaasuläpän ollessa kiinni. Kompura pyrkii kuitekin pakkaamaan ilmaa eteenpäin mutta paineenhan on tasauduttava kuitekin ja ääni syntyy siitä että ilma seilaa edestakaisin turbon ohi.

Käsittääkseni se hassu ääni ei ole terveellistä sille turbolle, sehän saa aikansa ilman liikkeestä kompuransiipien suhteen. Niinpä siiville se tuntuu värinänä eikä se ikinä tervettä ole.

edit: ajatuskatko korjattu. Alipaineesta siis kyse.
Eikös ennemmin ylipaine, ainakin normaali bensavehkeistä puhuttaessa :roll:

Taitaa kuitenkin normaalisti kaasuläppä olla ahtimen painepuolella.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Jani kirjoitti:
Eikös ennemmin ylipaine, ainakin normaali bensavehkeistä puhuttaessa :roll:

Taitaa kuitenkin normaalisti kaasuläppä olla ahtimen painepuolella.
No siinä tapauksessa se on ylipaine. Kyllä tämä asia on ihan puhtaasti hakusessa meikäläiseltä kun en asiaa tarkemmin tunne. Siksihän tuohon virheitä mahtuu.

Löytyi FFP:ltä selitys asiaan kohdasta "tsiih":

http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onpas tyhmästi selitetty tuolla ffp:llä, kun ei kerrota minkälaisesta äänestä ne oikein selittää. Tosiaan Generigin ja FFP:n selitykset on ihan tuttuja, eli tuo äänihän kuuluu erittäin hyvin silloin jos ei ole dumppia. Mutta se ääni ei ole sellaista "kikatusta: ihihihi", vaan "suhinaa: tsi tsi tsi tsi". Ainakaan kaverin Taunuksessa jossa ei sitä dumppia ole.

On tää vaikiaa. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ari66 kirjoitti:Minen tiiä mitä se "dumppi" tässä asiayhteydessä tarkoittaa,
Kerronpa hätäsesti: Kun kaasun nostaa, niin kaasuläppä menee kiinni, ja nopeasti pyörivä turbo painaa ilmaa "seinää vastaan", jolloin imusarjan paine nousee tajuttoman isoksi. Dumppi (dump-valve) haistelee paine-eroa kaasuläpän eri puolilta ja jos ero on tarpeeksi iso, niin dumppi aukeaa ja päästää ylipaineen atmosfääriin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Ns. paukkujärjestelmä pitää myös jonkinlaista papattavaa ääntä. Paukkujärjestelmä syöttää kaasua nostettaessa polttoainetta kuumaan pakosarjaan :arrow: polttoaine syttyy ja paisuu :arrow: ahdin pyörii nopeammin ja ahtopaineet pysyvät "tapissa" kokoajan, joten viive vähenee ja kaasuun vastaaminen nopeutuu.
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Mikko K kirjoitti:Se on vaan se dumppi Ari liian pieni turbo rupee kavitoimaan kun sitä kutittelee liikaa Eli se tulee tulpaksi putkeen
hyvä linkki

Ahtimen sakkaaminen johtuu ahtimen tai tarkemmin sanottuna kompressorin ylikuormituksesta, eli kun painesuhde (pressure ratio) kasvaa liian suureksi ilman massavirtaan (volume flow rate) verrattuna, eli ollaan kompressorikartalla sakkausrajan (surge line) yläpuolella. Tällöin kompressorin tuotto putoaa, kunnes ahtopaine ja myös painesuhde laskee riittävän alas, jotta kompressori pääsee takaisin toiminta-alueelle. Sakkaaminen aiheuttaa siis nopeita paineenvaihteluita ja "yskähtelevän" äänen.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo, kyllä mää paukun äänen tiedän. Sehän on sellaista sarjatulikoneasepyssyn kaltaista ääntä, kaukana "kikatuksesta".

Paras arvaus taitaa olla, että dumppi on liian pieni, ja ilma pääsee heilumaan turbon läpi molempiin suuntiin... Ilmeisesti em. Taunuksessa ei vaan turpo pyöri niin nopeasti että tuottaisi vinkuvan äänen... emmätiiä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minulla aikanaan isot pojat sanoivat sen äänen lähtevän vaihteistosta. :shock:

Tiedä häntä. Ei se kyllä dumpin ääneltä kuulosta. On siviilipuolella kuitenkin autoja, joissa on tuplatehot verrattuna nykyisiin ralliautoihin ja kyllä niissä dumppi kuulostaa dumille. Ralliautoissa kuuluu vaihdoissa vain juuri sellainen kirkas sirahdus, tai siis sellainen kikiiii-ääni. Saattaisi se tullakin vaihteistosta. :roll:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei tule lootasta.. Suorahampainen kyllä ulisee, mutta ääni on erilainen (ja kuuluu myös vinohampaisella lootalla varustetusta katuautosta) ja on selkeästi sidoksissa ahtopaineeseen.

Vaparikoneisesta ralliautosta taas ei tuollaista ääntä kuulu.. No jonkunlainen ulina laatikosta mutta ei lähellekään samanlainen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Sami T
Viestit: 40
Liittynyt: 20.2.2006 8:06
Paikkakunta: hml

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Turbostahan se ääni tosiaan tulee. Dumppi aukeea mutta siitä ei mahdu menemään kaikki ilma läpi, joten se menee takaisin turbolle ja sitte putsarista kuuluu tollainen käkätys.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa foorumille, Sami T ja heti vaan sekaan vänkäämään. :D :D
Oikea meininki!!

EDIT: Sami T oli asian ytimessä.
ffp motorsport kirjoitti:Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin väärään suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Pro HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo kyllä kun sitä oikein miettii niin niinhän se sitten on. Mutta kuten sanottua, tuossa ffp:n sepityksessä ei sitä ääntä kuvailtu kovinkaan tarkasti. Ei ainakaan niin tarkasti että tällainen vatipää tajuasisi. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Maillä rallimitsu hihittelee jo ku paikoillaan painaa pikkusen kaasua. :shock: esim. pihalla parkissa kun siirtää autoa. Kaasua niin että auto jaksaa liikkua... kierrokset esim 2200 ja kun löysää kaasun... hihihihihih.... Tosin tyhjäkäynti on tosi epätasainen 1800. :D

Paikoillaa kaasutellessa tekee saman. Ei tarvi kuin hieman painaa kaasua ja kerralla löysätä. :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Siinä ei sitten varmaan ole dumppia?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”