Tinattava liitin?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Tinattava liitin?

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Olen pitkään etsinyt näppärää liitintä johtonivaskojen korjaamiseen abiko asennusten jäljiltä. Tai itseasisiassa ei tarvitse olla irroitettavissa, vaan sellainen jolla saadaan kaksi johtoa yhdistettyä tinaamalla.Tälläinen abiko liittin on ihan ok, kunhan jaksaisi kuoria muovit pois päältä. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/44_032iso.jpg

Ideoita tai paikkoja joista kysellä? Tai kyllähän se tinaaminen onnistuu ilmankin liitintä, mutta on vähän hitasta.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hitaampaahan se juottaminen niiden liittimien kanssa on :D Sulatat vaan ensin molempiin johtoihin vähän tinaa valmiiksi, sitte sulatat ne yhteen ja kutistesukkaa päälle.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kuorit johtojen päät, kierrät päät yhteen, kierrät syntyneen noin 5-10mm pitkän palon palloksi liitoksen ympärille ja kolvaat tinan siihen.

Tai sitten pelkästään kierrät ne yhteen ja tinaat, tai silleen hienosti kierrat johtojen suuntaisesti yhteen. Tapoja monia kuten tekijöitäkin. Näin tehtynä ei tarvii ihmetellä miten saat "esijuotetut" johdot pysymään toisissaan kiinni kolvauksen ajan...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

"Apukäsi"

Kuva

Biltemassa oli 4 eur. Tökkää vaan johtojen karvat päittäin toistensa sekaan ja laittaa johdot noihin hauenleukoihin kii ja kolvaa. Näppärä ku mikä ja pysyy aina johdot aisoissa. eikä tarvi punoa eikä mitään muutakaan jos on esijuotetut päät tai jäykkää kuparia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Mihis toi apukäsi laitetaan, kun makaa jossain auton alla?
Sergey kirjoitti:"Apukäsi"

Kuva

Biltemassa oli 4 eur. Tökkää vaan johtojen karvat päittäin toistensa sekaan ja laittaa johdot noihin hauenleukoihin kii ja kolvaa. Näppärä ku mikä ja pysyy aina johdot aisoissa. eikä tarvi punoa eikä mitään muutakaan jos on esijuotetut päät tai jäykkää kuparia.
Huonokuntoisten ja vittumaisissa paikoissa olevien johtojen kanssa on mielestäni jotenkin helpompi kun saa ekaksi johdot puristettua löyhästi liittimeen ja sitten tinailee ja kutiste sukkaa päälle.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin no sillo tosiaan tota abicoliitintä saa myös ilman kuoria!

Mulla on sellanen pieni koukku tossa värkissä jonka voin ripustaa esim kojelautaan. auton alla en ole ikinä johtoja tinaillut mutta kajarien asennuksis jne ollu näpsä juuri tuon koukun takia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Sergey kirjoitti:niin no sillo tosiaan tota abicoliitintä saa myös ilman kuoria!
Niin siis saako abikoita jostain ilman kuoria? Ainakaan noita "jatko liittimiä" en oo nähny ilman kuori?
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä niitä saa, ja jatkoliittimiä kans :wink:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mulla on tommonen apukäsi tehtynä vanhan kajarin magneetista,pysyy metallissa ihan mukavasti kiinni 8)
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Pikkusen yritin ettiä erillaisia liittimiä, niin selvisi, ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta :lol: Onko Tietoa mistä kanattaa ostaa hyviä abiko liittimiä ja hyvät pihdit? Mistä tunnistaa hyvän abiko liittimen? Pitää olla ilmeisesti sellasia, mitkä on varustettu liimalla ja kutistesukalla.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Ohan niitä semmosiaki ettei tarvi ko lämmittää niin tarttuu, tieten tiinnaa on pikkusen ja päälä kutistemuovi.
No Merc at the moment
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

_Niko kirjoitti:ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta :lol:
Murensit juuri kaiken mitä minä olen koskaan uskonut johtojen liittämisestä :shout: Tokihan juotettu liitos ei ole elastinen, sehän on selvää, mutta tuo hapettumishomma on kyllä ihan höpöä minun mielestäni, kyllä ne tinaamattomat liitokset on juuri niitä jokka hapettuu :ope:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Näin minäkin olen aina luullut! Siinä oli joku elektrolyytinen pari ja jotain happoa tinassa yms. Mutta olen nyt pahoillahin ken ikinä nykyään vanhoilla autoillani ajeleekin. Kohta riesananne on katkenneita ja hapettuneita liitoksia.
En kyllä hevillä usko, että jokin voi hapettua nopeammin kun paska apiko liitos, sellainen joka on painettu jollain pihdeillä ja irvistää jokapuolelta.
jovihava kirjoitti:
_Niko kirjoitti:ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta :lol:
Murensit juuri kaiken mitä minä olen koskaan uskonut johtojen liittämisestä :shout: Tokihan juotettu liitos ei ole elastinen, sehän on selvää, mutta tuo hapettumishomma on kyllä ihan höpöä minun mielestäni, kyllä ne tinaamattomat liitokset on juuri niitä jokka hapettuu :ope:
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tiiä sitte mistää lyytisestä...mutta sen tiiän että ku siinä johdossa kulkee virtaa ja se tieten pikkisen lämpenee..uskokaa tai älkää mutta nii se vaan tekee...koska mitenkä muuten se kuparijohto hapettuu ja hapertuu mustaks ajanmyötä, ja monia liitoksia tullu eteen missä on ne tinaukset ollu niinko ne ois eilen tai tänäaamuna tehtyjä...mutta heti sen liitoksen/tinauksen loputtua ni hapertunu se johto poikkirikki asti...ja kuoren sisältä jolloinka sitä ei ees näe päältä.

En ennää muista mistä moinen ilmiö johtu mutta jotaki tekemistä sillä oli johdolle liika suuren kuorman kanssa ja suomen ilmaston...jolloinka sinne johdon sisään muodotuu jonkiasteinen kosteus joka sitte pikkuhiljaa tuhoaa sen kupari johdon...jollei se sitte ole eräänlaista halpis johtoa jossa ei kuparia ole ku nimessä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
roud-ari
Viestit: 59
Liittynyt: 12.12.2010 13:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Olen viime aikoina suosinut näitä abikoja kutistesukalla
Kuva
Harmi vaan että lähikaupasta (Bilteemasta) ei saa näitä enää isoja satseja, ainoastaan osana jotain turhanpäiväistä liitinsarjaa. Olisiko foorumilaisilla tietoa mistä kaupasta näppärästi liittimiä löytyisi?
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

motonet, triopak, etra.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Sekä keskiseltä muutaman kpl rasiois. Ja on muuten käteviä noi kutistesukkapäällysteiset jatkoliittimet! Pitää varmaan ens kerralla ostaa 5 rasiaa joka kokoa kun ne on aina loppu
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Saapiihan nuita vaikka 100 kpl pussissa :whistle:
Voin tarkistaa hinnan jos löytyy kiinnostusta.
No Merc at the moment
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Kuinkas paljon autonvalmistajat harrastavat näitä juotosliitoksia? Montako juotettua johtoa löytyy satalankusta?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Joku tuolla suosittelikin jo noita kutiste jatkoja joissa on tina itsessään, osottautunut hyväksi tavaksi liitella esim lambdan piuhat auton alla uusiksi yms hankalat paikat joissa vaan pääsee lämmittään sytkärillä tai kuumailma puhaltimella :idea:

Wurthilla tais ainakin olla niitä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5211
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Juhanit kirjoitti:Kuinkas paljon autonvalmistajat harrastavat näitä juotosliitoksia? Montako juotettua johtoa löytyy satalankusta?
Suurin piirtein kaikkien releiden, katkaisijoiden ja antureiden (myös lambda) johdot on juotettu liittimen nastoihin. Pitkälle sama homma myös 126:ssa ja muissa aikakauden malleissa. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Roisto kirjoitti:
Juhanit kirjoitti:Kuinkas paljon autonvalmistajat harrastavat näitä juotosliitoksia? Montako juotettua johtoa löytyy satalankusta?
Suurin piirtein kaikkien releiden, katkaisijoiden ja antureiden (myös lambda) johdot on juotettu liittimen nastoihin. Pitkälle sama homma myös 126:ssa ja muissa aikakauden malleissa. :wink:

t.
Risto
Varsinkin ne vanhemmat kantikkaat töpselit joissa pyöreät n. 4mm kontaktipökäleet, on juotettuja aina. Joitain krimpattuja plugeja on sitten joissain purkkien ja releiden liitoksissa näkynyt.

Mitä ilmeisimmin molemmat tavat on ok, mutta piuhojen juottamiseen ei kyllä kärsi käytellä mitään happoflukseja tai koritinoja :)
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

justiin eilen testasin nuita lämmitettäviä liittimiä ja pari liitosta kuorin niin hyvän näköinen tinaus oli sisällä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pega kirjoitti:Joku tuolla suosittelikin jo noita kutiste jatkoja joissa on tina itsessään, osottautunut hyväksi tavaksi liitella esim lambdan piuhat auton alla uusiksi yms hankalat paikat joissa vaan pääsee lämmittään sytkärillä tai kuumailma puhaltimella :idea:

Wurthilla tais ainakin olla niitä
Käsittääkseni lambda tekee vertailua ulkoilman ja korsteenin välillä ja uskomattomalta kun kuulostaakin, saa jotkut lambdat vertailuilman johdonsäikeiden välistä, kuorta pitkin. Joissain kuori on itsessään hengittävä ja joissain vanhoissa on tukkeutuva ilmareikä ite anturissa.

Johtoa pitkin hönkivää ei piä tinata eikä tukkia kutisukalla. Yleismallisissa tuleekin puristusliittimet mukana :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10658
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Moska kirjoitti:justiin eilen testasin nuita lämmitettäviä liittimiä ja pari liitosta kuorin niin hyvän näköinen tinaus oli sisällä.
Ovat oikein näppäriä nämä liittimet...

Taisipa olla puuilossakin myynnissä oikein lajitelmana :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
roud-ari
Viestit: 59
Liittynyt: 12.12.2010 13:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

roud-ari kirjoitti:Olen viime aikoina suosinut näitä abikoja kutistesukalla
...
Joo Mätänetistä löyty, olivat vaan mielestäni aika tyyriitä, 5,90eurosta 10kpl rasia.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä on jotain p*skaa tinaa ja johtoa jos tinaaminen saa liitoksen pettämään!! (ja viimeeksi tänää tinasin motonetin jollain paskalla tinalla mitä kaveri osti, se vaan paakkuuntu, ei juossut yhtään. :evil:)

Se on omasta mielestäni kuitenkin varmin tapa tehdä kestävä ja virtaa johtava liitos. :roll:

Varsinkin vanhoissa (japanilaisissa) autoissa johdot on yleensä iän myötä tummuneet, en tiiä onko tämä sitä oksidoitumista vai mitä, mutta siihen mustaan kupariin ei tina tartu ei prkl millään! :shout:
Ja yleensä mokoma johto ei edes johda sitten sähköäkään kun siihen pitäisi jotain kytkeä. :kele:

Mutta kumpakin tapa on hyvä, joko kiertää johdot yhteen nätisti pitkuliaiseksi "yhteneväksi" johdoksi, ja sitte juottaa nopsasti tarpeeksi tehokkaalla kolvilla heps vaan, tai sitten esitinata johdot ja ottaa toisen johdoista etusormen ja keskisormen väliin ja toisen peukalon ja pikkusormen väliin, nimettömän jäädessä ikäänkuin liitoksen kohdalle. Tällee on sitte helppo juottaa kaks esitinattua johtoa ilman mitään putoilevia/kaatuilevia/vääntyileviä/tiellä olevia "apukäsiä". 8)
Tinakin tuohon yhteen käteen vielä jotenkuten mahtuu, sitä ei vaan hirveen helposti enää pysty työntämään liitokseen, kolme johtoa on nimittäin pirullinen juottaa yhteen. :twisted:

Ja joo, juotan abikot ja johdon aina puristuksen jälkeen. Yksi hapettuva ja jännitehäviöitä lisäävä "liitos" vähempi. Abikot sitte keskenään hapettuu ja syöpyy ja kaikkea.. :? Ja noita putkiliitos abikoita en tykkää käyttää, sitte mieluummin juotos ja kutistesukka. 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Ite suosin johtotöisä tämmöstä.

http://www.yeinternational.fi/productPics/CWT_9001.jpg

Oikeen kätevä, nuo päät on liimaa ja keskellä tinaa, lämmittää vaan jollaki kuumailmapuhaltimella tai sytkärillä hetken, että tina ja liimat sulaa. Sitte on kestävä ja suojattu liitos joka ei hapetu 8)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

sata kirjoitti:Ite suosin johtotöisä tämmöstä.

http://www.yeinternational.fi/productPics/CWT_9001.jpg

Oikeen kätevä, nuo päät on liimaa ja keskellä tinaa, lämmittää vaan jollaki kuumailmapuhaltimella tai sytkärillä hetken, että tina ja liimat sulaa. Sitte on kestävä ja suojattu liitos joka ei hapetu 8)
Juurikin noita olen käyttänyt lambdan johtojen liittämisessä ja katkosten korjauksessa ei hapetu liitoksesta ja pitää varmasti
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Vaikuttaa asialliselta! 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”