Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?
Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?
OM603 (1991 MB 300D) siirretty uuteen kotiin. Moottori käy, mutta on aivan tehoton.
Turbo lisätty, mitään säätöjä ei tehty. Huippunopeus alle satasen, jolloin ahtopaine noin 0,2bar. Pumpun sähköjohdot (4 piuhaa) ja alipaineletkut kytkemättä, joten siellä ehkä ongelma.
Eli ensinnäkin tarvitsen tietoa kuinka nuo kytketään, ja mitä ne tekee.
Turbo lisätty, mitään säätöjä ei tehty. Huippunopeus alle satasen, jolloin ahtopaine noin 0,2bar. Pumpun sähköjohdot (4 piuhaa) ja alipaineletkut kytkemättä, joten siellä ehkä ongelma.
Eli ensinnäkin tarvitsen tietoa kuinka nuo kytketään, ja mitä ne tekee.
Mihin huohotin menee venttiilikopasta?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Moottori on täysin alkuperäiskuntoinen vapari, paitsi että siihen pantu turbomoottorin imu- ja pakosarjat. pakosarjaan on ruuvattu kiinni turbo, ja se puhaltaa coolerin kautta imusarjaan. Pumppuun ei ole kytketty kuin nafta letku. Mkään alipaineletku ei ole kytketty, eikä liioin niitä neljä pumpusta tulevaa sähköjohtoa.
Pumpuun ei ole koskettu, eikä siihen ole kytketty ahtopainetta.
Kaasu menee täysille.
Tältä installaatio näyttää:

Pumpuun ei ole koskettu, eikä siihen ole kytketty ahtopainetta.
Kaasu menee täysille.
Tältä installaatio näyttää:

Moottori ei savua sen kummemmin. Asiaan kuuluu että se kävi ihan ok ennen siirtämistä uuteen kotiinsa, ja muuhun ei periaatteesa ole koskettu, kuin torbon asennus, ja sitten alipaine- ja sähköjohdotuksen jättäminen kytkemättä.
Polttoaineen suodatin on vaihdettu.
Tehottomuus tuntuu olevan koko kierroslukualueella, eli jopa vaihde vapaalla, kun painaa kaasua, se tuntuu ottavan kierroksia tavallista huonommin.
Polttoaineen suodatin on vaihdettu.
Tehottomuus tuntuu olevan koko kierroslukualueella, eli jopa vaihde vapaalla, kun painaa kaasua, se tuntuu ottavan kierroksia tavallista huonommin.
polttoainelinjat ok ja oikeinpäin ??
mikä ohjaa hukkaporttia ??
mikä ohjaa hukkaporttia ??
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Voisihan se olla tuo nykimisesto... Pumpussa ainakin lienee kun ongelmaa on myös silloin kun kulutus on hyvin alhainen.
Voisiko tuohon kytkeä virtaa ja sillä saada testattu? Onko hyvä juttu ja idea rälläköidä solenoidin toimintaa, eli eikö sitä tarvi?
Hukkaporttiaa ei ole lainkaan tässä traktoriföönissä.
Voisiko tuohon kytkeä virtaa ja sillä saada testattu? Onko hyvä juttu ja idea rälläköidä solenoidin toimintaa, eli eikö sitä tarvi?
Hukkaporttiaa ei ole lainkaan tässä traktoriföönissä.
Kyllähän nuo sähköpiuhat vaikuttavat.
Alempi solenoidi, ilmeisesti nykimisen esto, toimii niinpäin, että kun siihen syöttää virtaa, se vähentää syöttöä, jopa niin että kylmänä moottori sammuu. Eli se luultavasti jätetään sikseen.
Ylempi solenoidi, kun siihen kytkee virtaa, nostattaa tyhjäkäynitä kunnolla. Samalla stoppivipu pomppaa ylös hiukan.
Jätin jälkimmäisen kytkettynä päälle kun lähdin koeajolle. Alhaisilla kierroksilla tuntuu melkein yhtä laiskalta kuin ennen, mutta kun kierrokset nousee, niin nousee ahtopainekin, nyt yli puoleen bar:iin, jolloin auto rupesi kiihtymään vähän ripeämmin.
Luultavasti tuon solenoidin täytyy kytkeä mikrokytkimen kautta jotta se lyö virrat päälle solenoidille vasta kun painaa kaasua, muuten tyhjäkäynti on liian korkea.
Sitten vielä:
Mitä nuo alipaineletkut pumpun kyljessä tekee? Stoppari pumpun päällä, mutta nuo muut?
Lopuksi: pumpun säätövihjeet vastaanotetaan.
Alempi solenoidi, ilmeisesti nykimisen esto, toimii niinpäin, että kun siihen syöttää virtaa, se vähentää syöttöä, jopa niin että kylmänä moottori sammuu. Eli se luultavasti jätetään sikseen.
Ylempi solenoidi, kun siihen kytkee virtaa, nostattaa tyhjäkäynitä kunnolla. Samalla stoppivipu pomppaa ylös hiukan.
Jätin jälkimmäisen kytkettynä päälle kun lähdin koeajolle. Alhaisilla kierroksilla tuntuu melkein yhtä laiskalta kuin ennen, mutta kun kierrokset nousee, niin nousee ahtopainekin, nyt yli puoleen bar:iin, jolloin auto rupesi kiihtymään vähän ripeämmin.
Luultavasti tuon solenoidin täytyy kytkeä mikrokytkimen kautta jotta se lyö virrat päälle solenoidille vasta kun painaa kaasua, muuten tyhjäkäynti on liian korkea.
Sitten vielä:
Mitä nuo alipaineletkut pumpun kyljessä tekee? Stoppari pumpun päällä, mutta nuo muut?
Lopuksi: pumpun säätövihjeet vastaanotetaan.
Tuota solenoidia pitäisi olla ohjaamassa ELR-rele, sen kytkennät löytyy tuolta:Essex kirjoitti: Ylempi solenoidi, kun siihen kytkee virtaa, nostattaa tyhjäkäynitä kunnolla. Samalla stoppivipu pomppaa ylös hiukan.
viewtopic.php?p=69692&sid=086231d4b3717 ... ad9c#69692
Oman ymmärryksen mukaan ei pitäisi vaikuttaa syöttöihin

Stoppivivun nouseminen viittaisi siihen, että se jää jostain syystä hieman painuksiin, täten rajoittaen syöttöjä.
Miten sammutus on hoidettu nyt?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pumpun kyljessä on mokkula johon tulee alipaine alipainepumpulta, yksi ap-putki lähtee vaihdelaatikolle ja toinen menee alunperin mittariston taakse "puhtaaseen tilaan" ja toimii alipaineen vapautus linjana.Essex kirjoitti:
Sitten vielä:
Mitä nuo alipaineletkut pumpun kyljessä tekee? Stoppari pumpun päällä, mutta nuo muut?
Lopuksi: pumpun säätövihjeet vastaanotetaan.
Mokkula ohjaa vaihdelaatikkoa simuloimalla bensamoottorin imusarjaan syntyvää alipainetta pehmentäen vaihteiden vaihdon kovuutta osakaasulla.
Pumpun syöttöruuvin löydät alemman mokkulan tapin kohdalta, ja tyhjäkäynnin säätö löytyy muistaakseni oikealta ylänurkasta. Molempia aukipäin suunnilleen samanverran on hyvä nyrkkisääntö

Tämän jälkeen sitten hienosäätö koneen käydessä.
Muista säätää kaasuvivusto uudelleen, sen liikerata muuttuu syöttöä säätäessä

Veskola on koonnut hyvät ohjeet mersufoorumin puolelle kuvineen

Edit: tuossa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %A4t%C3%B6
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
enpä kaivele kytkistä, mutta muistaaksein solenoidi ei tykkää 12 Voltista suoraan, oisko ollu < 5 voltin ohjaus ELR systeemissä
ja hukkaporttia(ko) ohjattiin(ko) alunperin(kö) alipaineella(ko) ??
ja hukkaporttia(ko) ohjattiin(ko) alunperin(kö) alipaineella(ko) ??
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Stoppari tällä hetkellä manuaalikäyttöinen, tarkoitus kuitenkin tehdä alipaineohjatuksi
Stoppari lonksahtaa heti alas jokunen milli kun virran kytkee tyhjäkäyntisolenoidista pois.
Uusi koeajo antaisi vastauksen jos se käy samalla tavalla ajossa ilman tyhjäkäyntisolenoidin kytkemistä. Solenoidi vie tosipaljon virtaa, joten voisi hyvinkin olla 5 volt
Stoppari lonksahtaa heti alas jokunen milli kun virran kytkee tyhjäkäyntisolenoidista pois.
Uusi koeajo antaisi vastauksen jos se käy samalla tavalla ajossa ilman tyhjäkäyntisolenoidin kytkemistä. Solenoidi vie tosipaljon virtaa, joten voisi hyvinkin olla 5 volt
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Alipinemokkula ei vaikuta syöttöihin eli sen voi unohtaa kunhan se ei rajoita kaasuvivun kääntymistä, samoin sen ELR releen solenoideineen, sen saa jättää ilmaan ja silti pitää tapahtua kun polkee kaasun lattiaan. Olisko moottori tai pumppu alunperin automaattimallista ?
Onko polttoaineen syöttöletkut, paluuletkut, nippelit ja nappelit sekä suodatin varmasti kytketty oikein ja mikään ei jarruta polttoaineen saantia ? Ajoitukseenhan tässä ei ole kaiketi koskettu.
Stopvipu varulta rautalangalla yläasentoon.
Onko polttoaineen syöttöletkut, paluuletkut, nippelit ja nappelit sekä suodatin varmasti kytketty oikein ja mikään ei jarruta polttoaineen saantia ? Ajoitukseenhan tässä ei ole kaiketi koskettu.
Stopvipu varulta rautalangalla yläasentoon.