W638 Viton eberin henkiin herätys

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
-kapa-
Viestit: 64
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

W638 Viton eberin henkiin herätys

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Eli, elvytyksen alla vuoden 2000 vito 110cdi, ei ilmastointia. Autosta löytyy eberi malliltaa D5WZ minikellolla, joka on kuitenkin aivan mykkä ja pimeä. Konttasin auton alle ja kävin läpi johdot, liittimet yms., kaikki näytti silmämääräisesti olevan kunnossa. Sen jälkeen kuskinpenkki irti ja johtoviidakosta saalistamaan eberin "ohjauspakettia" ja sulaketta (joka on kunnossa). Paketista lähtee kaksi johtonippua kohti kojelautaa, ja sieltä kojelaudan takaa alkoi löytyä toimimattomuudelle selitystä. Kumpikin johtonippu oli katkaistu :shock: .
Ja koska ko. niput oli poikki, niin minikellolta tuleva nippu oli myös irrallaan.

Eli akkukotelon ohjauspaketista tulee
A) ohkaisempi nippu jossa on keltainen, punainen ja ruskea.
B) paksumpi nippu jossa on musta (paksu), musta/violetti (paksu) ja musta/punainen (ohut)

Minikellolta tulee neljä karvaa keltainen, punainen, ruskea ja sininen. Kun kytken kellolta tulevat punaisen ja ruskean tuohon A nipun vastaaviin väriin, niin kello herää henkkiin. Kun kellosta laittaa eberin päälle, niin rele naksahtaa akkukotelossa, mutta mitään muuta ei tapahdu.

Mutta, miten muut irrallaan olevat johdot??

Ja kun vielä tutkin akkukoteloa, niin löytyi yksi irrallaan oleva johto. Eberin ohjauspaketista lähtee kaapeli jossa kaksi karvaa (musta/valkea ja ruskea), tuo mu/va kolvattu ilmeisesti johonki releen johtoon kiinni, mutta tuo ruskea on irrallaan?

Eli eberi on ilmeisemmin joskus lopettanut toiminnan ja joku entinen omistaja on päättänyt ratkaista asian näin. Minä kuitenki ajattelin herätellä sen henkiin, jos se vain mahdollista.
-kapa-
Viestit: 64
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

A nipun johdot menevät suoraan väriväriin minikellon johtoihin, sinistä ei kyketä mihinkään.
B nipun musta ja musta/violetti, niiden kautta ohjaus puhaltimen moottorille. Vielä kun selviäisi mikä auton omista johdoista on se oikea.
Ohut musta/punainen liittyy automaatti-ilmastointiin.

Löytyisikö keneltäkään vitoon sähkökaaviota?

Auton mukana kun ei ollut mitään käyttöohjetta yms. niin mikä toimintaperiaate ao. kytkimellä on, onko tarkoitus että eberi käynnistyisi siitä?
Nythän siitä ei tapahdu mitään, ei edes valo syty.
Kuva
Avatar
FlorianGeyer
Viestit: 11
Liittynyt: 30.1.2014 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja FlorianGeyer »

Liekkö enää vastauksesta hyötyä kun aikaa jo tovi kysymyksetäsi kulunut...

Tuosta katkaisijasta Eeberi on päällä auton käydessä. Kun moottorinlämmöt saavuttavat olikohan 80c, siirtyy lämmitin pienemmälle teholle. Tuossa on muistitoiminto, eli ei tarvitse laittaa aina erikseen päälle käynnistyksen jälkeen. Ja valon pitäisi palaa kun on kytketty päälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”