Motonetin sähköantennin asennus
-
- Virallinen Oikolukija
Motonetin sähköantennin asennus
Kävin tuosta motonetistä hakemassa tuollaisen 30 euron sähköantennin ja ajattelin sillä kiduttaa autoa. No, ongelma on, ettei minkäänlaisia asennusohjeita seurannut matkassa .
No, tosimiehillehän tämä ei olisi homma eikä mikään, kun on sähkötöitä tehnyt ennenkin, mutta itsehän en vielä ainakaan kuulu siihen kastiin, meillä kun akkakin määrää milloin syödään ja koska pestään pyykkiä
Kysymys siis kuuluu, että minkä piuhan yhdistän mihinkäkin? Sähköantennilta tulee musta (maa?), punainen ja sininen piuha. Yksi noista on selvästi maa, toinen jatkuva ja kolmas heräte, vaan mikä on mikä .
Radiolta tulevista piuhoista olen melko selvillä, mutta noista sähköantennilta tulevista ei mitään hajua. Onkos se sitten niin, että punainen on yleensä jatkuva, vai onko niissä mitään koodausta? Radiolta tuleva sininen kun on ainakin grammarin heräte sähköantennille ja vahvistimille yms.
Ja pirssihän oli W201 -85, jos sillä mitään merkitystä on.
No, tosimiehillehän tämä ei olisi homma eikä mikään, kun on sähkötöitä tehnyt ennenkin, mutta itsehän en vielä ainakaan kuulu siihen kastiin, meillä kun akkakin määrää milloin syödään ja koska pestään pyykkiä
Kysymys siis kuuluu, että minkä piuhan yhdistän mihinkäkin? Sähköantennilta tulee musta (maa?), punainen ja sininen piuha. Yksi noista on selvästi maa, toinen jatkuva ja kolmas heräte, vaan mikä on mikä .
Radiolta tulevista piuhoista olen melko selvillä, mutta noista sähköantennilta tulevista ei mitään hajua. Onkos se sitten niin, että punainen on yleensä jatkuva, vai onko niissä mitään koodausta? Radiolta tuleva sininen kun on ainakin grammarin heräte sähköantennille ja vahvistimille yms.
Ja pirssihän oli W201 -85, jos sillä mitään merkitystä on.
Kein siknatuur
Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..
viewtopic.php?t=7541&postdays=0&postorder=asc&start=30
Edit:mulla se maksoi 9.90
-
- Virallinen Oikolukija
Miten se maksoi sulla noin vähän? No joo, itsehän en esitellyt kassalla rahaa ollenkaan, vaan vanhoja tuotehyvityskuitteja. Jos niitä ei olisi ollut, niin olisi voinut jäädä ostamatta koko antenni.Daimler kirjoitti:Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..
Tuohan oli muuten raakasti liika lyhyt tuo antennipiuha tuossa motonetin värkissä. Grammarista menisi jo yksi antennipiuha taakse, mutta uskaltaako tuota sähköantennin piuhaa laittaa poikki ja kytkeä alkuperäistä antennipiuhaa siihen, vai sanooko kuuluvuudet sen jälkeen riks räks ja pöks? Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?
En siis vielä kytkenyt antennia, koska antennipiuha loppui kesken. Tyydyin vetelemään johtoja kynsilistojen alta ja porailemaan läpivientiä benstankin viereen.
Kein siknatuur
Sulla taitaa olla se automaatti-versio, eikös se maksanut jotain 29,90 . Älä katko niitä antenni piuhoja, tarkista ekaks onko jo olemassa olevassa piuhassa liitosta jossain kohtaa. Jos niin huonosti, ettei liitosta ole jatko piuhoja saa kaupasta.Sampo N. kirjoitti:Miten se maksoi sulla noin vähän? No joo, itsehän en esitellyt kassalla rahaa ollenkaan, vaan vanhoja tuotehyvityskuitteja. Jos niitä ei olisi ollut, niin olisi voinut jäädä ostamatta koko antenni.Daimler kirjoitti:Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..
Tuohan oli muuten raakasti liika lyhyt tuo antennipiuha tuossa motonetin värkissä. Grammarista menisi jo yksi antennipiuha taakse, mutta uskaltaako tuota sähköantennin piuhaa laittaa poikki ja kytkeä alkuperäistä antennipiuhaa siihen, vai sanooko kuuluvuudet sen jälkeen riks räks ja pöks? Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?
En siis vielä kytkenyt antennia, koska antennipiuha loppui kesken. Tyydyin vetelemään johtoja kynsilistojen alta ja porailemaan läpivientiä benstankin viereen.
-
- Virallinen Oikolukija
Automaattiversio? Olisko noita ollut sitten jotain muitakin versioita? Tuollaista olin katsellut joskus aikaisemminkin. Oon ainakin käsittänyt, että tuo olisi sellainen, että radion herätessä henkiin nousisi myös antenni. Minkälainen se manuaaliversio sitten on? Pitääkö siinä itse painella napista antenni ylös? Täytyy sitten tutkia tuo nykyinen antennipiuha ja jos liitoksia ei ole, niin pitää käydä jatkopalakaupassa.mbsilver kirjoitti:Sulla taitaa olla se automaatti-versio, eikös se maksanut jotain 29,90 . Älä katko niitä antenni piuhoja, tarkista ekaks onko jo olemassa olevassa piuhassa liitosta jossain kohtaa. Jos niin huonosti, ettei liitosta ole jatko piuhoja saa kaupasta.
Jaa... se ratkes niin. Tuosta antennipiuhasta olisi riittänyt antennia etulokasuojalle asti, mutta taakse asti ei sitten millään. Ehkä jos autona olisi ollut mini niin sitten.daimler kirjoitti:No äh;coupeen tuli kaikki originaalit johdot paikalleen,mukaan lukien antennipiuha. Rolling EyesSampo N. kirjoitti: Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?
Kein siknatuur
Sampo kirjoitti:
"Automaattiversio? Olisko noita ollut sitten jotain muitakin versioita? Tuollaista olin katsellut joskus aikaisemminkin. Oon ainakin käsittänyt, että tuo olisi sellainen, että radion herätessä henkiin nousisi myös antenni. Minkälainen se manuaaliversio sitten on? Pitääkö siinä itse painella napista antenni ylös? Täytyy sitten tutkia tuo nykyinen antennipiuha ja jos liitoksia ei ole, niin pitää käydä jatkopalakaupassa."
Ymmärtääkseni se manuaali-versio on juurikin sellainen erillisellä katkaisimella käytettävä. Jos antenni jumissa voit ajella sitä manuaalisesti edes takaisin. Piti itsellekin sellainen hommata, mut eipä ole vielä ennättänyt kauppaan...
"Automaattiversio? Olisko noita ollut sitten jotain muitakin versioita? Tuollaista olin katsellut joskus aikaisemminkin. Oon ainakin käsittänyt, että tuo olisi sellainen, että radion herätessä henkiin nousisi myös antenni. Minkälainen se manuaaliversio sitten on? Pitääkö siinä itse painella napista antenni ylös? Täytyy sitten tutkia tuo nykyinen antennipiuha ja jos liitoksia ei ole, niin pitää käydä jatkopalakaupassa."
Ymmärtääkseni se manuaali-versio on juurikin sellainen erillisellä katkaisimella käytettävä. Jos antenni jumissa voit ajella sitä manuaalisesti edes takaisin. Piti itsellekin sellainen hommata, mut eipä ole vielä ennättänyt kauppaan...
Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=47-1202
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=47-1201
Myivät mulle näköjään tuon kalliimman tuon halvemman hinnalla!mbsilver kirjoitti:Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?
Näin huonosti on käynytDaimler kirjoitti:Myivät mulle näköjään tuon kalliimman tuon halvemman hinnalla!mbsilver kirjoitti:Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?
Onkos tuossa kalliimmassa se hajoava muovinen sisäosa jossa on reikiä peltirattaan hampaille vai onko siellä oikein metallinen ruuvisysteemi kuten uudemmissa orggisantenneissa, se systeemihän tuntui kestävänkin yli viikon, niitä muovipiiskoja tuli vaihdeltua kunnes meni hermo ja hommasin uuvemman hirsmannin aikanaan.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
-
- Virallinen Oikolukija
Kattelin tuossa muuten noita antennin piuhoja ja kyllähän siellä meni antennille musta piuha kun takapenkin alla se oli vielä ruskea. Purin sitten lisää ja löysin oikeaoppisen liitoksen siitä antennista.
Antennijohdon ympärillä olevaa metallikalvoa oli keritty nippuun ja työnnetty sokeripalaan ja yhdistetty piuhat. Antennijohtojen sisällä olevat piuhat oli yhdistetty sellaisilla puristusliittimillä .
Antennijohdon ympärillä olevaa metallikalvoa oli keritty nippuun ja työnnetty sokeripalaan ja yhdistetty piuhat. Antennijohtojen sisällä olevat piuhat oli yhdistetty sellaisilla puristusliittimillä .
Kein siknatuur
Hmmm.. Nonii, nyt oon viisaan olonen
Onkos tuo sellanen keinukatkaisin niin kuin ovilaseissakin on?
Onkos siinä mitään kytkentäkaavaa mukana?
Onkos siinä merkkivalokin?
Onkos.... tupakkilakko pitäny?
Villi veikkaus! Nuo reunimmaiset kytketään katkaisijasta...mutta mitä se keskimmäinen
Vastusmittarilla kokeilemalla se selviää tai vaikka paristo/lamppu "mittarilla"
Villi veikkaus! Nuo reunimmaiset kytketään katkaisijasta...mutta mitä se keskimmäinen
Jep siis ropleemaksi osoittautui tuo antenni;se käy tietyssä pisteessä(eli aina ylhäällä) ennen alaslaskeutumistaan eli veikkaanpa ettei sitä pysty ohjaamaan ylös/alas? Kalliimpi(kaksisuuuntainen) kehiin! Katkaisimen kytkentä meni juuri kuten CDTA kertoikin;kytkentäkaavaa ei mukana(ei tietenkään) ja tupakkalakko on pitänyt vaikka tänäaamuna akka hajoitti vahingossa uudet rillini niin huomasin kykeneväni hillitsemään itseni..CDTA kirjoitti:Hmmm.. Nonii, nyt oon viisaan olonen
Yritin tästä säveltää liian monimutkaista;tai antenni on tyhmä en minä.Ratkaisin katkaisija ropleeman tylyllä on/off napilla jolla ohjataan jatkuvaa virtaa.Tällöin antennin saa näin talvikelillä kestämään ylhäällä niin eipä jäätyminen yllätä.Sen verran sain selville että kalliimmissa merkkikohtaisissa antenneissa on relekin välissä ja moottori ilmeisesti erilainen up/down juttuineen.Aivoihin alkoi sattua kun pohdin tätä..