W123 300D -76 kuvakertomusta

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tämmöinen museorekisteröity harrasteauto.


Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 08.11.2020 10:57. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Klassikko W123 300D oli aikoinaan mersun hienoimpia diesel-malleja. Tässä autossa on mielestäni upea tummansininen (magnetitblau 931) ulkoväri ja kerman värinen (005 Pergament) vaalea sisustus. Auto kääntää katseita ja peukkuja nousee. Auto on ollut jo omistuksessaan jo kymmenkunta vuotta. Tullut Ruotsin-Pohjanmaan-Keski-Suomen kautta. Auto on joskus ennen entisöintiä kolaroitu kuskin puolelle C-pilariin ja pakkelikerroksen muodonmuutosten vuoksi maalipinta ei ole kauttaaltaan säilynyt priimana.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Autossa on edelleen Ruotsin mekaaninen ajokilometrimittari joka näkyy alimmassa kuvassa vasemmalla akun edessä. Se toimii edelleen ja leimaa ajokilometrit paperille kun työntää paperiarkin aukosta ja painaa vivusta. Varsinainen ihmelaite.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 25.10.2020 11:56. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Varattu
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On kyllä hienot värit. Minulla olisi kuskin penkkiin kyynärnoja myynnissä ... saattoipa olla jossain jo juttuakin, tai onhan siitä foorumeilla myynti-ilmoitus.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onkohan väri sama? Täytyisi verrata. Sovitaan yv.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä Mersussa on murheena lämmityslaitteen kennon vuoto kuskin jalkatilaan jos kennoon päästää kuumaa vettä kuljettajan puolelle kennoa. Kylmänä kenno ei vuoda, joten vesiventtiiliä täytyy pitää suljettuna koko ajan. Apparin puoli kennosta ei vuoda joten lämmityslaitetta voi käyttää vain rajoitetusti mikä rajoittaa auton käytön lämpimään aikaan vuodesta.

E ole saanut vielä aikaiseksi alkaa vaihtamaan kennoa koska en muutenkaan aja tällä kylmään vuodenaikaan säästääkseni autoa suolalta. Nämä varhaiset 300D mallit (valmistenumeron perusteella tämä on noin 5000. tuotantolinjalta tullut 123 mersu) ovat sen verran alttiita ruostumaan ettei niitä kannata turhaan altistaa varsinkin kun on museoleimattu peli.

Toinen murhe tässä autossa on väljäksi kulunut kone. Väljyyden vuoksi käyntiin laittaminen on toisinaan haastavaa ja akku täytyy pitää hyvässä kunnossa ja varauksessa. Jos auto on seissyt pitempään lämmitän autoa lokilämmittimellä käynnistyksen helpottamiseksi. Öljyä menee litra/1000 km. Ajokilometrejä mittarissa on 477000.

Kolmas murhe on perämurikan väljyys ja ääntäminen. Väljyys kuuluu klonksahduksina ja ääntäminen kuuluu yli satasen nopeuksissa lievänä jurinana. Parempi 3.46 perä minulla on jo hommattuna mutta toinen harrasteautoni S123 nappasi sen käyttöönsä.

Neljäs murhe on ovitiivisteiden suhinat jotka myöskin rajoittavat matkustusmukavuutta yli satasen vauhdissa. Ovitiivisteetkin minulla on hyllyssä mutta vielä asentamatta.

Viides murhe on tuulilasin alareunan ns. lämmitysrailo. Aikaisemmin se ei ole haitannut katsastuksissa mutta nyt katsari laittoi korjauskehoituksen viime katsastuksessa mitä vähän ihmettelin kun railo ei ole näkökentässä. Kun kysyin, katsari totesi että Trafi on tiukentanut ohjeita tuulilasin suhteen. Tiedä häntä onko tässä perää vai onko tämä katsarien vakiovastaus kaikkeen.


Eli kaikenkaikkiaan suhteellisen huoleton auto tämän ikäiseksi.

Ajoaikaahan tällä on nyt heinäkuulle 2024. Siinä nämä museoauton on hyviä että katsastusväli on pitkä. Ei tarvi olla joka kesä ropaamassa niin voi ajaakin välillä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Konehuoneen ja sisustan totaalinen syväpesu seuraavaksi :shock:
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Isompia remontteja minun aikana on ollut auton takapäässä taka-akselin ylityksen ruostekorjaus jonka tein itse. Aikaa meni puoli vuotta koska hitsattava paikka on tosi hankala työasentojen kannalta ja lähellä polttoainetankkia, minkä vuoksi joutui aika tarkkaan miettimään miten hitsauksen tekee ja rakentelemaan lämpösuojia.

Isompi remppa jonka ulkoistin oli apparin puolen tukivarren vaihto kolmisen vuotta sitten ruostumisen vuoksi. Tukivarsi minulla oli omasta takaa. Samalla vaihdettiin molemmin puolin jarrukilvet ja takalaakerit molemmin puolin, ne tuli korjaamon hommaamana. Lisäksi tankilta lähtevä polttoaineletku uusittiin, sen olin hankkinut itse. Tämä oli suuren työmäärän vuoksi kallis remontti muistaakseni 800 eur, joka on kovasti sen jälkeen rauhoittanut halua viedä autoa vieraalle laitettavaksi.

Kuitenkin jouduin viemään viime keväällä auton mersuihin erikoistuneeseen huoltoliikkeeseen apparin puolen etualapallonivelen vaihtoon kun itselläni ei ole tarvittavia työkaluja.

Muuten autoon ei ole tehty kuin takajouset olen vaihtanut toisen katkeamisen vuoksi, termostaatti on vaihdettu kerran, apparin etupyörän laakeri ja napa koska laakerin ulkokehä pyöri koolissa, sitten normaaleja kulutusosia jarrupalaa, levyä, jousituksen ja ohjauksen niveliä, hihnoja.

Maalipinnan fiksausta olen joutunut tekemään ajoittain johtuen vanhan kolarikorjauksen pakkeleiden muodonmuutoksista jotka aiheuttavat halkeamia ja patteja maalipintaan.

Konehuoneen ja sisätilojen pesu on ihan hyvä ehdotus ja minulla on kärcherin imevä pesuri ostettuna mutta täytyisi opetella käyttämään sitä ensin. Varmaan menee ensi kesään että saa kuivata auringonpaisteessa sisustan kun ei ole lämmintä tallia missä kuivattaa.

Näiiden museoautojen kanssa on kivaa ja rentoa puuhata kun näiden kanssa ei ole mitään kiirettä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tämä mersu jätti minut kerran Bilteman pihaan akku tyhjänä vaikkei valot olleet jääneet päälle. Jouduin soittamaan kaverin tulemaan apukaapeleilla laittamaan auto käyntiin. Laturi oli kunnossa eikä mikään purkanut akkua joten olin tosi ymmälläni. Päätin seurata tilannetta ja kuljetin toista akkua kuskin penkin takana jalkatilassa. Muutamaa viikoa myöhemmin tilanne toistui ja ihmettelin asiaa vielä enemmän. Silloinkaan en keksinyt ilmiölle selitystä.
Sitten kerran viikkoja myöhemmin huomasin jotain muuta hommaa tehdessäni konehuoneessa koneen käydessä että yhden hehkutulpan juuressa hehkuu valo. Ihmettelin ja tiirasin sitä lähemmin ja tulin siihen tulokseen että hehkutus on päällä vaikka kone on lämmin mutta hehkutuksen valo ei silti pala mittaristossa. Silloin ymmärsin että hehkutus tyhjentää akkua ajaessa. Autossa on vanhanaikaisempi sarjassa oleva kytkentä hehkutulpille. Silti hehkutulpat vie 50-60 ampeerin virran akusta mikä on enemmän kuin laturi tuottaa, joten päällä makaava hehkutus voi tyhjentää akun ajaessakin. Luulen että tämä vika oli kypsyttänyt edellisen omistajan jonka vuoksi sain aikoinaan tämän auton suhteellisen hyvällä kaupalla.

Katsoin hehkureleen numerot ja etsin toimittajaa mutta rele oli silloin niin kallis etten raskinut sitä ostaa. Ratkaisin ongelman kytkemällä 100A turvareleen sarjaan hehkutuksen kautta ja herätteen releelle valokatkaisijalta siten että hehkutus katkeaa kun autossa on päävalot päällä. Rele on täysin kätketty ettei se näy museoautossa. Sen jälkeen ei ole enää akku tyhjennyt eikä tarvitse kuskata toista akkua matkassa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Korjaatko koskaan mitään kunnolla vai teetkö aina jonkun harakiri-viritelmän?
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

”Korjaatko koskaan mitään kunnolla vai teetkö aina jonkun harakiri-viritelmän?”

Kysymys on saman tyyppinen kuin ”oletko lakannut lyömästä vaimoasi?”

Vanhojen autojen harrastuksessa on erilaisia tyylejä, joista ääripäät ovat

- ”Nuts and bolts”: ajoneuvo hiekkapuhalletaan tai teräsharjataan maalista kauttaaltaan, maalataan moderneilla 2k maaleilla, tekniikka peruskorjataan. Jossain määrin voidaan parantaa alkuperäisiä rakenteita uusilla paremmilla osilla tai materiaaleilla. Jokainen yksityiskohta käydään läpi ja uusitaan ja kiillotetaan.

- ”Konservointi”: Ajoneuvon alkuperäistä rakennetta säilyttävä kunnostus: ajoneuvosta korjataan vain selvästi vialliset ja vaurioituneet osat pyrkien säilyttämään mahdollisimman paljon alkuperäistä rakennetta. Käytetään valmistusajankohdan maaleja ja pinnoitteita.

Itse olen lähellä jälkimmäistä tyyppiä mutta ymmärrän toki ensimmäisen tyypin harrastajiakin. Kyse on mikä tyyli sopii parhaiten omalle luonteelle ja kuinka paljon aikaa ja muita voimavaroja on käytettävissä. Kyse on myös tavoitteleeko veteraaniautoharrastuksella entistämistyöstä ja sen tuloksista saatavaa tyydytystä, arvostusta ja hyväksyntää yhteisöön, vai itse veteraaniajoneuvon käyttöä ja sen filliksestä ja kauneudesta nauttimista ja paluuta vanhoihin hyviin aikoihin ja ajansiirtoa pois ankeasta arjesta.

Itse näen että kyse on myös kärsivällisyydestä sietää veteraaniautojen oikkuja ja puutteita. Kun veteraaniautoja on kauemmin ylläpitänyt, alkaa ymmärtää että jokaisessa autossa on aina joku heikoin kohta joka kaipaa korjausta. Jos korjaat sen, et kuitenkaan ole tyytyväinen koska nyt joku toinen kohta muuttuu heikoimmaksi kohdaksi joka kaipaa korjaamista. Tämä on loputonta ja voi johtaa lopulta ylläpitäjän resurssivajeeseen, väsymiseen ja kesken jääneeseen projektiin. Tältäkin foorumilta ja mersufoorumilta voi lukea projektiosiosta tälläisistä ”soitellen sotaan” grillirestauroinneista jotka sitten vähin äänin hiipuvat tai siirtyvät myytävien puolelle. Tarvitsee vaan lueskella vähän vanhempia sivuja näitä tapauksia löytääkseen. Joskus tälläiset luovuttaneet tai sitä harkitsevat tyypit etsivät psykologista helpotusta traumaansa ns. transfer-reaktioilla eli kritisoimalla foorumilla etenevien projektien säikeitä ja vetämällä alas niiden kirjoittajia, jotta heistä itsestään tuntuisi olo paremmalta.

YouTubessa löytyy video ”täydellisyyden tavoittelija” kaverista joka aloittaa avaamalla venttiilikopan sivuäänen vuoksi ja päätyy kuusi vuotta myöhemmin täysrestauroituun autoon 3000 tuntia eli kaksi vuotta elämästään käyttäneenä, elinympäristönsä epoksipölyllä sotkeneena ja ilmeisesti terveytensäkin menettäneenä.

https://www.youtube.com/watch?v=XRvfJryECjs

Veteraaniautoharrastajan on hyvä nähdä metsä eikä tuijottaa vain yksittäisiä puita.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Vai niin. Kai siitä 3000 tunnin täysentisöinnin ja teippipatenttien väliltä löytyisi joku kultainen keskitie :roll: Kuitenkin museorekisteröity auto että luulis sen olevan ihan kohtuullisessa kunnossa noin yleisesti niin en oikein ymmärrä tuollaisia relevirityksiä, purkuosia kuitenkin on erittäin runsaasti saatavilla sekä auto ensinnäkin hemmetin hyvin tehty ja toisekseen sen ikäinen että yhtään ylimääräistä osaa ei ole ja sitä kautta helppo pitää tikissä.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täytyy oikaista lisää väärinkäsityksiä. Tämä säikeen yksilö on tuotannon alkupäästä (n. 5000s linjalta tullut) harvinaisella 300D moottorilla joka on siirtymä 115-pystärin 240 3.0 mallista. Myöhempi 300D kone on erilainen, jopa iskutilavuus on hieman eri. Myös sähköissä on eroa. Autossa ollut hehkurele ei ollut samalla numerolla kuin 300D mallille tarjolla olleet uudet. Silloin kun etsin uutta osaa releeseen merkitylle numerolla, uutta osaa ei ollut ollenkaan saatavilla ja löysin eBaysta vain kaksi käytettyä ja niistä halvempi oli muistaakseni yli 250 USD jenkeissä eikä myyjä taannut sen olevan toimiva.

Auton alkuperäinen rele on säilytetty paikallaan autossa toiminnassa. Sen lisäksi on rakennettu piilossa oleva kytkentä joka mahdollistaa autolla ajamisen normaalisti. Kytkentä on poistettavissa jälkiä jättämättä jolloin auto on täysin alkuperäinen, joten ei kannata olla huolissaan ja menettää sen takia yöunia.

Mielestäni tämä on samaa tasoa oleva kytkentä kuin bensa-autossa katkojan kärkien korvaaminen virranjakajan sisään piilotetulla elektronisella sytytyksellä. Sekään ei näy mitenkään ulospäin ja on poistettavissa jälkeä jättämättä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

W123 otettu ajoon kevään myötä. Käyntiin saamisessa meni puoli päivää kun joutui lohkolämmittimellä lämmittämään koneen lämpimäksi ja akun lataamaan ennenkuin suistui käynnistymään. Konehuoneessa 2-3 sylintereiden suuttimien välinen paluuletku näytti vuotavan hiukan, johon tilalle löytyi sopiva letkun pätkä hyllystä. Tilasin Motonetistä 3.2 mm letkua metrin pätkän että pystyy vaihtamaan kaikki suuttimien paluuletkut.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tänään ajossa meni mittaristolta ja vilkuilta sähköt pois ihan yks kaks. Täytyy huomenna tsekata sulakkeet.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sulake nro 12 oli kulunut eikä saanut enää kontaktia. Uusi sulake ja taas vilkut pelaa. Vanhanajan helppoa autonkorjausta.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain viimein Motonetista tilaamaani 3.2 millistä kumiletkua metrin kiepin ja vaihdoin suuttimiin paluuletkut. Suodattimen päälle menevän pitkän letkun jätin kuitenkin vaihtamatta kun metrin kiepissä ei aivan riittänyt enää tarpeeksi letkua siihen.

Vaihdoin myös polttoainesuodattimen. Polttoainejärjestelmään pääsi ilmaa ja käynnistäminen oli taas oma seikkailunsa, jossa meni puolipäivää ja kolme akkua. Lähti kuitenkin käyntiin startilla ilman että täytyi vetää käyntiin toisella autolla, jota jo vakavasti harkitsin kahden akun tyhjentymisen jälkeen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auto toimi ihan hyvin pari päivää mutta sitten tänään ei lähtenyt käyntiin enää oman akun voimin. Mietityttää päästääkö vaihdetut paluuletkut ilmaa polttoainejärjestelmään? Tilasin saksasta ebay.de kautta oikeaa paluuletkua mersun numerolla A6050780581 (3.2/7mm).
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttää että akku purkautuu itsekseen, koska eilen ladattu akku oli tyhjä aamulla.

Epäilen että hehkurele jättää hehkutuksen päälle vaikka avain on pois virtalukosta. Tilasin autoon kuuluvan alkuperäisen hehkutusreleen, löytyi Kreikasta eBay.de kautta, rahteineen 116 euroa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Rele tuli Kreikasta postissa, mutta on edelleen asentamatta odottamassa asennusvuoroa. On ollut kiireellisempia katsastuskorjaushommia muiden harrasteutojen kanssa. Sillävälin olen irroittanut akun kaapelin aina autoa pitempään seisottaessa ettei akku pääse tyhjenemään. Auto on ollut kyllä ajossa nyt kesäaikaan, mutten ole ajanut kovin paljon, kun on tullut ollut niin kuumat ilmat ja tässä autossa ei ole ilmastointia.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käyntiinlähtö jo niin huonoa että täytyi tarkastaa venttiilivälykset, josko saisi sieltä apua tilanteeseen. Tarkastin vain imuventtiilit ja niistä 3 näytti kantavan jossain määrin. Laitoin niihin välystä .10 mm. Muut 2 näytti olevan luokkaa .05 tai .06 mm joten annoin niiden olla. Kopan irroituksessa jouduin käyttämään yhtä suuttimien paluuletkua irti ja silloin pääsi ilmaa polttoainejärjestelmään.

Starttasi ja kävi hetken mutta sammui muutaman sekunnin päästä. Aloin ilmaamaan starttaamalla mutta akku meni tyh)äksi, kun olin jo startannut sillä paljon. Jätän yöksi akun lataukseen ja jatkan huomenna.

Venttiilejä säätäessä tipahti 14 mm avain ruiskutusputkien alle ja siinä yhteydessä huomasin että koneen kyljessä 2 sylinterin kohdalla on anturi, josta lähtevässä johdossa näyttää eristys murtuneen. Johto on korjailtu eristysnauhalla, joka on osin irronnut. Täytyy tutkia tarkemmin johdon kunto.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Akku oli laturissa kiinni yön yli. Sai startata kymmenkunta kertaa ennenkuin lähti käyntiin. Kävin ajamassa ja irroitin sitten akunkengän. Mittasin paljonko vie virtaa kun auto seisoo: 25 mA. Olisikohan radion herätevirta.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käyntiinlähtö ei parantunut, kun säädin venttiilivälykset, pikemminkin päinvastoin. Olisikohan venttiilit pyörähtäneet säädössä eri asentoon? Täytyy seurata tilannetta.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hehkutuksessa on sellainen kummajainen, että sylinterin 4 virtakisko hehkuu juuresta, eli siinä on jonkinlainen rakennevika. Se muodostaa ylimääräisen sarjavastuksen, joka rajoittaa hehkutusvirtaa ja -tehoa kaikissa hehkutulpissa. Täytyy etsiä purkuosaa tilalle. Varaosanumero on A6171590220.
Liitteet
BC6D5950-31E9-4349-9A3D-48BE5228099E.jpeg
BC6D5950-31E9-4349-9A3D-48BE5228099E.jpeg (130.02 KiB) Katsottu 20506 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ebay.de löytyy Liettuasta purkuosana OM617 virtakiskot. Tein ostotarjouksen niistä.
Liitteet
C5C672EF-1899-42B8-96D5-5B15B2D4B1E5.jpeg
C5C672EF-1899-42B8-96D5-5B15B2D4B1E5.jpeg (12.87 KiB) Katsottu 20500 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eihän noita uusia tarvi. Puhdistat kontakti pinnat ja lyöt kasaan.

Tuossa se on syy sille huonolle käyntiinlähdöllekkin...
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hehkun päässä oleva 8mm mutteri on hitsautunut kiinni virtakiskoon. Kun yritin avata 8mm lenkillä, mutterista meni kulmat pyöreäksi.

Joudun ilmeisesti halkaisemaan mutterin taltalla tai rälläköimään mutterin pois. Minulla on muistaakseni vanhoja hehkutulppia jossain tallessa. Etsin kuitenkin ensin vanhan tulpan ennenkuin alan avaamaan mutteria voimalla.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain tilattua eBay.de kautta Latviasta OM617-virtakiskot purkuosana. Täytyy odotella nekin ensin ennenkuin alkaa purkamaan nykyistä viallista kiskoa irti.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Virtakiskot tulivat postissa. Auto on lähtenyt vähän paremmin käyntiin, kun hehkutan kaksi kertaa peräkkäin. Virtakiskon vaihto siirtynee ensi keväälle, koska otin tänään toisen museoautoni SLC vm 1972 ajoon loppukesäksi/syksyksi.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D -76 kuvakertomusta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pesin auton ulkopuolelta. Vanteet olivat tosi likaiset, enkä saanut Wurthin moottoripesuaineellakaan takavanteista täysin pois kehälle kivettynyttä jarrupölyä. Ajoin auton varastoon. Otin akunkengän irti. Jätin kaksi ikkunaan hieman raolleen, jotta mahdollinen kosteus pääsee haihtumaan. Nyt auto saa huilata ensi kevääseen asti, ellei mitään yllättävää ajotarvetta ilmene.
Liitteet
D356EFB1-04E4-43CA-B40F-1617BDFC9224.jpeg
D356EFB1-04E4-43CA-B40F-1617BDFC9224.jpeg (190.01 KiB) Katsottu 20126 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”