W 126 Selittämätön ylämäkiongelma
W 126 Selittämätön ylämäkiongelma
Erikoinen piirre ilmaantunut parisen viikkoa sitten Kullannuppuun: loivassakin ylämäessä moottorin kierrokset tippuvat yllättäen heti "kallistuksen" alettua. Tasaisella taas kierrokset palautuvat kaasujalan mukaiselle asennolle ennemmin tai myöhemmin.
Töyssyt tai kuopat eivät vaikuta asiaan. Vika ei ilmene jokaikisessä ylämäessä, vaan hyvin satunnaisesti ja aina maantienopeuksissa. Kierrokset eivät tipu tasaisella vaan aina ylämäen alussa. Laatikko pitää saman vaihteen päällä, eli se ei vaihda isommalle vaihteelle omia aikojaan. Ilmiö toistuu säällä kuin säällä.
Sain jo yhden varsin valistuneen arvauksen- ja kerron sen myöhemmin myös täällä- mutta haluaisin kuulla ensin arvon meseläisten näkemyksiä sekä omia kokemuksia.
Kuljettajan asennon muutos ylämäessä ei vaikuta asiaan, ei myöskään kenkien paino, koko tai valmistusmaa. Auto on siis W 126 420 SEL vm. 89.
Töyssyt tai kuopat eivät vaikuta asiaan. Vika ei ilmene jokaikisessä ylämäessä, vaan hyvin satunnaisesti ja aina maantienopeuksissa. Kierrokset eivät tipu tasaisella vaan aina ylämäen alussa. Laatikko pitää saman vaihteen päällä, eli se ei vaihda isommalle vaihteelle omia aikojaan. Ilmiö toistuu säällä kuin säällä.
Sain jo yhden varsin valistuneen arvauksen- ja kerron sen myöhemmin myös täällä- mutta haluaisin kuulla ensin arvon meseläisten näkemyksiä sekä omia kokemuksia.
Kuljettajan asennon muutos ylämäessä ei vaikuta asiaan, ei myöskään kenkien paino, koko tai valmistusmaa. Auto on siis W 126 420 SEL vm. 89.
SELlisti
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
jaa mikä varaaja, tarkotikko paineen varaajaa500 kirjoitti:osallistu seuraaviin "mäkiauto"kilpailuun..noita mersuja on siellä paljon!!
muista myös se et,bensaa on tankissa...![]()
onhan siellä se varaaja mut kumminikin...
olisko hyytymisen syy ehkä ilman määrän mittari laitteissa

tai olisko mätäkuun juttuja

Kiitos "vikadiagnooseista". Vika on niin omituinen, että keskiolut ei ole riittänyt, vaan muutama votkakola on asiaa pähkäillessä mennyt. Kullannupussani ei onneksi ole erityisemmin vikoja, mitä vähän etulokasuojat alkavat kupruilla, mutta vielä tänä syksynä käyn niiden kimppuun Dreemeli tanassa. Hyvästi siisti maalipinta !
Tuo valistunut arvaus, minkä lupasin kertoa, liittyi myös pensan kulkuun: ammattimies sanoi puhelimessa, että kuulostaa siltä, että pensansuodatin on finaalissa. Kaveri vielä lisäsi, että usein kun heidän pajallaan pensansuodatin vaihdetaan W 126:sta, se on melkein aina alkuperäinen ja hyvin tukkoinen eli kertaakaan ei o vaihdettu. Monet nykimisongelmat johtuvat äijän mukaan pensansuodattimesta tai - pumpusta, vaikka ensin aina epäillään KE-Jetronicia.
Sen verran olen seurannut, kun kierrokset tippuvat, että alipainemittari (economy)ei reagoi asiaan mitenkään.
Tuo valistunut arvaus, minkä lupasin kertoa, liittyi myös pensan kulkuun: ammattimies sanoi puhelimessa, että kuulostaa siltä, että pensansuodatin on finaalissa. Kaveri vielä lisäsi, että usein kun heidän pajallaan pensansuodatin vaihdetaan W 126:sta, se on melkein aina alkuperäinen ja hyvin tukkoinen eli kertaakaan ei o vaihdettu. Monet nykimisongelmat johtuvat äijän mukaan pensansuodattimesta tai - pumpusta, vaikka ensin aina epäillään KE-Jetronicia.
Sen verran olen seurannut, kun kierrokset tippuvat, että alipainemittari (economy)ei reagoi asiaan mitenkään.
SELlisti
Mitähän varaajaa 500 mahtoi tarkoittaa ? Lämminvesivaraajaa ei tietääkseni ole edes Ässämersuissa. Sen mukaanhan tuo mallimerkintäkin vois olla vaikkapa MB 420 LVIS.
5oo tarkoittaa varmaan pensatankin yhteydessä olevaa vedenerotinta. Mahollinen vikakohde kyllä sekin...
Ei oo mätäkuun juttu, käyn varmaan syksyn aikana pajalla vaihdattamassa pensansuodattimen. En viitti syyskylmillä alkaa ryömimään tuolla alla, votkakolaa menee mahottomasti kun koittaa pysytellä lämpimänä tippuvan pensaletkun alla. Kerron sen jälkeen täällä hävisikö vika, vai tapahtuiko mitään, niin hyötyvät muutkin.
5oo tarkoittaa varmaan pensatankin yhteydessä olevaa vedenerotinta. Mahollinen vikakohde kyllä sekin...
Ei oo mätäkuun juttu, käyn varmaan syksyn aikana pajalla vaihdattamassa pensansuodattimen. En viitti syyskylmillä alkaa ryömimään tuolla alla, votkakolaa menee mahottomasti kun koittaa pysytellä lämpimänä tippuvan pensaletkun alla. Kerron sen jälkeen täällä hävisikö vika, vai tapahtuiko mitään, niin hyötyvät muutkin.
SELlisti
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kannattaa muistaa, että kaikki bensansuodattimeen ja bensapumppuun liittyvät remontit ja asennustyöt kannattaa aina tehdä täydellä tankilla
.
Muuten veikkaisin vikapääksi suodatinta myös. Tukkoinen suodatin saattaa tehdä sen, että bensapaine ei putkistossa jatka nousta sinne vaaditun viiden baarin tienoille. Näin ollen maan vetovoima ylämäessä kiskoo bensaa takaisin tankkia kohden ja matka uhkaa katketa
Mutta ainahan voi lähteä viideltä baariin 

Muuten veikkaisin vikapääksi suodatinta myös. Tukkoinen suodatin saattaa tehdä sen, että bensapaine ei putkistossa jatka nousta sinne vaaditun viiden baarin tienoille. Näin ollen maan vetovoima ylämäessä kiskoo bensaa takaisin tankkia kohden ja matka uhkaa katketa


W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Mahtoi olla miehellä mielessä heti bensapumpun jälkeen linjalla oleva paineetasaaja l."varaaja" jonka pää-asiallinen tehtävä on tasata sähköpumpun aiheuttava sykkivä paine ja lieventää ko sykkeen epämiellyttäviä sivuilmiöitä.Camargue kirjoitti:Mitähän varaajaa 500 mahtoi tarkoittaa ?

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
...ja sitten lähti hakemaan Esson kassalta santsikupin.500 kirjoitti:just sitä tarkoitin..ainakin yks pitkänlinjan mersumies sanoi sen olevan just sen takia siellä et,ylä ja alamäet tasaisemmin..ja tiukat kaarteet..


=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi