M103 vesipumppu, tiivisteliima/tahna?

Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

M103 vesipumppu, tiivisteliima/tahna?

Viesti Kirjoittaja PM »

Vanha pumppu levis tänään totaalisesti ja uusi pumppu on jo hankittuna tarvittavine tilpehööreineen. Vaan ohjeessa puhutaan jostain sealing compoundista, jota tarvis klähmiä O-renkaan ja vesipumpun väliin. Mitähän siihen kannattais laittaa, kelpaako Bilteman tiivisteliima, sitä olis pari kolme purkkia? Valkoista Sikaakin löytyy. Armeijassa laitettiin aina punaista Sikaa, joka korvasi koko tiivisteen, ei jässääntynyt ja oli helppoa kaapia terävällä puukolla pois.

Sanokaa nyt jotain, huomenaamulla tarvis alkaa puljaamaan. Projektia varten on varattuna kopallinen IV-kaljaa, eli jos huonosti käy, voi aamulla olla jo semmonen krapula ettei hommista tule yhtään mitään... :idiot:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Putsaalet hyväksi vanhat pinnat lopuksi esim. hienolla santiksella se

riittää....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Onkos pumppu oikean mallinen..vanhempiin m103:siin suoraan käypästä ei taida enää saada,uudemman mukaan tarttee uuden vesiletkun+sen teräsputken.Tai sitten modifioi vanhoista käypäset...
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Terve,

Tuli mieleen että onkos tuossa 260:ssä usempaa mallia pumppua.
Muinoin kun omaan 300 vaihdeltiin niin vanha piti olla mallina
että sai KL:stä käypäsen tilalle.

Heikki

Selkisko se kytkinpakettien eroavaisuus-syndrooma?

Heikki
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Omaan laitoin tiivistemänjää sen verran, että sai o-renkaan pysymään urassaan :roll:
Ei kai se muuta tarvitse, ei siellä alkuperäisessäkään mitään mömmöjä välissä ollut...

Ja tuon putken ja letkun tosiaan joutui vaihtamaan eri mallisiin.


Edit: PM on toivottavasti järkevänä ihmisenä ostanut Veholta pumpun, jolloin varmaankaan ei tarvitse letku/putkijumppaan ruveta :roll:
Viimeksi muokannut Jani, 11.11.2005 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä tuo uusi pumppu näytti silmämääräisesti ihan samalta kuin vanhakin, eli ainakin sen metalliputken saanee siihen kiinni ilman tappelua. Niitä pumppujahan on montaa erilaista, esim. EPC:n mukaan tähän uusimpaan versioon ei tarvi hankki uutta putkea, mutta edelliseen taas joutui vaihtamaan A104-alkuisen röörin. Kyllä siinä jotain häslinkiä ihan varmaan tulee, se on selvä. Onneks on vielä yks ajokuntoinen/ei seisonnassa oleva auto, niin saa haettua lisää varaosia. :lol: Mitäs muuten siihen uuden mallin metalliseen termostaattikotelon koppaan on tarkoitus liittää siihen päälle, kun siinä on reikä? Koska sille 3-satasen öljykuulerillehan on lähtö siinä pumpun kyljessä, siis 3-satasen pumpussa.

Kytkinasiaan ei vielä ole saatu selvyyttä, mutta ovat ainakin eri varaosanumerolla kuten se vauhtipyöräkin. Eiköhän nuo 260:sen rensselit rauhallisessa ajossa kestäis, siinä vauhtipyörässäkin lienee eroa vain painossa? Jos nyt ekaks sais tuon pumpun hollilleen, niin pääsis korjaamolle ilman hinuria. Sitten tarvii miettiä seuraavaa askelta, eli "uuden" pannun hankintaa. :lol:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Pumppu asentui varsin vaivattomasti ja ilmeisesti toimiikin, eikä vuoda. Vanha metalliputki ja letku sopi kuin nenä päähän, kaippa nekin on jo vähintään kertaalleen vaihdetut. Vanhassa pumpussa oli välystä millikaupalla joka suuntaan, hihnapyörä heilui kuin hullun m*lkku.

Sitten teoriaa, jonka vahvistusta odotan. Koko tapahtumaketju on alunperin lähtenyt liikkeelle kierosta viskon hihnapyörästä. Se söi hihnan päreiksi ja aiheutti edestakasta junkjunks-liikettä, joka taas osaltaan vaikutti vesipumpun hajoamiseen, jonka megaluokan välys taas rikkoi laturin laakerin. Pumppu vihelteli vienosti jo viime vuonna ja nestettä katosi maltillisesti. Laitoin uuden laturin + hihnan viime vuonna ja hälyäänet katosivat lähes kokonaan, kunnes taas kuukausi sitten alkoi kuulua dik-dik-dik ääntä ja sen jälkeen pumpun rolinaa yms. epämääräistä. Eli tuo mielipuolisesti ronklottava pumppu rikkoi jo toisen laturin laakerin, jota ilmeisesti edesauttoi se että hihnankiristimen iskari on aivan kaput ja itse hihnasta on lähtenyt ainakin yhdestä kohtaa parin tuuman matkalta urat huitsin Nevadaan.

Ja eihän tässä vielä kaikki ollut; konepellin saranakin meni p*skaksi eli peltiä ei saa kiinni millään p*rkeleellä ennenku saranan on korjannut tai ostanut uuden. Ei paljoa huvittais irrotella lokaria, mutta pakko se kait on. On muuten harvinaisen paska auto loppujen lopuksi. :lol:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Uudella O-renkaalla ja siisteillä vastinpinnoilla pitäisi pärjätä, mutta jos epäillyttää on hyvä aine esim. Loctite tiivistesilikooni 5926. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”