Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
maKe|
Viestit: 41
Liittynyt: 11.1.2011 15:27
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Väykky sai pikaisen kesäkuosin ylleen taas talven aikana kertyneistä moskista ja pesunaarmuista.

Eka perus liuotin + autofoam huuhtelupesu ja tarkastelemaan mitä on edessä. Kyljet, katto, konepelti ja oikeastaan koko auto kuin hiekkapaperia. Ei hyvä.

Bilt-Hamber medium claybari kouraan ja suihkepulloon liukkariksi DoDo btbm + vettä. Kyllä irtos kaikki suola, hiekka ja muut pinttyneet mujut kuin itsestään. Uskomaton kapistus tuo clay! Ekaa kertaa kokeilin, ja kyllä tulee jatkossakin pidettyä aina jemmassa clayta.

Maalipinta kun clayn jälkeen rupesi olemaan silkinsileä oli aika suihkia Bilt-Hamber korrosol lentoruosteen poistoainetta. Sieltä täältä alkoi bleedaamista tulemahan mitä clay ei poistanut. Tai sitten se on vaan merkki että väykyssä on ruostetta niinku niissä aina on. :lol:

Autofoam huuhtelu perään ja lopuksi kinnaspesu. Nyt alkaa olemaan jo ihan ok, mutta ei tarpeeksi. Seuraavana päivänä myllykone tulille ja Autoglymin punainen pintaan, jotta fillerit tekee tehtävänsä ja maalipinta puhdistuu. Lopuksi kerros Collinite 915 vaha pintaan ja kinnaspesu.

Kelpaa taas yhden kesän mennä.
-97 W210 290td - traktori
-2011 Husaberg FS 570 - maansiirtokone
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Huuhtasin Lintan konehuoneen että sinne kehtaa mennä sorkkimaan jotain huollontynkää joku kaunis päivä :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Abaut 2.5tuntia aikaa, läjä erinäisiä harjoja ja pensseleitä, kaks kolme litraa Motoxin Tehopesua ja painepesuri. Tekee aika ihmeitä.

Ehkäpä tonne ny kehtaa mennä jotain rolpaamaankin :lol:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kertokaas virtuoosit (vai onko se jo kerrottu?) mitä pesuainetta käytette noissa verhoilupesureissa ja mistä sitä saa?

Saatiin mammalta lainaksi tuollainen imevä pesuri, höyrytyskin löytyy. Koitettiin kuuklailla sopivaa ainetta, mutta eihän sitä löytynyt joten laitettiin mieto mäntysuopaliuos. Vaahtoamista koitettiin estää tai ainakin vähentää.

Mitä ainetta siis verhoilupesuriin? Kyllä tuo puimuri tosin mäntysuovallakin puhdistui.
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mäntysuopa, omo, bioliukkari mallia motox tehopesu / solmaster as40 jne.
Ite tulee käytettyä niin että suihkepullolla pesuainetta pintaan, kevyt hinkkaus heppaharjalla ja painehuuhtelimella pelkällä vedellä ilman pesuainetta siis koneessa huuhtelu ja imu kuivaksi.
Näin ei tartte huuattaa laitetta kokoajan ja saa sen hinkkauksen sen pesuaineen kanssa, paras työstöaika. Jahka tahra liikkuu ja irtoaa niin koneella vaan vettä perään ja imemään pois.
Normaaliin likaan Omoa tjsp vastaavaa miedolla liuoksella, tiukempaan likaan niinkuin öljyyn niin motoxin tehopesua 5-10% seoksella.

Näin siis vaan meilläpäin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Motoxiinilla läks Rintterinki kattilahuone jo meleko siistiks. Pakko oli pestä että kehtas syöttöpumpun ruuvata takas kiinni. Tämmönen hiilivetypohjanen liuotin muuten hillitsee muiden pesuaineiden joukossa jonkinmoisen verran vaahtoamista, eikä tarvitse paljoa. :idea: Tuli huomattua lattianpesukoneen kanssa kun pajan lattiaa jynssäs. Varmaan sama verhoilupesuimureissa. Vai?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
johani
Viestit: 15
Liittynyt: 23.2.2011 4:48

Viesti Kirjoittaja johani »

Ku näin nuo wolfien jälkeen kuvat nii ilme oli sillain :shock: :shock: :shock: ARE YOU KIDDING ME ??? vielä tuosta ilmanputsarinkansi kilikolilla mustaksi yms niin näyttää torella hyvältä :) :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29170
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sampo N. kirjoitti:Kertokaas virtuoosit (vai onko se jo kerrottu?) mitä pesuainetta käytette noissa verhoilupesureissa ja mistä sitä saa?

Saatiin mammalta lainaksi tuollainen imevä pesuri, höyrytyskin löytyy. Koitettiin kuuklailla sopivaa ainetta, mutta eihän sitä löytynyt joten laitettiin mieto mäntysuopaliuos. Vaahtoamista koitettiin estää tai ainakin vähentää.

Mitä ainetta siis verhoilupesuriin? Kyllä tuo puimuri tosin mäntysuovallakin puhdistui.
:arrow:
Wolfie kirjoitti:Ite tulee käytettyä niin että suihkepullolla pesuainetta pintaan, kevyt hinkkaus heppaharjalla ja painehuuhtelimella pelkällä vedellä ilman pesuainetta siis koneessa huuhtelu ja imu kuivaksi.
Jos (kun) penkki on kovasti likainen olen laittanut suihkepullosta Pineline-liuosta ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa, ei kuitenkaan niin pitkään että kuivuu.
Sitten olen vetänyt imulla pois niin paljon kuin lähtee ja sitten pessyt koneen säiliöstä Jiffyllä.
Tuoksu on Jiffyssä omaan nokkaan hyvä, muuten ei liene niin väliä mitä ainetta käyttää - myös pyykinpesuaineita on kokeiltu ja hyvin toimii.

Pitääpä kokeilla Wolfien kertomalla tavalla eli pelkällä vedellä suihkepullolevityksen jälkeen.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Jiffyä tulee lantrattua täälläkin pesurin säiliöön, korkillinen (10 ml) vesilitraa kohden on aika riittävä annos peruslikaisiin penkkeihin, oikein pinttyneisiin tulee suihkittua Ma-Fran Pulimaxia tahroihin, nortillisen vaikutusaika, huuhtelu jiffyn kera...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Peruslika hävisi tuolla mäntysuopaliuoksella, kuskin penkki piti tosin huuhtoa kahdesti ennen kuin kesti päivänvaloa.

Seuraavassa pesussa pitää sitten koittaa tuota suihkepullokikkaa.

Takakontti ei muuten meinanut puhdistua monellakaan pesulla, joten kaivoin varastoista jotain verhoilun pesutöhkää ja suihkutin sitä kankaaseen. Sitten levitys pehmeällä mattoharjalla ja johan tarvittiin taas aurinkolaseja.

Sitten uusi kysymys: Milläs kromiosaset kiiltämään?
Kein siknatuur
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Pyörittelin kulkineen tänään Dodon Microprimellä, melko samaa kamaa kuin Lime prime. Kyselisin tietäjiltä onko yhdentekevää valeleeko siihen päällä synteettistä vai luonnonvahaa
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

No synteettiset tuppaa järjestäen kestämään pinnassa pidempään kuin luonnonvahat. Muuten ei mitään eroa sinällään. Toiset väittää että luonnonvahalla saa paremman näköisen kiillon. Meikäläinen on sen verti sokea etten ulkonäön perusteella erota onko pinnassa nyt hikisimppaa vai kymmenen tuhannen taalan käsintehtyä carnaubaa :lol:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tässä hyvä esimerkkikuva millä voi vertailla eri suoja-aineiden vaikutusta ulkonäköön:

Kuva

Pinnassa on Bilt Hamberia, Autoglymiä, Dodoa ja Lidlin W5:ttä

Videontynkääkin veden käytöksestä...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Elikkä kaikki tuotteet pysyy tuon Dodon pohjusteen päällä suht yhtähyvin, ok ja kiitoksia.

Eipä citikasta tuosta kuvasta paljoa eroja näe :?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Milläpä saapii pihkan pois maalipinnasta? :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Wikke kirjoitti:Milläpä saapii pihkan pois maalipinnasta? :roll:
Autoglym Intensive Tar Remover.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

boogieman kirjoitti:
Wikke kirjoitti:Milläpä saapii pihkan pois maalipinnasta? :roll:
Autoglym Intensive Tar Remover.
Myös pinelinellä lähtee senkus pyyhkäisee :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Riippuu vähän. Jos on hyvät vahat alla ja pihka ei ole kauaa pinnassa ollut niin joo, Pineline tai pienpoistoaine.
Jos taas on jämähtänyt ja/tai alla ei ole vahaa niin kinkkisempi homma.

Monen kerran taisteluiden jälkeen meillä on havaittu toimivimmaksi keinoksi seuraava:

Lämmitä kovettunut pihkaknööli uudestaan tahmeaksi. Tyyli vapaa. Meillä on höyrypesuri joka toimii näppärästi tähän. Jos ei semmoista ole niin kuumailmapuhallin tai vaikkapa muovipussiin niin kuumaa kiehuvaa vettä kuin saa pysymään pussissa ja tämä knöölin päälle pariksi minuutiksi.
Sitten rapsutellaan sormella, kynnellä, kepillä tjsp varovasti kaikki irti mitä lähtee.
Kun jäljellä ei ole enää muutakuin pieniä karheuksia siellätäällä niin sitten liukkaria pintaan taikka pienpoistoa eli vaikkapa tuota glymin intensive tar removeria kunnes on hyvä.
Ja perään kunnon vaha niin lähtee ens kerralla paremmin :lol:

Eli kiinnipalanut pihka niin parhaiten irtoaa lämmöllä, ei kemikaaleilla.
Jos ei lämpöä saa aikaiseksi niin tökkii sitä pihkaa reikäiseksi ja sitten kemikaalia perään. Paljon aikaa ja hyviä hermoja.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

ou812 kirjoitti:Elikkä kaikki tuotteet pysyy tuon Dodon pohjusteen päällä suht yhtähyvin, ok ja kiitoksia.

Eipä citikasta tuosta kuvasta paljoa eroja näe :?
Sanotaanko että siihen ei kannata laittaa päälle mitään oikein liuotinpitoista tököttiä ihan jo sen takia että sellaiset liuottaa sen micro-primen pois altaan mutta muuten ei ole niin väliä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

JaniH kirjoitti:
ou812 kirjoitti:Elikkä kaikki tuotteet pysyy tuon Dodon pohjusteen päällä suht yhtähyvin, ok ja kiitoksia.

Eipä citikasta tuosta kuvasta paljoa eroja näe :?
Sanotaanko että siihen ei kannata laittaa päälle mitään oikein liuotinpitoista tököttiä ihan jo sen takia että sellaiset liuottaa sen micro-primen pois altaan mutta muuten ei ole niin väliä.
Pistin Meguiarsin NXT2- vahaa, sehän lienee tyystin synteettinen ja liuottimia sisältävä juuri :?

Kiilto on hyvä mutta kestävyys vissiin ei, katotaan miten pysyy. Erittäin helppotöinen aine kyllä oli kuten Wolfie joskus mainostikin.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Tämmöstä täällä :arrow:

Pohjat:
- Autoglym Super Resin Polish

Pintaan:
- Collinite 476S

Puskurit + muovit:
- Autoglym Bumber Care

Kuva

Kuva

Perinteisesti käsityönä...

T. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Onko nuossa minkälaista eroa Collinite 476S vs Marque D'Elegance 915 Show car wax .muutaku hinta :shock: On tämäkin, mistähän lähtien mä oon oikein tuuminut että millasta vahaa sitä hierois pintaan,sekin vielä että pikkusen enempi jo maksaa nuo kun vertaa johonki turtlevaxiin :D
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Terho P kirjoitti:Onko nuossa minkälaista eroa Collinite 476S vs Marque D'Elegance 915 Show car wax .muutaku hinta :shock: On tämäkin, mistähän lähtien mä oon oikein tuuminut että millasta vahaa sitä hierois pintaan,sekin vielä että pikkusen enempi jo maksaa nuo kun vertaa johonki turtlevaxiin :D
Kai tuo 476S on "perusvaha", tuolla minä sitä lankkua vahailin ja
sama purkki on vielä käytössä.
Mersun vahasin ainakin 7 kertaa ja tuota romua olen pari kertaa
hieronut joten mielestäni riittoisaa ainetta.
Hintana tuo 25,- / prk ei mielestäni paha hinta ole koska aikas hyvin
se pinnassakin pysyy.

t. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Eilen irrotelin puskimen ja tänään vähän maalailin sen alta, ei ollut mielestäni mikään paha sävyero. Maalista jäi vähän reuna korostumaan, paikat kun ei olleet kun muutaman sentin levysiä ja pari korkeita. Millähän noita rajoja häivyttäisi?

Lamppujen kiillotukseen pitäisi kanssa vähän ohjeita saada. Olen hionut noita pääasiassa 400 ja 100 -karkeuksisilla lapuilla ja lopuksi kiillotus koneella tuohon tarkoitettuja aineita käyttäen. Silti jää vielä sellanen karkea kerros. Kiillotanko lujempaa vai hankaanko kovempaa?
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Riippuen millä kiillotat ja mitä materiaalia umpiot on ja minkälainen se karkea kerros on. Mutta uskaltaisin väittää että alle 1000grit sandiksen jälkiä et saa myllyttämällä pois...
Eli ongelmana liian karkea sandis.

Niin ja lasisia umpioita on turha hioa, lasista kun ei meinaa saada hiomallakaan mitään tulosta ja lasin kiillottaminen hiomisen jälkeen on melkein täysin mahdotonta. Yhden aineen ja laikan tiedän olevan olemassa jolla edes puoliammattilainen harrastelija saa jotain jälkeä lasista pois.
Eli nämä ohjeet pätee nyt vain ja ainoastaan muovisiin umpioihin.

Itsehän hion koneellisesti väykyn umpiot aloittaen 1000grit vesihionnalla. Tämän jälkeen kierros kaksi 2000grit, kierros kaksi 3000grit ja kerran kiellon päälle 4000grit. Jättää mahdollisimman vähän tekemistä sille kiillottamiselle ja tekee nopeammin kun hioo mahdollisimman hienoksi.

211:n valoja jouduin aloittamaan parilla kierroksella 500grit vesissä. Muuten sama resepti kuin yllä.

Eli jos hiot 100grit ja 400grit niin en usko että juuri mikään litku ja laikka niihin jälkiin vielä pystyy. Melkolailla vähintään tarvii saada pinta tasaisen mataksi jonnekkin 500-1000grit paikkeille ennenkuin tahnat ja laikat hioo loput. Mieluiten vieläkin hienommaksi hiomalla...

Jos sulla taas tuli kirjoitushärö ja piti kirjoittaa että hiot 400grit ja 1000grit lapuilla niin tarina muuttuu hyvin vähän. Ensinnäkin hyppäys 400gritistä 1000grittiin voi olla liian iso. 400 on kiva poistamaan ne jäljet ja mattaamaan pinnan mutta 1000 on liian hento tasoittaakseen 400:n aiheuttamat jäljet. Eli siihen väliin tarttee hionnan 600/800 tasoittamaan niitä 400:n jälkiä ennen 1000grittiä.
Ja silti suosittelisin vetäsemään vielä edes 1500grit tai 2000grit sen tonnisen perään. Helpottaakin kiilloittamista kun tahnan ja laikan ei tartte niin syviä jälkiä poistella :)

Suurinosa myllytyslitkuistakin mainostaa poistavansa yleensä noin 2000grit sandiksen jäljet. Ei sen karkeampaa naarmua.

Ja kokemuksesta voin sanoa että käsin hiomalla on lähes pakko saada pinta tuonne 2000grit hienoksi asti. Käsin hiomalla pinnasta ei tule koskaan yhtä tasainen kuin koneella varsinkaan jos kyseessä on kovera pinta. Käsin hiomalla saa aikaiseksi yleensä sattumanvaraisia vähän syvempiä jälkiä sinne tänne vaikka kuinka varovainen yrittää olla. Se vaan johtuu yksinkertaisesti paperista ja hiontatuesta. Niitä tulee aina. Koneellinen viimeistelyhionta auttaa vähentämään niitä sattumanvaraisia vähän syvempiä jälkiä huomattavasti. Ne kun ei poistu välttämättä mitenkään enää kiillotusvaiheessa niin ne on pakko saada pois hiontavaiheessa.

Periaatteessa sun kiillottamisessakin voi olla jotain vinksallaan. Riippuu vähän mitä aineita käytät, mitä laikkoja käytät, mitä konetta käytät ja eritoten miten niitä käytät. Tahnoja kun on pääasiassa kahta eri tyyppistä, toisilla ajetaan suoraan isoilla kierroksilla ja ne tekee työnsä heti, toisia pitää lämmittää ensin niinkuin dieseliä hehkutetaan, sitten aletaan vähän herättelemään kierroksille sitä, sitten ajetaan täysillä että työ tulee tehtyä, himmataan pikkusen että paikat jäähtyy ja lopuksi ajellaan vielä tyhjäkäynnillä vähän ettei paikat hajoa.
Ja tietysti jokaisen valmistajan litkuissa on jotain eroa toisen valmistajan litkuihin joten jokaisen valmistajan litkuihin on myös vähän omanlaisensa käyttöohjeet.
Laikkoja taas on satoja mistä valita ja jokaisella on omat hassut hyvät ja huonot puolet.
Koneita on pääasiassa suoravetoinen rälläkkämalli, pakotettu epäkesko ja limppuepäkesko. Jokaisen käyttämisessä on omat pienet jujunsa.

Eli jos ei noi hiontaohjeet jeesaa tarpeeksi niin aletaan tutkailemaan sun kiillotusvermeitä ja tapoja :lol:

Ainiin ja noita paikkamaalausten rajojen häivyttämisestä... Vesissä hionta käsin hellästi ja nätisti 1000grit pinta likelle tasaista, perään 2000grit vesissä että pinta on tasainen ja viimeistään tässä vaiheessa sun pitäis osua hiomalla myös ei paikattuun maaliin, sitten perään kiillotus koneella. Tai voi sitä käsinkin kiillottaa jos ei koneella mahdu tai tahtoo muutenvain. Jos hiot liikaa niin pääset harjoittelemaan lisää paikkamaalausta ;)
Pienenä vinkkinä että isolla paperiarkilla on ärsyttävä hioa tommosia kiveniskuja tjsp korjauksia. Ota vaikka pullonkorkki, laita se hiomapaperin takapuolelle korkin reunat ulospäin, leikkaa korkkia pari senttiä isompi ympyrä paperista irti ja taittele reunat korkin sisälle niin että voit eutsormella painaa paperin reunoja korkkia vasten, peukulla ja keskarilla puristaa korkin reunoja ja käytä korkkia hiontatukena. Peukku ja keskari pitää korkin aisoissa ja etusormi määrää paineen. Vähän näppärämpi kuin paljas sormi ja iloisempi käyttää.

Menikö jo tarpeeksi sekaiseksi tuo ylläoleva teksti? Saanko mä olla jo hiljaa vai vieläkö tarinoidaan? :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

KIITOS! Tulipa hyvää tietoa, lamppuja hioin 400 ja 800 lapuilla, muoviumpiot kyseessä. Nyt siis hakemaan hienompaa paperia.

Kone on bilteman viisinoopeuksinen myllytyskone. Hioo epäkeskoski ja käynnistyy portaittain. Mitäs sen käytöstä pitäisi tietää?

Vielä kiitos isosti ylläolevasta.

Muoks: Muistinkin, että myllytyskone on ostettu minimanista, muutaman kympin maksoi euroaikaan. Se on sellanen rälläkkämalli.
Viimeksi muokannut Sampo N., 30.7.2013 0:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kein siknatuur
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuo korkkijuttuhan kuulostaa hyvältä, mie olen taistellu nuitten hiomapaperiarkkien kans siten että räpäissyt vaan palan ja näppituntumalla hioskellu ja hanuristahan se on mutta tuo täytyykin testata...
On mulla motonetin semmonen vesihiomapaperi/hiomatukisarjakin missä on semmoset pienet tarrakiinnitteiset liuskat niin niitä liuskoja meinasin tehdä nuista hienommista papereista liimaten uuden pinnan käytetyn liuskan päälle.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Pystyyköhän tämmöisestä maalista pääsemään eroon mitenkään? Nähtävästi siis maalattu taloa tms. liian lähellä autoa, ja siitä roiskahtanut pari pisaraa. Takakontista yritetty näköjään pyyhkiä tuoreeltaan pois, onnistumatta siinä...
Kuva
Kuva
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Eipä tullut mieleenkään, että claybar voisi toimia. Kokeiluun... Kiitos!
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Terho P kirjoitti:Onko nuossa minkälaista eroa Collinite 476S vs Marque D'Elegance 915 Show car wax .muutaku hinta :shock: On tämäkin, mistähän lähtien mä oon oikein tuuminut että millasta vahaa sitä hierois pintaan,sekin vielä että pikkusen enempi jo maksaa nuo kun vertaa johonki turtlevaxiin :D
Molemmat on hybridivahoja, erittäin pitkäkestoisia sekä käsittääkseni helpohkoja käyttää. 476s on synteettisempi ja 915 taas sisältää nemmän carnaubaa. Teoriassa siis 915 pitäisi tulla lämpimämpi ns. wet-look pinta ja 476 taas enemmän lasimainen mutta tuo aiempi kuva sitikan konepellistä kertonee paljon erilaisten vahojen erosta :)
Vaaleissa väreissä voisi ehkä huomata eron selvemmin mutta tiedä häntä...

Tuli tänään oikein mitattua että paljonko vahaa kuluu yhteen autoon, uhriksi valikoitui Skoda Superb joka sai luvan edustaa keskikokoista henkilöautoa ja vahaksi Dodo Juice Supernatural Hybrid.
Juuri korkattu täysi purkki:
Kuva

Ja kun Skoota oli vahattu:
Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”