Ehkä niinkin, mutta enpä ole autoliikettä varten koskaan vielä autoani hiplannut... Ja vielä puunaamiseen pointtina että vanhakin kulkupeli täyttää tehtävänsä puhtoisena miellyttävämmin kuin jaskaisena ja ruosteisena. Tosin joillakin ihmisillä on tapana huolehtia omaisuudestaan (myös autosta) ja toiset taasen suhtautuu välinpitämättömämmin kaikkeen mammonaan... Kukin tyylilläänIippo Vinetto kirjoitti:Niinpä. Autoliikkeelle on aikanaan ihan sama oonko hinkannu tota kärrynraatoa peräsuoli pitkällä tiedä kuinka monta tuntia viikossa. Onneks ei oo niin tylsät työt, että tarvis terapiana lääppiä autoa. Se on kulkuneuvo, ja minua/perhettä varten, en mä elä sitä varten.NicNac kirjoitti:Mikä arvo?Mikä terapia?kääntää katseet...eij eij eij...
nimim. 4kk autopesemättä...
Monta tuntia siinä puunatessa meni, vaan oliko järkeä??
Veitpä Iglu sanat suustani. Ehkä joissakin autoliikkeissä on sama, millaisessa kunnossa autonsa aikanaan vaihtoon kiikuttaa.
Exää kun olin myymässä, ensimmäinen ostajaehdokas osti sen pois. Hinta ei taatusti ollut halvin, mutta monta kertaa ostaja tuumasi "ompa siistissä kunnossa".
Itselleni auto on kulkuneuvo, jossa vietetään aikaa melko paljon. Kiitos jo tuon työmatkan. Ei viitsi yltäpäältä p*skasella autolla ajella. Myös sisätilat pidetään kunnossa...
Kukin kuitenkin pitää autoa tavalla, jonka katsoo itselleen parhaaksi. Mieluummin tuolla miiteissä kuvaa hyväkuntoisia, puhtaita kulkineita kuin yltäpäältä ravassa olevia ruosteisia romuja.
Exää kun olin myymässä, ensimmäinen ostajaehdokas osti sen pois. Hinta ei taatusti ollut halvin, mutta monta kertaa ostaja tuumasi "ompa siistissä kunnossa".
Itselleni auto on kulkuneuvo, jossa vietetään aikaa melko paljon. Kiitos jo tuon työmatkan. Ei viitsi yltäpäältä p*skasella autolla ajella. Myös sisätilat pidetään kunnossa...
Kukin kuitenkin pitää autoa tavalla, jonka katsoo itselleen parhaaksi. Mieluummin tuolla miiteissä kuvaa hyväkuntoisia, puhtaita kulkineita kuin yltäpäältä ravassa olevia ruosteisia romuja.
No tuossapa se syy tuohon omaan Gestapomaisuuteenikin tuli. Mukavuudenhalu ja laiskuus ne siihen oman ympäristön puhtaanapitohaluun eniten vaikuttavat.Pappi kirjoitti:Itselleni auto on kulkuneuvo, jossa vietetään aikaa melko paljon. Kiitos jo tuon työmatkan.
On helskutin paljon helpompaa pysäyttää se auto jos tulee nälkä, kuin alkaa ajaessa pitää voileipää polvella ja samaan aikaan hamuta vissypulloa jostain jalkatilan sopesta. On tuota säheltämistäkin joskus kiireessä harrastettu, ei siinä mitään. Mutta kun yhdenkin pienen jugurttipurkin tai limsatölkin sisällön on hinkannut kangasmatosta pysyvästi pois, niin ajatusmaailma siivoustyön suorittaneella muuttuu.
Ja kulkuvälinehän se auto meilläkin vain on. Ei sen puhtaanapitämisestä ole mitään estettä muulle elämälle koskaan ollut. Takapenkillä turvaistuimissaan kulkevien matkustajien turvallisuus se on perimmäinen lähtökohta tälle turhien rojujen poispitämiselle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Salodanger
- Viestit: 147
- Liittynyt: 01.11.2006 16:37
- Paikkakunta: Lempäälä
Varmasti pitää tuokin osittain paikkaansa. Itsellä on kutienkin tuontiauto, joten sitä nyt ei täälläpäin voi edes liikkeisiin tarjota, kun ei kelpaa. Jos tuota kulkinetta liikettä varten puunaisi, niin kyllä mä siinä tapauksessa itseäni jo hiukan kieroon katsoisin. Mutta nimenomaan silloin, kun autoa itse myy, niin hyvässä kunnossa oleva menee taatusti paremmin kaupaksi kuin huonolla pidolla ollut.....luulisin. Kaksi autoa olen itse suoraan myynyt ja molemmat on ensimmäinen katsomaan tullut ostanut. Siinä kohtaa se puunaaminen ei enää v*tuta ollenkaan.Niinpä. Autoliikkeelle on aikanaan ihan sama oonko hinkannu tota kärrynraatoa peräsuoli pitkällä tiedä kuinka monta tuntia viikossa. Onneks ei oo niin tylsät työt, että tarvis terapiana lääppiä autoa. Se on kulkuneuvo, ja minua/perhettä varten, en mä elä sitä varten.
Terapiaa tai ei, me kaikki saamme kiksit hiukan erilaisista asioista.
ja saahan siinä puunaamisen ohessa sitä hyötyliikuntaakin.tuntuu kuin jotain puuttuisi kun ei omaa autoa pääse tällä hetkellä muuta kuin pesemään kun tuo maalipinta vaurioitui jokin aika sitten ja odotellaan vakuutus tarkastusta.onneksi kaverit muistavat tuoda omat autonsa vahattavaksi.
w210 220d -96 ruosteinen projekti
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
Joo ittelle tuo mun pirssi on täysin pelkkä kulkuneuvo...eipä sillä mulle oo niin merkitystä mitä muut mun pirssistä ajattelee.Asiahan olis taas ihan eri asia jos mulla olis joku mun unelmieni auto.Ja mun mukavuutta ei huononna se onko mersun pellit peilin kirkkaat yltäpäältä kurassa...tekniikka pelaa ja sitä huolletaankin.Se kun taas vaikuttaa siihen mukavuuteen.Ja ihan vapaasti saa kiertää kameran kanssa kaukaa mun mursun.
Ei mun moottoripyörä oo likaanen.Siihen on jotain intressejä puunatakkin.
Ei mun moottoripyörä oo likaanen.Siihen on jotain intressejä puunatakkin.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Kun autoa, taloa, varastoa ja työpaikkaa ei päästä sekaisin, pääsee helpoimmalla. Aikaakaan ei kulu, jos se on kortilla. Ei siinä tarvitse miettiä, rakastanko minä autoa, taloa tahi työtä
Auton sisätiloissa ei saa olla tavaroita irrallaan turvallisuussyistä.
Hauskempaa asua ja nauttia elämästä siisteissä ja puhtaissa olosuhteissa, ei kenelläkään niin kiire ole, että pitää p*skan keskellä asua?
Auton sisätiloissa ei saa olla tavaroita irrallaan turvallisuussyistä.
Hauskempaa asua ja nauttia elämästä siisteissä ja puhtaissa olosuhteissa, ei kenelläkään niin kiire ole, että pitää p*skan keskellä asua?
124.023
Ei nyt p*askan, mutta kyl se laps perheessä heleposti on "lievä" kaaosHemingway kirjoitti: Hauskempaa asua ja nauttia elämästä siisteissä ja puhtaissa olosuhteissa, ei kenelläkään niin kiire ole, että pitää p*skan keskellä asua?
varsinkin kummatkin vanhemmat on töissä
terv. 4, 6 ja 8 vuotiaiden lasten isä
AllekirjoitanHarju kirjoitti:Ei nyt p*askan, mutta kyl se laps perheessä heleposti on "lievä" kaaosHemingway kirjoitti: Hauskempaa asua ja nauttia elämästä siisteissä ja puhtaissa olosuhteissa, ei kenelläkään niin kiire ole, että pitää p*skan keskellä asua?
varsinkin kummatkin vanhemmat on töissä
terv. 4, 6 ja 8 vuotiaiden lasten isä
(6, 6 ja 13)
Mutta mökille päästyäni on ollut tapana pestä ja vahata auto, oli se sitten viikon tai kuukauden välein. Tapa rentoutua ja irroittautua arjesta
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Jos tuo oli tarkoitettu mulle, niin en asu autossa. Ja koti on siisti isolla ässällä, jos muksujen toimia ei lasketa . Auto on puoliksi työauto ja vaihtuu kun siinä määrin laukeaa. Sitten kun on aikaa omistaa selvä ykkösauto, niin sitä sitten voi vaikka naapurin mieliksi vaikka joskus jopa ihan pestä. Vaimoke pitää kyllä omastaan hyvän huolen, joten pakka on tasan.Hemingway kirjoitti:Kun autoa, taloa, varastoa ja työpaikkaa ei päästä sekaisin, pääsee helpoimmalla. Aikaakaan ei kulu, jos se on kortilla. Ei siinä tarvitse miettiä, rakastanko minä autoa, taloa tahi työtä
Auton sisätiloissa ei saa olla tavaroita irrallaan turvallisuussyistä.
Hauskempaa asua ja nauttia elämästä siisteissä ja puhtaissa olosuhteissa, ei kenelläkään niin kiire ole, että pitää p*skan keskellä asua?
Minusta säännöllisen vahaamisen pointti on: vaikka auto paskaantuisi heti vahaamisen jälkeisenä päivänä, on siinä kuitenkin vähäksi aikaa suoja hapettumista, UV-säteilyä, suolaa ym. vastaan...!
Pesuun ja vahaamiseen ei kuitenkaan mene niin montaa tuntia, ettei siihen olisi silloin tällöin aikaa. Jos alkaa miettiä, niin monella menee varmaan viikoittain esim. TV:n katseluun paljon enemmän aikaa, ja siitä on ehkä vähemmän hyötyä.
Mites muuten pesette autojenne alustat, jos ei ole mahdollista nostaa autoa ylös?
Pesuun ja vahaamiseen ei kuitenkaan mene niin montaa tuntia, ettei siihen olisi silloin tällöin aikaa. Jos alkaa miettiä, niin monella menee varmaan viikoittain esim. TV:n katseluun paljon enemmän aikaa, ja siitä on ehkä vähemmän hyötyä.
Mites muuten pesette autojenne alustat, jos ei ole mahdollista nostaa autoa ylös?
Matikkihan on hieman kuin traktori, ei tarvihe paljoa kumartua niin voi kävellä auton alleMatti kirjoitti:...Mites muuten pesette autojenne alustat, jos ei ole mahdollista nostaa autoa ylös?
No juu, pesuainetta pienellä pumpattavalla painepullolla (piiltema, n. 4€) ja painepesurilla vettä perään
Toinen mahdollisuus olisi ostaa sellaset pienet rampit (20-30€/kpl), ajaa etu tai takarenkaat rampeille ja voilá
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Samoilla linjoilla. Enpä jaksa muutaman k-euron autoa kierrellä hinkkailemassa päivät pitkät. Asia erikseen, jos ajelisin vaikkapa vähän arvokkaammalla (lue:50 000->) kulkineella. Enkä juuri viitsi sijottaa autoon yhtään enempää mitä tarve vaatii päästä kohteesta A kohteeseen B. Lieköpä huonompaa sijoitusta juuri olemassakaan kuin AUTO: Mutta: Jokainen taaplaa tyylilläänIippo Vinetto kirjoitti:Niinpä. Autoliikkeelle on aikanaan ihan sama oonko hinkannu tota kärrynraatoa peräsuoli pitkällä tiedä kuinka monta tuntia viikossa. Onneks ei oo niin tylsät työt, että tarvis terapiana lääppiä autoa. Se on kulkuneuvo, ja minua/perhettä varten, en mä elä sitä varten.NicNac kirjoitti:Mikä arvo?Mikä terapia?kääntää katseet...eij eij eij...
nimim. 4kk autopesemättä...
Miulla on tuo auton puunauskin tavallisen skitsofreenista toimintaa. Puoleksi jaksan, puoleksi en, tai ehdi, tai pidä sitä niin tärkeänä. Käyttöautoja kumminkin. Ja sitten taas toisaalta oon nokka nyrpällään kun on peli kurassa tai kuskin satulan takamus yltäpäältä lapsen kurasaappaan jälkiä. Ja sitten saattaa taas välillä hieromisvimma iskeä ja puunaan huolella vaikka ei Haran autot mitään priimayksilöitä olekaan. Kuten ei Harakaan. Eteenpäin mennään kuitenkin.
Tää on ihan kohta valmis.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Sisäpesuun löytyy erinomaisia aineita mm. Lahegan valikoimista.
Auto tulee pestyä kesällä aina kun se on likainen ja on joutoaikaa, talvella noin kuukausittain.
Vahaa vedetään pintaan syksyllä viimeisen kerran (kaikkiaan ehkä 4-5 kertaa vuodessa) niin myöhään kun kelit sallivat pihalla, keväällä siivouspäivä on tässä huhtikuun seutuvilla jolloin tehdään kunnon raakapesu; kaikki lika ja vaha pois / uusi vaha päälle.
Näin menetellen muutaman kiloeuron auto pysyy naapureiden silmissä vähintäänkin 20 kiloeuron autona.
Autoa myydessä saa sitten konkreettisen palkan työstään, ruosteeton auto on ratkaisevasti arvokkaampi kuin ajokki joka on jokapuolelta kukkasilla.
Raha näkyy suoraan lompsassa, eihän kukaan näitä vanhoja lavetteja liikkeeseen vaihdossa vie, eihän ?
mbsilver tuossa yllä on harvinaisen oikeassa arvioidessaan autoa sijoituskohteena; huonoin mahdollinen.
Puhtaanapito ja kiillottaminen ei kuitenkaan ole rahaaviepää hommaa, siistimiseen ei mene montaakymppiä vuodessa ja työhän on suorastaan terapiaa.
Terv. Hullu Puunaaja.
Auto tulee pestyä kesällä aina kun se on likainen ja on joutoaikaa, talvella noin kuukausittain.
Vahaa vedetään pintaan syksyllä viimeisen kerran (kaikkiaan ehkä 4-5 kertaa vuodessa) niin myöhään kun kelit sallivat pihalla, keväällä siivouspäivä on tässä huhtikuun seutuvilla jolloin tehdään kunnon raakapesu; kaikki lika ja vaha pois / uusi vaha päälle.
Näin menetellen muutaman kiloeuron auto pysyy naapureiden silmissä vähintäänkin 20 kiloeuron autona.
Autoa myydessä saa sitten konkreettisen palkan työstään, ruosteeton auto on ratkaisevasti arvokkaampi kuin ajokki joka on jokapuolelta kukkasilla.
Raha näkyy suoraan lompsassa, eihän kukaan näitä vanhoja lavetteja liikkeeseen vaihdossa vie, eihän ?
mbsilver tuossa yllä on harvinaisen oikeassa arvioidessaan autoa sijoituskohteena; huonoin mahdollinen.
Puhtaanapito ja kiillottaminen ei kuitenkaan ole rahaaviepää hommaa, siistimiseen ei mene montaakymppiä vuodessa ja työhän on suorastaan terapiaa.
Terv. Hullu Puunaaja.
se märkäkuivaimuri ei oikein toimi tossa autohommassa.jos penkit pitää pestä niin irti vaan ja runsaalla vedellä ja kuivuu monta viikkoa.voi niistä jotain lähteä pesuaineilla mutta joutuu pesemään monta kertaa.itse kokeilin kokolattiamaton pesuvaahtoa ja se on toiminut mutta nykyään pesen glymillä.jos jakkarat vaatii monta käsittelyä niin aineet jynssäämällä pintaan ja puhdista rätti monta kertaa ja jos mielii ajella niin voi kuivattaa hiustenkuivaajalla tai jos uskaltaa kuumailmapuhaltimella,imurointi väliin ja uusiksi koko homma.kovaa hommaa ainakin penkkien osalta
w210 220d -96 ruosteinen projekti
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
Viikonlopuksi oli suunnitteilla oikein pitkänkaavan mukainen pesu/pyyhintä/hankaus/hinkkaus/puunaus-urakka.
Lauantaipäivän iltapäivälle sattuneen ulkoilujakson aikana tuli satalankku pestyä autoshampoolla juurtajaksain ovitaskuja myöten. Tämän jälkeen tuli kiireen vilkkaa siirrettyä auto varjoon ja säämiskää säästeliäästi käyttäen antaa "raikkaan kevättuulen" puhallella vedet pois auton pinnalta. Auton kuivahdettua hain komerosta liuotinta ja muutaman rätin, joilla hyökkäsin uskaliaasti talven mittaan jokapuolelle autoa ilmaantuneiden pikilaikkujen kimppuun.
Reilusti parikymmenvuotias auto alkoi jo pesunkin jäljiltä kiiltää melkolailla, ja kun pinnasta lähtivät löydetyt mustat tahrat alkoi koko auto näyttämään ikäistään reilusti nuoremmalta. Tässä vaiheessa alkoi naapurin setäkin jo ilmestyä (kuin sattumalta) muina miehinä pihamaalle parin vuoden ikäistä antiharrasteautoaan pesemään.
Kevät-Simonizien pintaan laitto, eli pesukokonaisuuden hankaus/hinkkaus/puunaus-osa oli alkuperäisen suunnitelman mukaisesti aikomus jättää sunnuntaille, ja loppupäiväksi siirryin kyyristelemään naapuruston katseilta suojaan kiillottelemaan muoviosia Korrek-muovikiillolla. Tästä aineesta lienee syytä oikoa viimekesäistä lausuntoani. Ko aine vaatii näemmä pedanttisen pikkutarkan esipuhdistuksen toimiakseen kunnolla. Tätä en ollut älynnyt männäsuvena tehdä, vaan käyttöohjetta lukien luottanut aineen "puhdistavaan vaikutukseen". Kun puskurit ja kylkilistat tuli ensin pyyhittyä miedolla liuottimella hyttysvainaista ja pikitahroista niin avot. Jopa kiiltää ja näyttää hyvältä.
Sunnuntai-aamuna kun heräsin, niin oli nokka tukossa ja ääni kateissa. Eli muutaman tunnin aikaa ottava kertaluontoinen Simoniz-käsittely jäi tältä erää myöhemmälle keväälle. Mutta ilo on nytkin lentsuisena lämmin totimuki kourassa omasta ikkunasta katsella hiki hatussa otsasuonet sykkien osamaksupas*aansa (jonka vuotuisen arvonaleneman ja merkkihuoltojen hinnalla ostaisi muutaman w124:n pihalle lisää ) puleeraavaa naapurin toimihenkilöperheenisää...
Lauantaipäivän iltapäivälle sattuneen ulkoilujakson aikana tuli satalankku pestyä autoshampoolla juurtajaksain ovitaskuja myöten. Tämän jälkeen tuli kiireen vilkkaa siirrettyä auto varjoon ja säämiskää säästeliäästi käyttäen antaa "raikkaan kevättuulen" puhallella vedet pois auton pinnalta. Auton kuivahdettua hain komerosta liuotinta ja muutaman rätin, joilla hyökkäsin uskaliaasti talven mittaan jokapuolelle autoa ilmaantuneiden pikilaikkujen kimppuun.
Reilusti parikymmenvuotias auto alkoi jo pesunkin jäljiltä kiiltää melkolailla, ja kun pinnasta lähtivät löydetyt mustat tahrat alkoi koko auto näyttämään ikäistään reilusti nuoremmalta. Tässä vaiheessa alkoi naapurin setäkin jo ilmestyä (kuin sattumalta) muina miehinä pihamaalle parin vuoden ikäistä antiharrasteautoaan pesemään.
Kevät-Simonizien pintaan laitto, eli pesukokonaisuuden hankaus/hinkkaus/puunaus-osa oli alkuperäisen suunnitelman mukaisesti aikomus jättää sunnuntaille, ja loppupäiväksi siirryin kyyristelemään naapuruston katseilta suojaan kiillottelemaan muoviosia Korrek-muovikiillolla. Tästä aineesta lienee syytä oikoa viimekesäistä lausuntoani. Ko aine vaatii näemmä pedanttisen pikkutarkan esipuhdistuksen toimiakseen kunnolla. Tätä en ollut älynnyt männäsuvena tehdä, vaan käyttöohjetta lukien luottanut aineen "puhdistavaan vaikutukseen". Kun puskurit ja kylkilistat tuli ensin pyyhittyä miedolla liuottimella hyttysvainaista ja pikitahroista niin avot. Jopa kiiltää ja näyttää hyvältä.
Sunnuntai-aamuna kun heräsin, niin oli nokka tukossa ja ääni kateissa. Eli muutaman tunnin aikaa ottava kertaluontoinen Simoniz-käsittely jäi tältä erää myöhemmälle keväälle. Mutta ilo on nytkin lentsuisena lämmin totimuki kourassa omasta ikkunasta katsella hiki hatussa otsasuonet sykkien osamaksupas*aansa (jonka vuotuisen arvonaleneman ja merkkihuoltojen hinnalla ostaisi muutaman w124:n pihalle lisää ) puleeraavaa naapurin toimihenkilöperheenisää...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kellotustuloksia
No nytpä on JuMu kellottanut omaan puunausprojektiinsa uponneen ajan.
Maanantai:
Klo 18 Komppaamaan kellarista sisätilojen puunauksessa tarvittavia tykötarpeita.
Työlista
- Sisätilojen perusteellinen imurointi
- Kumimattojen mäntysuopa+juuriharjapesu
- Vinyyli- ja muoviosien läpikäynti mikrokuituliinalla ja tymäkällä Fairyliuoksella
- Kojelaudan namiskoiden ja ritilöiden ym erityistarkka putsaus Fairya, pumpulipuikkoja sekä em liinaa käyttäen
- Nahkaisen ratin ja vaihdekepin käsittely Nahkissilla
- Muutaman verhoiluun ilmestyneen tahran käsittelyä Fairylla
Kun työ oli saatu päätökseen, näytti kello aikaa 22.
Tiistai:
Jälleen klo 18 jälkeen kasaamaan tarvittavia varusteita kellarin uumenista.
Työlista
- Auton huuhtelu puutarhaletkulla (laiskuus esti painepesurin kytkemisen väliin)
- Käsinpesu autoshampoolla ja sienellä
- Likaantuneimpien kohteiden pesu uudelleen
- ovitaskujen ja muiden "piilokohteiden" läpikäynti harjalla
- Uusintahuuhtelu, sekä auton pikainen siirto talon seinustalle takuuvarjoiseen paikkaan
- Kumisella halpislastalla vedet pois auton päältä, säämiskällä muutama pisara jotka jäivät lastan ulottumattomiin
- Pikitahrojen, ötököiden ja helteiden aikaansaamien kotelosuoja-aineen valumien poisto mietoa liuotinta käyttäen
- Pumpulipuikoilla ja samaisella liuottimella erilaisten ahtaissa paikoissa muhivien kökkökasautumien poisto (mm tankinkorkin luukun alta, korin saumoista, takalasin tiivisteiden "kulmista" jne)
Tässä välissä näytti kello aikaa 20.30
Oli aika kyörätä tähän asti tarvitut rojut takaisin kellarin uumeniin ja kaivaa Simoniz esiin.
Sain vahatuksi konepellin, maskin, katon pilareineen ja takaluukun. Kun takaluukusta oli viimeisetkin vahapölyt kiillotettu pois, oli kello 22.30.
Hep hep. Kahdeksan tuntia, eli täysi työpäivä on kulunut tähän mennessä. Puoli autoa vielä vahaamatta, samoin kaipaisivat puskurit ja muut kuttaperkkaosat muovikiillon niljakasta kosketusta.
Edittiä... Nyt on vahattu auton kyljet. Aikaa meni 2 tuntia 30min. Tasan.
Muoviosien entraus taitaa aikataulullisista syistä jäädä ensi viikon ratoksi.
"Pitäisiköhän joskus kokeilla vaihteeksi toistakin vahamerkkiä? Sisäinen tuotannonsuunnittelijani havainnoi prosessin pullonkaulaksi tuon keltaisen purkin osuuden. "
Tätä höpinää älköön kukaan ottakoon todesta. Auto kun oli jälleen simotettu ja vielä kertaalleen vanhalla t-paidalla ympäriinsä jynssätty, niin jo seisoi.... Lopussa kiitos.
Maanantai:
Klo 18 Komppaamaan kellarista sisätilojen puunauksessa tarvittavia tykötarpeita.
Työlista
- Sisätilojen perusteellinen imurointi
- Kumimattojen mäntysuopa+juuriharjapesu
- Vinyyli- ja muoviosien läpikäynti mikrokuituliinalla ja tymäkällä Fairyliuoksella
- Kojelaudan namiskoiden ja ritilöiden ym erityistarkka putsaus Fairya, pumpulipuikkoja sekä em liinaa käyttäen
- Nahkaisen ratin ja vaihdekepin käsittely Nahkissilla
- Muutaman verhoiluun ilmestyneen tahran käsittelyä Fairylla
Kun työ oli saatu päätökseen, näytti kello aikaa 22.
Tiistai:
Jälleen klo 18 jälkeen kasaamaan tarvittavia varusteita kellarin uumenista.
Työlista
- Auton huuhtelu puutarhaletkulla (laiskuus esti painepesurin kytkemisen väliin)
- Käsinpesu autoshampoolla ja sienellä
- Likaantuneimpien kohteiden pesu uudelleen
- ovitaskujen ja muiden "piilokohteiden" läpikäynti harjalla
- Uusintahuuhtelu, sekä auton pikainen siirto talon seinustalle takuuvarjoiseen paikkaan
- Kumisella halpislastalla vedet pois auton päältä, säämiskällä muutama pisara jotka jäivät lastan ulottumattomiin
- Pikitahrojen, ötököiden ja helteiden aikaansaamien kotelosuoja-aineen valumien poisto mietoa liuotinta käyttäen
- Pumpulipuikoilla ja samaisella liuottimella erilaisten ahtaissa paikoissa muhivien kökkökasautumien poisto (mm tankinkorkin luukun alta, korin saumoista, takalasin tiivisteiden "kulmista" jne)
Tässä välissä näytti kello aikaa 20.30
Oli aika kyörätä tähän asti tarvitut rojut takaisin kellarin uumeniin ja kaivaa Simoniz esiin.
Sain vahatuksi konepellin, maskin, katon pilareineen ja takaluukun. Kun takaluukusta oli viimeisetkin vahapölyt kiillotettu pois, oli kello 22.30.
Hep hep. Kahdeksan tuntia, eli täysi työpäivä on kulunut tähän mennessä. Puoli autoa vielä vahaamatta, samoin kaipaisivat puskurit ja muut kuttaperkkaosat muovikiillon niljakasta kosketusta.
Edittiä... Nyt on vahattu auton kyljet. Aikaa meni 2 tuntia 30min. Tasan.
Muoviosien entraus taitaa aikataulullisista syistä jäädä ensi viikon ratoksi.
"Pitäisiköhän joskus kokeilla vaihteeksi toistakin vahamerkkiä? Sisäinen tuotannonsuunnittelijani havainnoi prosessin pullonkaulaksi tuon keltaisen purkin osuuden. "
Tätä höpinää älköön kukaan ottakoon todesta. Auto kun oli jälleen simotettu ja vielä kertaalleen vanhalla t-paidalla ympäriinsä jynssätty, niin jo seisoi.... Lopussa kiitos.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tottakai auton pitää olla siisti, sisältä ja päältä - vaikka kun tämä kuuluisa Vito lähti, se ei olut aivan edustuskunnossa - kesäreissut kolmen lapsen ja kahden koiran kanssa jättävät jälkensä, joita en ehtinyt siivota. No ainakin se oli hyvässä vahassa eli Vito500tkm:n helppo oli ainakin päälisin puolin se pestä.
Vaan normaalisti pesen auton aina kun se on likainen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun "talvessa" jokaisen ajon jälkeen. Siis pesen auton tarvittaessa esimerkiksi kolmasti päivässä. Kyllä, on oma lämmin talli ja siellä painepesuri ja viemäröinti sekä sähköiset tuulettimet tilan kuivaamiseen.
Auton ovitaskuissa on aina sisäverhoilun pyyhkimiseen tarkoitettuja kosteita liinoja - tietenkin erikseen mattapinnoille ja kiiltäville pinnoille. Ja lasinpyyhkimisliinoja. Ja kun auto vahataan käsin, se vaatii useampaa vahaa - puhdistusvahan jälkeen alle alusvahaa, päälle high gloss kiiltoa, mustiin osiin mustavahaa tai ainakin sopivia hoitoaineita jne.
Aikaa? Sitä menee oikeastaan yllättävän vähän, kun ei autoa koskaan päästä kovin likaiseksi. Hyvästä vahasta lähtee painepesurilla ja vedellä melkein kaikki, suolakin kun sen pesee ennenkuin se kuivuu. Tämä on siis laiskan miehen hommaaa!
Vaan ei tämä mitään. Serkkuni, joka on oikeastikin alan asiantuntija, vahaa Mersunsa viiteen kertaan (puhdistusvahoista perusvahojen kautta kiiltoon), ennenkuin se on hyvä... ja sitten se muuten onkin kiiltävä! Mutta siihen kyllä jo menee aikaa. Vaan poikamiehellähän on...
Vaan normaalisti pesen auton aina kun se on likainen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun "talvessa" jokaisen ajon jälkeen. Siis pesen auton tarvittaessa esimerkiksi kolmasti päivässä. Kyllä, on oma lämmin talli ja siellä painepesuri ja viemäröinti sekä sähköiset tuulettimet tilan kuivaamiseen.
Auton ovitaskuissa on aina sisäverhoilun pyyhkimiseen tarkoitettuja kosteita liinoja - tietenkin erikseen mattapinnoille ja kiiltäville pinnoille. Ja lasinpyyhkimisliinoja. Ja kun auto vahataan käsin, se vaatii useampaa vahaa - puhdistusvahan jälkeen alle alusvahaa, päälle high gloss kiiltoa, mustiin osiin mustavahaa tai ainakin sopivia hoitoaineita jne.
Aikaa? Sitä menee oikeastaan yllättävän vähän, kun ei autoa koskaan päästä kovin likaiseksi. Hyvästä vahasta lähtee painepesurilla ja vedellä melkein kaikki, suolakin kun sen pesee ennenkuin se kuivuu. Tämä on siis laiskan miehen hommaaa!
Vaan ei tämä mitään. Serkkuni, joka on oikeastikin alan asiantuntija, vahaa Mersunsa viiteen kertaan (puhdistusvahoista perusvahojen kautta kiiltoon), ennenkuin se on hyvä... ja sitten se muuten onkin kiiltävä! Mutta siihen kyllä jo menee aikaa. Vaan poikamiehellähän on...
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 17.5.2008 16:38
hmmm..
Haluaisitteko tietää miten sen auton pesee, vahaa ja siivoa sisältä 4 tunnissa..? Oikeesti
Taalla kun vie tuohon lahi-Chevronille autopesuun, niin siina on 5 meksikolaista auton kimpussa ja reilun puolen tunnin paasta on auto imuroitu, matot pesty koneessa, auto pesty, kuivattu ja vahattu, renkaat (siis gummitkin) kiillotettu, muovipinnat pyyhitty ja raikaste ruiskittu sisalle ja hintaa kertyy $50dealer kirjoitti:Kerro kerro...Haluaisitteko tietää miten sen auton pesee, vahaa ja siivoa sisältä 4 tunnissa..? Oikeesti
Tosin vahaus on ala-arvoinen, tai kai se vaha (jotain Carnauba vahaa se on, mutta missa lie vika, kun ei edes tuntunut liukkaalta). Jotenka nykyaan otan vain normipesun kasinkuivauksella + muoviosien pyyhkimisella + renkaiden kiillotuksella (joo, ne hinkkaa renkaiden sivut jollain tahnalla ja sitten on taas musta ja kiiltaa).. kupongilla 11.90 Ja vahaan sen sitten itse kotona
jaaha, nyt tuli taas kellotettua:
6.6 kl 20-22 Ensin painepesu, sitten sienellä ja autoshampoolla auto esiin saastan alta. Lopuksi hätsynpikaa kuivaus lastalla ja säämiskällä.
7.6 16-21 Simonizit pintaan noin 0,3 neliömetriä kerrallaan. Lopuksi koko auton kiillotus puhtaalla rätillä. Tuli kokeiltua ***teman "tire shine"-tuotetta ihan pahuuttaan. Ja totta tosiaan, uuden uutukaisilta jo kolmatta kesäänsä alla kieppuvat GY:t taas näyttävät.
Saas kattoo kuinka kauan tuo kovin silikonivaikutteinen neste jaksaa gummit kiiltävinä pitää...
Mutta i varje fall, taas voi naapuri peilailla työsuhdenissanin kuvajaista tuplasti "romutusikäisen" valtionvihollisen säihkyvistä kupeista...
6.6 kl 20-22 Ensin painepesu, sitten sienellä ja autoshampoolla auto esiin saastan alta. Lopuksi hätsynpikaa kuivaus lastalla ja säämiskällä.
7.6 16-21 Simonizit pintaan noin 0,3 neliömetriä kerrallaan. Lopuksi koko auton kiillotus puhtaalla rätillä. Tuli kokeiltua ***teman "tire shine"-tuotetta ihan pahuuttaan. Ja totta tosiaan, uuden uutukaisilta jo kolmatta kesäänsä alla kieppuvat GY:t taas näyttävät.
Saas kattoo kuinka kauan tuo kovin silikonivaikutteinen neste jaksaa gummit kiiltävinä pitää...
Mutta i varje fall, taas voi naapuri peilailla työsuhdenissanin kuvajaista tuplasti "romutusikäisen" valtionvihollisen säihkyvistä kupeista...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Autoja tulee pestyä.ehkä liianki usein (...ainaki pomon mielestä). Ainakun oman auton halliin ajan, niin vähintään huuhdon sen. Työkalu ei ole koskaan likainen. Jos päiväkuljettaja jättää likaisen auton, käyn sen pesemässä puhtaaksi. Kyseessä siis taksi. Asiakkaiden kannalta mukavampi matkustaa puhtaassa autossa. Työnantajan pistin auton vahaukseen ja loppupeleissä raakaliukkarilla pesin vahat pois ja vahasin ite
Kehuja tulee kollegoilta ja asiakkailta useasti. Kerran viikkoon hierotaan prestan vahashamppoolla ja muutem liukkaril ja painepesuril. Valkoinen auto ei ole kaunis likaisena! Oma auto (w203 vm. 2005) 440tkm ajettu, eikä pinnoista uskoisi. Kyllä se hierominen mukavaa on
Tosin viime vahauksessa.muuten jo väljä olkapää päätti irrota paikoiltaan, lekuri naureskeli aika paljon. Tuli ostettua sähkötyökalut tähänkin hommaan
Kehuja tulee kollegoilta ja asiakkailta useasti. Kerran viikkoon hierotaan prestan vahashamppoolla ja muutem liukkaril ja painepesuril. Valkoinen auto ei ole kaunis likaisena! Oma auto (w203 vm. 2005) 440tkm ajettu, eikä pinnoista uskoisi. Kyllä se hierominen mukavaa on
Tosin viime vahauksessa.muuten jo väljä olkapää päätti irrota paikoiltaan, lekuri naureskeli aika paljon. Tuli ostettua sähkötyökalut tähänkin hommaan
Hyvä työntekijä tekee 4-5 autoa päivässä myllytyksineen päivineen
Pesu, vahaus ja sisäsiivous niin ilman olutta menee 2-3 tuntia ja jos samalla hörppii jokusen oluen ja pitää muutaman tupakkitauon niin 5-6 tuntia =) Jos myllyttelen niin sitten 12-16 tuntia, pari askia tupakkaa, korillinen olutta sekä kipeät olkapäät sekä jännetuppitulehdus...
Pesu, vahaus ja sisäsiivous niin ilman olutta menee 2-3 tuntia ja jos samalla hörppii jokusen oluen ja pitää muutaman tupakkitauon niin 5-6 tuntia =) Jos myllyttelen niin sitten 12-16 tuntia, pari askia tupakkaa, korillinen olutta sekä kipeät olkapäät sekä jännetuppitulehdus...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi