Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kukas tulis opettamaan mua autonpesussa Ouluun? Mulla on vettä... :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

sonikki kirjoitti:Nyt tekisi mieli hommata inan tuota nykyistä parempi myllytysvärkki ja Shine Maten vekottimet näyttäisi olevan budjetiltaan harrastelijan random-käyttöön sopuleita.
Kertokaa viisaammat plussat ja miinukset Shine Mate EP801 ja ERO600 laitteista, mitkä olisi tarjolla täällä.
Itseä jotenkin viehättäisi kokonsa (ja painon) puolesta tuo ERO600 mutta mitä tarkoittaa "nopeus 2500-6500 värähdystä per minuutti" verrattuna "nopeus 700-2500 r/min"? Ilmoitetaanko epäkestoissa vain kierrosalue tuolla värähtely nimikkeellä?
Toki muitakin suositeltavia alle 200€ värkkejä saa ehdotella, jos semmoisia löytyy :)
EP801 on rotary eli rälläkkämallinen kiillotuskone eli se vaan pyörii ja ERO600 on limppuepäkesko eli se pyörii kyllä kanssa mutta pyörimisliike ei ole tasaista vaan sellaista kuuskanttista. Naarmujen poistoon tuo rotarymalli on tehokkaampi mutta toisaalta epäkesko on hellävaraisempi.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuo epäkeskon toiminta olikin tiedossa, mutta lähinnä arveluttaa nuo kierrokset tuossa ERO600? Kuullostaa, ainakin näin tietämättömän korvaan, kovalta tuo 2500-6500, verrattuna tuohon rotaryn 700-2500 :D
Muuten vaikuttaisi oikein sirolta ja näppärältä käsiteltävältä meikäläisen tarpeisiin :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Heitän tähän väliin ISON KÄDEN JANI H SUUNTAAN,mies todella tietää mitä auton fiksaus on....KIITOS :wink:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kiittää ja kumartaa! Jatketaan sen pinnan kanssa vielä joskus ne loputkin pois kun vielä sinne jotain pientä jäi...

Olisikohan tuo epäkeskon värähtelynopeus sitä että monessako kohdassa se käy minuutissa? Eli jos 6 kulmainen liike niin yksi pyörähdys olisi 6 värähtelyä? Itselläni on Das-6 epäkesko niin nopeimmalla nopeudella pyörimisnopeus on samaa luokkaa kuin rotaryn 2 nopeus, vapaa kierrosnopeus siis, pintaa vasten kun painaa niin epäkeskon kierrokset hyytyy enemmän ja reilummin painetta antaessa saa jopa pysähtymään kokonaan. Nuilla pikkuisilla epäkeskoilla saa lähes poikkeuksetta pitää kierrossäädön tapissa ja antaa painetta sen verran että laikka pyörii vielä suht hyvin, setin loppua kohden hieman pudottaa kierroksia ja painetta koneelta.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Milläs tuo konehuoneen lasimpesunestesäiliö ja paisari saadaan uudemman näköseksi?? tai siis puhtaaksi edes??
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Liukkaria ja höyrypesuri...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Toimii myös sisäpuolelle. Vaikka on ne jotkut käyttäneet onnistuneesti jotain ruokasoodaa ja lämmintä vettäkin...
Meillä on myös menty ihan liukkarilla, ahkeralla harjaamisella ja huuhtelulla.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Laitetaampas nyt loppukuvat Pumban Volvosta, pinta ei edelleenkään ole virheetön kuten edellisistä kuvista saattoi huomata joten suojatuotteeksi valikoitui Bilt Hamberin Auto-balm.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Se tuosta maalipinnasta täytyy sanoa että se on erittäin haastava kiillottaa kun tahtoo setti kuin setti jättää ajojälkeä ja kun vaihdat laikan tai aineen pykälää miedommin leikkaavaksi niin sepäs ei enään purekkaan edellisten setin ajojälkiin ja mikrokuituliinalla kun pyyhit tahnajäämiä pois pinnasta niin tulee mikronaarmua. No palataan tuon pinnan kimppuun taas joskus.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Nythän tuo näyttää hyvälle! :)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Noxwaxilla koitin hieroa säiliöt ja millälie kovalla vesiohenteisellakin pesuaineella,eipä juuri eroa ollut,molemmilla sai kylä hinkata ihan tosissaan että sai edes jonkinlaiset :shock:

Noi on saanu nokea kunnolla kun hukkis pätkötti suoraa niihin niin ne oli ihan mustiakin joskus ja kaipa noi vähän lämpöäkin oli sitten siinä saanut. Semmosta "uuden" valkoista tai näköistä nuosta ei ikinä saa :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2934
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Motonetistä uus paisuntasäiliö tais olla kolmisenkymppiä
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo-o, tänään tuli otettua tuntumaa tuohon Mersun iki-ihanaan nanolakkaan ja päälimmäisenä mielessä Eppujen säe "se miehen epätoivoon ajaa" :twisted:
Siis kiesus mitä tököttiä jos on yhtään syvempää naarmua, mitä valitettavasti löytyy. Ei ihan ollutkaan viikonlopun projekti, mutta ei kai siinä mitään kun viikon-pari hinkkaa :roll:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Ei se nyt niin kauheata ole, pitää vaan olla oikeat työkalut :) Naarmunpoistoon semmonen ~10-14h, viimeistelyyn 3-6h riippuen tekeekö kerran vai kaksi, pesut ja vaha niskaan 1h. Kyllä se viikonlopussa menee :)

Tossa oli viime viikonloppuna hassunhauska C124. Heti kun pyöräytti konetta vähänkään liian isoilla kierroksilla tai antoi yhtään painetta koneelle niin tahna vetäsi purkaksi ja paistui pintaan kiinni. Yritä siinä nyt sitten poistella naarmuja :shock: Pari tuntia kokeillen eri laikkoja ja tahnoja, jokaisella sama ongelma. Tunnin verran vielä testailuja ja pään raapimista kunnes se oikea näppituntuma löytyi kyseiseen pintaan ja sitten homma alkoikin luistamaan. Loppujenlopuksi siihenkään ei mennyt kuin viistoista tuntia koko vehkeeseen plus nuo alun hämmästelyt.

Nanolakkainen W203 pitkäkatto vieläpä mustana menee jopa päivässä jos tahtoo. Toki se on vähän pidempi päivä mutta onnistuu, kahteen kertaan kokeiltu sekin.

Noiden nanolakkojen kanssa tarttee yleensä olla erittäin ronski. Karkeaan naarmunpoistoon suosittelen ihan suosiolla kunnollista karvalaikkaa. Joo siitä jää ajojälkeä ja joo se sotkee aivan hirveästi, mutta muuten sitä pintaa saa ajella kahteen kolmeen neljään kertaan karkealla vaahtomuovilla ja siltikään naarmunpoisto ei ole samaa luokkaa kuin kertaveto karvalla. Jos on hyvä laikka, hyvä kone, hyvä tahna ja osaava mies niin ei tarvitse kuin viimeistelyajon pehmoisemmalla vaahtomuovilla ja viimeistelyaineella. Hassummissa tapauksissa joutuu tekemään välivaiheen keskileikkaavalla vaahtomuovilla ja leikkaavalla/semileikkaavalla tahnalla että saa karvan jäljet pois ja tarpeeksi sileää pintaa johon viimeistely tepsii. Tätä ei vielä ole mersujen kanssa tullut vastaan, muissa kylläkin.

Tietysti jos oikein villiksi alkaa niin vetäsee ne paneelit ensin paineilmaepäkeskolla ja mirkan abralon 2000 vesihiomalaikalla. Poistuu ne naarmut ja samalla myös appelsiinipinta, kierros kaksi kiilloitusta ja pinta on sata kertaa parempi kuin tehtaalta poistuessaan :roll:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mulla on just työn alla nanolakkamersu, yritin ensin yhden vedon vaahtomuovilla kun pinnassa ei ollut oikeastaan muuta kuin pesunaarmua, ei mitään tehoa joten viskasin koneeseen Prestan karvan niin alkoi tapahtumaan ja kylkiä varten piti vaihtaa schollin pikkukarva. 2 vetoa karvalla niin naarmut on riittävän vähissä ja viimeistelyn vedän Schollin A15 ja Schollin violetilla leikkaavalla laikalla ja epäkeskolla... Konepelti, katto ja toinen kylki tehty valmiiksi niin aikaa on mennyt pesuineen 7 tuntia...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Hmm, violetti schollin laikka, Scholl A15 1-step aine ja rotary. 1 veto nanolakkaan:

Kuva

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Pistetäämpäs lisääkin kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

JaniH kirjoitti:Mulla on just työn alla nanolakkamersu, yritin ensin yhden vedon vaahtomuovilla kun pinnassa ei ollut oikeastaan muuta kuin pesunaarmua, ei mitään tehoa joten viskasin koneeseen Prestan karvan niin alkoi tapahtumaan
Joo, M101 ja karvalaikka niin alkoi sentää jotain tapahtumaan :) Työtunteja ei uskalla edes laskea, mutta nakerretaan nyt kaikessa rauhassa, että tulee hyvä kun tuli muutenkin niin perusteellisesti alettua hommaan että listat, maskit jne. irti ja vahat tietty samalla niidenkin alle :D
Millä pirulla ootte kiillotellut ovien karmit? Tuossa s211 on niin mukavat ne tiivisteet siinä karmin molemmin puolin että ei koneella oikein onnistu?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Teippaa tiivisteet ja listat piiloon sinisellä maalarinteipillä ja ison laikan reunalla varovasti tai sitten pienemmällä laikalla helposti. Käsinkin onnistuu mutta vie aikaa... Vaahtomuovilevittimellä tai mikrokuituliinalla onnistuu. Sama pätee myös ovenkahvojen syvennyksiin jne paikkoihin mihin ei koneella meinaa mahtua.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

3M maskeerausteippiä vetäsin tiivisteisiin, mutta ei oikein pysynyt, kun mulla oli vähän huono laikka tuohon tarkoitukseen. Haetaan joku sopivampi laikkadaikka ja kokeillaan uusiksi :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Erään kerran kun auton puhdistamisen suuritöisyyttä tulin äimistelleeksi, joku ehdotti hinnottelemaan hommat silleen, että työ kannattaa. Se on hyvä idea, paitsi ettei yleensä toimi perhepiirissä.

Nimittäin kun oma sydän itkee nähdessään perhepiiristä löytyvän Sonderklassen tässä kunnossa pesun jälkeen.
KuvaKuva
Kun tällaista väärinkohtelua joutuu todistamaan, ei herkkäsydämisenä ihmisenä pääse edes alkamaan hinnoittelukeskustelua. Ja vielä kun henkilö on sinetöinyt pinnan sotkun vetämällä sen päälle Porvoon mitalla vahaa, niin ei ole tilanteen korjaaminen ihan pienitöisimmästä päästä. Silloin ei auta muu kuin yrittää löytää homman kannattavuus ihan vain oman nysväysviettinsä tyydyttymisestä (ja siitä että pääsee projektillaan retostelemaan tänne foorumille).

...mutta sanoisin että nyt on parempi.

KuvaKuva

Tässä vielä yksi "Before & After"-kuvapari:
KuvaKuva
-T

Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Likaisena alkoi
Kuva
Ja sitten ööö mikälie jyystävä vahaus? jälkeen :D Viel pitäs jatkaa parempiin, mutta toistaiseksi jätetään tähän. Harmaus on poissa.
Kuva
EI, minä en osaa sanoa mitä me teimme, oli vaahtoo, oli liukkaria, oli claybaria, oli koneella levitettyä tököttiä...

7v aikana autohan on pesty tyyliin kerran, kaksi kertaa vuodessa. Kissan tassun jälkiä oli runsaasti, sekä Saarnin kukkien jälkiä joita ei saatu kunnolla pois edes.

3000 karkeuden hiomapaperilla saa ne pois ja yhteen kohtaan teimmekin niin iha testimielessä
Kuva
Kuva
Kuva

Siis tälläsiä pirulaisia:
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Pitäs tässä puhdistella tuo sisusta autosta. Kissasaippualla meinasin nahkapenkit pestä. Mitäs raati suosittelis sen jälkeen vedettävän penkkeihin? Mielellään sellainen, mikä ei tee penkeistä kiiltäviä :)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Pari nopeeta kyssäriä:

Oliko tämä sitä hyvää liuotinainetta esipesuun vai mikä motoxi?

http://motonet.fi/fi/tuote/603512/Motox ... pupullossa

Ja mikäs olikaan mustille harmaantuneille muoviosille elvyttävä tuote? Siis ulkopuolisille.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Tuokin ajaa asiansa.
Meillä käytetään Motox Tehopesua, 5litran kannu 20e. Sitä suihkepulloon lantrattuna mitä tahansa raa-asta aina 1% seokseen asti. Esipesuun semmonen 10-20% seos vie vahaa oikein kivasti ja puhdistaa. Tiukemmalle lialle tujumpi seos.
Sisustaan toimii tuolla 1% seoksella yleiseen likaan. Vähän tujumpana öljyläiskille yms.

Harmaantuneille muoveille toimii likipitäen mikä tahansa siihen mainostettu tuote. Eri asia kuinka kauan ja kuinka helposti.
Autoglymin Bumper Care toimii, kestää pari pesua. TurtleWaxin oliko black magic muovivaha toimii, kestää viidestä kymmeneen pesua. TurtleWaxin uudesta sarjasta ei mitään tietoa vielä kauanko pelaa. Sonaxiltakin löytyy varmasti jotain.
Pääsääntöisesti nuo muovinhoitoaineet toimii sen 2-10 pesua ennenkuin karkaavat lopullisesti. Sen pidemmälle ajalle tarttee jo sitten kestosuojia ja niiden hinnat nousee eikä niitä saa marketeista.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Meguiar'sin muovitöhnä kesti pihalla olleessa pöydässä puolisen vuotta kun vedin 50/50 vedoksen mustaan muovipöytään... Kuvankin silloin otin mutten tainnut sitä julkaista missään mutta voisi tehdä uuden testin näin kesäaikaan :). Niin, ei tuota voi verrata autokäyttöön koska pöytä pysyy kokoajan paikallaan ja on vielä pienen lipan alla... Autojen listoissa pysyy sen muutaman pesun...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Koitin tänään ensimmäistä kertaa Colliniten vahaa eli vahasin sillä takaluukun. Pesun jälkeen siis ennen vahaamista vedin pintaan myös jotain pre-wax -tököttiä (tais sekin olla Collinitea nimeltään).

Heräsi pari äärimmäisen tyhmää/peruskysymystä, joihin toivoisin vastauksia kokeneemmilta kollegoilta:
- onko toi pre-wax siis sellainen aine, jolla otetaan pinnassa olevat viimeisetkin paskat pois vai mikä sen funktio on? Ainakin se rätti, jolla pyöritin kyseisen litkun pintaan ja kiillotin pinnan, tuli melkoisen mustaksi.
- koska käyttöohjeita ei ollut, niin pitää kysyä sellainenkin perusasia, että onko pre-wax tarkoitettu siis levitettävän ja sitten välittömästi kiillotettavan (näin itse tein) vai miten tuota käytetään?
- kuinka paksu kerros tuota Colliniten vahaa pitäisi levittää? Kyseinen aine on siis sen verran jämäkkää, että sitä on kohtuu vaikea saada kovin paljoa kerrallaan pintaan.

Myös muita ohjeita saa antaa...

Kiitos jo etukäteen!

P.S. kaikesta huolimatta, takaluukusta tuli ihan hyvä :shock:
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Pre-wax aineet ovat kaikki yleensä puhdistavia, jonkunverran naarmuja täyttäviä aineita.
Käyttö on juurikin tuollaista että levitä pintaan, hinkkaa minkä jaksat, pyyhi het pois. Mitä enempi jaksat hinkata sitä enempi se irrottaa likaa ja täyttää naarmua.

Vahaa levitetään aina mahdollisimman ohut kerros. Esimerkiksi juurikin colliniten kovavahoja (eli ei nestemäisiä) riittää kun painasee semmosen kämmenen kokoisen pyöreän vaahtomuovisen vahanlevittimen vahapurkissa olevan vahan pintaan ja kääntää noin 90astetta myötä- tai vastapäivään. Tällä määrällä mitä vahaa purkista siirtyy vaahtomuoviin vahaa noin puolikkaan konepellin helposti.
Levittää pinnalle mahdollisimman tasaisesti, antaa kuivaa mitä ohjeistus kertoo, pyyhkii pois ja homma valmis.

Jos vahan kuivumisaika ei ole itselle tuttu niin kuivumista voi seurata ns sormitestillä. Levittää vahan, antaa kuivaa hetken ja pyyhkäisee pikkusen puhtaalla sormella siitä levitetystä vahasta. Jos sormenjälki on vielä rasvainen tai ei pyyhkäistynyt kirkkaaksi ja puhtaaksi niin odota hetki ja toista. Kun pyyhkäisy on kirkas ja puhdas, kiilloita koko vahattu alue.
Colliniten 915:llä normaali kuivumisaika on semmoinen 1-3minuuttia levityksestä eli paneeli pari kerrallaan levitys ja sitten pyyhkii pois, taas vahaa pari paneelia ja pyyhki pois jne. Colliniten 476:lla voi yleensä vahata koko auton kerralla ja pyyhkiä sitten pois.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Wolfie kirjoitti:Pre-wax aineet ovat kaikki yleensä puhdistavia, jonkunverran naarmuja täyttäviä aineita.
Käyttö on juurikin tuollaista että levitä pintaan, hinkkaa minkä jaksat, pyyhi het pois. Mitä enempi jaksat hinkata sitä enempi se irrottaa likaa ja täyttää naarmua.

Vahaa levitetään aina mahdollisimman ohut kerros. Esimerkiksi juurikin colliniten kovavahoja (eli ei nestemäisiä) riittää kun painasee semmosen kämmenen kokoisen pyöreän vaahtomuovisen vahanlevittimen vahapurkissa olevan vahan pintaan ja kääntää noin 90astetta myötä- tai vastapäivään. Tällä määrällä mitä vahaa purkista siirtyy vaahtomuoviin vahaa noin puolikkaan konepellin helposti.
Levittää pinnalle mahdollisimman tasaisesti, antaa kuivaa mitä ohjeistus kertoo, pyyhkii pois ja homma valmis.

Jos vahan kuivumisaika ei ole itselle tuttu niin kuivumista voi seurata ns sormitestillä. Levittää vahan, antaa kuivaa hetken ja pyyhkäisee pikkusen puhtaalla sormella siitä levitetystä vahasta. Jos sormenjälki on vielä rasvainen tai ei pyyhkäistynyt kirkkaaksi ja puhtaaksi niin odota hetki ja toista. Kun pyyhkäisy on kirkas ja puhdas, kiilloita koko vahattu alue.
Colliniten 915:llä normaali kuivumisaika on semmoinen 1-3minuuttia levityksestä eli paneeli pari kerrallaan levitys ja sitten pyyhkii pois, taas vahaa pari paneelia ja pyyhki pois jne. Colliniten 476:lla voi yleensä vahata koko auton kerralla ja pyyhkiä sitten pois.
Kiitos ohjeista!

Mulla on tuota 476:ta. Toi on aika kovana könttinä siellä purkissa, mut pitää koittaa pyörittää jotain sientä tms. vahanlevitintä purkissa ja katsoa paljonko siihen tarttuu...
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Sen kuuluukin olla kovana siellä purkissa. Eikä se oikeestaan näy vaikka millä pyyhkäsisit niin siinä millä pyyhkäsit. Jos näkyy niin sitä on liikaa :)
Koita vaikka sormella pyyhkäistä ihan kevyesti siitä kovan vahan pinnasta ja vilkuile sormenpäätäs. Siinä komeilee ihan ohut rasvainen kerros vahaa. Jos pyyhkäiset samaisella sormenpäällä maalipintaa niin se vaha siirtyy suurimmalti osalti sormestasi siihen maalipintaan. Sama käy vahanlevittimellä, oli se siiten liina tai vaahtomuovinpalanen tai mikä hyvänsä.
Kovavahoissa jos oikeasti näkee että sittä on semmonen kunnon kerros levitysvälineessä tai maalipinnalla niin sitä on oikeasti aivan liian paljon silloin.

Esimerkiksi sillä normikokoisella 476 purkilla vahaa noin 70 kertaa auton joka kerta kahteen kertaan... Sitä ei kulu nimeksikään per auto.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”