Appelsiinipinnann hionta

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Appelsiinipinnann hionta

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Hellurei!
Kertokaas viisaammat mitä tehdä kun värjäsin tuossa yhden auton ja muuten tuli hyvä mutta yksi valuma ja kattoon appelsiinipinta, ilmeisesti pitää hioa 1000-2000 paperilla vedessä käyttäen ja sitten vedellä kiillotuslaikalla ja hiomatahnalle mutta millaisilla? Auttakaa viisammat automaalausta omatoimisesti opettelevaa. :)
Once you get fat you never come back.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Joo... Siis varmaan 2-komponenttimaaleja olet käyttänyt.

Anna sen ensin kunnolla kovettua, enne kuin rupeat hiemaan ja kiillottamaan. Siis anna kovettua ihan tosi tosi hyvin. Lämpimät kelit nopauttavat hommaa kovettumista kummasti. Fareclan hiomatahnoja olen käyttänyt. Jos alue on pieni, niin käsipelilläkin kiillotus onnistuu, mutta kone villalaikalla on lämpimällä kelillä hyvä apuri.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

harjottele valuman kanssa sitä hiontaa ja kiillottelua, sanoisin että 3000 paperi viimesenä :wink: meinaa tulla itkupotku parku jo sen valuman häivytyksen kanssa että kattoa en suosittelisi alkaa hiomaan ja kiillottamaan. valumassa sitte käytät kapulaa tai jotain hiomatukea eikä kannata oikestaan alle 800 vesipaperin ees mennä.

katon hivautat mataksi ja lakka tai väri uudestaan päälle niin ei mene aikaakaan paljoa ja saat hyvän :wink: noin mä tekisin jos maalari oisin :wink: eiku niin mähän oon :oops: :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Joo 2-k akryylilla maalasin ja tuossa huomasin että vaikka vedin ensin harson ja haihdutuksen jälkeen märäksi niin vähän mataksi jäi pinta jostain kohti vaikka suorakiiltoväri onkin, ilmeisesti ollut liian vähän ruiskussa painetta... Pitää antaa ensi viikkoon kuivua ja alkaa opiskella :)
Once you get fat you never come back.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

ääh.. vuorokausi taikka 2 piisaa että kuivaa niin saat jo ruiskutella uutta päälle :wink:

ilmanvaihto riittäväksi sielä hallissa niin ei mattaannu niin helposti, ellei sitte sumu ole laskeutunut niin että on himmeä joka juontaa tavallaan siihen ilmanvaihtoon myös.

ite vedän tasopinnat yleensä jo ekalla kerralla justjust märäksi ja toisella kiepillä sitten holvataan :wink: valumisen riski tosin kasvaa mutta sillekkin oppii 8)
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Elikkäs siis tähän tapaan:
Ensin hion 1500 paperilla vedessä käyttäen koko korjattavan alueen varovasti mataksi ja tasaiseksi. Sitten keskikarkealla hiomatahnalla kiillotus ja lopuksi vaha päälle? Mutta millaiset laikat kiillotuskoneeseen?
Once you get fat you never come back.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

mitä isompi numeroisella paperilla hioo nii sitä vähemmän tarvii tehä sen jälkeen hommia.
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte en alakas millään varekloilla hinkkaamaan, vaan hakisin uuvet maalit ja maalaisin kohteen uuvestaan :arrow: tieten hiosin valumat ja appelsiinit ensin silleeks :wink:nythän siinä olis tasanen pohoja ja yks värinen :lol:
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minen tiärä maalaamisesta oikeastaan yhtään mitään ja aina on pakannu vaan hyvää tulemaan kun fiilispohjalta sohii menemään :lol:

Mutta ottipa kerran, tai pari silmään jotain ameriikkalaasta autonrakennus sarjaa seuratessa, että siellä ISOT pojat maalasi näyttelypelejä tyyliin: maalia niskaan het niin että varmasti on ja pintakin sen mukaista :arrow: siis oikein kunnon appelsiinia ja sitten vain viisi miestä vesipullon ja hiomapapereiden kanssa päiväksi-kahdeksi pinnan kimppuun hioen auton kauttaaltaa takaisin sileäksi ja tuli niin maan perusteellisen komia :shock: Että näinkö ne tehdään virallisesti jos tehdään sitä täydellistä pintaa, eikä yritetäkkään saada ruiskuttamalla valmiiksi?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

nuo vähät mitä ite oon joutunu kiillottamalla tekeen (jos johonkin jää kuiva tai valuma) niin tahtoo jäädä pientä naarmua vaikka miten kiillottelee,aina sinne jää jotain väliin jos isompaa tekee ja sitten vielä lisäksi se himmentää pintaa mielestäni aavistuksen varsinkin jos vähänkin jää niukalle vahaukselle niin tahtoo pyrkiä pintaan jopa roskien poiston jäljet ellei ole äärettömän tarkka,keljuahan tuossa esim roskienpoistossa on että se jälki näkyy vasta kuukauden päästä kun vahat alkaa olemaan lähtenyt. Eli mielummin mattaa uudestaan sileeksi niin tulee parempi pinta kuin ekalla kerralla koska alla on akryylipinta joka ei "ime" yhtään sitä pintaa enää appelsiinille :wink:

2h niin aikas varmasti on maalattu jo uudestaan isompikin alue. toisin kuin kiillottamalla isompaa menee aikaa tosiaan 5 miestä/päivä... lakkalitra maksanee 20-40e/l jos yhtään minkäänlaisia sopimuksia minnekkään tai vaihtoehtosesti käyttää halvempaa. ite käytellään car systemiä, ei oo kallista ja maalaamossakaan ei voi moittia lakan laatua :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Uudelleenmaalaus ei ole tässä vaiheessa vaihtoehto eli pitää yrittää hiomalla, ja sitten täältä saatte lukea itkupotkuraivarit jos menee sinne kuuluisille reisille :)
Once you get fat you never come back.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuli testattua vesihiontaa:

Appelsiinipintaa:

Kuva

Kuva

Tällä pyyhkelin käsin menemään:

Kuva

Kuva

Ja tämän sain aikaiseksi ensi kiillotuksella:

Kuva

Kuva

Sitten lissää kiillotusta:

Kuva

Kuva

Tuosta alempi osa vesihiottu ja kiillotettu, ylempi orginaalia appelsiinia:

Kuva

Kuva

Kuva

Jonkunlainen kiilto tuli:

Kuva

Kiillotukseen käytin rälläkkämallista kiillotuskonetta, Flexipadsin valkoista laikkaa, Chemical Guyssin vihreää ja sinistä Hex-Logic laikkaa sekä aineena Meguiar'sin Ultimate Compoundia. Treeniä vaatii vielä mutta onhan tuossa ryslerissä tuota pintaa mihin treenata =)

Ja näemmä tarttee leikata kynnet :oops:
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Käytitkö hiomapaperin kanssa minkälaista liukastetta?
Once you get fat you never come back.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Fairyvettä suihkepullosta
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Vesihionta on "so last season" :wink:

Kovax:in hiomatuotteilla voi hioa kuivana niin näkee mitä tekee kun vesilillinki ei ole haitoilla ja muutenkin on moninkerroin nopeampaa kuin vesihionta.

- 1500 super assilex joko käsin tai koneella kovalla alustalla
- sitten 2000 buflex
- viimeistely 3000 buflexilla

kiillotus onkin lapsellisen helppo homma

Lakkavalumat saa pois 1500 piparkakulla, viimeistely em tyyliin 2000 ja 3000:lla
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Maikki kirjoitti:Vesihionta on "so last season" :wink:

Kovax:in hiomatuotteilla voi hioa kuivana niin näkee mitä tekee kun vesilillinki ei ole haitoilla ja muutenkin on moninkerroin nopeampaa kuin vesihionta.

- 1500 super assilex joko käsin tai koneella kovalla alustalla
- sitten 2000 buflex
- viimeistely 3000 buflexilla

kiillotus onkin lapsellisen helppo homma

Lakkavalumat saa pois 1500 piparkakulla, viimeistely em tyyliin 2000 ja 3000:lla
Mistee tuommoset kamppeet saapi? Linkkiä kiitos...
Once you get fat you never come back.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

www.motip.fi ja sieltä klikkaa jälleenmyyjät niin näkee missä on lähin jälleenmyyjä
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kuvaa kovaxeilla kuivana hiomisesta

aplaria:

Kuva

kovax 1500 assilex kiekko, kova välitalla, koneena Meguiars G220 epäkesko kiillotuskone. Viimeistely käsin 3000:lla. Aikaa meni kaikki 2 minuuttia

Kuva

Kiillotus rotaryllä, villalaikka ja Meguiars 105 eli viimeistely vielä tekemättä

Kuva

Koko luukun alaosa tehtynä

Kuva
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No voi ihme :shock:
Kaikkea sitä oppii
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Joo nuo Kovaxin värkit oli kyllä miellyttävä tuttavuus. On tullu käytettyä töissä ja todettu käypäks. Varsinki jos on kiire niin ei tarvii kuivatella välissä...
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kävikö Jari esittelemässä kovaxit? :D
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Empä sen nimeä tiedä. DeBeerin maaleja ja 4CR:n tuotteita kauppaa
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”