Onko märkäimurista painehuuhtelulaitteen korvikkeeksi?

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Onko märkäimurista painehuuhtelulaitteen korvikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Olen tavannut pestä autojen sisustat ja mööpelit SOL-pesulasta vuokrattavissa olevalla Hagerty-pesurilla. Se on ollut hyvä peli, mutta vuokran hinta edellyttää että pestävää on enemmän kuin yksi sotkuuntunut autonistuin.

Nyt tilanne on että pestävää olisi vähän, mutta tarve pesemiselle korkea. Aloin pohtia että toimisiko pesuaineen suihkuttaminen penkille, pieni odotus, hinkkaaminen, ja sitten irronneiden sotkujen ja vesien märkäimurilla poistaminen?

Eli mitä raati tuumaa, kannatatteko märkäimurin hommaamista tällaiseen sattumanvaraiseen käyttöön ja isompiin talkoisiin Hagertyn (tai vastaavan) vuokrailua? Jaksaako märkäimuri imeä sotkuvedet auton verhoiluista pois?

Painehuuhtelulaitteen korvaamisesta märkäimurilla löytyy täältäkin foorumilta ja muualtakin Internetistä mainintoja, mutta ei sellaista selkeää mielipidettä jonka perusteella uskaltaisin laittaa rahojani edes Motonetin märkäimuriin.
-T

Kuva
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

korvikkeeksi siinä ja siinä, korvaajaksi ei siitä ole

(lisäksi se huuhteluosuus ei oikein pelkällä imurilla järkevästi toteudu, ainakaan kätevästi)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omien kokemusten mukaan märkäimuri ei korvaa painehuuhtelulaitetta, tai ainakin samantapainen käyttö on hankalaa.
Jos mainitun hagertin :shock: vuokrahinta on luokkaa 50 euroa niin eikös ole sama hankkia hommaan asiallinen laite omaksi, hintahaitarin alkupäästä esim. tämä:
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuo ... i-1081-140
http://www.mtv.fi/kilpailut/?helmi/karcher/1319084
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Ite päädyin "hintahaitarin" vuoksi tähän:
suomesta: http://www.allergiakauppa.fi/tuote/Numa ... cwodv14AGg

tuolta "vähä" etuusammin parisataa jäi hinnaks :
http://www.cleanstore.co.uk/products/Product.asp?ID=206

jäi sit mun märkäimuri melko virattomaksi tuon hankinnan jälkeen,tosin kuivaa imen sillä vieläki
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

mä ostin joku vuos sitten tuollaisen puzzi 8/1 n eikä oo kaduttanu, on pesty autoja sisältä, sohvia, ravintola tuoleja ym,.

ihan kymppikone, esim mätänet myy

http://www.motonet.fi/fi/tuote/790023/K ... tikayttoon

(liittyvä kantishan saa nuostakin sen -10%)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mä ostin joku vuos sitten tuollaisen puzzi 8/1 n eikä oo kaduttanu
Ihan sama juttu minulla.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Internetistä löytyi tällainen hyvä DIY-videotutoriali: Klik.
-T

Kuva
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Eerolan linkistä tuli mieleen myös tämä opettavainen video uudenkarhean CLS:än sisustan pesusta :shock:

https://m.youtube.com/watch?v=mvKdm4Kk_5c
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Kyllähän sitä periaatteessa märkäimurillakin saa tehtyä saman homman kuin painehuuhtelulaitteella. Ainut vaan että hitaammin, hankalammin eikä niin tehokkaasti.

Käytännössä homma siis menee kutakuinkin näin märkäimurilla
- sumutat pesuainetta pestävään pintaan
- hankaat pesuaineistettua pintaa mikrokuituliinalla/pehmeällä harjalla
- otat imurin toiseen kouraan ja imaiset kaiken pois mitä saat
- imuroit toisen kerran mutta tälläkertaa suihkit vettä sentin päähän imurin suulakkeesta pienellä paineella niin että vesi painuu/imeytyy kankaaseen ja heti perään imuri imee veden ja lian ja pesuaineenjämät
- toistat ylläolevan vaiheen pariin kolmeen kertaan vedellä ja pari kertaa pelkällä imulla
- tarkistat puhtauden ja toistat kaiken ylläolevan tarvittaessa

Omalle kohdalle kokeilin tasan kerran ja sen jälkeen sijoitin painehuuhtelulaitteeseen parisataa. Vuodessa laite maksoi itsensä takaisin kun vuokrasin sitä duunikavereille ja tutuille yms. Viikonlopun vuokra parikymppiä ja mun suorittama sisustapesu viiskymppiä. Montaa ei tartte tehdä tai vuokrata kunnes laite on maksanut ittensä takasin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Mulla ois yks tuollainen Terhon mainitsema George joutilaana.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Painehuuhtelukonetta ei voi liikaa kehua. Varsinkaan kun siivottavana on omat, veljen ja anoppilan kulkineet. Unohtamatta muutamaa "luottoasiakasta".

Taloudessa jossa on elukoita pitää painehuuhtelukoneella "p*skan pois" nurkista kun säännöllisesti siivoaa.

Meillä on tuo Puzzi 100 Super ja on se vaan hyvä. Tekniikat oppii pestessä. 8)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itsekin olen nähnyt painehuuhtelulaitteen (Kärcher) tehon auton kangassisustan pesussa ja en voi kuin ihmetellä, miten tehokas se oli.
Aiempi S210 (farkkuväyrynen siis) pestiin sellaisella ja puhdasta tuli, kuivakin lähes saman tien :shock:

Heitän tähän kuitenkin sellaisen vaihtoehdon, että entäs jos imevä höyrypesuri?
(Olen varmaan asiasta joskus maininnutkin) :oops:
Siis tuollainen: http://www.karcher.fi/fi/Tuotteet/Home_ ... 393120.htm

Ei ehkä yhtä tehokas, mutta höyryllään samalla myös desinfioi (saa pölypunkit, tupakinsavut ja muut ei toivotut ödöörit kyytiä).
Ja kotitaloudessa voisi olla muutakin käyttöä?
Eli "yhden laitteen taktiikalla" taklaisi monta erilaista siivouskohdetta?

Vanteet, grillit, keittiö, liesi, toiletti, suihku, sauna, kaakelit, sohvat, sängyt, petauspatjat, verhot, lattiamatot, kovat lattiamateriaalit, jne jne....

En tiedä olisiko toimiva konsepti, mutta heitinpä nyt vain mietittäväksi :wink:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mää oon haaveillu pitkään tollasesta imevästä höyrypesurista :oops:
Se ois varmaan loistava monessa paikassa. Ainut mikä siinä pitää ottaa huomioon verrattuna tekstiilipesuriin on se, että monet kankaat ja pinnat ei kestä niin kuumia lämpötiloja; saapi siis olla tarkkana mitä tai miten sillä pesee :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Vaan sen höyrypesurin pitäisi olla semmonen että se lykkää vähän painettakin ulos ennenkuin se puhdistaa mitään... Sain kerran kokeilla sellaista 8 barin painetta lykkäävää imevää höyrypesuria ja sitten semmosta mikä puski 10 baaria ulos ja imikin hyvin mutta tuo 10 baarin masiina olisi maksanut kymppitonnin... Tosin mahdollisuus liittää suoraan vesijohtoon yms... Pienempitehoinen olisi ollut viitisen tonnia imulla ja 3 tonnin paikkeilla ilman imua...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Meidän keltainen höyrypesurimme on tällä hetkellä kirpputoripöydällä. Se on ollut iso pettymys koska se väittää puhaltavansa ja imevänsä, mutta ei tee kumpaakaan kunnolla. Eli olen JaniH:n kanssa samoilla linjoilla.

Tästä pettymyksestä suivaantuneena olen arvostanut SOL:in Hagertyä, joka ei höyrytä mutta tekee mitä lupaa.

Jotenkin olen siinä uskossa että edullisesti ei saa kahta saati kolmea toimintoa samaan laitteeseen: pesu, imu, höyry. Siksi meinasin että olisin panostanut sotkujen poistoon, eli imuriin. Viittäsataa saati tonnia ei viitsisi laittaa spesiaalilaitteeseen, jonka takaisinmaksuaika verrattuna todistetusti hyvään vuokravimpaimeen on yli 5 vuotta, ja jonka myötä tulee säilytysriesakin.

Vaan tiedä häntä onko nyt kyseessä kohtalon sanelema prosessi: ostin tänään märkäimurin, paketista puuttui osa, hain puuttuvan osan, sain väärän osan, palasin takaisin havaitsemaan että puuttuvaa oikeaa osaa ei löydy tähän hätään, ja purin kaupan.

Saas nähdä unohdanko kohta koko hankintajutun ja menen SOL:ille, vai päädynkö lopulta ostamaan hermostuksissani JaniH-tyyppisen 20x budjetin räjäyttävän teollisuushärvelin :)
-T

Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mikäs keltanen höyryimuripesuri eerolalla on? Vähän niinku kutittelis...
Tai kenties vaihtoa tohon mun kersseriin?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”