Ajovalojen kiillottaminen

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Ajovalojen kiillottaminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Yritin haulla löytää aiheesta juttua, vaan en löytänyt, enkä edes yhtään topikkia täältä fixausosastolta, joten kohta alkaa juttua tänne pukata :D

Teen siis itse ja vinkkejä otan vastaan.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
karppov
Viestit: 63
Liittynyt: 08.9.2007 9:29
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja karppov »

Mä kiillotin amg;n ajovalot korrekin valojen kiiloitus satsilla.
Mutta jos hinkuttaa hienolla vesihiomapaperilla, kiilloittaa tahnalla ja koneella.
Pinta vain pitäs varmaan lakata/pinnoittaa.
Itte kun tekee, niin saa sellaista kun sattuu tuleen.
VW Passat tfsi variant
M-B C180 1.8 A -99
Sampa
Viestit: 25
Liittynyt: 04.10.2013 10:00

Viesti Kirjoittaja Sampa »

Tilaapa eBaysta tms 3M:n Headlight Restoration Kit (porakoneeseen kiinnitettävä talla + hiomalaikkoja + vaahtomuovilaikka + kiillotusaine). Tuolla vetelin oman W208:n ajovalojen muovit käytännössä uudenveroisiksi, ja aikaa prosessiin kului ehkä vajaa tunti. Suosittelen!
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Joo pittää se uv lakalla tai vahalla suojata.

E: Siinä ohjeet ja laittasin vie uv vahan pääle.

https://www.youtube.com/watch?v=_t1RBw0IGXA
E46 330D & E46 328i
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ei oo kyllä vajaassa 10v. mennyt umpiot miksikään yhestäkään autosta kiilloituksen jälkeen, kun on pelkästään vetänyt vahat pintaan :P Yhdet valot sai hylsyn leimalla valokuvion takia kun edellinen omistaja oli ne lakannut.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Seo vähä tapauksesta kiinni kannattaako tai pitääkö lakata. Ja oma lakkansa on tuohonki hommaan ettei suihkita 3€ mastonin pauka lakkaa siihe. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

En tiiä mitä oli ruitittu, varmaan just sitä mastonia silmät kierossa :D Ja toki kyseessä oli CLK:n rihlatut lasit, missä tuo lakka varmaan sotkee valokuvion todennäköisemmin.
Onko tuo "oma" lakka kuinka kestävää, eli miten kestää kiveniskuja?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Nojuu... Ihan perus kiillotusprosessi.

Tämmönen on potilas.

Kuva


Kuvassa se näyttää paremmalta kuin livenä. Ajattelin juurikin tuon 3M-videon mukaisesti ensin hioa pahan pois ja kiillottaa lopuksi. Muovin kiillottaminen on onneksi aika vaivatonta. Jospa vaikka illalla ehtisi touhua alotella.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mie olen nuita ruukannu ensin hioa 1000 -> 1500 -> 2000 -> 2500 papereilla, sitten myllyttänyt ensin leikkaavan tahnan ja karvalaikan kanssa ja sitten vielä viimeistelylaikalla ja viimeistelytahnalla perään ja lopuksi pinnoite päälle.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No tein vähän karkeammilla menetelmillä, tyyliin "kaikella, mitä tallista löytyy"

Eli ekaksi hioin pahan pinnan pois nelisatasella mirkan laikalla, ihan käsipelillä ja märkänä. Märkänä siksi, että paperi ei mene tukkoon ja homma nopeutuu, kun paperi leikkaa kunnolla. Ekaan hiontaan meni käsipelillä about 10 minsaa.

Kuva


Ja niin kuin näkyy, en jaksanut suojailla, kun käsipelillä homma on helpompi hallita. Seuraavaksi hioin 1200:lla paprulla, kun sellaista pala löytyi. Ja tietty märkänä. Taas meni hiontaan vesien vaihtoineen 10 minsaa (katsoin kuvien aikaleimoista)

Kuva


Lopuksi kiillotin käsin karkeimmalla hiomatahnalla, mitä hyllystä löytyi, eli fareclan G6 rapid grade tahnalla. Eikös se niin mene, että mitä pehmeämpi on kiillotellava materiaali, niin sitä karkeampi tahna?


Kuva


Kiillotukseen meni käsipelillä ja vanhaa lakanaa käyttäen 7 minuuttia. Onneksi eron huomaa kamerankin kuvasta.

Kuva


Tuossa lopuksi dokumentoituna käytetyt työkalut. Vain käsi puuttuu kuvasta.

Kuva


Yksi hiekkapaperi on kuvassa ylimääräinen, kun sitä tonnikakssatasta ei tarvinnut kuin pienen palan. Jos illalla jää pari varttia luppoaikaa, täytyy toinenkin puoli kiillottaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kertokaas noista pinnoitteista kokemuksia. Toimiiko tuollainen uv-lakka vai olisko parempi suoraan vetää joku kalvo siihen päälle? Mikä olisi laadukas kalvo?
Kein siknatuur
forum
Viestit: 16
Liittynyt: 02.2.2014 11:14

Viesti Kirjoittaja forum »

Pari vuotta sitten hinkkasin facelift mallin w210 lasit useammalla vesihiomapaperilla ja Autoglymin 02B ja 03B tahnoilla lopuksi koneella, enkä lakkaillut lamppuja sen jälkeen kummemmin ja ihan hyvinä ne kyllä on pysynyt.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Illan kähmyröissä rääpäsin toisenkin puolen kiillotellen.

Kuva


Sen lakkauksen idea taitaa olla se, että vaikkapa kaksikomponenttinen autolakka naarmuttuu vaikeammin ja sisältää UV-suojan verrattuna tuohon umpion polykarbonaattiin. Muissa harrastuksissa on muoviosia tullut hiottua ja lakattua autolakalla hyvän optisen laadun saavuttamiseksi. Nähdäkseni siihen käy normaali 2-komponenttilakka, vaikkapa sitten nanosellainen.

Näitä en aatellut lakata. Tokkopa siitä UV-suojaslla näillä leveysasteilla on oikeasti niin väliksi :roll:

Noista lampuistahan oli se pinta hävinnyt paikoitellen kokonaan ja muovi alla oli ihan kunnossa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tummennuskalvoa pintaan ni tulee hyvä 8)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Hehhee :lol:
Itse aattelin vaalennuskalvoa, jolla ne saisi näyttämään valkosilta :D
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Sampo N. kirjoitti:Kertokaas noista pinnoitteista kokemuksia. Toimiiko tuollainen uv-lakka vai olisko parempi suoraan vetää joku kalvo siihen päälle? Mikä olisi laadukas kalvo?
Optimum Opti-Coat 2.0:aa mie olen käytelly kun en ole raaskinu erikseen ostaa Opti-Lens pinnoitetta joka olisi tarkoitettu vasitusti umpioille.

Laadukasta lamppukalvoa on ainakin Quartz merkkinen, tosin muista ei ole itselläni kokemusta joten vertailupohjaa ei ole.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pesukintaalta tuli lueskeltua joskus kokemuksia. Aika monella oli vuodessa mennyt samaan jamaan, syylliseksi veikkailtiin juurikin uv-valoa.

Tuo optin pinnoite voisi olla ihan jees.
Kein siknatuur
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Pyytämättä ja yllättäen jouduin osallistumaan tähän hupsutteluun.

Nuukapihin raskaiden mutta edullisten saappaiden jalanjäljissä käsiini tuupattiin vähän käytetty Autoglym Headlight Restoration Kit ja otin tämän kiitollisuudella vastaan sen sijaan, että paketti olisi mennyt suoraan roskiin.

Katsoin autoni silmiä, joiden kirkkain pilke on jäänyt pieninä palasina satojentuhansien kilometrien matkalle. Katsoin kädessäni olevaa pakettia ja päätin, että ei se nyt niin vaikeata voi olla, tätä täytyy kokeilla ja kovin korkealta ei voi pudota.

Kolmeminuuttisen immersiivisen videon jälkeen olin täysinoppinut ja tiesin täsmälleen, mitä tehdä. Hain tarvittavat työkalut (akkupora, rätei, suihkepullo, teippiä) ja katsoin videon lukuisia kertoja uudestaan.

Tässä tulokset, ylhäällä lähtötila ja alempana virityksen jälkeen:

Kuva

Lopputulos on ehkä vähän matta, mutta tästä tulee hyvin tärkeätä hajavaloa pientareille ja penkoille, kun syksy pimenee ja eläimet ovat liikkeellä. :pappa:

Ei vaan, ihan toimiva tuote oli kyseessä, tässä seuraavassa kuvassa pelkääjän puoli valmis ja kuskin puoli odottaa vuoroansa:

Kuva

Kysymys: pitääkö tuo pinta nyt jotenkin uv-suojata, ettei ala kellastumaan? Jos pitää niin miten? Vahaa pintaan, Autoglymin kulta? Jotain muuta?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
anselmi123
Viestit: 13
Liittynyt: 20.7.2019 21:38
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kuten anselmi yllä mainitsi. Vaha ei kauaa kestä, kun uv-suoja on hiottu pois, niin kohta mattaantuu uudestaan jos ei laita pinnoitetta siihen.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

anselmi123 kirjoitti:Itse laittaisin tämmöisen https://www.autodude.fi/tuote/ajovaloum ... headlight/
Kiitokset pointtereista ja suosituksista. Muita ehdotuksia?

Köyhälle kaikki tietysti tuntuu kalliilta, mutta onko muiden mielestä 30 millilitran purkki hinnoiteltu hyvin 52,90 eur? Siis hyvin on hinnoiteltu, litrahinta on rapeat 1.700 euroa. Mihin tuota suhteuttaisi? Jos litra tuotetta painaa suunnilleen kilon niin kilo hopeaa maksaa alle puolet tuosta (n. 700 eur/kg)... :rollin:

Palataanpa niihin vahoihin silläkin uhalla, että kuluu pois. Noita kun sattuu olemaan valmiiksi hyllyssä. Onko näissä yleisesti uv-suojaa lainkaan, kun ei ainakaan kultaisen paketin kuvauksesta ilmene alle kahden sekunnin? Vahaako kukaan ajovaloja enivei?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mitäs se dealer hiljan ehdotteli, joku car lux puuilosta kympin setti...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
Avatar
Juha K
Kilpikonna
Viestit: 203
Liittynyt: 10.1.2011 16:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

dealer kirjoitti:Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
itselläni meni kyseinen tuote melko äkkiä rujon näköiseksi ja sitten pitikin käyttää ammattilaisella pinnoitettavana.

mulla on suojana lakka, mutta nykyään käyttävät hartsihöyrystettä, nopea ja helppo homma.
kikkelinjatke-kuski
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re:

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Juha K kirjoitti: 12.9.2020 15:32
dealer kirjoitti:Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
itselläni meni kyseinen tuote melko äkkiä rujon näköiseksi ja sitten pitikin käyttää ammattilaisella pinnoitettavana.

mulla on suojana lakka, mutta nykyään käyttävät hartsihöyrystettä, nopea ja helppo homma.
Minulla taisi tulla kuitenkin uusi nopeusennätys pilalle menossa :idiot:
Loppulakkaa pääsi pluiskahtamaan ehkä hiukan turhan vahvalti ja sitten auto aurinkoon päin ohjeitten mukaan paistumaan.
Olikin kello jo aika paljon, ja UV-säteilyä ei ollutkaan tarpeex, vaikka päivällä varmaan ihan liikaakin, ainakin ohuelle nahkalle :D
Eikä mistään tietenkään enää illankähmässä uv-lamppuakaan

Millähän se töhnä lähtee parhaiten pois jos tahmeaa vielä kun otan eekkosen käyttöön. Ja sitten varmaan toinen lakkapussi auki ja evästä hillitymmin lasille, siis muoville :wink:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10765
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Ajovalojen kiillottaminen

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Millähän se töhnä lähtee parhaiten pois jos tahmeaa vielä kun otan eekkosen käyttöön.
Iisalmessa: https://www.mattisutinen.fi voisi auttaa. Joitakin videoita katsonut työstä, tuntuu osaavan hommansa. Kerro terveiset.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Ajovalojen kiillottaminen

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tiedän kaverin ja olinpaikan.
Aamulla huomasin vielä pihassa toisenlaisen satsin, millä yritin käsihionnalla vuos pari sitten.
Siinä muistaakseni ohutta sumutetta se loppulakka, eikä tollasta hunajarasvatöhnää. Eilen illalla tein just tällä satsilla, mikä täällä edellä kuvattuna.
Muuten mielestäni jopa onnistuin kirkastamaan, mutta se loppu... :shout:
Kun sais jollakin liotettua tai hiottua pois jättäisin kokonaan ilman loppukäsittelyä tai kokeilisen tätä toista.
Tänäänkin vasta kotona klo 22, joten en pääse siirtämään tallista aurikoon päin Ja ammullapa olikin tosi rankkasade, mitä se ei nyt ymmärtääkseni tartte muutamaan päivään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Ajovalojen kiillottaminen

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Joo, nyt on kokeiltu kaikki mahdolliset konstit, saa riittää.
Hiottukin aina 5000 paperiin saakka.
Ei ollenkaan toisen veroinen, joskin ehkä hiukan parannusta aiempaan tilanteeseen.
Kiillotuksella lopetin, UV-jutut voi unohtaa tyystin.

Revittävä joskus puskuri pois ja laitettava kunnollinen umpio.
Tuo toinen todennäköisesti joku halppis tarvike pa…, laitettu kai kymmenisen vuotta sitten kolhun yhteydessä.
Ihmettelen vaan että jos vak.yhtiön piikkiin korjataan tollasilla vaihto-osilla
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”