Olisiko W124 300TDT 4Matic automaatti kannattava ostos?
Olisiko W124 300TDT 4Matic automaatti kannattava ostos?
Eli kyseessä olisi tämä Nettiauto id 1540272 yksilö.
Pääasialliset mersukokemukset minulla on takseista, farkkuväyrysellä olen jonkinverran ajellut mutta tuo neliveto on hieman outo tuttavuus. Nelivetoautoja on ollut useampia joten kyse on lähinnä mersun tavasta toteuttaa asia eikä moisesta yleensä. Varustepuolelta hoppa näyttäisi olevan varsin ok, automaattilaatikko niin vaimonkin saisi rattiin ja neliveto koska en uskalla sille takavetoista talvella antaa...ilmastointi ja naftalämppäri jne ja pakuksikin olisi vielä rekisteröity. Sikaosasto tulisi lähinnä koirien käyttöön ja liiallinen lämpö ei ole kesäaikaan niille hyväksi.
Tuo hieman reilu 500tkm ei liene ns. matka eikä mikään tuolle autolle, vai onko jokin tekniikan osa (kone, automaattilaatikko, neliveto?) jo tuossa kohtaa ison remontin tarpeessa?
Auto tulisi korvaamaan -98 dieselfarkkuavensista jolla ruuvattu 437tkm joten kilometrit eivät sinänsä pelota.
Pikaisista vastauksista etukäteen kiitollinen
Pääasialliset mersukokemukset minulla on takseista, farkkuväyrysellä olen jonkinverran ajellut mutta tuo neliveto on hieman outo tuttavuus. Nelivetoautoja on ollut useampia joten kyse on lähinnä mersun tavasta toteuttaa asia eikä moisesta yleensä. Varustepuolelta hoppa näyttäisi olevan varsin ok, automaattilaatikko niin vaimonkin saisi rattiin ja neliveto koska en uskalla sille takavetoista talvella antaa...ilmastointi ja naftalämppäri jne ja pakuksikin olisi vielä rekisteröity. Sikaosasto tulisi lähinnä koirien käyttöön ja liiallinen lämpö ei ole kesäaikaan niille hyväksi.
Tuo hieman reilu 500tkm ei liene ns. matka eikä mikään tuolle autolle, vai onko jokin tekniikan osa (kone, automaattilaatikko, neliveto?) jo tuossa kohtaa ison remontin tarpeessa?
Auto tulisi korvaamaan -98 dieselfarkkuavensista jolla ruuvattu 437tkm joten kilometrit eivät sinänsä pelota.
Pikaisista vastauksista etukäteen kiitollinen
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Tarkentaa voisi ehkä sen verran, että kilometrejä ei todennäköisesti tulisi autolle paljon, perheestä löytyy toinen pääasiallinen käyttöauto. Eli lähinnä koirareissut + jotain satunnaista peräkärryn kiskontaa. Eli sikäli on aika sama kestääkö tekniikka 100tkm vai 500tkm lisää ongelmitta, kun kuitenkin puhutaan ehkä 10tkm ajoista per vuosi max.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Onko sen ihan pakko olla neliveto jos ajojakin on noin vähän ?
Tuommonen 550 tkm on 2-veto perusdieselfarmarillekin sellainen matka, että aika paljon saa tehdä remonttia alustaan, ja ikiluotettava dieselmoottorikin on aika huonossa kunnossa tiiveyden suhteen.
Luulisin että kaikessa korjaamisessa tuommonen 4-vetonen on aina himpun verran kalliimpi kuin 2-vetonen.
Onhan se varmasti heno peli että ei kun hakemaan vain
10 tkm / vuosi ja farkkudieseli = aika iso käyttövoimavero / vuosi hmmm...
Tuommonen 550 tkm on 2-veto perusdieselfarmarillekin sellainen matka, että aika paljon saa tehdä remonttia alustaan, ja ikiluotettava dieselmoottorikin on aika huonossa kunnossa tiiveyden suhteen.
Luulisin että kaikessa korjaamisessa tuommonen 4-vetonen on aina himpun verran kalliimpi kuin 2-vetonen.
Onhan se varmasti heno peli että ei kun hakemaan vain
10 tkm / vuosi ja farkkudieseli = aika iso käyttövoimavero / vuosi hmmm...
Farkkupa juuri, eikö lie pakun verolla halvempaa ajoa kuin vastaavalla bensavehkeellä...10 tkm / vuosi ja farkkudieseli = aika iso käyttövoimavero / vuosi hmmm...
Count, farkkumersun tohtii antaa vaimolle takavetoisenakin, ajo-ominaisuudet ovat niin yllätyksettömät.
Pikemminkin nelivetoinen saattaa yllättää kun kelin liukkaudesta ei saa käsitystä kiihdytyksessä.
(Tämä ei sitten tarkoita ettenkö mieluummin itse ajaisi nelivetoisella mutta se on eri juttu se.)
Pakuksihan tuo on rekisteröity, ei kai tuota henkilöautoverolla saisi mitenkään perusteltua edes itselleen, saati vaimolleveskola kirjoitti: 10 tkm / vuosi ja farkkudieseli = aika iso käyttövoimavero / vuosi hmmm...
Ja tuota nelivetoa lähinnä tuon talviajopointin sekä kärrynkiskonnan takia, kiskotaan harvoin mutta silloin sitten myös kiskotaan. Tojotaa edellinen auto oli turbosubaru jolla kyllä kiskoi vaikka norsun puuhun mutta bensaakin meni...
Koskapa sitä autonvaihtoa olisi puhtaasti järkiperusteilla tehty aiemminkaan...
Onkos tuo W124 sitten väykkää rauhallisempi? Omat muistikuvani väykästä ovat nimittäin melko kiikkerät, eikä alla ollut edes 'saksan kitkat'. Kyseessä oli cdi-farkku-automaatti, koneen kokoa en enää muista. Muutenkin on tässä iässä jo sellainen fiilis, että takaveto on eri kiva kun lapsettaa ja tekee mieli leikkiä eikä ole varsinaisesti kiire mihinkään, mutta muuten edetessä neliveto on yliveto (ja etuveto ehkä sitten kompromissivalinta?) Pihalla on tälläkin hetkellä kaikkia eri vetotapoja edustavia autoja, harmi vain että sekä neli- että takavetoinen ovat mallia 'projekti'. Muutenhan en olisi edes täällä kyselemässädealer kirjoitti: Count, farkkumersun tohtii antaa vaimolle takavetoisenakin, ajo-ominaisuudet ovat niin yllätyksettömät.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
osta pois,sehän on vetopeli menee pellolla ja umpihangessa niinkuin tielläCount kirjoitti:Pakuksihan tuo on rekisteröity, ei kai tuota henkilöautoverolla saisi mitenkään perusteltua edes itselleen, saati vaimolleveskola kirjoitti: 10 tkm / vuosi ja farkkudieseli = aika iso käyttövoimavero / vuosi hmmm...
Ja tuota nelivetoa lähinnä tuon talviajopointin sekä kärrynkiskonnan takia, kiskotaan harvoin mutta silloin sitten myös kiskotaan. Tojotaa edellinen auto oli turbosubaru jolla kyllä kiskoi vaikka norsun puuhun mutta bensaakin meni...
Koskapa sitä autonvaihtoa olisi puhtaasti järkiperusteilla tehty aiemminkaan...
tarkista kärry ja tee kauppa jos on mieluinen
Tässä topicissa eräs maticin omistaja kertoilee kokemuksiaan...
viewtopic.php?t=9618
Kurkkaappa tuonne... Väriltään tuo maticci, jota olet katsomassa on ihan jees...
viewtopic.php?t=9618
Kurkkaappa tuonne... Väriltään tuo maticci, jota olet katsomassa on ihan jees...
Kyllä 210-korimallin pitäisi olla varsin eleettömästi etenevä auto kelissä kuin kelissä kunhan renkaat, alusta ja pyöränkulmat on OK.Onkos tuo W124 sitten väykkää rauhallisempi? Omat muistikuvani väykästä ovat nimittäin melko kiikkerät, eikä alla ollut edes 'saksan kitkat'. Kyseessä oli cdi-farkku-automaatti, koneen kokoa en enää muista.
Sama juttu 124 kanssa, hienosti menee - vaan jos on välyksiä alustassa ja renkaat vinksallaan = hikeä pukkaa kuskille.
Meillähän on farkku 124 300TDT, vuodessa tulee kilometrejä 40000-50000 eikä tuolle oikein huonoa keliä ole löytynyt.
Automaatti + lukkoperä auttaa liikkeellelähdössä liukkaalla.
Vaimokin tykkää ajella tuolla.
Eipä tuo nyt niin pahalta näytä. On tuolla avensiksellakin ajettu jo 437tkm ja on entinen taksi että ei sekään enää uusi ole.Pappi kirjoitti:Tässä topicissa eräs maticin omistaja kertoilee kokemuksiaan...
Ja olen vähän sitä mieltä, että kannattaa ostaa ennemmin tonnin auto ja korjata sitä kahdella tonnilla jolloin se on kunnossa, kuin ostaa kolmen tonnin auto ja itkeä persaukisena kun ei ole varaa laittaa. Tietty jotkut yksittäiset osat voi olla kalliita, mutta ei niitä sentään unobtainiumista ole tehty.
Kunhan vaimo tulee töistä kotiin niin pitää kysyä mielipidettä josko sitä vaikka kävisi paikan päällä Güntherien keksintöä katsomassa. Täältä foorumilta on jo aika hyvä liuta vinkkejä tarkistuskohteista löytynytkin, joten ei kai tässä autokauppias pääse ihan 6-0 vedättämään. Ehkä 6-3
Kivahan tuo on ajaa, neliveto tuo vakautta heikommilla teillä noin 100km/h vauhdeissa Mutta ikuinen pelko tuon jakolootan porsimisesta ressaapi. Jakolootan kuorien välistä porsii hydrauliöljyt lakolootan omiin öljyihin. Kuoret tähän diesel-versioon 600e ja 700e jotakuin, siis ylä- ja alapuoli. Talviaikaan käyn melkein joka kuukausi ostaan hydrauliöljyä 13e/pullo ja kaadan sen matikin säiliöön, ko vaeltuupi nopiaa. Etupään osat on _pirun_ kalliita, etuvetari jottai yli 1000e. Eli älä tehe tuolla ainakaan sitä virhettä, että renkaat linkkuun ja kaasu pohjaan. Moottoria et pysty vaihtaan, sillä matikin moottori on erilainen, mutta niin samanlainen kuin normi OM603, eli pietä hyvässä huomassa. Liikkeellelähtö liukkaalla on kokemus Lähtee kuin mummo suosta
Muista tarkistaa koeajolla matikki!!! Sillon ko hehkutetaan, pitää matikin ja kolmion palaa. Jollei, otettu valo pois --> jakoloova risa tahi ölpät loppu, tahi mitä ikuna keksiikään. Kallis tikki jokatapauksessa. Mutta mikäli net palaapi ja sammuu käynnistyttyä, niin hyä Vähän vetisemmällä kelillä saattaa pakkokakkosella täyskaasukiihytyksessä pärähtää kolmio, ko automaatti vaihtaa 1 -> 2:lle. Myös vähän jyrkemmissä käännöksissä ilman jarrua saattaa kolmio syttyä. Jarrupoljin kytkee kattos tuon vedon nelikolta pois, jotta ABS:n ominaisuudet tehostuu äärikelillä.
Takapyörien laakerit meni itellä suoraan vaihtoon, samoin jarrut. Nyttemmin 7-8 litraa matkalla satkulle suutinrempan jälkeen. Olet onnellinen, jos hankit ton, sillä omani on 1800kg ja siihen on joku niksi Ake:lla, että pitää olla alle 1800kg, tahi SRS olisi pakollinen. Jos menisin rekisteröimään omaani pakuksi ilman painonmuutosta, ottaisin 80:n lätkän. Auton sisustan kuntoon voisin sanoa, parempiakin nähty.
Mutta kaiken jälkeen. Hieno värkki tuo näyttää olevan. Kyllä tuosta tuon verran tohtisi maksaa.
PS. autolla voi ajaa, vaikka matikin valo puuttuu, eli se olisi vikatilassa. Öljyjen vähyys osakseen aiheuttaa myös vikavalon vilkkumisen ja aikanaan päällejäämisen. Nollausohjeet löytyneepi ainaki miulta. Saapi kysellä.
Muista tarkistaa koeajolla matikki!!! Sillon ko hehkutetaan, pitää matikin ja kolmion palaa. Jollei, otettu valo pois --> jakoloova risa tahi ölpät loppu, tahi mitä ikuna keksiikään. Kallis tikki jokatapauksessa. Mutta mikäli net palaapi ja sammuu käynnistyttyä, niin hyä Vähän vetisemmällä kelillä saattaa pakkokakkosella täyskaasukiihytyksessä pärähtää kolmio, ko automaatti vaihtaa 1 -> 2:lle. Myös vähän jyrkemmissä käännöksissä ilman jarrua saattaa kolmio syttyä. Jarrupoljin kytkee kattos tuon vedon nelikolta pois, jotta ABS:n ominaisuudet tehostuu äärikelillä.
Takapyörien laakerit meni itellä suoraan vaihtoon, samoin jarrut. Nyttemmin 7-8 litraa matkalla satkulle suutinrempan jälkeen. Olet onnellinen, jos hankit ton, sillä omani on 1800kg ja siihen on joku niksi Ake:lla, että pitää olla alle 1800kg, tahi SRS olisi pakollinen. Jos menisin rekisteröimään omaani pakuksi ilman painonmuutosta, ottaisin 80:n lätkän. Auton sisustan kuntoon voisin sanoa, parempiakin nähty.
Mutta kaiken jälkeen. Hieno värkki tuo näyttää olevan. Kyllä tuosta tuon verran tohtisi maksaa.
PS. autolla voi ajaa, vaikka matikin valo puuttuu, eli se olisi vikatilassa. Öljyjen vähyys osakseen aiheuttaa myös vikavalon vilkkumisen ja aikanaan päällejäämisen. Nollausohjeet löytyneepi ainaki miulta. Saapi kysellä.
300TDT 4MATIC -88
Kyllä kait se kunnossa ollessaan on kiva peli. 500tkm ajettu mikä tahansa 300Tdt on jo vähän "harrasteauto" ylläpitonsa puolesta. 4-maticissa vaan tiettyjen osien hinnan ja asennusajan saa kertoa sillä nelosella verrattuna takapotkuun.
Eli halpaa käyttistä ei kannata haaveilla> halvemmaksi tulee ne muutamat kärry vedot vuodessa teettää vaikka kuljetusliikeellä
Tokihan se on verraton peli etenemään talvella ja vaikka vähän kurjemmassakin kelissä.
Mutta ei se takapotku + asd mikään huono keksintö ole. Kuten Dealer jo kirjoitti että aika yllätyksetön talviajossa. Ei ole kauhean kevyt peräinen, pitkällä akselivälillä ja oikein hyvä kärryn veturi jos kärry oikein kuormattu ja riittävän painava
Viime talvena kävin pari 900km keikkaan trailerin kanssa> mennessä oli liukasta kun 90km/h:n vauhdista kolmio vilkutti ylämäet, mutta tullessa se vaan varotteli enää vaan risteyksissä kun koukussa tuli 2100Kg tavaraa "kevyesti" aisalle kuormattuna.
Mielestäni enemmän kärryn vetoon vaikuttaa tason säätö takana kuin että vetävien pyörin määrä
Eli halpaa käyttistä ei kannata haaveilla> halvemmaksi tulee ne muutamat kärry vedot vuodessa teettää vaikka kuljetusliikeellä
Tokihan se on verraton peli etenemään talvella ja vaikka vähän kurjemmassakin kelissä.
Mutta ei se takapotku + asd mikään huono keksintö ole. Kuten Dealer jo kirjoitti että aika yllätyksetön talviajossa. Ei ole kauhean kevyt peräinen, pitkällä akselivälillä ja oikein hyvä kärryn veturi jos kärry oikein kuormattu ja riittävän painava
Viime talvena kävin pari 900km keikkaan trailerin kanssa> mennessä oli liukasta kun 90km/h:n vauhdista kolmio vilkutti ylämäet, mutta tullessa se vaan varotteli enää vaan risteyksissä kun koukussa tuli 2100Kg tavaraa "kevyesti" aisalle kuormattuna.
Mielestäni enemmän kärryn vetoon vaikuttaa tason säätö takana kuin että vetävien pyörin määrä
Eikös joku tässä tehnyt jotain projektia juuri... Olikohan se Matikin pensakoneen tilalle vakio diiseli jota hieman modaamalla siittä sai yhteensopivan...Ondalf kirjoitti:Öljypohjan kiinnitys erilainen, sillä etuperä on kiinni öljypohjassa. Ei vaihtokelposet, mutta samat sisuskalut.Count kirjoitti:Onko koko lohko erilainen siis, mutta sisuskalut samat?
Tai jotain...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Mä vetelin viime talvena muuton aikaan kärryllä varmaan yhteensä tuhannen kilometria ylikuormaa joka matkalla. Mutkaista jäistä tietä ja 120 km/h nopeutta, ja ei mitään ongelmaa. Samoin liikkeelle lähdöt pihasta lumelta, ei mitään ongelmaa. Auto oli w124 300tdt asd 2-vedolla. Olin oikein yllättynyt tuon ominaisuuksista. Sillä perusteella itse jättäisin 4-vedon pois, jollei jatkuvasti aja pahaan aikaan pahoja teitä. Kuten todettu, on tuommosessa ihan tarpeeksi "harrastamista" ilman 4-veto tekniikkaakin.
Saa sen sitten räikeällä "ylikäytöllä" lähtemään käsistä niin kesällä kuin talvella, mutta on kohtuu helppo korjata suoraksi. Oikeastaan se lähtee sen tietyn rajan ylitettyään aivan yks kaksi.
Saa sen sitten räikeällä "ylikäytöllä" lähtemään käsistä niin kesällä kuin talvella, mutta on kohtuu helppo korjata suoraksi. Oikeastaan se lähtee sen tietyn rajan ylitettyään aivan yks kaksi.
Harrastamistapa hyvinkin. Nyt on koeajottu ja tutkittu.
Perästä kuuluu kolahdus kun vetoa laittaa päälle, väljää siis on. ohjaus on aika epämääräinen mutta se lie mersun ominaisuus...
MUTTA... Lyhyen koeajolenkin jälkeen (4matic pelasi hienosti) otin konepellin ylös ja mitäs sieltä paljastuikaan... Iloisesti pulputtava paisari ja öljykorkkia en uskaltanut edes avata loppuun asti kun huohotus vaikutti jo dieselveturin kömyltä
Eli pahvi (ainakin) paskana, mitähän muuta voisi olla? arvioidut korjauskustannukset? Muuten hoppa näytti ja tuntui kovapeltiseltä ja varustetasokin olisi kohdallaan.
Mitä sanoo Raati? riittääkö 2000€?
Perästä kuuluu kolahdus kun vetoa laittaa päälle, väljää siis on. ohjaus on aika epämääräinen mutta se lie mersun ominaisuus...
MUTTA... Lyhyen koeajolenkin jälkeen (4matic pelasi hienosti) otin konepellin ylös ja mitäs sieltä paljastuikaan... Iloisesti pulputtava paisari ja öljykorkkia en uskaltanut edes avata loppuun asti kun huohotus vaikutti jo dieselveturin kömyltä
Eli pahvi (ainakin) paskana, mitähän muuta voisi olla? arvioidut korjauskustannukset? Muuten hoppa näytti ja tuntui kovapeltiseltä ja varustetasokin olisi kohdallaan.
Mitä sanoo Raati? riittääkö 2000€?
Kuuluiko kolahdus jokaisella kerralla kun lähdit liikkeelle vai yksittäistapauksissa?Count kirjoitti:perästä kuuluu kolahdus kun vetoa laittaa päälle, väljää siis on. ohjaus on aika epämääräinen mutta se lie mersun ominaisuus...
Mitä sanoo Raati? riittääkö 2000€?
Tuo moottorin kunto kannattaa tarkastuttaa ennenkuin tekee mitään päätöstä. Samalla kertaa voisi pyytää, että tuon auton saisi nosturille, jolloin näkisit alustan ja pääsisit kokeilemaan käsin, missä kohtaa tuossa voimansiirtolinjassa on välystä.
Kuuluiko perästä ajon aikana vihellystä? Nopeudella 80 --->
Toimiko ilmastointi ja vakkari
Kolahdus kuului ihan joka kerta.
Vakkari toimi, ilmastointi toimi, keskuslukko toimi mutta sen kauko-ohjaus ei (ehkä patterit?). Vihellystä en huomannut tapahtuvaksi. Kattoluukku toimi, sähkölasit toimi ainakin edessä vänkärin peilin sähkösäätö toimi... mitähän muita keksin kokeilla...
Kyllähän tuo tuollaisenaankin kiinnostaisi jos saisi jotain osviittaa mitä koneen kunnostus maksaisi, eli kansitöitten lisäksi jos vaikka laakeroisi ja rengastaisi. Perä noissa lie sama kuin takavetoisissakin joten niitä luulisi löytyvän vähän joka puun alta?
Vakkari toimi, ilmastointi toimi, keskuslukko toimi mutta sen kauko-ohjaus ei (ehkä patterit?). Vihellystä en huomannut tapahtuvaksi. Kattoluukku toimi, sähkölasit toimi ainakin edessä vänkärin peilin sähkösäätö toimi... mitähän muita keksin kokeilla...
Kyllähän tuo tuollaisenaankin kiinnostaisi jos saisi jotain osviittaa mitä koneen kunnostus maksaisi, eli kansitöitten lisäksi jos vaikka laakeroisi ja rengastaisi. Perä noissa lie sama kuin takavetoisissakin joten niitä luulisi löytyvän vähän joka puun alta?
Maticissa on ASD-perä aina.Pappi kirjoitti:Oliko perä ASD vaiko tavallinen... Tavallisia periä taitaa löytyä vaikka kuinka, mutta tuo ASD on vähän "harvinaisempi" tapaus.
Vai miten ne näissä nelimaticeissa menee?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97