124 Dieselin katsastus?

Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

124 Dieselin katsastus?

Viesti Kirjoittaja terde »

124 Dieselin katsastus? Onko kellään kokemuksia kierrättääkö katsastaja automaattia samallatavalla kun manuaalia? Olen vaan kuullut joskus että "säälivät " ainakin jotain nyky autoja? Vinkkejä ystävällisistä katsastusasemista pk.seudulla, yv:nä? Onko kokemuksia millasia lukemia 250D:stä tulee PP D.n käsittelyn jälkeen? Ajossa kun vedättää niin mustaa kankea tulee putkesta :D . Voishan tota tietysti kysyä suoraan Pasiltakin. Ja yksilökohtaistahan tuo on. Silti kiinnostaa muiden lukemat.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: 124 Dieselin katsastus?

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

terde kirjoitti:124 Dieselin katsastus? Onko kellään kokemuksia kierrättääkö katsastaja automaattia samallatavalla kun manuaalia? Onko kokemuksia millasia lukemia 250D:stä tulee PP D.n käsittelyn jälkeen?
Mulla ainakin hinkuttivat 3000rpm saakka eli säälivät automaagiressua. Päästöjä ei tullu lainkaan joten sovittiin että koitetaan saada kaasua pumppaamalla jotain aikaseksi.... mutta se on taas toinen juttu se :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kyllä ne taitavat sääliä noita automaatteja. Viime heinäkuussa vein auton katsastukseen ja päästömittaus oli yks polkaisu jonnekin 4000 rpm tienoille :) Savuarvoksi kirjattiin 1,2.
Inssi kertoi toimenpiteen yhteydessä, että automaatille ei voi tehdä kunnon päästömittausta, koska sitä ei saa kierrättää paikallaan :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Tuli vielä mieleen, kun tuli vaihdettua viime leiman jälkeen manuaaliaski automaattiin että pitäkö se muutoskatsastaa vai mennä pokkana leimalle puhumatta mitään? Onko kellään tieto mitä dokumenttejä vaativat jos muutoksen tekee laillisesti?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mitäs säälimistä noissa on?
Onko jollakin mersun laatikko hajonnut ryntäytyksessä?

Omani on saaneet jengaa enemmän kuin sikana, eikä ole mitään hajonnut.
En mielestäni ole hajottajatyyppiä, onhan toisella jo ajettu avaamatta 635tkm.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mää oon kyllä vähän samoilla linjoilla romun kanssa :oops:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29135
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei hajoa, eikä valmistaja ole ilmoittanut että kierroksia tarvitsisi rajoittaa pakokaasutestissä.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Maksimit kait ne ryntäytti syssyllä ku leimalla käytin - auto huusi ku syötävä!!

Minä jo että hajotti ne sen :eec:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Mulle viimeks inssi kertoili ettei automaatia kierrätetä yli 3500rpm kun kuulemma saattaa auto karata paikalta :asd: tiedä sitten onko totta mutta näin kuikkalakki kirkkain silmin mulle väitti :nocando:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jaakko Parantainen kirjoitti:Mulle viimeks inssi kertoili ettei automaatia kierrätetä yli 3500rpm kun kuulemma saattaa auto karata paikalta :asd: tiedä sitten onko totta mutta näin kuikkalakki kirkkain silmin mulle väitti :nocando:
Jotku volvot saattaa lähteä livohkaan kun paineet tuuttaa lootasta väärään paikkaan, tästähän myös on valmistaja antanut tiedotteen konttoreille.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Malm kirjoitti:Jotku volvot saattaa lähteä livohkaan kun paineet tuuttaa lootasta väärään paikkaan, tästähän myös on valmistaja antanut tiedotteen konttoreille.
Näin kertoili mullekin asiaatunteva että Volvoista menee stefat laatikosta paikallaan huudattaessa ja samoten joku on loikannut seinäänkin kun sähkölaatikko on halunnut heittää kesken ryntäytyksen pykälän silmään.

Ei ne stefat tykkää mersunkaan askissa tuosta paikallaan löylyttämisestä mutta en minä ainakaan oo rikki niitä saanut :roll:

Mutta anyway, kiitos länsinaapurin autoinsinööreille tästä avusta - ihan mieluusti annan olla kierrättämättä autovanhustani :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

ystävällinen kerava muuttunut virolaisen katsastusmiehen ja uuden päällikön myötä negatiiviseen suuntaan.
työkaverin ja mersuhuoltaja kertoivat samaa.
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

en tiä onko yleinen vai mersulla että kierrätetään maksimikierroksia maksimissaan 1.3 sekuntia. sitä pidempään ei suositella.

volvolla ne ei kierrätä ollenkaan.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Pikku pähkäilyä vielä:

Miten laatikon stefat voisivat kärsiä enemmän paikallaan kierrättämisestä, kuin ajon aikana tapahtuvasta pyörimisestä? Autobahneilla pitäisi kuitenkin kestää. Ei kait sinne mitään paineita voi muodostua, ohikiertoventtiilinkin luulisi sisältyvän pakettiin. :roll:

No anyway, tosiaan, kestäähän nämä mersun lodjut, murehtikoon muut jos haluaa. 8)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tämä nyt menee vähän aiheesta ohi mutta tuolla keskisessä Suomessa yksi purkaamon isäntä kertoi noista Saksan osanhakureissuista.
Oli menty kesähelteellä kaksnollaseiskalla ison umpikoppikärryn kanssa kaasu pohjassa nelosvaihteella(llieneekö vitosta ollutkaan) aina niin pitkään kun oli pitänyt pysähtyä tankkaamaan ja sen jälkeen sama homma taas uudestaan.

Tuskinpa on tyhjäkäyntipaineet olleet kolmessa kilossa. 8)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jiitek kirjoitti:Tämä nyt menee vähän aiheesta ohi mutta tuolla keskisessä Suomessa yksi purkaamon isäntä kertoi noista Saksan osanhakureissuista.
Oli menty kesähelteellä kaksnollaseiskalla ison umpikoppikärryn kanssa kaasu pohjassa nelosvaihteella(llieneekö vitosta ollutkaan) aina niin pitkään kun oli pitänyt pysähtyä tankkaamaan ja sen jälkeen sama homma taas uudestaan.

Tuskinpa on tyhjäkäyntipaineet olleet kolmessa kilossa. 8)
Tuskin on ollut tuon perästä ongelmia savutusmittauksessakaan :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hieman asian vierestä mutta kuitenkin..väykkyä ei kierrätetty kuin varovaisella polkaisulla sinne 2500 nurkille, meni läpi :shock: :lol: Enpä sitten alkanut kyselemään enempää, minulle kelpasi ihan hyvin.
Avatar
Jampuusi
Viestit: 53
Liittynyt: 19.12.2006 9:37

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Eipä noita automaatteja yleensä paljo huudatella. AKE on tainnu antaa ohjeen että 2/3 max. kierroksista jos ei muuta sanota. Bemarin laatikoita on kuulema joskus ainaki hajonnu ja Volvolta tullu semmonen kirje, että ei saa kierrättää yli 1500 rpm. No tuolla ei tietenkään saa edes mitään arvoja.
S204 220CDI -11
W169 150 -05
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Dodii. Nyt voi tämänkin pähkäilemisen päättää, leima tuli tänään ilman huomautuksia. Savumittaus suoritettiin ihan perinteisellä tavalla, kaasu pohjaan n.5000:n muutaman polkaisun jälkeen saatiin lukemaksi 2,32. Kyllähän se hurjalta tuo ryntäytys kuulostaa mutta eipä särkynyt.

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Pitäis tuo 300td saada kuntoon niin sais itsekkin katsauttaa sen. Paljonkon sellaisessa pitäis saada vakiona savutusarvoksi, jos kaikki on kunnossa ja kanavat puhtaina? Niin ja mitenköhän suuriksi ne muuttuu siitä kun laittaa tappiin rukatun pumpun?
Kuva
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Diosol kirjoitti:Pitäis tuo 300td saada kuntoon niin sais itsekkin katsauttaa sen. Paljonkon sellaisessa pitäis saada vakiona savutusarvoksi, jos kaikki on kunnossa ja kanavat puhtaina? Niin ja mitenköhän suuriksi ne muuttuu siitä kun laittaa tappiin rukatun pumpun?
Kaikki autot ovat yksilöitä, toinen hengittää paremmin, kuin toinen.

"Savurajalle" säädetyllä pumpulla käytin leimalla, niin savut ei ollut kuin 0,98, että ei sitä voi tietää etukäteen.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Helppo nuo savut on saada mahtumaan rajoihin. Jos on alppikellollinen pumppu, niin ruuvaa syöttöä pienemmällä kätevästi kellosta. Toinen vaihtoehto on löysätä kaasuvaijeria. Aina on leima tullut... 8)

Ainakin mun kohdalla kaikkia automaatteja on huudatettu täysillä konttorilla. En jaksa uskoa, että nuo siitä miksikään menis. Päivittäin käytän tuon cdi:n kierrokset tapissa ja mikskään se ei ole mennyt. Joku filosofi kertoi, että paska saattaa lähteä turbiinista liikenteeseen, jos ryntäytetään täysille?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JP74 kirjoitti:Ainakin mun kohdalla kaikkia automaatteja on huudatettu täysillä konttorilla. En jaksa uskoa, että nuo siitä miksikään menis.
Onneksi eivät ainakaan tuota omaa autovanhusta oo rääkänneet täysille jengoille. Tuo kyllä ryntää säädöillä millä hyvänsä hiukka turhankin herkästi joten jos ei laatikko tykkää p*skaa niin auton omistaja ainakin :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
meisselimiäs
Viestit: 48
Liittynyt: 02.9.2007 23:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja meisselimiäs »

Hiljan oltiin leimaa hakemassa -93 300DT kulkineelle ja kyllähän se inssi sinne ylärekisteriin kierrokset vetäs

Kysyin kaverilta, että mikäs se tämän testin tarkoitus oikein on ? arvas varmaan ilmeestä kun vastas et jos ei pelit kestä niin oma on häpees... :lol:
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Onko siinä määritelty mitään, että paljonko huippukierrosluvut saa muuttua alkuperäisestä?
Kuva
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

JP74 kirjoitti:Helppo nuo savut on saada mahtumaan rajoihin. Jos on alppikellollinen pumppu, niin ruuvaa syöttöä pienemmällä kätevästi kellosta. Toinen vaihtoehto on löysätä kaasuvaijeria. Aina on leima tullut... 8)
Miten säätö tehdään alppikellosta?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

terde kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Helppo nuo savut on saada mahtumaan rajoihin. Jos on alppikellollinen pumppu, niin ruuvaa syöttöä pienemmällä kätevästi kellosta. Toinen vaihtoehto on löysätä kaasuvaijeria. Aina on leima tullut... 8)
Miten säätö tehdään alppikellosta?
Lukitus mutteri auki ja ruuvia kiinni päin.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

hmm mersun ensimmäinen katsastus lähestyy.. 20päivää armonaikaa.. ja tälläinen vanha ketju pomppasi esiin googl avulla..

notta että ohjeistanko sitä katsastajaa että ei ryntäytä konetta korkeelle kun laatikko voi hajota vai en?

hyvin tuttu katsastaja kuitenkin kai sen tekee, niin se voi hyvinkin myöntyä tälläseen ehdotukseen jos sille sanoo että näin on ennekin ohjeistettu ton laatikon hajoomis vaaran johdosta.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kestää se.
Ei huolen häivää.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Nuo automaatin vapaaryntäytyshuolet taitaa juontua kytkinpakkojen pienistä välyksistä. Teorian mukaan levyt ylikuumenevat ja hajoavat vapaalla ryntäytettäessä, koska ne pääsevät hieman luistamaan myös silloin kun kytkin on irrotettuna.

Klassinen esimerkki on tuo aikaisemmin mainittu vanhemmissa Bemareissa ja Volvoissa käytetty ZF 4HP22, jossa jokin vuotava tiiviste saattoi päästää hiukan ohjauspainetta eteenpäinajon kytkinpakkaan, jossa levyt sitten painuivat hieman kiinni toisiinsa. Kierroksia nostettaessa nousi sitten myös kytkinpakan ohjauspaine ja luistavat kytkinlevyt kärähtivät.

Mutta kyllä Mersun laatikon pitäisi tuo ryntäytys kestää. Eikä sitä konetta muutenkaan huudateta lappu lattiassa pitkää aikaa. Fiksuinta kun käy vähän polettamassa pikkuvaihteella moottoritiellä tms. niin saa röörin puhtaaksi noesta eikä inssin tarvi tehdä ylimääräisiä putkenpuhdistusryntäytyksiä.
S204, AZT250
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”