
4-matikin ongelma
4-matikin ongelma
Osaisko kukaan neuvoa? Kun vaihdettiin perä joka on samalla välityksellä ja muutenkin samallainen, niin nyt kun kääntää kaikki oikealle rupeaa riitelemään sisä takapyörä ja ulko etupyörä. Hiekalla ei niin haittaa, mutta asfaltilla puree niin maan perusteellisesti. Vasemmalle kääntyessä ei mitään outoa. Täytyy kai ottaa mutkat loivasti kaartaen 

Kojelaudassa ei ilmeisesti pala mikään varoitusvalo.
Mahdollisesti hydrauliikassa on ilmaa. Koko järjestelmä tulisi ilmata.
Lisäksi ilmauksessa ota jakovaihteistosta AV- ja ZV-putki irti ja pane vatiin.
Anna moottorin käydä, kunnes putkista tuleva neste on kuplatonta.
Onhan jakopyörästössä riittävästi automaattilaatikkoöljyä?
Sujuuko kova kiihdytys suoraan 40-60 km/t normaalisti?
Kun liikkellelähdön jälkeen ajat jyrkkää kaarretta nopeudella 10-20 km/t ja
painat kevyesti jarrua, niin sujuuko kaikki normaalisti?
Minkä ikäinen auto tarkalleen on ja millä moottorilla? Mikä on
uuden perän välitys?
Mahdollisesti hydrauliikassa on ilmaa. Koko järjestelmä tulisi ilmata.
Lisäksi ilmauksessa ota jakovaihteistosta AV- ja ZV-putki irti ja pane vatiin.
Anna moottorin käydä, kunnes putkista tuleva neste on kuplatonta.
Onhan jakopyörästössä riittävästi automaattilaatikkoöljyä?
Sujuuko kova kiihdytys suoraan 40-60 km/t normaalisti?
Kun liikkellelähdön jälkeen ajat jyrkkää kaarretta nopeudella 10-20 km/t ja
painat kevyesti jarrua, niin sujuuko kaikki normaalisti?
Minkä ikäinen auto tarkalleen on ja millä moottorilla? Mikä on
uuden perän välitys?
Annatko vielä valmistusnumeron alkupään eli onko kyseessä 124.393?
Nelivetodieseleissä perävälitykset ovat:
300 D sedan 124.330 käsivalintainen 3,67
300 D sedan 124.330 automaatti 2,87
300 DTurbo sedan 124.333 2,65
300 TouringDTurbo 124.393 2,65
Perän välitys on meistetty perän reunaan ja kannattaa vielä varmistua,
että välitys on oikea. Näin ilmeisesti onkin, kun auto kulkee suoraan ja
toiseen suuntaan normaalisti.
Koska ongelma esiintyy vain toisen suunnan kaarroksissa, niin vika
voisi olla etupään ABS-anturissa tai ohjauspyörän kääntöanturissa.
Perän vaihto ei vaikuttaisi asiaan, vaan vika esiintyisi sattumalta samaan
aikaan. Tällaisesta viasta jäisi kai vikamuistiin merkintä, joten sen voisi
tarkistaa.
Jos sähköpuoli on OK, niin se toinen selvä vikamahdollisuus on edellä
mainittu ilma hydrauliikassa tai öljyn puute jakovaihteistossa.
Auton käyttäytymisestä ajossa voisi saada vahvistusta epäilyille.
Nelivetodieseleissä perävälitykset ovat:
300 D sedan 124.330 käsivalintainen 3,67
300 D sedan 124.330 automaatti 2,87
300 DTurbo sedan 124.333 2,65
300 TouringDTurbo 124.393 2,65
Perän välitys on meistetty perän reunaan ja kannattaa vielä varmistua,
että välitys on oikea. Näin ilmeisesti onkin, kun auto kulkee suoraan ja
toiseen suuntaan normaalisti.
Koska ongelma esiintyy vain toisen suunnan kaarroksissa, niin vika
voisi olla etupään ABS-anturissa tai ohjauspyörän kääntöanturissa.
Perän vaihto ei vaikuttaisi asiaan, vaan vika esiintyisi sattumalta samaan
aikaan. Tällaisesta viasta jäisi kai vikamuistiin merkintä, joten sen voisi
tarkistaa.
Jos sähköpuoli on OK, niin se toinen selvä vikamahdollisuus on edellä
mainittu ilma hydrauliikassa tai öljyn puute jakovaihteistossa.
Auton käyttäytymisestä ajossa voisi saada vahvistusta epäilyille.
Kyllä tämä on farkku automaatilla eli 124393 on oikea numero. Ennen perän vaihtoa kojetaulun valo syttyi herkästi palamaan risteyksissä ja jyrkissä käännöksissä. Sanoin tästä korjaajalle, abs:t oli putsattu ja vikaa ei esiintynyt enää.Paitsi että se muutti muotoa edellä kerrotulla tavalla. Ajattelin kyllä sen liittyvän ilman muuta peränvaihtoon, mutta jos abs voi tehdä tuollaista, sekin vaikuttaisi mahdolliselta. Myös vasen etujousi katkesi ja yläpään ripustusta piti vahvistaa. Se korjattiin juuri ennen perän vaihtoa eli ajoin suoraa korjaamolta toiselle. Voisiko sillä olla merkitystä asiaan?
Jos autoa hitsattiin, aina on pieni mahdollisuus, että nelivedon
sähköinen ohjaus hajosi. Järjestelmä kyllä periaatteessa tunnistaa
vikatilanteen ja varoitusvalo jää palamaan. Tällöin pitäisi kytkeä
neliveto pois. Oletko muuten kokeillut tätä, ajaa ilman nelivetoa?
Auto varmaankin panee vastaan käännöksessä, kun lukot tai
ainakin keskilukko on päällä. Pitävällä asfaltilla niiden ei pitäisi olla päällä.
4matic-järjestelmässä on paljon toimintoja ja se kykenee myös
muistamaan tapahtumia hetken aikaa. Vian etsinnän kannalta olisi
tärkeää kuulla, miten auto käyttäytyy eri nopeuksilla, ks. aiemmat
kysymykset. Muuten voi vain arvailla eri mahdollisuuksia.
Muistaakseni se tärkein toiminta menee suunnilleen näin (muitakin
toimintoja on):
ABS-antureilla luetaan pyörien nopeutta. Taka-akselille on yksi ja
kummallekin etupyörälle oma anturinsa. Jos takapään nopeus on
suurempi kuin etupään anturien keskiarvo, takapyörien arvellaan
luistavan ja neliveto kytketään päälle. Etupään anturien lukemien
eroista päätellään kaarresäde. Jos se poikkeaa ohjauspyörän
anturin lukemasta, auton päätellään olevan lähdössä sivuluistoon
ja ajoa vakautetaan kytkemällä neliveto päälle. Anturilukemista
lasketaan myös auton kiihtyvyys ja yli 0,5 m/s2 -arvoilla
pannaan neliveto päälle. Neliveto on myös päällä liikkellelähdössä
ja se kytketään pois nopeudessa 20 km/t.
Nelivedon lisäksi kytketään päälle lukkoja vaiheittain tarvittaessa. Ensin
kytketään keskilukko, jolloin voimaa jaetaan yhtä paljon eteen
ja taakse (muuten taakse menee enemmän). Sitten voidaan kytkeä
vielä perän lukko. Edessä ei ole lukkoa.
Jos liikkellelähtö epäonnistuu, lukot jätetään päälle seuraavaa
yritystä varten. Lukkoja ei kytketä suurissa nopeuksissa ja ne
putoavat pois tietyssä nopeudessa (alle 40 km/t). Muuten autosta
tulee hankala ajettava kaarteissa.
Nelivedon ja lukkojen kytkentä tapahtuu todella nopeasti, joten
kuljettaja ei sitä huomaa.
sähköinen ohjaus hajosi. Järjestelmä kyllä periaatteessa tunnistaa
vikatilanteen ja varoitusvalo jää palamaan. Tällöin pitäisi kytkeä
neliveto pois. Oletko muuten kokeillut tätä, ajaa ilman nelivetoa?
Auto varmaankin panee vastaan käännöksessä, kun lukot tai
ainakin keskilukko on päällä. Pitävällä asfaltilla niiden ei pitäisi olla päällä.
4matic-järjestelmässä on paljon toimintoja ja se kykenee myös
muistamaan tapahtumia hetken aikaa. Vian etsinnän kannalta olisi
tärkeää kuulla, miten auto käyttäytyy eri nopeuksilla, ks. aiemmat
kysymykset. Muuten voi vain arvailla eri mahdollisuuksia.
Muistaakseni se tärkein toiminta menee suunnilleen näin (muitakin
toimintoja on):
ABS-antureilla luetaan pyörien nopeutta. Taka-akselille on yksi ja
kummallekin etupyörälle oma anturinsa. Jos takapään nopeus on
suurempi kuin etupään anturien keskiarvo, takapyörien arvellaan
luistavan ja neliveto kytketään päälle. Etupään anturien lukemien
eroista päätellään kaarresäde. Jos se poikkeaa ohjauspyörän
anturin lukemasta, auton päätellään olevan lähdössä sivuluistoon
ja ajoa vakautetaan kytkemällä neliveto päälle. Anturilukemista
lasketaan myös auton kiihtyvyys ja yli 0,5 m/s2 -arvoilla
pannaan neliveto päälle. Neliveto on myös päällä liikkellelähdössä
ja se kytketään pois nopeudessa 20 km/t.
Nelivedon lisäksi kytketään päälle lukkoja vaiheittain tarvittaessa. Ensin
kytketään keskilukko, jolloin voimaa jaetaan yhtä paljon eteen
ja taakse (muuten taakse menee enemmän). Sitten voidaan kytkeä
vielä perän lukko. Edessä ei ole lukkoa.
Jos liikkellelähtö epäonnistuu, lukot jätetään päälle seuraavaa
yritystä varten. Lukkoja ei kytketä suurissa nopeuksissa ja ne
putoavat pois tietyssä nopeudessa (alle 40 km/t). Muuten autosta
tulee hankala ajettava kaarteissa.
Nelivedon ja lukkojen kytkentä tapahtuu todella nopeasti, joten
kuljettaja ei sitä huomaa.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Avvaappa jakolaatikon öljypinnan tarkastusproppu ja katso tuleeko paljon tavaraa poissa, jotku matikeista menevät juntturaan liiallisen jakolaatikon öljyn takia. Öljyä pääsee jakolaatikkoon järjestelmän kytkeytymiseen käytettävästä hydrauliikkalinjasta.
Onko konehuoneessa hydrauliikkaöljysäilöstä vajonnut tavaraa ?
-Risto
Onko konehuoneessa hydrauliikkaöljysäilöstä vajonnut tavaraa ?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Ja vielä yksi juttu: kai siellä takimmaisessa perässä on lukkoperäöljyä?
Mersun vaatimus ko. öljylle on 235.7, numero on purkin kyljessä.
Periaatteessa mikä hyvänsä lukkoperälisäaineistettu öljy voisi käydä (omalla
riskillä).
Jos öljyssä ei ole sitä lisäainetta, niin perän lukko tarttuu kiinni.
Tämä aiheuttaa narskuntaa ja kankeutta kurveissa.
Etuperään kelpaa tavallinenkin peräöljy ja keskelle automaattilaatikkoöljy.
Mersun vaatimus ko. öljylle on 235.7, numero on purkin kyljessä.
Periaatteessa mikä hyvänsä lukkoperälisäaineistettu öljy voisi käydä (omalla
riskillä).
Jos öljyssä ei ole sitä lisäainetta, niin perän lukko tarttuu kiinni.
Tämä aiheuttaa narskuntaa ja kankeutta kurveissa.
Etuperään kelpaa tavallinenkin peräöljy ja keskelle automaattilaatikkoöljy.
Vikaa on etsitty nyt kissojen ja koirienkin kanssa, mutta ei ole saatu kuntoon. Ensin tark. jakolooran öljyt>kunnossa. Sitten abs anturit edessä testattiin ei vikaa. Vikakoodia ei jää. Eli jos ajaa hiljaa pyörät aivan oikealla vikaa ei esiinny, mutta kun painaa vähäkin kaasua nelivedon valo syttyy ja rupeaa pyörät riitelemään. Pitää vain välttää käännöksiä oik. Tuntiveloitus kun tahtoo hirvittää kun apua ei löydy. Niin vikaa ei muuten esiinny kun neliveto on kytketty pois.