4-matikin ongelma

Vastaa Viestiin
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

4-matikin ongelma

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Osaisko kukaan neuvoa? Kun vaihdettiin perä joka on samalla välityksellä ja muutenkin samallainen, niin nyt kun kääntää kaikki oikealle rupeaa riitelemään sisä takapyörä ja ulko etupyörä. Hiekalla ei niin haittaa, mutta asfaltilla puree niin maan perusteellisesti. Vasemmalle kääntyessä ei mitään outoa. Täytyy kai ottaa mutkat loivasti kaartaen :x
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kojelaudassa ei ilmeisesti pala mikään varoitusvalo.

Mahdollisesti hydrauliikassa on ilmaa. Koko järjestelmä tulisi ilmata.
Lisäksi ilmauksessa ota jakovaihteistosta AV- ja ZV-putki irti ja pane vatiin.
Anna moottorin käydä, kunnes putkista tuleva neste on kuplatonta.

Onhan jakopyörästössä riittävästi automaattilaatikkoöljyä?

Sujuuko kova kiihdytys suoraan 40-60 km/t normaalisti?

Kun liikkellelähdön jälkeen ajat jyrkkää kaarretta nopeudella 10-20 km/t ja
painat kevyesti jarrua, niin sujuuko kaikki normaalisti?

Minkä ikäinen auto tarkalleen on ja millä moottorilla? Mikä on
uuden perän välitys?
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Kyllä kojetaulussa palaa nelivetovalo kun pyörät riitelee. Auto oikeastaan pysähtyy aivan kuin painaas jarrua. 300td -89 perä 265
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Annatko vielä valmistusnumeron alkupään eli onko kyseessä 124.393?

Nelivetodieseleissä perävälitykset ovat:
300 D sedan 124.330 käsivalintainen 3,67
300 D sedan 124.330 automaatti 2,87
300 DTurbo sedan 124.333 2,65
300 TouringDTurbo 124.393 2,65

Perän välitys on meistetty perän reunaan ja kannattaa vielä varmistua,
että välitys on oikea. Näin ilmeisesti onkin, kun auto kulkee suoraan ja
toiseen suuntaan normaalisti.

Koska ongelma esiintyy vain toisen suunnan kaarroksissa, niin vika
voisi olla etupään ABS-anturissa tai ohjauspyörän kääntöanturissa.
Perän vaihto ei vaikuttaisi asiaan, vaan vika esiintyisi sattumalta samaan
aikaan. Tällaisesta viasta jäisi kai vikamuistiin merkintä, joten sen voisi
tarkistaa.

Jos sähköpuoli on OK, niin se toinen selvä vikamahdollisuus on edellä
mainittu ilma hydrauliikassa tai öljyn puute jakovaihteistossa.
Auton käyttäytymisestä ajossa voisi saada vahvistusta epäilyille.
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Kyllä tämä on farkku automaatilla eli 124393 on oikea numero. Ennen perän vaihtoa kojetaulun valo syttyi herkästi palamaan risteyksissä ja jyrkissä käännöksissä. Sanoin tästä korjaajalle, abs:t oli putsattu ja vikaa ei esiintynyt enää.Paitsi että se muutti muotoa edellä kerrotulla tavalla. Ajattelin kyllä sen liittyvän ilman muuta peränvaihtoon, mutta jos abs voi tehdä tuollaista, sekin vaikuttaisi mahdolliselta. Myös vasen etujousi katkesi ja yläpään ripustusta piti vahvistaa. Se korjattiin juuri ennen perän vaihtoa eli ajoin suoraa korjaamolta toiselle. Voisiko sillä olla merkitystä asiaan?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos autoa hitsattiin, aina on pieni mahdollisuus, että nelivedon
sähköinen ohjaus hajosi. Järjestelmä kyllä periaatteessa tunnistaa
vikatilanteen ja varoitusvalo jää palamaan. Tällöin pitäisi kytkeä
neliveto pois. Oletko muuten kokeillut tätä, ajaa ilman nelivetoa?

Auto varmaankin panee vastaan käännöksessä, kun lukot tai
ainakin keskilukko on päällä. Pitävällä asfaltilla niiden ei pitäisi olla päällä.

4matic-järjestelmässä on paljon toimintoja ja se kykenee myös
muistamaan tapahtumia hetken aikaa. Vian etsinnän kannalta olisi
tärkeää kuulla, miten auto käyttäytyy eri nopeuksilla, ks. aiemmat
kysymykset. Muuten voi vain arvailla eri mahdollisuuksia.

Muistaakseni se tärkein toiminta menee suunnilleen näin (muitakin
toimintoja on):

ABS-antureilla luetaan pyörien nopeutta. Taka-akselille on yksi ja
kummallekin etupyörälle oma anturinsa. Jos takapään nopeus on
suurempi kuin etupään anturien keskiarvo, takapyörien arvellaan
luistavan ja neliveto kytketään päälle. Etupään anturien lukemien
eroista päätellään kaarresäde. Jos se poikkeaa ohjauspyörän
anturin lukemasta, auton päätellään olevan lähdössä sivuluistoon
ja ajoa vakautetaan kytkemällä neliveto päälle. Anturilukemista
lasketaan myös auton kiihtyvyys ja yli 0,5 m/s2 -arvoilla
pannaan neliveto päälle. Neliveto on myös päällä liikkellelähdössä
ja se kytketään pois nopeudessa 20 km/t.

Nelivedon lisäksi kytketään päälle lukkoja vaiheittain tarvittaessa. Ensin
kytketään keskilukko, jolloin voimaa jaetaan yhtä paljon eteen
ja taakse (muuten taakse menee enemmän). Sitten voidaan kytkeä
vielä perän lukko. Edessä ei ole lukkoa.

Jos liikkellelähtö epäonnistuu, lukot jätetään päälle seuraavaa
yritystä varten. Lukkoja ei kytketä suurissa nopeuksissa ja ne
putoavat pois tietyssä nopeudessa (alle 40 km/t). Muuten autosta
tulee hankala ajettava kaarteissa.

Nelivedon ja lukkojen kytkentä tapahtuu todella nopeasti, joten
kuljettaja ei sitä huomaa.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Avvaappa jakolaatikon öljypinnan tarkastusproppu ja katso tuleeko paljon tavaraa poissa, jotku matikeista menevät juntturaan liiallisen jakolaatikon öljyn takia. Öljyä pääsee jakolaatikkoon järjestelmän kytkeytymiseen käytettävästä hydrauliikkalinjasta.

Onko konehuoneessa hydrauliikkaöljysäilöstä vajonnut tavaraa ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Olin keräämäs tänään kiviä pellolta, niin oli lääniä testata autoa. Vasemmalle kun kääntää niin valo syttyy. Oikealle pelaa niin kuin pitääkin. Mun tapauksessa taitaa olla paras kun soittaa koskiselle ajan.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ja vielä yksi juttu: kai siellä takimmaisessa perässä on lukkoperäöljyä?
Mersun vaatimus ko. öljylle on 235.7, numero on purkin kyljessä.
Periaatteessa mikä hyvänsä lukkoperälisäaineistettu öljy voisi käydä (omalla
riskillä).

Jos öljyssä ei ole sitä lisäainetta, niin perän lukko tarttuu kiinni.
Tämä aiheuttaa narskuntaa ja kankeutta kurveissa.

Etuperään kelpaa tavallinenkin peräöljy ja keskelle automaattilaatikkoöljy.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Oireet kyllä viittaisi vahvasti siihen sähköiseen ohjausyksikköön,joka löytyy akun takaa,tai siis ainakin vaparissa on.Turbomallista ei mitään tietoa,missä se akku sijaitsee.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Vikaa on etsitty nyt kissojen ja koirienkin kanssa, mutta ei ole saatu kuntoon. Ensin tark. jakolooran öljyt>kunnossa. Sitten abs anturit edessä testattiin ei vikaa. Vikakoodia ei jää. Eli jos ajaa hiljaa pyörät aivan oikealla vikaa ei esiinny, mutta kun painaa vähäkin kaasua nelivedon valo syttyy ja rupeaa pyörät riitelemään. Pitää vain välttää käännöksiä oik. Tuntiveloitus kun tahtoo hirvittää kun apua ei löydy. Niin vikaa ei muuten esiinny kun neliveto on kytketty pois.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mitesse kääntöanturi?

Ja kaikki renkaat on samankokoiset?
Niijuu. Kannattaa varmaan nollata se vikamuisti, vaikka ihan varmuuen vuoksi.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”