Seriesin 250DT - Ensimmäiset 40tkm

Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Seriesin 250DT - Ensimmäiset 40tkm

Viesti Kirjoittaja Series »

Juuh elikkäs tuommoinen tuli perheeseen: *kuva*

Lankku on mallia 1990 250 turbo diesel automatic ja me noudettiin se körmyn kansa möhköllä kaustisilta (kiitokset avusta). Seuraavaksi se turruuteltiin leimaamattomana talvirenkailla tänne isäukon tallille.

Tarkoitus olisi nyt sitten alkaa muuttamaan aiempien omistajien muutoksia takaisinpäin ja vähän fiksata konehuonetta ja alustaa leimalle kesäksi, käyttöauto kun myytiin jo :(

Kunnosta:
-välijäähy ja madallussatsi muutoskatsastamaton
-pakoputki liian alhaalla
-Konehuone kuin tulipalon jäljiltä (hehkut kärynny tms)
-pakoputken loppupää mallia vitun äänekäs pörinäpurkki
-Uusi maalipinta, ruosteet fiksattu (2ke kuitti)
-pohja ja alusta todella hyvässä kunnossa
-Kone vetää hyvin (ahdot 0.75bar max)
-Laatikko vaihtaa hyvin, mutta paineet varmaan täysillä ku vaihto on mallia potku persiille
-Turbon ja koneen välinen painepuoli vuotaa kahdesta kohtaa , työntää mustaa nokea konehuoneeseen ja se tuleepi pieninä määrinä autoon sisällekkin

Siinäpä ne on pääpiirteittäin.

Seuraavaksi siis mettästämme kesärenkaat ja vanteet, vaihdamme putken alkuperäiseen, hoidamme takajarrulevyn ja alapallonivelen ja ei muuta kuin katsastus + muutoskatsastukset alusta/välijäähy.

Tänäviikonloppuna tehtiin jo autoon sen verran että imuroitiin ja pestiin se sisältä, nosteltiin vanhat pinttyneet matot pihalle, fiksasin keskuslukituksen toimintaan ja purin vanhat xenonisatsit pois (elmukelmua, nippusiteitä...).Kiristelin myös nuo painepuolen klemmarit kaikki ja tarkistin ettei putkissa ole reikiä.

Tästä se homma etenee :)
Viimeksi muokannut Series, 25.8.2014 10:35. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Jos tarvetta takajarrulevyille/paloille nii löytyy käyttämättömät setit molemmille puolille. Ostettu omaan kolmisatkuun aikoinaan, pitäis ilmeisesti passata tähänkin. Myös jotain muuta purkuosaa löytyy :) Enempi kuvia vaan näkyville 8)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Möhkön... :wink: no möhköllähän me sielä käytiin. Muuta tuohon otsikkoon dt tuohon td tilalle nii tulee mallimerkntä oikeen.
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Multiviri kirjoitti:Jos tarvetta takajarrulevyille/paloille nii löytyy käyttämättömät setit molemmille puolille. Ostettu omaan kolmisatkuun aikoinaan, pitäis ilmeisesti passata tähänkin. Myös jotain muuta purkuosaa löytyy :) Enempi kuvia vaan näkyville 8)
Osina tarvis joo tuon yhen takalevyn ainaki, purkuosakin käy jos ei oo lopussa/kiero. Tietenki jos palat+levyt setti ei oo pahan hintanen voipi niitäki harkita, onpi vaan muutaki laittoo jotka euroja kyselis niin pitää budjetoida :roll:

Vakio-pakoputki sieltä keskeltä loppuun asti kiinnostaisi myös, kunto mallia aivansama.

körmy kirjoitti:Möhkön... :wink: no möhköllähän me sielä käytiin. Muuta tuohon otsikkoon dt tuohon td tilalle nii tulee mallimerkntä oikeen.
Mallimerkinnät ja nimet muutettu, mitäköhä tuota tuli mietittyä :D
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, autoon hankittu uusi kuramattosarja, ilmansuodatin, takapenkit pesty höyrypesurilla ja suppari vejetty konttiin, rojekti eteni siis mukavasti.

Pajalle kaavaillaan loppuviikoksi aikaa alapallonivelen vaihtoon, vakioputki pörinäpurkin tilalle ja hieman korkeammat jousenkumit jotta ei ois ihan niin tontisa kattastuksesa, jospa se sitten menis läpittekki.

Multiviriltä saadut takajarrukilkkeet olisi tarkotus asennella huomenna, kiitokset hälle toimituksesta! :)


Tietääkö kukkaan oulusta ei-niin-tarkkaa kattastusasemaa? Ei oo tyyppilappuja alustalle ja muitaki niuhotuksen aiheita olisi, muttei mitään vakavaa..
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Hiironen tai haapalehto. Eikait nuin vanha tarvihte mittyään lappusia alustasta? Tai ei sitä etes tarvi muutoskatsadtaa jos trafia on uskominen. Kuhan maavaraa on joka kohdasta 80mm
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Onko tämän rekkari ZZH-tms? Jos on niin on suuri todennäköisyys että on tuttu auto. :roll:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Sama kulkine, oliko juoruja? :D
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ite oon käyttäny Haapalehdossa eikä ne oo nii tarkkaan kattellu... Aina ne on mulle sanonu et mitä voi olla kohta vaihdon edessä ja mitä kannattais laittaa heti kuntoon, mut aina on uus lappu tulostunu... :lol: Oliskohan sillä jotain merkitystä ku aina sattuu inssiksi joku kaveri... :roll: :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Viimeksi kun käytin haapalehossa pompauttivat pelkääjän vyöstä (ei muka stopannu, testasin pihassa niin stoppas joka kerta, ja herkästi) sekä käsijarrusta, jota ei uskaltanut inssisetä polkaista pohjaan "ettei vaijeri katkea". Ei tarvinnu edes pohjaan polkea niin oli jo lukossa, eli vähän kehnot kokemukset on sieltä.

Onneksi jälkitarkistus oli halpa, porukka mukavaa kaikin puolin, käsijarrusetit ei maksanu melkein mittää ja käytin varmuujen vuoks tuon vyön rullastonki auki, puhaltelin pölyt veks ja rasvailin kuntoon :)

Pitänee vielä soitella ympäri oulua että mitä mieltä ne on tuon välijäähyn suhteen, tarviiko teholaput...
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Series kirjoitti:Viimeksi kun käytin haapalehossa pompauttivat pelkääjän vyöstä (ei muka stopannu, testasin pihassa niin stoppas joka kerta, ja herkästi) sekä käsijarrusta, jota ei uskaltanut inssisetä polkaista pohjaan "ettei vaijeri katkea". Ei tarvinnu edes pohjaan polkea niin oli jo lukossa, eli vähän kehnot kokemukset on sieltä.

Onneksi jälkitarkistus oli halpa, porukka mukavaa kaikin puolin, käsijarrusetit ei maksanu melkein mittää ja käytin varmuujen vuoks tuon vyön rullastonki auki, puhaltelin pölyt veks ja rasvailin kuntoon :)

Pitänee vielä soitella ympäri oulua että mitä mieltä ne on tuon välijäähyn suhteen, tarviiko teholaput...
Jäähyä ku ei oo siel vakiona ollu niin tarttee teholaput ja muutoskatsastuksen sen osalta. Näin virallisesti. Saattaa mennä läpi jossei puhu yhtään mittää ja katsuri ei tunne automallia. :roll:
E46 330D & E46 328i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

...tuon välijäähyn suhteen, tarviiko teholaput...
Tarvitaan, eikä se miksikään siitä muutu jos joku katsastusmies ei huomaa :wink:
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Pashka... kallis hinta papereista joilla voi yhtä hyvin pyyhkiä persettä...

Ei se auta, yrittää pittää. Tänään illalla vedetään popit loppuun ja takajarrut läpsitään kuntoon, sitten saakin hetken hengähtää ennen pajalle menua :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, siinä on vaan se että sitten jos jotain sattuu ja aletaan autoa tutkimaan niin laiton viritys ei ole ollenkaan eduksi.
Siitä olen samaa mieltä että turhan hankalaksi tehty kaikki moottorin muutokset näissä vanhoissakin autoissa.
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Nooh, onneksi nämä oli tiedossa rahoja luovutettaessa, ei vituta niin paljon :roll:

Ja onhan ne sitten seuraavilta vuosilta eestä poies, tarkotus kun ois pitää tämä enempi ku sen vuojen minkä entinen pihassa ahisti :)
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

dealer kirjoitti:
...tuon välijäähyn suhteen, tarviiko teholaput...
Tarvitaan, eikä se miksikään siitä muutu jos joku katsastusmies ei huomaa :wink:
Ei muutukkaan mut saa sen leiman! :D

Mää laittasin ennen coolerin muutoskatsastusta isomman/paremman ahtimen paikalleen ni saa senki siihe paperiin jos joskus vähääkää virittelee sitten lisää. Tai jossen muutoskatsastais ni ottasin coolerin/putket pois leimauksen ajaksi.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Dixon kirjoitti: Mää laittasin ennen coolerin muutoskatsastusta isomman/paremman ahtimen paikalleen ni saa senki siihe paperiin jos joskus vähääkää virittelee sitten lisää. Tai jossen muutoskatsastais ni ottasin coolerin/putket pois leimauksen ajaksi.
Ei ole varaa, ajetaan nykynen loppuun ja katellaan sitten :) Tiiä koneenkaan kunnosta juuri mitään niin ei kehtaa heti ponnistella painein.

Tänä iltana vaihtui pelkääjän takakäsijarrukengät, ja molemminpuolin taakse jarrulevyt paloineen.

Seisontajarrun kengät oli ruostunu rumpuun kiinni, selittänee sen 8.8L matkakulutuksen..
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Nousiskohan tuo jousenkumeilla yhtään? ei tarvis ihan nuin tontisa olla :D

Kuva
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Riippuu mitkä kumit sielä on paikallaa.
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

En nähäny mittää ku eilen jarruja vielä himmaillessa kattelin, mene ja tiiä sitte. Jos sielon valamiiks jo jokku jöötit kumit ni sitte vaa jousie vällii hookumit kattastuksen ajaksi.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Senhän näkee siitä kumin reunasta millaset kumit sieltä löytyypi... Niissä on siinä reunassa (joka pitäis näkyä jousikupista) sellasia nystyröitä 1-4 kpl... Niitten mukaan on helppo arvioida mitä sinne pitää laittaa lisää... :lol: Edellisessä tenavassa piti laittaa taakse ylä ja alapäähän 3:n kumit (ei oo isompia taakse) et meni leimalta läpi... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Nooh, halvemmat ne kumit on ko uuvet jouset :D Tosin jos tuo jää nuin matalaksi niin ei muutakun uusia hankkimaan tässä kesän aikana, jos laittas taakse ne heavy duty kuormajouset :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jäykkä jousi pilaa mersun, ellei sitten ole koko ajan kontissa reilusti painoa ja / tai kärry perässä.
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Useasti on kyllä 4-5 kyyvisä ja ainaki yks reissu tehää kesän päälle josta ei tuo matala alusta selviä. Kahtellaan, kuulostellaan, rojekti on kuitenni vasta suunnitteluasteella ja ensteks koitetaa saaha se myyttinen LEIMA jota niin monet on havitellu.
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Takajouset paljastuivat vielä entisestään laikkamadalletuiksi, jotenka nyt tuli sitten tuo jousihommaki heti ajankohtaiseksi. Takajouset kuulemma katkottu ja ihan ruosteessa, tulevat pois kupeista kun perän nostaa ilmaan, eli siittä saattais ehkä katsastusmies sanoa jotain :roll:


Loppuviikolle/ensviikon alkuun oli alustavasti penkitysaikoja, pitää nyt vaan katella että vaihetaanko nuo jouset ennen vai jälkeen penkin.

Uskaltaako nuiden sportline-iskareiden kaveriksi pistää ei-sportlinen jousia? SL-jouset olivat 160e kappale ja tarvikejouset sais joka kulmalle siihen hintaan koko setin... :evil:
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Uskaltaa, laikkaa vaan sopivasti.. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Orkkisjouset joka kulmalle sekä taka+keskipöntöt tilattu, hintoihin ~520 + jobit. Vaihto näillänäkymin to/pe -akselilla eli penkkihommat menenenenee alkuviikolle.

Laikkaa en vie lähellekkään lankkua, en etes ruosteita korjatakseni :lol:

Tämä odottelu kait se on ehkä eniten perseestä :evil:
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Erehyt tänne päi seuraavan kerran nii laikkaan sun jouset keskeltä poikki. :twisted:
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Meinasin vahvistetut ostaa, mutta olivat jäykemmät eivätkä korkeammat ni jätin mätänettiin :(

Auto taivaaseen! :twisted:

Tulipa hommattua peltivanteet nuille kitkarenkaille, saa kesänakkien ja valssien mettästys vähä lykkäystä :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, aamun saldona kiinnittelin akun kiinnityslärpäkkeen (5.5€ / M-B Osa) autoon ja toimitin kitkakumit + peltivanteet + yms varaosat pajalle. Renkaat pongahti vanteelle että napsahti, jotenka nuo alut joutaa nostaa isäukon talliin kunnostusta odottelemaan.

Postia ootellessa, meneepi jännäksi saako sitä orkkispakoputkea vaiko eikö...

Kuvanki räppäsin ku näytti lankku nii yksinäiseltä :(

Kuva

Millähän nuo takasivulasien tummennukset lähtis nätisti poies? joku oli niitä jo rääppiny, vetelis lopukki veks :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”