W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Re: W124 230E 1986
Kerran vielä temppuili tuo ASD samalla lailla, mutta vikakoodi tuli tällä kertaa oikeaan ABS anturiin. Nollaamalla ASD valo sammui ja on siitä lähtien taas toiminut...
Kylläpä se ajokausi taitaa olla taas ohi tältä vuodelta. Mukavahan tällä olisi ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta ei jotenkin houkuta uittaa suolassa. Reilu 7000km tuli tänä kesänä kilometrejä lisää. Vein siis talvisäilöön ja otin pois liikenteestä. Ensi keväänä taas ajellaan...
Kylläpä se ajokausi taitaa olla taas ohi tältä vuodelta. Mukavahan tällä olisi ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta ei jotenkin houkuta uittaa suolassa. Reilu 7000km tuli tänä kesänä kilometrejä lisää. Vein siis talvisäilöön ja otin pois liikenteestä. Ensi keväänä taas ajellaan...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Tätäkin kävin moikkaamassa talvisäilössä. Vaihdoin kosteudenkerääjän uuteen.
Sen verran ensi kesän juttuja olen saanut aikaan, että uusi antennin piiska on hommattuna. Samoin, löytyi jokin aika sitten alkuperäinen Becker Europa Cassette -soitin, siis juuri samanlainen kuin tässä on uutena ollut. Myös ohjekirja kuului kauppaan.
Liittimet täytyy vielä rakentaa, virta -ja kaiutinliitännät löytyy jemmasta. Kaivonkansivanteetkin olisi hiekkapuhallettu ja maalattu, katsotaan eksyykö ne tämän alle.
Sen verran ensi kesän juttuja olen saanut aikaan, että uusi antennin piiska on hommattuna. Samoin, löytyi jokin aika sitten alkuperäinen Becker Europa Cassette -soitin, siis juuri samanlainen kuin tässä on uutena ollut. Myös ohjekirja kuului kauppaan.
Liittimet täytyy vielä rakentaa, virta -ja kaiutinliitännät löytyy jemmasta. Kaivonkansivanteetkin olisi hiekkapuhallettu ja maalattu, katsotaan eksyykö ne tämän alle.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Kävimpäs hakemassa tämänkin talvisäilöstä liikenteeseen. Akunkenkä kiinni ja auto tulille
Mitään en tehnyt talvisäilön aikana, tai noh, kosteudenkerääjän kävin kerran vaihtamassa.
Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Ilmansuodattimen vaihto tyssäsi siihen, että olen ostanut tai saanut väärän suodattimen (liian iso kehämitta). En muista milloin olen tuon hankkinut, yleensä ostelen suodattimia jotta saa ilmaisen kuljetuksen euromäärän täyteen nettikaupasta tilatessa. Kerkeääpähän tuon vielä vaihtaa.
Kun ajelin talvisäilöstä kohti tallia, pieni kolina kuskin puolelta edestä muistutti olemassa olostaan. Viime syksynä tuo kolina tosiaan alkoi kuulumaan terävimmissä töyssyissä, joten pitihän se sitten tutkia. Niinkin helppo vika, että jarrusatula oli löysällä Kiristelin pultit ja tarkastin muutkin liitokset molemmin puolin edestä. Muuta ei ollut löysällä. Ei kolise enää.
Mitään en tehnyt talvisäilön aikana, tai noh, kosteudenkerääjän kävin kerran vaihtamassa.
Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Ilmansuodattimen vaihto tyssäsi siihen, että olen ostanut tai saanut väärän suodattimen (liian iso kehämitta). En muista milloin olen tuon hankkinut, yleensä ostelen suodattimia jotta saa ilmaisen kuljetuksen euromäärän täyteen nettikaupasta tilatessa. Kerkeääpähän tuon vielä vaihtaa.
Kun ajelin talvisäilöstä kohti tallia, pieni kolina kuskin puolelta edestä muistutti olemassa olostaan. Viime syksynä tuo kolina tosiaan alkoi kuulumaan terävimmissä töyssyissä, joten pitihän se sitten tutkia. Niinkin helppo vika, että jarrusatula oli löysällä Kiristelin pultit ja tarkastin muutkin liitokset molemmin puolin edestä. Muuta ei ollut löysällä. Ei kolise enää.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Korjasin viimein tuon antennin. Viime kesä kuunneltiin vain kasetteja, mutta nyt hyllyssä odottanut uusi piiska nousee ja laskee automaattisesti ja radiokanavatkin kuuluu. Kuuloon perustunut vikadiagnoosi piti paikkansa, ruoto oli irronnut piiskasta.kesällä 2022 kirjoitti:Antennin piiska lopetti toimintansa, ei montaa kertaa liikkunut ylös-alas Äänestä päätellen ruoto irtosi piiskasta ja kelautui sisään.
Vaihdoin myös takakontin luukun stopparikumit uusiin. Pikkujuttu jolla sain vähän siistimmän ilmeen, nuo alkuperäiset kumit olivat aika rispaantuneet.
Varaosanumerot: A124 758 00 44 ja A124 758 01 44.
Pesu ja vahaus Collinitella ja taas kelpaa ajella
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Nyt kun antennikin toimii, niin pitihän se tähän hommattu Becker Europa Cassette electronic (730) laittaa paikalleen. Tein kaiutin -ja virtaliittimistä ISO-liitin muunnoksen. ISO- liitin oli auton päässä valmiina, niin oli helppo homma kytkeä. Tässä paikalleen menneessä Beckerissä valojen ohjaus ei tulekaan auton päästä vaan soittimessa itsessään on valaistus. Soittimen liittimessä oli nastat vain maa, +12V ja virtalukolta +12V. Valaistuksen nasta puuttui.
Samoin RDS ei ole ole, pelkästään taajuus näkyy näytössä. Kanavahaku on kuitenkin automaattinen. Kasettipesä ei vaihda suuntaa A/B puolille, vaan soitin sylkäisee kasetin pihalle kun nauha loppuu.
Joka tapauksessa vuoden 1986 soitin toimii kaikin puolin; antenninohjaus, radio, kasettipesä, valaistus kaikki toimii.
Samoin RDS ei ole ole, pelkästään taajuus näkyy näytössä. Kanavahaku on kuitenkin automaattinen. Kasettipesä ei vaihda suuntaa A/B puolille, vaan soitin sylkäisee kasetin pihalle kun nauha loppuu.
Joka tapauksessa vuoden 1986 soitin toimii kaikin puolin; antenninohjaus, radio, kasettipesä, valaistus kaikki toimii.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
JanneW124 kirjoitti: ↑13.8.2023 13:30
Kattoluukun toiminnassa olisi pientä korjattavaa. Kaikki liikesuunnat kyllä toimivat moitteetta, mutta käytös ei ole oikeaa. Luukku aukeaa katkaisiajaa taaksepäin vedettäessä ja pysähtyy auki asentoon. Kiinnipäin laittaessa luukku ei pysähdy oikein vaan aukaisee takalaidan pystyyn, jos katkaisijaa pitää pohjassa. Takalaita ei laskeudu katkaisijasta alaspäin vetäessä, vaan pitää ajaa luukkua aukipäin jotta takalaita laskee. Takalaita nousee katkaisijaa ylöspäin painaessa.
Hieman ongelmallista, kun pitää vähän arvaamalla saada luukku kiinni -asentoon. Onkohan vikaa katkaisijassa vai luukun säädössä, vaiko molemmissa?
En ole vielä tutkinut oikein mitään. Luukulle löysin kyllä säätöohjeet, mutten ole vielä kokeillut...
Säätöä varten pitää olla joku 3 mm:n halkaisijalla oleva tappi.
Luukku ajetaan "takareuna ylös" -asentoon.
Säätönappi säätöasentoon (vetäistään ulospäin vastineeseen asti ja painetaan alas noin 3 mm).
Säätönappia pyöritetään, kunnes yllämainittu 3 mm:n säätötappi voidaan kunnolla työntää keskitysreikään ja säätönapin lovi osoittaa keskitysreikää kohti.
Säätönappi painetaan alas ja otetaan säätötappi pois.
Jos luukku ei näillä perusasetuksilla kunnolla sulkeudu, voidaan säätönupista tehdä hienosäätöä (nuppi ylhäällä).
Nuppia pyöritetään oikealle = säätöpiste siirtyy eteenpäin.
Nuppia pyöritetään vasemmalle = säätöpiste siirtyy taaksepäin.
Yksi napin kierros vastaan noin 45 mm:n liikettä kattoluukussa.
Moottoria ei luonnollisesti saa ajaa, kun nappi on ylhäällä ja tappi reiässä.
No nyt kattoluukkukin toimii niinkuin kuuluu. Otin kontin sivuverhoilun pois ja löysin tuon säätörullan. En tosin saanut sitä vedettyä ulospäin, koska se oli jo säätöasennossa. Tästä syystä kattoluukku ei toiminut oikealla tavalla.
Painoin säätörullan alas ja sen jälkeen kaikki katkaisijan liikkeet oli aikalailla sekaisin. N. 10 kierrosta kun "hieno"sääti myötäpäivään, niin johan löytyi järki luukun toimintaan.
Nyt katkaisijan kaikki liikesuunnat toimivat ja luukku pysähtyy oikeilla kohdilla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Sellainen pikkuvika tässä on ollut, ettei trippimittari pelaa. Se on ollut toimimaton jo hyvän aikaa. Joskus kauan sitten matkamittari pysähtyi ja vein mittarin huoltoon. Sieltä oli yksi ratas haljennut ja sen seppä sinne vaihtoi. Remontin jälkeen trippimittari pimeni muistaakseni ensimmäisessä nollauksessa.
Eipä tuota sitten ole tullut tutkittua vaikka mittari muutaman kerran onkin ollut irrallaan.
Noh, tänään jostain löytyi kipinä tutkia josko sen saisi kuntoon.
Purin aluksi varaosamittarin josta pääsi tutkailemaan miten mekanismi toimii. Sitten itse potilaan kimppuun ja siellä oli jokin hieman pois paikaltaan kun 100m rulla ei pyörinyt. Lisäksi osa, jossa on trippimittarin välitysrattaat, oli hieman rikki. Siitä oli sellainen peltikampa irti, ja se mahdollisesti oli syyllinen tähän toimimattomuuteen. Vaihdoin ehjän osan varaosamittaristosta. Ainakin ensimmäiset 5km trippi näytti toimivan. Matkamittarin purkaminen on ihan kohtuullisen helppo homma. Kaikki on ruuveilla kiinni paitsi nopeusmittarin akselilla oleva viisari ja viisarin jousi lähtevät vetämällä. Myös toiminnan pystyy päättelemään kun saa osan kätösiin.
Nopeusmittarin viisari pitää siis irrottaa ja sen asento pitää katsoa ennen irrotusta nostamalla viisari nollanopeuden tapin yli. Viisarissa on hieman esijännitystä ja mittaristossa on pieni valkoinen merkki viisarin lepoasennon osoittamiseen
Eipä tuota sitten ole tullut tutkittua vaikka mittari muutaman kerran onkin ollut irrallaan.
Noh, tänään jostain löytyi kipinä tutkia josko sen saisi kuntoon.
Purin aluksi varaosamittarin josta pääsi tutkailemaan miten mekanismi toimii. Sitten itse potilaan kimppuun ja siellä oli jokin hieman pois paikaltaan kun 100m rulla ei pyörinyt. Lisäksi osa, jossa on trippimittarin välitysrattaat, oli hieman rikki. Siitä oli sellainen peltikampa irti, ja se mahdollisesti oli syyllinen tähän toimimattomuuteen. Vaihdoin ehjän osan varaosamittaristosta. Ainakin ensimmäiset 5km trippi näytti toimivan. Matkamittarin purkaminen on ihan kohtuullisen helppo homma. Kaikki on ruuveilla kiinni paitsi nopeusmittarin akselilla oleva viisari ja viisarin jousi lähtevät vetämällä. Myös toiminnan pystyy päättelemään kun saa osan kätösiin.
Nopeusmittarin viisari pitää siis irrottaa ja sen asento pitää katsoa ennen irrotusta nostamalla viisari nollanopeuden tapin yli. Viisarissa on hieman esijännitystä ja mittaristossa on pieni valkoinen merkki viisarin lepoasennon osoittamiseen
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Auto katsastettu huomautuksitta, vuoden saa taas ajaa.
Vähän vuotaa öljyä jostain, mitä itse tutkiskelin altapäin.
Edellisestä kasastuksesta aikalailla 8000km tullut matkamittariin lisää. Tänä kesänä menee näillä näkymin 400tkm rikki.
Vähän vuotaa öljyä jostain, mitä itse tutkiskelin altapäin.
Edellisestä kasastuksesta aikalailla 8000km tullut matkamittariin lisää. Tänä kesänä menee näillä näkymin 400tkm rikki.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Eikö M102 aina hieman tihku jostain, tuskin vaatii toimenpiteitä
Tämä sen sijaan
Tämä sen sijaan
on aika tärkeää bensakoneelletänään jostain löytyi kipinä
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986
Hah
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Hyvää Juhannusta
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Nyt se tapahtui.Tänä kesänä menee näillä näkymin 400tkm rikki.
Päivittäin tällä ajeltu eikä mitään ongelmia auton suhteen. Etupenkeille näytin hieman verhoilupesuria.
Ostin viime kesänä uudet renkaat, mutta piti vaihtaa jo takaset ja etuset päikseen. Takarenkaat olivat kuluneet n. 3mm pintaan 8000km matkalla Ja ihan tasaisesti, ei sisä -tai ulkokreuna. Ja molemmat. Etusissa 6mm pintaa jäljellä. Nokia Hakka Green 2:set kyseessä.
Sähköantenni alkoi pitämään ylösnousemuksen loppuvaiheella epämääräistä rutinaa. Johan se melkein koko kesän kesti. Nyppäsin liittimen irti antenni ylhäällä niin radio kuuluu.
Olenkohan ostanut väärän piiskan vai eikö muuten vaan kestä? Ensimmäinen kesti ehkä 2 viikkoa ja ruoto irtosi piiskasta. Nykyinen kestänyt kuitenkin jo yli 2kk, en ole tutkinut mikä siellä tällä kertaa on. Antenni kuitenkin nousee ja laskee, mutta pitää ääntä nousun lopussa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Ilmastoinnin vuotoa kävin tutkituttamassa. Paineistettiin järjestelmä typellä. Molemmat täyttöventtiilit vuotivat, ne saatiin tiivistettyä. Vieläkin paine laskee ja vahvin epäilys oli kompressorin akselitiiviste.
Eipä siinä oikeastaa muita vanhoja osia ole kuin kompura, höyrystin ja letkut/putket. Kompressorin vaihdolla kylmäaineen muutos R134A:han olisi ainakin selvä peli
Eipä siinä oikeastaa muita vanhoja osia ole kuin kompura, höyrystin ja letkut/putket. Kompressorin vaihdolla kylmäaineen muutos R134A:han olisi ainakin selvä peli
Vituiksmän tämäkin tavoite. Auto on tänään saanut hyväksytyn museolausunnon ja rekisteröity museoajoneuvoksi.ensimmäinen viesti vuodelta 2020 kirjoitti:Tällainen projekti siis meneillään. Tavoitteena ei ole museointi, mutta jonkinasteinen kunnostus/siistiminen ja parantelu. Alkuperäisyyttä kunnioittaen kuitenkin
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Liikennevakuutus oli päivittynyt automaattisesti museoajoneuvovakuutukseksi. Hinta päivittyi n. 150€/vuosi -->n.34€/vuosi.
Toki aiemmin talveksi olen ottanut liikennekäytöstä pois eli ihan tuota 150€ en ole vuodessa maksanut.
Ajopäivien lukumäärää en vakuutuskirjasta löytänyt, täytyy kysellä onko Lähitapiolan mainostama 120 ajopäivää voimassa minulla.
Traficomilta tuli heti museorekisteröintiä seuraavana yönä (net)postia, että vero jatkossa nolla euroa. Vuosittainen veron määrä aiemmin n. 270€ ja noin puolet vuodesta ollut käytössä.
Seuraava katsastus siirtyi automaattisesti kesäkuulle 2028, joten siitäkin pientä pakollisten maksujen alentumista.
Museoinnista oli kuluja 235€ (tarkastus + muutoskatsastus).
Toki aiemmin talveksi olen ottanut liikennekäytöstä pois eli ihan tuota 150€ en ole vuodessa maksanut.
Ajopäivien lukumäärää en vakuutuskirjasta löytänyt, täytyy kysellä onko Lähitapiolan mainostama 120 ajopäivää voimassa minulla.
Traficomilta tuli heti museorekisteröintiä seuraavana yönä (net)postia, että vero jatkossa nolla euroa. Vuosittainen veron määrä aiemmin n. 270€ ja noin puolet vuodesta ollut käytössä.
Seuraava katsastus siirtyi automaattisesti kesäkuulle 2028, joten siitäkin pientä pakollisten maksujen alentumista.
Museoinnista oli kuluja 235€ (tarkastus + muutoskatsastus).
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Kappas kun on jäänyt huomaamatta koko museoajoneuvoituminen, onneksi olkoon !
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Kiitos
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Eiköhän tämän kesän ajot ole ajettu. Hieman yli 9tkm tuli rullailtua toukokuun alusta tähän päivään.
Talven aikana jos saisi vaihdettua ilmastonnin kompressorin ja tilkittyä moottorin öljyvuoto. Ehkä muutakin konehuoneen siistimistä jos intoa piisaa.
Talven aikana jos saisi vaihdettua ilmastonnin kompressorin ja tilkittyä moottorin öljyvuoto. Ehkä muutakin konehuoneen siistimistä jos intoa piisaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic