Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti:olisko tässä sitten mahollisesti vikkaa 018 545 10 32 :roll:
Tuo on vissiin joku sähköosa (545) mutta ainakaan EPC ei löydä sillä mitn.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Diagnoosi tähän saakka:

Ei vikakoodeja paitsi herja puuttuvasta maailmanpelastuspumpusta. Auto käynnistyy, kun tarpeeksi pitkään starttaa. Käy tosin huonosti ja sammuu het' kohta.

Kun bensapumpun releestä antaa suoraan virtaskaa pumpuille, näyttää mittari vähän yli neljää ampeeria. WIS:n mukaan virran pitäisi olla luokkaa 5-9 A. Pitänee seuraavaksi könytä alle katsomaan, pyörivätkö molemmat pumput.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jaa'a. Kai siellä moottorinohjausboksissa asustelee joku henkiolento, joka joskus on myrtsillä päällä. :nocando:

En sitten vielä kerinnyt auton alle kömpimään. Ensiksi kokeilin käännellä sulakkeita eri kanteille ja mittailla lämpöanturien arvot. Arvot olivat kohdallaan mutta imuilman anturin liitin ei ollut ihan pohjassa vaan pari milliä ulkona. Tuostakaan ei kuitenkaan ollut vikakoodia.

Kokeeksi vielä starttasin, lähti rykien käyntiin ja jäi käymään vähän huonosti. Kun vähän heilautin kaasupoljinta, käynti alkoi tasaantumaan ja lopuksi moottori kävi normaalia tyhmäkäyntiä.

No, hälytin Eldon koeajolle ja sitten kävimme pikku ajelulla kahden auton (ja kaiken varalta hinausköyden) voimin. Reissulla ei tapahtunut mitään ihmeempää. Auto liikkui normaalisti ja lähti jopa uudelleen käyntiin kahvipaussin jälkeen.

Voisihan ne pumput sieltä alta vilkaista, käyvätkö molemmat, eikä se bensanpaineen tarkistuskaan varmaan pahitteeksi olisi.

Huomenna kokeillaan uudestaan, päästäänkö töihin asti ja sieltä takaisin. :D

Niijjoo... Tuli justiinsa varttimiljoona mittariin tänä iltana: :D

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Roisto kirjoitti:Kiristimen rullassa ja laturin yläpuolisessa vapaarullassa oli havaittavissa aivan pientä väljyyttä. Laturi oli jämäkkä ja hiljainen, samoin ilmastoinnin vapaarulla. Vesi- ja tandemipumpussa ei mitään sanottavaa. Jälkimmäisessä pientä aksiaalista holkkumaa mutta se ilmeisesti "kuuluu asiaan". Suurinta meteliä piti tuulettimen laakeri. Sehän on tietenkin integroitu siihen pukkiin, johon vapaarullakin pultataan. Kuulostaa siis halavalta, jos tuon haluaisi vaihtaa...

Kysymys 104.99X:n purkaneille: Oisiko ylimääräisenä ko. laakeripukkia mielellään hihnapyörän kanssa?
Kyselin jo tuolla ostopalstalla tätä tuulettimen laakeripukkia. Jäsen ruikku laittoi yv:nä hyviä kuvia 103:n pukista ja sehän oli jännän näköinen.

Kuva
Kuva

Laakeri on – yllätys, yllätys – Mersun omaa spetsiaalitilausta. Laakerissa oli kuitenkin FAG:n jotain numeroita sekä Mersun oma varaosanumero ja niiden avulla päästiin jäljille. Alla kaaviokuva, jonka löysin. Enpä ole pitkään aikaan nähnyt noin omituista vehkettä. :shock:

Kuva

Pitää tässä joululomalla varmaan käyttää tuo pukki irti ja katsoa onko 104:ssa samanlainen laakeri. Sitten voisi miettiä, ostaisiko käytetyn pukin vai hommaisiko tavallisen 3204-laakerin (20 x 47 x 20,6 mm) ja sorvauttaisi siihen tuon sisäosan vaikka kahdesta kappaleesta. Pitää katsoa, paljonko laakerin takana on tyhjää tilaa.

Mitähän eroa on 5204- ja 3204-laakereilla. Molemmissa näyttää olevan samat mitat. :?

t.
Risto

EDIT:
Pukin varaosanumerot: M-B: 104 200 13 28, Febi: 14946, Lemförder: 26978 01.
Viimeksi muokannut Roisto, 26.1.2012 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Roisto kirjoitti:Mitähän eroa on 5204- ja 3204-laakereilla. Molemmissa näyttää olevan samat mitat. :?
Pikainen googletus näyttäisi tämmöstä:

Koodi: Valitse kaikki

5204 - being an angular contact bearing is designed to handle moderate axial loading.
3204 - better at handling high radial loads.
eli 5204 on viistokuulalaakeri joka on tarkotettu aksiaaliseen rasitukseen ja 3204 taitaa olla tarkotettu vähän kumpaankin eli akselille tai muualle, kestää paremmin rasitusta tms.

paremmin tietävä tarkentaa jos ollaan kovinkin hukassa :)
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Shatter kirjoitti:eli 5204 on viistokuulalaakeri joka on tarkotettu aksiaaliseen rasitukseen ja 3204 taitaa olla tarkotettu vähän kumpaankin eli akselille tai muualle, kestää paremmin rasitusta tms.
Ite löysin tämmöisen:
3200 Series are same as 5200 series but larger balls to bear more loads
Eli periaatteessa samaa tyyppiä mutta 3200-sarjalla on isommat m*nat. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Satakolmosen laakeripukki käypi, mutta hihnan pituus hieman muuttuu kun vapaarulla on hivenen eri kohdassa. En tiedä pitääkö myös laturipukki vaihtaa ilmapumputtomasta, tuskin. Kuitenkin laakeripukkien kiinnityksessä on eroa yhden korvakon osalta kun jakopää on eri sorttia, eli sen M103 pukin saa montaventtiiliseesi vain kolmella ruuvilla kiinni. Itellä pysynyt ongelmitta nuinkin. Laakereissa itsessään ei muistaakseni ole eroa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Paukkupakkasilla taas kuulunut ujellus on näiden ilmojen myötä taas alkanut. Käväisin sitten ostamassa tarvikeputkasta kardaanin kannatinlaakerin ja -kumin. Kumi oli Meylen tuotantoa ja laakeri FAGin tehtailta Koreasta.

Kysymys: kuinka paljon tuommoisessa laakerissa saa olla uutena välystä? Päittäisvälystä ei tietenkään ihan millisotalla ole mutta ihan sormin tuntuvasti. Selvä kolina kuuluu. :?

Eipä älynnyt heti tiskillä kopaista, oisi voinut kokeilla toistakin. Vai oonko vain liian ronkeli? :oops:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Päivitetäänpä tännekin...

Kohta pistetään puolimoottori testiin ja lähdetään Koillismaan ekskursiolle. Oulussa on nyt vajaat -29 graadia mutta vastapäässä varmaan viitisen astetta vilpoisempi. Kuusamossa oli jo näköjään elohopeakin hyytynyt.

Saa nähdä kuinka lämmintä riittää. Tämä farkkukori ei ole ehken niin lämmin kuin esim. tuplalasein varustettu sedani. :lol: Edelliseen pistin kovimmille pakkasille vähän paffia syylärin eteen. Tässä siellä on niin paljon rompetta (kylmästöinnin kennoa ja tuulettimia, tööttejä), etten ole kokeillut mahtuuko.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Roisto kirjoitti:Terve,

Paukkupakkasilla taas kuulunut ujellus on näiden ilmojen myötä taas alkanut. Käväisin sitten ostamassa tarvikeputkasta kardaanin kannatinlaakerin ja -kumin. Kumi oli Meylen tuotantoa ja laakeri FAGin tehtailta Koreasta.

Kysymys: kuinka paljon tuommoisessa laakerissa saa olla uutena välystä? Päittäisvälystä ei tietenkään ihan millisotalla ole mutta ihan sormin tuntuvasti. Selvä kolina kuuluu. :?

Eipä älynnyt heti tiskillä kopaista, oisi voinut kokeilla toistakin. Vai oonko vain liian ronkeli? :oops:

t.
Risto
Ei siinä laakerissa minkä itse vaihdoin kardaanin tukilaakeriin ollut mitään välystä, tuskin toi kardaani tarvii c laakeria eli pyöris niin lujaa :?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

senhän se ottaa kieppiä mitä suoralla vaihteella konekki eli ehottomasti C-laakeri ja suojan kupeesta tippa kaks ölppää laakeriin, ei täyteen :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Ja ylivaihteella kiertää jopa konetta lujempaa.

Meinaako C-laakeri öljyvoideltua vai mitä? Vai isommalla välyksellä varustettua? :lol:

Kaipa tämä semmoinen C on – numero taisi olla 6006 2RSR C3. Enste ajattelin, että sitikan laakerinko ne mulle möi. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

c3 välys luokka. onse just oikia
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2595
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

C3 laakeris on normaalia suurempi välys, C2:ses on normaalia pienempi.



Edit. Muistin väärin, tarkistin ja korjasin...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve taas,

Okei... C3 meinaa siis, että siinä on tavallista suurempi välys (tässä kokoluokassa 13-28 μm), jos CN on siis normaali (5-20 μm). C2:ssa taas pienemmät välykset (1-11 μm). Nämä napattu SKF:n sivulta.

Ilmeisesti ne muutamat mikrometrit ovat sen verran kriittisiä, että välys alkaa näkymään ja tuntumaan. :nocando:

FAG:lta löytyy sitten vielä C-generaation kuulalaakereita, johin saa sitten noita eri CX-välyksiä. On siinä C-kirjaimia kerrakseen. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Roisto kirjoitti:Paukkupakkasilla taas kuulunut ujellus on näiden ilmojen myötä taas alkanut.
Mittarin vaijeri siellä huutelee... :lol:
Kein siknatuur
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

voihan sitä ekana kokeilla laittaa tiukemman välyksen laakerin ja sitten vaihtaa sen sopivan sinne :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sampo N. kirjoitti:Mittarin vaijeri siellä huutelee... :lol:
Voihan se sekin olla – tuo on semmoista hiljaista uikutusta, joka tulee jostain auton alta.

Kerran viime talvena vaijeri kyllä karjahti oikeasti. Meinasin ojaan ajaa, kun säikähdin niin p*rkeleesti. Tuolloin pakkasta oli yli -35. Voi olla, että tänäänkin huutaa – aamusella pakkasta oli -41 astetta. Kuva Saa nähdä, saako sen tuosta pihalta liikkeelle.

Vaihdetaan nyt tämä laakeri, kun pitää kardaania muutenkin irrotella. Rättinivelissä on pykimää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Roisto kirjoitti:Kerran viime talvena vaijeri kyllä karjahti oikeasti. Meinasin ojaan ajaa, kun säikähdin niin p*rkeleesti. Tuolloin pakkasta oli yli -35. Voi olla, että tänäänkin huutaa – aamusella pakkasta oli -41 astetta.
Olen kans kuullut äänen olevan paha, ei oo omalle kohdalle koskaan osunut. :nocando:
Kein siknatuur
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Roisto kirjoitti: Kerran viime talvena vaijeri kyllä karjahti oikeasti. Meinasin ojaan ajaa, kun säikähdin niin p*rkeleesti. Tuolloin pakkasta oli yli -35.
Kuulostaa tutulta. :D Tenavalla lähettiin liikkeelle toissa talvena 32 asteen pakkasesta. Muutaman kilometrin kerkesi ajaa, kun yhtäkkiä 80 vauhdista ilmeisesti juuri mittarinvaijeri päästi hitonmoisen rääkäisyn. Kyllä tosissaan säikäytti, piti oikeen pysähtyä tutkimaan, että kuka jäi alle. :P

Pitänee laittaa kesäksi työlistalle vaijerin rasvaus tuosta nykyisestä...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7155
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:

Ekakerralla se vaijerin rääkäsy on kyllä puoli unessa aamu pakkasessa ajellessa aika karmaiseva.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Nyt on taas selvitty maaseudun kauheuksista kaupungin idylliin. :D

Kun tuossa eilenillalla turskautin ropposen tulille, niin auton mittari näytti -38 astetta. Muutama tunti roikassa ja puoli tuntia Webastolla, niin suht hyvin lähti käyntiin. Startti pyöritti iloisesti mutta motööri meinasi sammua, jos ei aluksi avustanut kaasupolkimella. Loppumatkasta sai jo ottaa kinttaatkin pois kädestä, kun ulkolämpö oli noussut kymmenellä asteella. :D

Menomatka meni ihan paitasillaan noin -30 asteessa, kun sai auton ottaa lämpimästä hallista. Jos auto seisoo päivän -40 pakkasessa, niin penkit, ratti ynnä muut kiinteät esineet eivät ihan kyllä hetkessä lämpene vaikka lakin pystyisi ottamaan päästä jo puolen tunnin ajon jälkeen.

Nyt ei vaijeri säikäyttänyt, ajelin pari ekaa kilometria vähän hissummasti ja lisäsin vauhtia, kun auto alkoi nuoskumaan. Kaasu- ja vaihteistovaijherin saisi tarkastaa. Poljin on aina ollut vähän jäykkä mutta nyt kaasun palautus oli aika verkkaista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jotta loma ei menisi pelkästään löhöilyksi, vietin eilisen autoa roplatessa. Tuolla aiempana jo valittelinkin hihnan kitinää ja suurimmaksi syylliseksi epäilin tuulettimen laakeripukkia. Tilasin sen sitten Saksasta, koska paikallinen varaosaputka ei ko. osaa tuntenut ja Veho sekä Mersuihin erikoistunut liike antoi hinnaksi n. 280 euroa. Saksan osa maksoi 120 €. Tilasin Febin mutta sieltä tulikin joku Metzger. Etsiskelin osaa sillä EPC:n antamalla 104 200 13 28 -numerolla. Kun sitten purin pukin pois, sen alta paljastui numero 104 205 04 05. Semmoinen (alkuperäinen) oisi irronnut Ebaystä viiteen kymppiin. :ttu: Mikähän siinä on, että nuo numerot ovat mitä sattuu? Uudessakin oli tuo 04 05 -numero (alku viilattu pois). Sitten siihen oli jollain printterillä rykäisty se EPC:n numero.

Joka tapauksessa valmistelin hommaa tekemällä vähän erikoistyökaluja. Hihnapyörässä on pari reikää, josta sen saa jumiin viskon ja hihnapyörän pulttien irrotusta varten. Sitten tarvittiin joku pieni 8 mm:n kuusiokoloavain. Löysin sopivan aihion paikallisesta työkalukaupasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuohon lukitsemiseenhän oisi Mersullakin vastaava tappi mutta minusta siinä oli yksi mutka liikaa ja sen kädensijakin osoittaa väärään suuntaan.

Kuva

No, tästä lähdettiin:

Kuva

Normimenoa: tuulettimen tunneli ja siivet pois (3 pikku 5 mm:n kuusiokolopulttia), hihnankiristin (10 mm kuusiokolo) sekä hihna löysälle ja hihna pois. Sitten nurkkapyörä irti. Samassa hötäkässä ajattelin vaihtaan myös kiristimen rullan.

Sitten visko ja hihnapyörä irti. Nyt pääsi testaamaan uusia työkaluja.

Kuva
Kuva

WIS neuvoi, että nesteet pitäisi laskea pois, jotta sen ketjukopan edestä menevän, lämppäriltä tulevan putken saisi pois. Ajattelin ensin kokeilla, saisiko laakeripukin pois ilman putken irrotusta. Kyllä WIS oli oikeassa. Toinen yläpultti on justiinsa sen putken takana, eikä pitkää pulttia saisi pois vaikka se lähtisikin auki. Onneksi nesteiden laskeminen on heleppoa hommaa. Puskurin takaa saa työnnettyä letkun syylärin hanaan ja hanaan pääsee käsiksi hinauskoukun luukusta.

Putki siis pois. Se on kiinnitetty 5 mm:n kuusiokolopultilla ko. laakeripukkiin ja 10 millin pultilla vesipumppuun. Vesipumppuun se on tiivistetty o-renkaalla. Hommasin renkaita varulta, jos putken joutuu kuitenkin irrottamaan.

Kuva

Kuva

Lopulta sain pukin pois. Laakeri oli näköjään oksentanut rasvansa pellolle.

Kuva

Kuva

Tuolta se tuli. Pultit olivat sen verran pitkiä, että todennäköisesti ne menevät ketjukopan läpi lohkoon.

Kuva

Uuden asennuksessa ei mitään erikoista. Se tympeä pultti ympyröity punaisella.

Kuva

Tämän näköinen se on takaapäin. Laakerissa oli sama numero kuin vanhassakin (103 981 05 27).

Kuva

Hihnapyörän asennuksessa meni vähän aikaa. Uuden pukin laipan akseliosa oli hitusen paksumpi kuin vanha. Vanhastakin pyörä piti irrottaa nitkuttelemalla. Pyörittelin akselin kaulalla vähän viilaa ja välillä kokeilin sopivuutta. Ei ainakaan hölsky.

Joku oli joskus vaihtanut tuohon vääränkokoisen nurkkapyörän. Tuohon kuuluisi 64 millinen (601 200 10 70) mutta vanha oli 70 millinen (601 200 07 70). Onneksi uusi pyörä oli hitusen pienempi, koska uusi hihnakin oli 5 mm lyhyempi. Uusi hihnan pituus on siis 2350 mm (pitää pistää se tännekin ylös, ettei unehdu). :D

Pienen ähellyksen jälkeen hihna oli paikoillaan. Jännä vaan, että kiristimessä ei tunnu olevan hirveästi säätövaraa. Jos hihna oisi tuota lyhyempi, ei säätövara välttämättä riittäisi viisarin nostamiseksi "tappiin". Tuossahan on kuitenkin vain pari vuotta vanha kiristin.

--

Laakeripukin kanssa samassa paketissa tulivat tasonsäädön kaasupallot – auto on nykyään melkoinen hyppykeppi – sekä rättinivel laatikon päähän.

Käväisin auton alla sen verran, että rapsuttelin pallojen ja säätöventtiilin liitoksista teräsharjalla maantiehistoriaa vähemmäksi. Samalla liruttelin liitoksiin huhupuheiden mukaan hyvin tunkeutuvaa, vähän paksumpaa öljyä. Saa nähdä, kuinka yhteistyöhalukkaiksi osoittautuvat. Kerinnekö itse vaihtamaan vai pitääkö käyttää muualla. Lähinnähän ongelma on sopivan työskentelypaikan löytäminen. Omassa hallissa ei viitsi könytä auton alle ja kotipuolen pihassa on vielä lumiset ja märät senssit. :(

--

Pari vuotta sitten vaihdoin o-renkaan kannen takapäästä lämppärille lähtevään liitoskappaleeseen. Nyt näyttäisi taas vuotavan. Tuo o-rengas oli ylijäämää muistaakseni vesipumpun paketista. Ostin kaiken varalta tuohonkin tiivisteen, jos joskus taas saisi aikaiseksi puljata. Liekö marmoritistin o-rengas tarviketta parempi. Näytti olevan silattu jollain grafiitilla tms.

Tuohan on taas niin mukava paikka, että... Kuvat taisivat hävitä siihen Mesen mustaan aukkoon. En kyllä käsitä, miten olen nuo kuvat ottanut. Tuonne väliin ei meinannut päästä millään työkaluilla. :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

--

Niijjoo, kannattiko? Pienen koeajolenkin jälkeen suoritetun kuulostelun perustella voitaneen sanoa, että kitkuttelua ei enää kuulu. Nyt konepellin alta kuuluu lähinnä bensakuutosen huminaa, which is nice. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jatketaanpa vielä.

Soittelin nyt noihin oululaisiin soodapuhaltamoihin, josko viimein saisin ne 16-tuumaiset 8-reiät puhallettua ja maalattua. Vähän näyttäisi tökkivän, toisella ei enää ole tiloja vaan puhaltelee aina asiakkaan luona. Oli puhetta, että voisi ottaa nuo mukaansa, kun seuraavan kerran menee sopivaan paikkaa puhaltamaan. Toisella oli taas lumi sortanut puhallusteltan. Sielläkin oli vähän samanlaiset suunnitelmat.

Jäämme odottamaan. Etupuolten maalauksesta sain arvioita 150-600 €. Ihan hyvä haitari. :shock:

Nuo eivät olleetkaan 7,5-tuumaiset niinkuin muistelin vaan 7-tuumaiset 46 ET:llä. Vanteeseen on präntätty valmistenumero 124 401 15 02. Nämä taitavat olla 400 E / E 420:stä. Joku näyttäisi tahtovan Ebayssa tuommoisilla n. 950 eypoa. Jos ne tuohon rahaan verrattuna kannattaa maalata. 500:n 8-tuumaisia tuntuu olevan sen puoleen joka oksalla. :?

t.
Risto

EDIT: Kirostusvirheitä korjattu.
Viimeksi muokannut Roisto, 13.4.2012 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kyselepä täältä:

http://www.lapinsoodapuhallus.fi/

On Kemissä. En ole itse käyttänyt mutta olen kuullut paljon hyvää. Ilmeisesti myös pulverimaalautus onnistuu samalla kerralla.

Suosittelen pulverimaalausta, omat AMG-vanteet oli myyjä käsitellyt Saksassa ko. tavalla ja ovat kuin uudet.
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kiitos vinkistä. Miten tuohon pulveripintaan tarttuu jarrupöly? Verrattuna normi 2-komponenttilakkaan? Entä jos kolahtaa, niin miten sitten käy? Pystyykö korjaamaan?

Kyselin kerran olikose Sahkolta pulverimaalausta mutta puhelimen henkilö pelkäsi, että vanteet vääntyilevät niissä lämpötiloissa. Voihan se tieten olla, etteivät vaan halunneet vanteita riesoikseen. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

En osaa vielä sanoa, ensi kesä näyttää. En ole ihan satavarma, mutta luulen että noissa vanteissa on vielä lakka pulverimaalin päällä, kun kiiltävät kovin.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hyvät ohjeet kuvien kanssa. Jos tuo Mekka olisi toimiva kampe, niin kannattaisi kopioida tuo ohje sinne.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Wikke kirjoitti:Kyselepä täältä:

http://www.lapinsoodapuhallus.fi/

On Kemissä. En ole itse käyttänyt mutta olen kuullut paljon hyvää. Ilmeisesti myös pulverimaalautus onnistuu samalla kerralla.

Suosittelen pulverimaalausta, omat AMG-vanteet oli myyjä käsitellyt Saksassa ko. tavalla ja ovat kuin uudet.
Sooda on pelleilyä, ainakin amg vanteita joutuu puhaltamaan teräsrakeella puoli tuntia tunnin että orkkismaalin saa pois. Maksoin yhdelle sooda"yrittäjälle" satasen ja se sai sillä vain uudelleen maalatun osan pois ja luovutti kesken.

Vielä ois itsellä takavanteet puhaltamatta, etuvanteet puhaltelin viikolla. Teräsrakeella tosin tulee melko karhea pinta. Pulveria ajattelin, pitää selvitellä millaisia värejä on tarjolla. Tai sitten joku vaalea tai harmaa muualle ja etusivu (monoblock) peiliksi ja jättää alumiinin pelkän vahan jäljille....
Viimeksi muokannut AK47, 16.4.2012 21:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Näissä omissa on tuo etupuoli jo aika "puhdas". Todennäköisesti puhdistuu melkein millä vaan puhaltamalla.

Kuva
Kuva

Tosin jos pulverimaalausta meinaisi tehdä, niin ilmeisesti pitäisi olla koko vanne puhdas? Se "kalliimpi" maalauspaikka ja samoin se toinen puhaltaja ehdotti vain naamapuolen puhdistusta & maalausta. Se 600 siis pelkkien julkisivujen maalauksesta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”