TDT matikin kunnostelua

Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Käväisin eilen moikkaamassa tuttua automaalaria, joka ajaa vuoden
vanhalla 4matikilla. Hän kertoi nähneensä Tampereen keskustassa
124-korisen 4matikin, joka lähti liikennevaloista renkaat KILJUEN ja
savun saattamana ja varsin vikkelästi liikkuen.

Onko täällä Pirkanmaalla jollakulla 300 hevosvoiman matikki ja kuinka siinä
kestää voimansiirto?
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Vaasasa on ainaki valakonen farmari matikki jossa on 443hp/677nm ja 24v motti. Laatikko on vahavistettu, mutta jakoloota ym etuveto hilippeet on vakio kamaa. Hyvin on kestäny. :shock:

Määpä jiitee soittelen joskus ku pyörin mestoilla. :wink:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Onkohan matikkiin tullu nostaja vikaa vai seetit lopussa ku päivän eka käynnistys on aika rytkettä pari minuúttia. Yks pytty ei täysin polta, sinistä tulee ja imusarja alkaa lämmetä kutos pytyn taaemman kanavan kohilta. :x Se pumpun kylymäkäynnistys sähköpistoke ei oo kiinni koska se ei toimi vaikka oiski kii. :lol: Jos nostaa tyhjäkäynniltä johonki 900rpm, niin kohta käy kaikilla.

Otin fiilistelyn tähen pienen videon pätkän. Remmin linkun iskari pärisee ikävästi videolla.
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/24v%20Matic/154.AVI


Laatikko jumpan loppusuoralla otin matala tasosia nokia-kuvia joista päätellen oon ollu tyytyväinen pakoputken rakenteeseen. 3" alusta kannatinlaakerin kohalle, laippaliitos, loppu 2,5" yhellä vaimentajalla. Sisälle äänet ok, ei rämise eikä kolise eikä myöskään roiku. 8)
Kuva
Kuva

Laatikko hommat tuntu tosiaan onnistuneen. Justiin sopivan takapainonen vetojakauma, laatikko on herrasmiesmainen ja kovasti rynnätessä (pekkarinen ois sanonu "ryntäät") vaihteenvaihto on erinomaisen napakka eikä luista! 8)
Kiitos taas JM-Konelle.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos nuo leviäkantiset on kaikki tuommosia niin taidampa pysytellä kapiakantisissa.. :roll: :lol:

Ite aattelin farkkuun koittaa semmosta takasinkierrätysjärjestelmää hydrauliöljysäiliölle.. On tuo oma systeemi tavallaan aika kiva silti ku saa piettyä takavetosenaki jos haluaa. :)

E: En kyllä etes tiiä että vuotaako tuosa farkusa tiivisteet ja jos kyllä niin miten pahasti.. :oops: :lol:
Viimeksi muokannut JiiTee_, 13.11.2011 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Videota en kahtonu ku ei puhelimella näy, mutta itellä rynkytteli kylmäkäynnistyksessä ku oli hehku pimeenä... Sillähän se selviää että mittaa hehkut ja kahtoopi onko imukanavissa törstettä :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

JiiTee_ kirjoitti:Jos nuo leviäkantiset on kaikki tuommosia niin taidampa pysytellä kapiakantisissa.. :roll: :lol:

Ite aattelin farkkuun koittaa semmosta takasinkierrätysjärjestelmää hydrauliöljysäiliölle.. On tuo oma systeemi tavallaan aika kiva silti ku saa piettyä takavetosenaki jos haluaa. :)

E: En kyllä etes tiiä että vuotaako tuosa farkusa tiivisteet ja jos kyllä niin miten pahasti.. :oops: :lol:
Kapiat kannet ei taija ennään käyttöautoon kuulua. :lol:

Onhan siinä vakio systeemisä puolensa, mutta minä kallistuin tähän päätökseen syistä että:
a) Mittari lukema taitaa nyt olla n. 605tkm :arrow: jotenki tuntuu että tuo alunperänen neliveto systeemi on aika vika altis, varsinki ku oon jo huomannu että tämän matikin edelliset omistajat ei kauhiasti oo välittäny tästä reuhkasta.
b) Talaviautona aatellen että neliveto on jatkuva, niin ei voi käyä sitä että takarenkaat kerkiäis nakata perän irti ENNEN kun neliveto kytkeytys. Tiijän, oikeen toimiessaan se perä ei todennäkösesti irtua. :lol:
c) Ne jakolaatikon sylinteripesät on "kuluvaa" tavaraa. (tämänki lootan etuvejon puolen pakan pesä oli jo pilalla)
d) Sitten aattelee ylläolevia kohtia, tää matikki on meijän "ykkös" auto, vaimo ajaa enimmäkseen tällä, vaikka seki tietää autoista valtavan paljo ja ruuvaaki mun kans monesti, niin silti jotenki sois tämän olevan pomminvarma kesät ja talavet. 8)

Matikki on vakiona mahtava kaikenkaikkiaan ja Jounihan on tainnu kokkeillakki sitä jakolaatikon pesien "putkitusta". Että jos tää ois mulla tuon mustan sijasta, nii oishan se mukava välillä heittää kahava pystyyn ja.... 8)

Nii ja multivirille, hehkut on ok. Uusittu ku vaihoin tuon moottorin.
Ja siitä oon varma, että rynkytys johtuu kutos pytyn taaemmasta imuventtiilistä, mutta arvuuttelin vaan että koittasko heittää imupuolen nostajat uuet, vai nostaa tuo pitsikansi pöyälle tarkempaan syyniin. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Tyhjäkäynti taitaa pätkiä tuossakin kun kone tuolla tavalla tärisee? Tuntuuko auton sisälle asti semmoinen "vavahdus", mulle laitettiin uus nostaja kutosen imuventtiiliin mutta eipä se siitä kummentunut.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JuhoL kirjoitti:Onkohan matikkiin tullu nostaja vikaa vai seetit lopussa ku päivän eka käynnistys on aika rytkettä pari minuúttia. Yks pytty ei täysin polta, sinistä tulee ja imusarja alkaa lämmetä kutos pytyn taaemman kanavan kohilta. :x
Aika vahva merkki kansiremontille.

Ei ole mitenkään uutta että monivenassa tulee kansiremontin oireet näin.
Kohta se supsuttaa tyhjäkäynnillä sinne imusarjaan kokoajan.

Alkaa nämä moniventtiilitkin olla jo niin paljon ajettuja että suurimmassa osassa on kansiremppa edessä.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä se aivan vavahtelee niin että huomaa ettei kaikki oo täysin matkassa. :lol:
Taijampa kokkeilla nuo nostajat heittää uusiks. Sais ees talavelle menemään kansiremontin ajan kohan. Tallista ei palijoo puuttus.

Se näköjään alakaa olla 500tkm ajetusa moniventtiilisä järkiään näitä ongelmia. tällä mun koneella mittarisa oli reilu 450tkm.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

515tkm itellä mittarissa ku alko supsutteleen kuuluvasti. Hattu pois kuhan tallissa on tilaa :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

JuhoL kirjoitti:Kapiat kannet ei taija ennään käyttöautoon kuulua. :lol:

Onhan siinä vakio systeemisä puolensa, mutta minä kallistuin tähän päätökseen syistä että:
a) Mittari lukema taitaa nyt olla n. 605tkm :arrow: jotenki tuntuu että tuo alunperänen neliveto systeemi on aika vika altis, varsinki ku oon jo huomannu että tämän matikin edelliset omistajat ei kauhiasti oo välittäny tästä reuhkasta.
b) Talaviautona aatellen että neliveto on jatkuva, niin ei voi käyä sitä että takarenkaat kerkiäis nakata perän irti ENNEN kun neliveto kytkeytys. Tiijän, oikeen toimiessaan se perä ei todennäkösesti irtua. :lol:
c) Ne jakolaatikon sylinteripesät on "kuluvaa" tavaraa. (tämänki lootan etuvejon puolen pakan pesä oli jo pilalla)
d) Sitten aattelee ylläolevia kohtia, tää matikki on meijän "ykkös" auto, vaimo ajaa enimmäkseen tällä, vaikka seki tietää autoista valtavan paljo ja ruuvaaki mun kans monesti, niin silti jotenki sois tämän olevan pomminvarma kesät ja talavet. 8)

Matikki on vakiona mahtava kaikenkaikkiaan ja Jounihan on tainnu kokkeillakki sitä jakolaatikon pesien "putkitusta". Että jos tää ois mulla tuon mustan sijasta, nii oishan se mukava välillä heittää kahava pystyyn ja.... 8)
No mulla oli tuon porrasperän mittarisa 718tkm, pesissä oli vikaa, laakeri leikannut kiinni ja tiivisteet aivan murusina vaan silti neliveto kytkeytyi aivan täydellisesti niin kauan kun laatikko ei vaan pukannu huohottimesta öljyjä pihalle..

Nimim: apg on syventynyt tuohon orkkisnelivetosysteemiin ja on löytänyt systeemit että saa sähkösesti muutettua orkkissysteemin jatkuvaksi nelikoksi tahi siten että neliveto ei kytkeydy ollenkaan.. ;)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

JiiTee_ kirjoitti:No mulla oli tuon porrasperän mittarisa 718tkm, pesissä oli vikaa, laakeri leikannut kiinni ja tiivisteet aivan murusina vaan silti neliveto kytkeytyi aivan täydellisesti niin kauan kun laatikko ei vaan pukannu huohottimesta öljyjä pihalle..

Nimim: apg on syventynyt tuohon orkkisnelivetosysteemiin ja on löytänyt systeemit että saa sähkösesti muutettua orkkissysteemin jatkuvaksi nelikoksi tahi siten että neliveto ei kytkeydy ollenkaan.. ;)
Ihan hyvin se sitte näköjään toimii. 8) Mutta kuitenki suhtauvun pikkusen epäillen tuohon vakio systeemiin. Tietty neuroottisuus johtuu tietysti siittä ku haluais tämän toimivan niin mainiosti.

Onko se apg teheny jotenki että napista saa valittua vetotapaa? Semmonen ois makia systeemi. 8)

Ihte aattelin tuon asd lukon kytkemisen toteuttaa ihan vaan napilla.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

juu magneettiventtileitä saa ohjailtua katkasijoilla.
Lukkoperälle, etuvedolle ja keskilukolle omat katkasijat sitte vielä nappi mistä tuon automaatti nelikon saa päälle/pois
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Enoo vielä sen tarkemmin tutkinu, mutta menikös tandempumpulta, tai siitä kahavalta yks painelinja perälle ja sen päässä jonkumoinen jakotukki, josta menee perälle ja jakotoosalle putket? Ja sitte tietty paluulinja.

Entäpä tasonsäätö?

Tuon perän lukihtemiseen tarvii vissiin vaan kahtua se magneettiventtiili mikä löytyy perästä lähtevien putkien päästä, ja siihen virtaa napin kautta? Tarviiko mihinkää muuhun?
Sehän tais alakuperäsesti perä lukittua vasta siinä 50/50 tilanteessa.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Pieni öljyhuolto tuli tännää tehtyä ja vähä piti ihimetellä missä kunnossa matikki on.
Takajarru levyt ja palat, etualatukivarsien puslat, kuskin narinahela, etujousi ja etuperän tiivisteet ku tuli tarkastus ropusta moottoriöljyä vastaan. Voi ku sitä oiski tajunnu vaihtaa ne kaikki ku öljypohja oli pöyällä..
Muuten tuntus kaikki olevan ok. Uuet moottori ja laatikkoöljyn jäähyttäjät ois hyllysä oottelemasa että ois sopevasti aikaa. 610tkm pyörähti toissapäivänä.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tuli käytyä matikkia kokkeilemasa jääratalla... Mahtava peli kyllä! Voima vaan ei taho piisata.. Ja tuli siinä opeteltua pikku perusjuttuja auton rakenteluun liittyen... :evil:
Kuva
Pittää tehä myös ne öljynjäähyttimien linjat oikiasti eikä halavalla. :x
Semmonen.

No vahingosta viisastuneena sovittelin uuet jäähyttähät sekä moottorille että vaihelaatikolle. Tässä moottorin öljynjäähytin hepissä.
Kuva
Laatikolle tuli tuon alapuolelle, kuva vaan niin laaduton että laitan joskus toiste.

Nyt pelaa aivan loistavasti kaikki. Laatikollekkaan ei sen kummemmin onneks käyny. Webastoa ei oo vieläkaan tullu laitettua paikolleen, jos ens talaveks. 8)
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Jatkettaa matikin kera tuolla: :arrow:
viewtopic.php?t=37262
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”