124:een kunnon istuimet!
124:een kunnon istuimet!
Tässä pidemmän aikaa olin suunnitellut vaihtaa satalankkuun kunnon istuimet. Nyt sitten lähdin tuumasta tekoihin ja ostin 9000 -92 SAABin etujakkarat. Asennus sujui yllättävän helposti. Etukiinnikkeet menivät lähes sellaisenaan paikalleen, 30mm korokepalat. Taakse piti tehdä sopivasta lattaraudasta 90mm korottavat tuet. Turvavyön kiinnikkeet sopivat suoraan. Aikaa meni kaikkiaan koko hommaan pari tuntia. Näyttää hyvältä ja ennenkaikkea tuntuu LOISTAVALTA
20 vuotta SAABeilla ajaneena, ensimmäisenä alkoi ahdistaa tuo jakkara. Suunnittelin penkinvaihtoa jo kesällä, mutta maalausprojekti vei mehut hetkeksi
Takapenkki vaihtuu myös myöhemmin vastaavanlaiseen tonnarin penkkiin. Siinäkin on erinomaisen pitkä ja tukeva istuinosa ja hyvä selkänoja.
Lisäksi pitäisi käyttää auto PP-Dieselillä Alkaakin olla kuskilla sitten jatkuvasti ilme
Takapenkki vaihtuu myös myöhemmin vastaavanlaiseen tonnarin penkkiin. Siinäkin on erinomaisen pitkä ja tukeva istuinosa ja hyvä selkänoja.
Lisäksi pitäisi käyttää auto PP-Dieselillä Alkaakin olla kuskilla sitten jatkuvasti ilme
huonot jakkarat
Itse olen miettinyt käytettyjen recarojen hankkimista. Mutta niissä on sama ongelma kun mersun istuimissa ulkonäössä. Nissä on molemmissa vaarin pitikien kalsareiden kuosi.
Eikös Mersussa ole Recarot vakiona? Ainakin omissa penkeissä on
Recaron tunnukset ja ne ovat MB:n omat penkit.
Ovat muuten ihan käyttökelpoiset istuimet, ei tarvitse vaihtaa.
Vuosimalli on 92 ja kyseessä on ortopedi-penkki nahkaverhoilulla.
Luulin, että nahka hiostaisi, mutta ei tämä hiosta, johtuu varmaan tuosta
reijityksestä.
Talvella penkki ei tunnu kylmältä, kun siinä on sähkölämmittys.
On muuten tosi tehokas ja lämmittää koko penkin eikä vaan pientä
länttiä.
Penkissä on sähkösäädot muistilla, paitsi ristiseläntuki liikkuu ilmalla
eli alipaineella.
Vaalea nahka on helppo pitää puhtaana. Jonkin verran vaivaa on
tietysti nahan pitämisestä pehmeänä.
Kyllä nuo Volvon ja Saabin istuimetkin hyviä on, mutta MB:n oma
penkki menee paikalleen samoihin kiinnityksiin kuin vanha istuin,
jos jäliasentaa paremmat. Minulla nämä oli jo valmiina.
Recaron tunnukset ja ne ovat MB:n omat penkit.
Ovat muuten ihan käyttökelpoiset istuimet, ei tarvitse vaihtaa.
Vuosimalli on 92 ja kyseessä on ortopedi-penkki nahkaverhoilulla.
Luulin, että nahka hiostaisi, mutta ei tämä hiosta, johtuu varmaan tuosta
reijityksestä.
Talvella penkki ei tunnu kylmältä, kun siinä on sähkölämmittys.
On muuten tosi tehokas ja lämmittää koko penkin eikä vaan pientä
länttiä.
Penkissä on sähkösäädot muistilla, paitsi ristiseläntuki liikkuu ilmalla
eli alipaineella.
Vaalea nahka on helppo pitää puhtaana. Jonkin verran vaivaa on
tietysti nahan pitämisestä pehmeänä.
Kyllä nuo Volvon ja Saabin istuimetkin hyviä on, mutta MB:n oma
penkki menee paikalleen samoihin kiinnityksiin kuin vanha istuin,
jos jäliasentaa paremmat. Minulla nämä oli jo valmiina.
Olisiko sisäpiirin tietoa,mistä löytyisi vastaavanlaiset penkit w124 sedaniin?Jarkko N kirjoitti: mutta MB:n oma
penkki menee paikalleen samoihin kiinnityksiin kuin vanha istuin,
jos jäliasentaa paremmat. Minulla nämä oli jo valmiina.
Ostan heti jos rahtikulut ei tule mahdottomiksi,ja hinta saisi jäädä 600 € tai mielummin alle.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tuossapa se syy, miksi päädyin SAABin istuimiin. Näitä ruotsinrautoja kun lojuu lähes joka talon pihalla ja navetan takana. Tuon summan kun jakaa kymmenellä, saa ostettua tällaiset. Tasapuolisuuden vuoksi voiskin sitten laittaa vaikka volkkarin merkin tuohon keulallekilander kirjoitti:Olisiko sisäpiirin tietoa,mistä löytyisi vastaavanlaiset penkit w124 sedaniin? Ostan heti jos rahtikulut ei tule mahdottomiksi, ja hinta saisi jäädä 600 € tai mielummin alle.
Jumaliste, ensin kun luin topicin alkua niin ajattelin että voi vit**, joku on taas vetänyt viikon viinaa. Vaan eipä mitään, hienostihan nuo näyttävät istuvan. Eihän noita erota alkuperäispenkeistä ellei tiedä tarkalleen miltä mersun penkit näyttää. Tiedossahan on se kuitenkin että w124 vakiopenkit ovat...hmmm...hieman laimeat muotoilultaan Varmasti ovat hyvät istua nuo Saabin penkit. Volvon penkit ovat myös hyvät. Sama vika vielä w203:kin, vanerilevy vietereiden päällä. Ehkäpä lisävarustepenkeillä eri meininki
W203 C220CDi A + Britti-Bemari.
Jos itse asentaisin istuinlämmitystä, niin varmaankin vetäisin johdon
suoraan akulta. Akun päähän johtoa laittaisin lattasulakkeen, esim. 20A
riippuen mitä kuormaa siihen kytketään. Akun takana on sopiva läpiviennin
paikka, josta johto tulee hyvin läpi. Sulakerasian puolella on hiukan
ahtaampaa. Jos käytät vaikka 120 W lämmitintehoa, virrantarve on
nimellisesti 10A. Todellisuudessa virtaa voi mennä 12 A. Sulake saisi
olla vähintään 16 A, mieluiten isompi. Johdot tulisi olla 4 - 6 mm2.
Johtojen päihin tulisi kaapelikengät puristamalla ja eristys vulkanoituvalla
teipillä tai kutistesukalla.
Maadoitusjohdon paikkaa voisi joutua hiukan hakemaan, mutta
ehkä penkin kiinnitysruuvi olisi sopiva. Kunnon kontakti maahan on
välttämätön. Johdot tulisi suojata niin, ettei johtojen
eriste hajoa. Esim. Elektor myy mustaa punottua suojasukkaa, johon
johdot voi piilottaa. Johdot tulisi kiinnittää niin, ettei penkin liikuttaminen
hajota niitä.
Jos katkaisijat laittaa keskikonsoliin, niin tupakansytyttimestä voisi
juuri saada riittävästi virtaa. Sulaketta ei saa kasvattaa, johdot voivat
palaa. Siellä konsolin takana voisi olla maadoituspaikkojakin.
Jos homman haluaisi tehdä alkuperäiseen tyyliin, tulisi autoon
lisätä muitakin osia. Lämmittimet eivät lämmitä, jos jännite on
liian alhainen ja merkkivalot vilkkuvat katkaisijoissa. Korjaamo-CD:lla
on muistaakseni täydellinen asennusohje, miten alkuperäiset
lämmittimet lisätään autoon. CD maksaa muutaman kympin.
suoraan akulta. Akun päähän johtoa laittaisin lattasulakkeen, esim. 20A
riippuen mitä kuormaa siihen kytketään. Akun takana on sopiva läpiviennin
paikka, josta johto tulee hyvin läpi. Sulakerasian puolella on hiukan
ahtaampaa. Jos käytät vaikka 120 W lämmitintehoa, virrantarve on
nimellisesti 10A. Todellisuudessa virtaa voi mennä 12 A. Sulake saisi
olla vähintään 16 A, mieluiten isompi. Johdot tulisi olla 4 - 6 mm2.
Johtojen päihin tulisi kaapelikengät puristamalla ja eristys vulkanoituvalla
teipillä tai kutistesukalla.
Maadoitusjohdon paikkaa voisi joutua hiukan hakemaan, mutta
ehkä penkin kiinnitysruuvi olisi sopiva. Kunnon kontakti maahan on
välttämätön. Johdot tulisi suojata niin, ettei johtojen
eriste hajoa. Esim. Elektor myy mustaa punottua suojasukkaa, johon
johdot voi piilottaa. Johdot tulisi kiinnittää niin, ettei penkin liikuttaminen
hajota niitä.
Jos katkaisijat laittaa keskikonsoliin, niin tupakansytyttimestä voisi
juuri saada riittävästi virtaa. Sulaketta ei saa kasvattaa, johdot voivat
palaa. Siellä konsolin takana voisi olla maadoituspaikkojakin.
Jos homman haluaisi tehdä alkuperäiseen tyyliin, tulisi autoon
lisätä muitakin osia. Lämmittimet eivät lämmitä, jos jännite on
liian alhainen ja merkkivalot vilkkuvat katkaisijoissa. Korjaamo-CD:lla
on muistaakseni täydellinen asennusohje, miten alkuperäiset
lämmittimet lisätään autoon. CD maksaa muutaman kympin.
Tässä kuva etupenkeistä. Musta mokkula istuinosan vieressä
on ristiseläntuen säätö. Kuskin penkissä on myös sammutin.
Ovessa näkyy sähkösäätöjen katkaisija. Konsolissa näkyy
istuinlämmittimien katkaisijat.
http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... ta9fo0.jpg
on ristiseläntuen säätö. Kuskin penkissä on myös sammutin.
Ovessa näkyy sähkösäätöjen katkaisija. Konsolissa näkyy
istuinlämmittimien katkaisijat.
http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... ta9fo0.jpg
Chrysler Neonin penkit 201ssä:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/3732977
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/3732977
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.10.2010 23:18
- Paikkakunta: tampere
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ja itse olen miettinyt laittavani satalankun penkit Suburbaniin. Siinä on läski amerikan serkku istunut jo aiemmin lintat penkit ihan päin sitä ihteensä. Haluaako joku vaihtaa Letukan penkit satalankun penkkeihin, olis aitoa amerikan nahkaa (vinyyliä) tarjolla
Ei vaines, tuo vinkki saabin jakkaroista ja saatavuudesta oli hyvä.
Ei vaines, tuo vinkki saabin jakkaroista ja saatavuudesta oli hyvä.
Minulla oli tonnari vuoden ja 24 tkm ajossa. Kertaakaan ei tullut selkä kipeäksi, kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä vain verryttelemään väsynyttä ruotoa. Aivan loistavat penkit! Istuinlämmittimet saisivat toki kestää vähän paremmin, kun apukuskin penkistä katkesi vastus jo 372 tkm kohdalla (ja kuskin penkistä jo aiemmin)
Jännä homma tuo pre-faceliftin penkki. Se vaikuttaa olevan ihan anaalista ja suorastaan naurattaa ensituntuma kun autoon istahtaa mutta sama homma mulla ku boogiemanilla saappaan ratissa, pystyn ajamaan yykaaneeprefaceliftilla esim. Oulu-Hki välin vaikka kertaistumalla ilman että selkä kipeytyy. Oletteisin että on ne Regarolla jotain oikein tehnyt vaikka ensivaikutelma onkin vaahtomuovieristeisestä lastulevystä jousien päällä
Saappaan penkit on kans tosi hyvät. Volvon myös, on niitä varmaan muitakin mutten nyt muista. Taas esim. Mazda6:n penkit on sellaiset että tämmöinen krooninen selkäsairastaja saa napata ajon jälkeen yöksi cirdalud-panacod coctailin
Saappaan penkit on kans tosi hyvät. Volvon myös, on niitä varmaan muitakin mutten nyt muista. Taas esim. Mazda6:n penkit on sellaiset että tämmöinen krooninen selkäsairastaja saa napata ajon jälkeen yöksi cirdalud-panacod coctailin
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.