Helvetillinen ulina pakkasella ? Missä vikä?

Vastaa Viestiin
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Helvetillinen ulina pakkasella ? Missä vikä?

Viesti Kirjoittaja BigA »

124 / 300 D/ - 93 on muutaman kerran pakkaskelillä laittanut siinä 100 km/h vauhdissa hirvittävän ulinan päälle! Kun vauhtia hidastaa, niin ääni laskee. Loppuu kokonaan, kun auto pysähtyy! Sitten kun kiihdyttää, niin saattaa jälleen nousta tai sitten ei! Tämä siis tapahtuu yleensä kovemmalla pakkasella ja tänä talvena 4 kertaa! Mikään valo ei syty eikä muutakaan hälyttävää tapahdu! En oikein ole osannut paikallistaa ääntä, mutta nopeuteenhan se kai siis liittyy.( todella fiksu huomio vai mitä)
Muistaakseni luin tammikuussa jonkun kirjoituksen samantyyppisestä ongelmasta... Olikohan joku epäillyt, että nopeusmittarin vaijeri voisi pitää ääntä??? Onko mahdollista vai tuleeko jollekkin jotai muuta mieleen???
Voisikohan tuolle tehdä jotain? Kun se tulee niin harvoin, niin suurinpiirtein ajaa pois tieltä säikähdyksestä! Ääni on niin s**tanan kova!!!
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No se voi olla se varppi tai kardaanin kannattimen laakeri :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Varppi ?
Voisko se kardaanin laakeri sitten ääntää noin harvoin ?
kerran kuussa ?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Vaijeri tai mittari kai se on kaikista suurimmilla todennäköisyydellä :shock:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Varppi = vaijeri = mittarin vaijeri :lol:

Ja siihen toiseen = kyllä vois :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Ok!

Kiitti! täytyy kysäistä mielipidettä, kun vie seuraavan kerran huoltoon!
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No jos se ääni on sellainen äkisti lujana uliseva uuuuuIIIIIIIIIIIIIII niin se on se mittarin vaijeri :lol: Joskus muuten tokenee, kun paukuttaa nyrkillä siihen mittariston päälle ;)
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

veppe kirjoitti:No jos se ääni on sellainen äkisti lujana uliseva uuuuuIIIIIIIIIIIIIII niin se on se mittarin vaijeri :lol: Joskus muuten tokenee, kun paukuttaa nyrkillä siihen mittariston päälle ;)
Jep, ja kun se alkaa niin pikkuisen säikyttää. Satakakskolomonen Säikäytti monesti. Vauhdin kun laski ääni katosi ja taas kun sai vauhdin normaaliksi tuo ulina alkoi uudelleen. Ja jatkui niin kauan kunnes auto lämpeni...
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ainakin 115 mallissa oli mittari kulunut ja siitä ääni..
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Mistähän sitten mahtaisi johtua sellainen vinkuna joka alkaa tuossa usein liikennevaloissa tms. paikoissa missä ei tarvitse kaasua painaa. Heti kun kaasua vähän painaa, vinkuminen loppuu. Voisiko se olla jokin hihna tms.? Vaikea on ollut paikantaa. Yleensä auto on ollut lämmin kun näin tapahtuu ja kilometrejäkin kertynyt jo yleensä useita kymmeniä. Oirehtiminen kyllä loppuu aikanaan, mutta on pari kertaa kestänyt huolestuttavan kauan.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kuiva laakeri esim. laturissa vikisee, löysä hihna vinkuu, tarkista kunto ja kireys.
Avatar
Manu300cea24
Viestit: 30
Liittynyt: 23.3.2006 8:51
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mittarinvaijeri tai sit se ilmapumppu mikä haistelee ilmanlämpöö kabiinista.
Sijaitsee siellä vänkärin puolella hanskalokeron luona kun otat pois niin näkyy siinä ilmasuuttimen vieressä.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kahdesta w123:sta olen korjannut tuon ulinan näin. Otetaan mittaristo irti. Sitten mittarinvaijerin sisään olen ruiskuttanut CRC:tä. Sitten ihan moottoriöljyä tippakannulla ja olenkohan vielä synteettistä vaseliiniakin laittanut perään. Pitänyt sitä vaijeria ylöspäin, että valuisi paremmin. Myös sen mittariston pään olen voidellut. Ulinat kovilla pakkasilla ovat loppuneet kuin seinään tuon käsittelyn jälkeen. Tosi inhottava, kun piti ääntä pakkasilla ennen. Olisi pitänyt hoksata tehdä tuo jo aiemmin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

KLIKK

Sama em. topikin ulina esiintyi eilen 9-tietä aamutuimaan sankassa sumussa ajelessani.
Ja tähtikin oli n.5mm jääkerroksen peitossa, harmi ettei ollut kameraa matkassa :cry: .
. . .
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Nostetaas vanhaa aihetta... Itselläkin on tuo sama vaiva eli mittaristosta alkaa jumalaton ulina pakkasilla joka aiheuttaa paskahalvauksen :(

Kaverilla oli sama ja vaihtoi mittarinvaijerin uuteen vaan eipä se loppunu, elikkä ääni tuli itse nopeusmittarista.
Mitä sieltä mittarista pitää öljytä että säästyy kalsaripyykiltä??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vaihtoko se pelkän vaijerin sisuksen vai kuoret ja kaikki?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Sergey kirjoitti:vaihtoko se pelkän vaijerin sisuksen vai kuoret ja kaikki?
Koko roska siihen vaihdettiin
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Olen ollut aina sitä mieltä että mittari on syyllinen.
Tämä tukee epäilyäni.. :roll:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mittarin mekaniikka vain on sellainen että siellä ei ole mitään joka ottaisi mihinkään kiinni :) Toisaalta jos joku kiinnike on murtunut niin sittenhän se voi ottaa kii.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Noh... Tähän nyt on paha lähteä vielä mitään sanomaan kun en ole ainutta mittaria sen tarkemmin tutkinu, mutta eiköhän tähän jotain tolkkua saa ku pääsee mittariston kimppuun.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7115
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se osa jota vaijeri pyörittää, vinkuu siellä kun viimistä päivää. Sille ei ilmeisesti ole laakeria vaan se pyörii pronssi tms holkin sisällä ja kun vanhat rasvat kuivaa niin alkaa ulisemaan pakkasessa.

Pari tippaa notkeaa öljyä sinne mittarin sisään aivan sinne vaijerin juureen lopettaa tuon metelin.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep, laakeria ei oo.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Mika.T kirjoitti:Se osa jota vaijeri pyörittää, vinkuu siellä kun viimistä päivää. Sille ei ilmeisesti ole laakeria vaan se pyörii pronssi tms holkin sisällä ja kun vanhat rasvat kuivaa niin alkaa ulisemaan pakkasessa.

Pari tippaa notkeaa öljyä sinne mittarin sisään aivan sinne vaijerin juureen lopettaa tuon metelin.
Tulihan siihen selvyys. Aseöljy lienee ihan hyvää tuon voiteluun.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei vaan se pitää olla jotakin joka pysyy paikallaan. Ja pitää olla varovainen ettei sinne "sisälle" mene MITÄÄN rasvoja. olen kokeillut. aseölyllä kun sen rasvasin. niin autoa kun ajeli normiliikenteessä, vauhti näytti olevan n 200kmh.

se toiminta perustuu mihi lie coriolis ilmiöön ja jos väliin laittaa ylimääräsiä molekyylejä, alkaa ihmeellisyydet.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

No mikäs se olis semmonen litku mikä sinne passaa??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

itellä huuti kanssa viime talvena pakkasilla.crc tyyppistä ainetta vaijeriin reilusti ja mittarin päähän hiukan vähemmän.loppui ujellus siihen.
nämä siis omia kokemuksia, enkä takaa että on ainut ja paras vaihtoehto.
mutta eipä ole huuellut sen jälkeen.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitää kokeilla tuota ku sattuu olemaan hyllyssä ja on aika pirun lipakkaa ainetta, saattaa vaan olla niin ohkasta tavaraa ettei kauaa pysy mutta kokeillaan silti.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Näyttipä tuo vastaus jo tulevan mutta kerrottakoon että ite kurvasin isolla tiellä välittömästi tien laitaan ja hätävilkut päälle ja muutaman kerran henkeä haukottua säikähyksen jälkeen taas lähettiin liikkeelle ja kuunneltiin vähän aikaa taas sitä ininää :lol:

Toinen mikä on alkanu kans vinkumaan joskus 1992 w124:ssa on kattoluukun pistoke joka tulee peräkontin verhoilujen taakse piiloon, vasemmalle puolelle. Älytöntä meteliä sekin pietti. Melkeempä samanlaista kun tuo mittaristo
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”