Manuaalivaihteiston ja perän oljynvaihdot

Vastaa Viestiin
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Manuaalivaihteiston ja perän oljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja topias »

Paljon otsikon aihepiiriin liittyviä kirjoituksia olen lukenut ja paljon myös erittäin hyvää opastusta olen saanut täältä Mese-foorumin palstoilta, kuten myöskin vastaavilta saksalaisilta mersu-miesten keskustelupalstoilta.

Minulla on tällä hetkellä mm. kaksi mersua, joiden moottorit, perät sekä myös vaihteistot ovat ilmeisesti lähes samanlaisia. Kun konepellin aukaisee, niin ainakin moottorit ovat ihan saman näköisiä päälle päin. Kaasuttimessa näyttäisi olevan pieniä eroja. Molemmat moottorit ovat tyyppiä M102. Molemmissa autoissa on myös 4-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Toinen autoista on korimallia W123 - 200 bensa - valmistettu 10/1983 ja ajettu vain 93000 km. Kolmisen vuotta sitten purin sen ihan palasiksi ja kävin kaikki paikat tarkasti läpi. Nyt sen pitäisi olla kuin lähes uusi auto. Tämän kevään tai kesän aikana yritän saada sen sitten museorekisteriin. Toinen autoni on W124 korimallin 200 bensa. Ostettu uutena ja haettu tehtaalta Sindelfingenistä 10.03.1986 klo 10.00. Ajettu 266000 km. Auto on tällä hetkellä vielä pukkien päällä autotallin montun yläpuolella. Kaikki paikat on nyt käyty läpi ja tarpeen mukaan korjattu. Kunnostettujen osien asentaminen autoon on parasta aikaa menossa! (Tähän paikkaan erittäin leveän hymiön teko kuitenkin epäonnistui).

Sitten vihdoin jo itse asiaan. Molempien autojen huoltokirjoissa kerrotaan vain se, että sekä manuaalivaihteiston että perän öljyjen määrä tulisi määrävälein vain tarkistaa ja tarpeen mukaan öljyä sitten lisätä. Automaattivaihteiston öljy tulisi sitä vastoin kuitenkin vaihtaa 60000 km:n välein. Kumpaankaan autooni ei ole tietääkseni ikinään vaihdettu tai edes tarkastettu öljyä tai sen määrää. Mitään vuotoja ei ole ilmennyt kummassakaan autossa ja autot toimivat kuten pitääkin. Onko nyt sitten niin, että Mercedes-Benz on ihan virallisesti sitä mieltä, että näihin paikkoihin ei ole tarvetta vaihtaa öljyjä, mikäli vuotoja ei ole nähtävissä.
On se nyt vähän outoa, jos samat öljyt säilyvät ihan hyvinä hamaan maailman tappiin asti kilometreistä riippumatta. Mielestäni jäsen "dealerin" ansiokkaat ohjeet koskien ihan yleisesti auton vuosittaista perushuoltoa sekä tätäkin nimenomaista asiaa ovat paljon paremmin järkeeni meneviä kuin nämä MB:n "ei mitkään" ohjeet.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Öljy on halpaa, sitä ei mee edes yksittäin perään ja manuaalilaatikkoon kun vähän yli litra.

Helppo vaihtaa ja öljykään ei oo mitään erikoista, näinollen ainakin itse aina vaihdan suoraan tarkistamatta - vaikka uudenveroisen näköistä öljyä sieltä tulisikin.

Normi manuaalilaatikkoon laitetaan automaattiöljyä, ite oon käyttäny ihan mobilin atf:ää.

Jos perä on ihan normaali lukoton niin sinne menee ihan perus tasauspyörästöön tarkotettu öljy.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kiitos postistasi sekä neuvoistasi JiiTee! Mitäpä tuota sen enempää enää pohdiskelemaan, kun autokin on vielä ihan sopivasti huoltomontun päällä. Vaihdan molempien paikkojen öljyt. Ja ensin sitten se täyttöaukon proppu auki ennen kuin pojaproppuun koskee. Paikallinen tuttu korjaamoyrittäjä kertoi, että ei ole noita öljyjä koskaan muistinsa mukaan näihin mersuihin vaihdellut!
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

topias kirjoitti:Paikallinen tuttu korjaamoyrittäjä kertoi, että ei ole noita öljyjä koskaan muistinsa mukaan näihin mersuihin vaihdellut!
Sen näkösiäki ne öljyt on monesti. :lol: Kestäähän nää toki ilman vaihtoja sen mitä inssi on aatellu auton eliniäksi. :roll:
E46 330D & E46 328i
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Tänään vaihdoin sitten W124:n öljyt sekä vaihdelaatikkoon että myös perään. Kummastakin paikasta tuli ulos melkoisen mustaa tavaraa, joten olivat ilmeisesti ihan originaalit öljyt. Paineilmalla huitelin vielä töhnät pois pesistä tyhjennysaukon kautta. Paikallisesta tarvikeliikkeestä ostin perään Mobilin Mobilube HD 80W-90 öljyä ja vaihdelaatikkoon Mobilin ATF 220 öljyä. ATF 320:stä ei ollut tarjolla. Myyjän mukaan nuo ostamani öljyt ovat ihan sopivat. Tiedä häntä sitten.

Ei ollut kummoinenkaan homma tuo varsinainen vaihtotyö. Proput lähtivät hyvin auki ja käsiruutalla painoin uudet öljyt pesiinsä. Kunhan W124 valmistuu, niin teen saman homman myös W123:lle.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kuulostaa oikeilta öljyiltä. Juurikin tuota ATF 220:iä oon käyttänyt.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ja atf 320 ei vissiin kannata käyttää, eikös siinä ole jotain XXXX lisäaineita? viisaammat?
® Mesen linttaklubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

potox kirjoitti:ja atf 320 ei vissiin kannata käyttää, eikös siinä ole jotain XXXX lisäaineita? viisaammat?
320 atf on liukkaampaa kuin 220, ainakin omasta mielestä turbiini luistaa ihan liikaa 320 :roll:
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Onkos tuo vaihdelaatikon huohotus "korkki" vai mikälie niin tuossa ihan laatikon perässä, ylhäällä , lähellä kardaanin kiinnityslaippaa? Jotain kuvia löysin mersun laatikoista niin siinä kohdin oli joku korkintapainen.

Mites tollanen korkki lähtee irti tai miten sen saa puhtaaksi, varmasti helppo puhdistaa mutta miten se lähtee irti vaihteistosta?? Ihan vaan vetämällä tai nostamalla? Sinne kun ei näe mitään niin ei viitsis sitä hajottaa jollei helposti lähde irti....
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vaihteisto- ja peräöljyjen vaihtovälinä on pidetty yleisesti 60 tkm. Ei ainakaan enempää kannata Suomen oloissa ajella. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”