Vilkuttaa murheellisesti

Vastaa Viestiin
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Vilkuttaa murheellisesti

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Peijoonki, kun mese vilkuttaa joka nurkallaan, kun vilkkua meinaa käyttää. Ei väliä kumpaan suuntaan yrittää. Missä mahtaa olla vika?
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Oisko maadoituksessa jossakin kohtaa puutosta :?: :?:

ne kantsii kattoa päivänvalossa tai valoisassa tallissa kattoa ne etupään lamppujen maadoitukset, sama takana, sitte yj-rele, ja ne releet siittä kuskinpuolen absi zydeemin alta, siis siitä mihkä menee kaikki jarruputket, siinä etunurkassa, siinä on kansi pienellä kuusiokoloruuvilla kiinni ja kannen alla 2-4 relettä, niiden kosketuspinnat putsaamalla SAATTAA olla apu, tai sitten vika on monitoimi viiksessä.

Mulla autto yhdessä satalankussa kun putsaili ne maadoituskohteet ja releiden kytkentäpinnat, uusin sen koneen maadoituksen kyllä samalla.

Takalammujen maadoitukset oli siinä mersussa aika ruosteisia ja siihen lopu ne takavalojenki ihme välkynnät, tässä nykyisessä kun katos oikealta takaa vilkku ja jarruvalo, syyksi paljastu lisäjarruvalon kytkentä, sen kun paransin ni loppu se palamattomuus ja vikavalon himeä kiilluminen, vielä kun sais aikaan tehä uudet kytkennät vetokoukun töpsöttimelle ja releittää ajovalot, vois vähentyä se sähläämöjumalan rukoileminen (sähläämö= sähkö ja lämpöjumala)

Tuo sähläämö nimitys tulee siittä kun aikoinaan oli vantaan tikkurilassa firma nimeltä: vantaan sähkö&lämpö, heidän huolto.ukkojen käyntien jälkeen firman nimi alkoi kansan suussa kulkea nimellä: sähläämö ja toinen oli että: sähläämön vierailun jälkeen tarkastamme kytkennän .......ja savun hälvettyä menemme kaljalle
:lol:

mutta asiaan, kato ne madoitukset ja yj-rele :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Juu ne tutkitaan. Kiitos!
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Hätävilkun rele, tais olla monitoimireleen nimellä
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

No nyt se on kunnossa, kun vaihdoin vilkkureleen. Näkyy olevan niin paljon elektroniikkaa siellä sisällä, että ei kait siinä kun nakkaa tuon vanhan romukoppaan.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Olin sittenkin väärässä. Ajoin pikku lenkin niin se vika palasi. Siis ei vika ollut releessä. Maadotin joka nurkan erikseen vetämällä johdon polttimon miinukselta runkoon, mutta ei mikään korjannut sitä. Kun sen käynnistää, niin vähän aikaa näemmä toimii oikein, mutta sitten alkaa vikkua kaikki nurkat yhtäaikaa. En oikein usko vian olevan vikkuvivussa. Nyt alkaa keinot loppumaan.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hyvä ettei kuitenkaan ollut vinkkari rutussa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kyllä' se viittais siihen vilkunviiksivikaan, se nappasee plussan jostakin mukaan, jos kerta maadotus on kunnossa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Joo eipä siinä jää juurikaan muuta enää jäljelle. Tutkin hätävilkun kytkimenkin eikä se sielläkään ollut se vika. Siinä ei jää jäljelle muuta kuin se vilkkuvipu. Seuraavaksi sen kimppuun.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Taitaapi olla mulle liian hankala homma saada sitä vilkkuvivun kytkintä esiin. Kuinka paljon autoa pitää purkaa, että sen saa käsiin?
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Eihän se muutako katteet varren ympäriltä pois, niiden alta löytyy 2-4 ruuvimutteria ja "töpseli" mitkä sen kiinni pitää, en nyt muista kuin se on kiinni, mutta kuuklettamalla pitäis löytä ihan videotakin. Ainakin minä yhteen kattelin eka videolta ja vasta sitten purin, tosin siitäkin aikaa parisen vuotta :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Niihin muoveihin minun yritykseni tyssäsi. Miten ne saa purettua? Pitääkö nykäistä ratti irti?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ratti pitää irrottaa saadakseen viiksen irti.
Tässä topikissa on erinomaisen hyvä otsikko :idea:
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3392
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

On pikkasen hullu vika :niinpaniin:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Siis todella hullu vika. Kohta voi käydä niinkin, kun hermostun kunnolla niin on vinkkari rutussa. :x
Jostakin pääsee molempien puolien linjat yhteen. Mistä??
Alkuun kylmänä noin 30 sekuntia normaalia vilkkumista, mutta sitten siihen lähtee toinen puoli mukaan. Ja se ei ole ihan niin hyvää vilkkumista, kuin sillä puolella joka on valittu. Joten se yhteys ei ole ihan täydellinen. Vielä on epäilys kärryn pistokkeessa. Jotenkin en usko siihen villkuvipuun. Haastetta tosiaankin. Sillä kun on pakko ajaa poistin oikean puolen polttimot, joten jos näette auton, joka ei vilkuta oikealle älkää hermostuko... 8)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 849
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kärryn pistoketta (tai sen johtosarjaa) vahvasti veikkaisin, jos minulta kysyttäisiin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Kysymys asiantuntijoille.
Onko nyt niin, että kun esim. kytketään viiksestä vilkku oikealle tapahtuu seuraava. Kytkin kytkee virran releelle joka alkaa oman työnsä muodostamaan virta sykäyksiä. Nämä sykäykset tulee takaisin viikselle jossa on nastat joko vasemmalle tai oikealle ja nyt se on kytkeytynyt oikealle. Jolloin alkaa oikean puolen vilkut sykkimään. Toinen vaihtoehto on se, että on olemassa molemmille puolille omat releet ja kytkin vaan kytkee jommankumman releen toimimaan. Siinä relerasiassa oli kolme relettä.
Kärryn pistoke menee työn alle. Auto on vaan nyt poissa koko viikonlopun.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

No juu. Nyt sain tuon kytkentäkaavion ja niinhän se menee, että samalla releellä ohjataan molempia puolia. Siis viiksellä jaetaan syke joko oikealle tai vasemalle. Elikkä nyt alkaa tuntua siltä, että se vika lopultakin alkaa paikallistua siihen monitoimi kytkimeen. Se on nähdäkseni hätävilkkukytkimen kanssa oikeastaan ainoa mahdollisuus. Toki voihan sitä löytyä jotain muutakin.... :twisted:
Maanantaina pitää tutkia miten saa sen rattiakselin suojan purettua. Minusta se näytti umpiputkelta, mutta se tuntuu hölmöltä. Jos minä olisin insinööri olisin sen tehnyt muutamalla ruuvilla avattavan. :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vilkkuviiksen irroitus tapahtuu seuraavasti:
Ilman airbagia: ratin keskeltä tähti pois, sen alla kuusiokolopultti jonka avaamalla irtoaa ratti.
Airbagilla: kaksi ruuvia ratin takaa irti ja bagi irtoaa ja sen alta löytyy edellämainittu pultti.

Ratti kun on pois, näkee selvästi miten viiksi runkoineen irtoaa, olikohan kolme ruuvia millä oli kiinni :roll:

Johtoa seuraamalla sitten löytyy töpseli mistä se irtoaa.

Uutta viikseä vaihtaessa pitää muistaa ottaa vanhasta nastat, jotka yhdistävät töötin signaalin ohjausakselin kehälle :idea:

Ja jos on airbagillinen ratti niin akku ensin irti ja irrottaessa varoo spiraalijohtoa, joka yhdistää bagin autoon.

Ratin kiinnityspulttia irroittaessa kannattaa olla kaveri pitämässä rattia vastaan, rattilukkoa vasten ei kannata vääntää :pappa:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Käyn kattomassa omastani, ja viimeistään huomenna kerron, muistin että sen sais iha nyppäsemällä tai että ois ruuveilla kiinni, mutta muisti petti...ja tuli toisen automerkin suojat mieleen, tiieri tuossa yllä tais jo oikean tavan ne katteet irroittaa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Maanantaina pitää tutkia miten saa sen rattiakselin suojan purettua.
Ei mitenkään, se on umpiputki.
wiimax.fi
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Nyt on piipahdettu Tallinassa ja saatu pikkunen mahatauti ja hiukan kuumetta.
Mutta nyt sitä vikaa on ollut hyvä miettiä. Jotenkin olen vieläkin skeptinen sitä viikseä kohtaan. Mutta nyt kysymys teille hyvät palstalaiset. Onko seuraava skenaario mahdollinen?
Kyseisessä autossa oli jälkiasennettu varashälytin. Se laite nyt ei meillä ollut lainkaan käytössä ja olikohan siihen edes sitä avainta olemassa. Mutta tässä kolmisen vuotta sitten se auto alkoi kummasti reistata. Sitä ei saanut avaimesta käyntiin lainkaan, vaan se oli startattava rautalangalla hehkureleeltä yhdistämää kaksi napaa. Sitä tutkittiin päiväkaupallla ja mm. käynnistysavaimen poja vaihdettiin. Vika lopulta löytyi tästä varashälyttimestä joka katkaisi yhteyden avaimen ja starttimoottorin välillä.
No nyt teimme sellaisen tempun, että poistettiin tähän mötikkään menevän sulake ja otettiin jotakin sisuskalujakin sieltä pois. Jotain eloa siihen systeemiin kuitenkin jäi, kun ikkunanpielessä olkeva ledi vilkkuu ja sellainen pikku mötikkä on edelleen siinä tuulilasin tiivisteessä.
Olisko mahdollista, että ko. laite joka muistaakseni toimiessaan estää starttaamisen, mutta myös sytyttää kaikki vilkut ja olisiko siinä vielä torvesoitto. Voiko se aiheuttaa tämän vilkkuhäiriön koska se on niin erikoinen vika eikä mikään järjellä selitettävä? Siis tuleeko vahinkoa, jos katkaisen siihen mötikkään menevät johdot kaikki pois ja nakkaan se mötikän järven syvimpään kohtaan... :roll:
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

W124 300D kirjoitti: ...Kyseisessä autossa oli jälkiasennettu varashälytin. ...Olisko mahdollista, että ko. laite joka muistaakseni toimiessaan estää starttaamisen, mutta myös sytyttää kaikki vilkut ja olisiko siinä vielä torvesoitto. Voiko se aiheuttaa tämän vilkkuhäiriön koska se on niin erikoinen vika eikä mikään järjellä selitettävä? Siis tuleeko vahinkoa, jos katkaisen siihen mötikkään menevät johdot kaikki pois ja nakkaan se mötikän järven syvimpään kohtaan... :roll:
on mahdollista
tulee vahinkoa, jos ei kytke takaisin auton alkuperäisiä katkottuja johtoja.
Tosin härvelistä lähteviä johtoja voi seurata "sylttytehtaille" ja painaa "Esc" nappia
autodidakti
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Niin tokihan se on totta, että jos se laite on asennettu johonkin väliin on entiset kytkennät liitettävä. Noista hälyttimistä on kuulema ollut paljon ongelmia.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

No niin... Kannatti valvoa viime yö, kun korjaus oli äärimmäisen helppo. Nykäisin vaan pistokkeen irti siitä hälyttimeltä. Poika on nyt koeajoll
a, mutta ei se ainakaan tuossa pihassa reistannut enää.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

:D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”