W124 230E 1986

Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kuva

Tuommoiset paikat sain aikaiseksi. Hionnat jäi seuraavaan kertaan, samoin pohjan puolelle paikan askartelu.

Keskikonsolin säilytyslokeron löysin oikean värisenä. Tässä on ollut sellainen korkea säilytyslokero joka toimii myös kyynärnojana. Se on kuitenkin musta rungoltaan eikä näytä omaan silmään sopivalta. Ja kun aion lisätä tähän sen penkkiin tulevan kyynärnojan niin ainoastaan alkuperäinen matala lokero mahtuu sen kanssa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Homma jatkui vänkärin puolen kaaren paikkaamisella pohjan puolelta. Kaaren taitoin pohjan päälle ja hitsasin umpeen, aivan kuten toisellakin puolen. Pyöränkotelot olisi nyt paikattu, pitäisi siirtyä kaariin. Saas nähdä, miten ensikertalaisen käy kaaria paikatessa :shock: :?:

Kuva

Kuva

Kun ei tallilla oikein ole kerennyt ahkeroimaan niin sisustan osalta olen työstänyt halkeilleita ja haalistuneita jalopuupaneeleita. Laitan tästä tarinaa ja kuvaa hieman myöhemmin jos/kun lakkaus onnistuu siedettävästi.

Tuon säilytyslokeron löysin myös ja puhdistin taikasienellä kaikki pinttymät pois. Tuon kannen kun löytäisi vielä jalopuisena...

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Perään sain vaihdettua ehjän takakannen. Hipsuttelin teräsharjalaikalla pintaruosteet perästä pois ja maalasin hieman siistimmäksi. Kelpaa sitten asentaa paikalleen. Öljyt täytyy muistaa laittaa, piti tyhjätä ennen kannen vaihtoa.
Kuva

Sitten muutama kuva ja sana jalopuupaneelien kunnostamisesta (vaikkei ihan valmista vielä olekaan): Paneelit olivat jo pahoin halkeilleet ja haalistuneet. Lähtötilanteesta ei valitettavasti ollut kuvaa tallessa, mutta varsinkin vaihdekepin ympärillä oleva somiste oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Halkeamat ovat läpi puuviiluun asti, joten oikotietä onneen en keksinyt vaan hioin kaikista paneeleista lakat pois.

Kuva

Kuva

En yrittänytkään etsiä tasan alkuperäistä sävyä vaan suosiolla hioin kaikki paneelit puupinnalle ja petsasin värin viiluun. Alkuperäisessä ratkaisussa sävy on lakassa. Petsiksi valitsin Liberon Tumma Tammi spriipohjaisen petsin janka levitin kahteen kertaan.

Kuva

Pintakäsittelyn osalta päädyin pitkän harkinnan jälkeen venelakkaan (uretaanialkydi). Lakkaa olen levittänyt siveltimellä nyt 7 kerrosta, välillä hioen. Ihan yhtä peilipintaa tuskin saan aikaiseksi kun näissä alunperin on ollut, mutta yritetään päästä mahdollisiman hyvään lopputulokseen. Tässä kuvassa lakkaa on 3 kerrosta

Kuva


Ja tässä kuudennen kerroksen jälkeen:

Kuva

Ruiskulla varmasti pääsisi tasaisempaan lopputulemaan, mutta oli helpompi järjestää tilat pensselilevitykselle. Täytyy testata millaista tuo venelakka on kiillottaa kunhan saan pinnan tarpeeksi valmiiksi. Muutaman kerroksen ja välihionnan vielä tarvitsee.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tallilla ei ole kerennyt touhuamaan mutta puupaneelien entraus on edennyt hieman. Lakkailin ja välihioin kaikki paneelit vielä muutaman kerran, yhteensä kerroksia kertyi 10 tai 11. Pensselillä levitetty pinta ei kuitenkaan ole ihan priimaa niin hioin käsiteltävät osat vesihionnalla karkeuksilla P600-1000-2000-2500. Pinnasta tuli ihan hyvä ja tasainen. Kiillotus vielä jäljellä, sitten pitäisi olla valmista. Kuva P2500 hionnan jälkeen:
Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Puutöistä taas peltitöiden pariin...

Kuskinpuolen takakaarta sain tehtyä pienesti eteenpäin. Paikkasin sisälokasuojan puolelta pienen reiän ja takakaaren kulmaan tein takakaaren korjauspalasta sopivan paikkalapun. Tuon näkyville jäävän kohdan hitsasin pistehitsaamalla sieltä täältä aina välissä jäähdyttäen paineilmalla yrittäen näin välttää pellin vetelyä.

Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

...ja takaisin puiden kimppuun...

Sain kiillotettua paneelit. Hyvin onnistui vaahtomuovilaikalla ja hiomatahnalla käsn hinkuttaa mattapinta kiiltäväksi. Täytyy vielä viedä autoon niin näkee miltä näyttää paikoillaan.

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Hienolle näyttää ja hyvä kertomus työstä.
t.Puuseppä :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

hcmato kirjoitti:Hienolle näyttää ja hyvä kertomus työstä.
t.Puuseppä :D
Kiitos. Olen onnistunut yli omien odotusten jos puuseppä kehuu :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laitoin jalopuut autoon omille paikoilleen. Samalla vaihdoin vaihdekepin ja ohjauspyörän nahkaisiin. Ratin keskipultti oli aika tiukassa, mutta kuumailmapuhaltimella lämmittämällä jaksoi akkukone hakata ruuvin auki.

Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tuli vaan äkisti mieleen, että kun selkeästi tätä upeaa kulkinetta kunnostetaan suurella hartaudella, niin pakko kysyä seuraavaa: Oletko harkinnut äänentoistolaitteen päivittämistä johonkin auton vuosimallia vastaavaan soittimeen? Kyllähän nimittäin noin upeaan kojelautaan ja konosoliin kuuluisi orggis soitin.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanja-eno kirjoitti:Tuli vaan äkisti mieleen, että kun selkeästi tätä upeaa kulkinetta kunnostetaan suurella hartaudella, niin pakko kysyä seuraavaa: Oletko harkinnut äänentoistolaitteen päivittämistä johonkin auton vuosimallia vastaavaan soittimeen? Kyllähän nimittäin noin upeaan kojelautaan ja konosoliin kuuluisi orggis soitin.
Empäs ollut ennen kun kysyit :) Kaiuttimet oli suunnitteilla vaihtaa uusiin orkkispaikoille sopiviin. Tässä on alkuperäiset kaiuttimet vielä paikallaan ja niiden paras sointi on jäänyt 80-luvulle. Mutta soitinta en ole sen tarkemmin miettinyt. Voisi olla hyvä idea vaihtaa alkuperäistyyliseen, koska jonkinnäköinen harrastepeli tästä todennäköisesti tulee. Varustelistauksen mukaan tässä on ollut Becker Radio Europe Kurier Cassette, joka googlettamalla näyttäisi ehkä tältä?

Kuva

Nämä orkkis soittimet ja niiden tuntemus on huonosti hallussa, olisiko suosituksia millainen käy jos tuollaista ihan samanlaista ei helpolla löydy... Yksi 90-luvun Becker Special löytyy kaapista, se on peräisin vm 95 lankusta.

EDIT 8.11.2021: Korjasin soittimen kuvan, edellinen oli varmasti väärä
Viimeksi muokannut JanneW124, 08.11.2021 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mun mielestä orggistyylinen soitin jota on käytetty 124-koppasissa on ihan riittävän orggis valinta. Tuo 90-luvun Becket ei ole huono valinta. Ja jos sitten yllättäen eteen tuleekin just tuo perfekt match soitin niin ainahan sitten taas sen voi myöhemmin lisätä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanja-eno kirjoitti:Mun mielestä orggistyylinen soitin jota on käytetty 124-koppasissa on ihan riittävän orggis valinta. Tuo 90-luvun Becket ei ole huono valinta. Ja jos sitten yllättäen eteen tuleekin just tuo perfekt match soitin niin ainahan sitten taas sen voi myöhemmin lisätä.
Totta turiset. Ja nopealla selailulla näyttäisi siltä, että noista vanhoista Beckereistä osataan pyytää ihan kelpoa hintaa :arrow: taidan virittää hyllystä löytyvän Beckerin paikalleen

Tänään jatkoin peltitöitä ja paikkasin kuskin puolen takakaaren etuosan umpeen. Sisäpuolelta piti vielä aavistuksen viimeistellä jo tehtyä paikkausta. Kun sain sisäpuolen mieleiseksi, maalasin piiloon jäävän alueen sinkkispraylla. Epoksia en nyt jaksanut alkaa läträämään, eiköhän tuo sisäpuoli säily ilmankin.

Sitten askartelin sopivan paikkalapun pintapuolelle ja heppasin kiinni. Istui melko hyvin, mutta en usko että ilman pakkelia selviää kun joskus koittaa se vaihe... :) Tältä puolelta onkin sitten aikalailla valmista. Toisella puolella odottaakin sitten todennäköisesti koko kaaren uusiminen, sisäpuolta unohtamatta :roll: Löytyipä kuva myös lähtötilanteesta:

Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Näin juhannuksen kynnyksellä tuli mieleen:

2018 juhannus oli vietetty onnistuneesti kesämökilla ja maanataina lähdettiin kotimatkalle. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen tämä kyseinen yksilö simahti kesken ajon mökkitielle. Itse ajoin toista autoa ja käännyin katsomaan mikä voisi olla vialla. Mielessä oli jo hinaus tms takaisin mökkipihaan, tie on niin kapea ja mökki ihan korvessa että hieman jo arvelutti miten tästä selvitään. Noh, tutkitaan ensin. Startti toimi, bensapumpun rele naksahti mutta itse polttoainepumpusta ei kuulunut surinaa. Nostin autoa tunkilla sen verran, että sain pumpun muovisuojaa raotettua ja nasautin räikällä pumpun kylkeen samalla kun emäntä starttasi. Ja kas, käynnistyi ja toimi moitteetta kotiin asti. Matkalla soittelin uuden pumpun valmiiksi, kävin ostamassa ja vaihdoin samoin tein.

2019 juhannusta oltiin lähdössä viettämään jälleen kahdella autolla. Minä lähdin tämän rattiin, koska paria viikkoa aiemmin auto oli hyytynyt tien päälle. Vikana oli lambdan lämmityspiiri, joka veti pa-pumpun maihin. Myös pa-pumpun releessä epäilin jotain ongelmaa ja sitä tinailtiin kuntoon. Epäilykset konkretisoituivat alkumetreille, kun auto ei lähtenyt bensa-asemalta käyntiin. Työnnettiin muiden tankkaajien kanssa mersu hieman sivummalle ja aloin tutkimaan relettä. Silmämääräisesti en nähnyt vikaa. Kun paikalle saapui avulias motoristi, pyysin häntä starttaamaan ja samalla itse tutkailin relettä ja huomasin ettei yksi käämi jaksanut "vetää kiinni". Avitin käämin kärkeä kiinni samalla kun motoristi starttasi ja kas, käyntiinhän se hörähti. Käämi jaksoi pysyä kiinni kun auto kävi. Mökkireissu suoritettiin taas onnistuneesti ja juhannuksen jälkeen ostin uuden releen polttoainepumpulle. Sen jälkeen auto toimi taas hyvin, kunnes syksyllä 2019 ajoin mersun talliin ja tämä kyseinen korjauskertomus sai alkunsa.

Hyvää juhannusta kaikille!
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vänkärin puolelta aloin väkertää takakaarta. Tämä puoli onkin huonommassa kunnossa, käytännössä koko kaari sekä ulko- että sisäpuolelta on enemmän tai vähemmän mätä. En oikein tiedä miten tätä olisi pitänyt lähteä parsimaan, mutta laikkasin ulkokaarta auki noin puoleen väliin, jotta sain mädäntyneen sisäkaaren tältä osin esiin. Puoleen väliin siksi, että saisin jostain vähän kiintopistettä muodon säilyttämiseen sisäkaaressa. Näin saan työskennellä auton ulkopuolella eikä tarvitse hitsasta pyöränkotelon sisäpuolella.

Sain rakenneltua sisäkaaren puolikkaaseen korjauspalat, käytin toiselta puolelta säästynyttä kaaren kotjauspalaa sopivilta osin tämän puolen sisäkaareen. Loppui kuitenkin suojakaasu kesken leikin ja homma jäi hieman vaiheeseen. Kuvaakaan en muistanut ottaa...

Kun aikaa ja intoa jäi vielä niin täytin tasauspyörästön Fuchs Titan Sintopoid peräöljyllä (en piripintaan vaan 1,1 litraa) ja kiinnitin takakelkkaan. Laitoin vetoakselit perään kiinni ja ruostesuojasin takakelkan yläpuolen ja jätin kuivamaan. Takakelkkaa en ehkä ihan vielä kuitenkaan tarjoa paikalleen, paremmin tilaa touhuta pyöränkaarien kanssa kun akselisto ei ole tiellä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takakaaren työstö jatkui hieman eteenpäin. Ihan en saanut vielä valmiiksi, mutta sisäpuolen kaaresta ei enää paljoa puutu. Palasista yritin kasata ja säilytttää muotoa mahdollisimman hyvin. Käytin hyödyksi kuskin puolen kaaren korjauspalaa sopivilta osin. "Nurinpäin" siinä oli sopivaa muotoa paikkapaikoin. Nyt muistin sen kuvan räpsästä. Keskeneräinen toki vielä ja hionnat tekemättä... Saa silti arvostella ja kertoa miten tuo olisi kannattanut tehdä :D

Kuva

Beckeriä sovittelin paikalleen. Kytkentöjä täytyy hieman siistiä ja valaistuksen piuha yhdistää soittimelle. Se löytyi irrallaan soittimen takaa. Radioliitäntään hommasinkin jo adapterin, se ei käynyt suoraan.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jatketaanpa tätäkin prokkista kesätouhujen väistettyä.

Aloitin iisinmin sisätiloista asentamalla Beckerin loppuun. Muuten autossa olikin jo ISO liittimet valmiina, mutta valaistukselle piti tehdä liitäntä. Koodi löytyy kyllä ;)
Kuva

Sitten asensin ulkolämpömittarin. Mittaristo irti ja sen vasemmanpuoleinen merkkivaloliuska irti. Siitä kun leikkaa sen ulm-näytön kohdan pois niin näyttö mahtuu paikalleen. Anturin johdot ja virtapiuhan ujuttelin konehuoneen puolelle. Virtapiuha sulakerasiaan sulakkeen 6 kantaan. Maadoitus mittariston taakse maattopisteeseen ja valaistuksen terminaali löytyy soittimen takaa. Ihan ei mennyt kuitenkaan putkeen. Näytön valo oli pimeänä ja lämpötila näytti aavistuksen alakanttiin. Lämpötila ei myöskään näkynyt kokoaikaa vaan hetken. Tämä saattaa myös johtua alhaisesta akun varauksesta, se kun on hyytynyt tässä remontin aikana. Ostin tuon näyttövikaisena ja vaihdoin siihen uuden näytön, mutta toki riskinä oli että on muutakin vikaa.
Noh, lamppu pitää vaihtaa ja anturi uusia. Minkälainen anturi tuohon päähän sopii? Sitä alkuperäistä varaosaa en aio ostaa, siihen varmasti pystyy tinaamaan jonkun sopivan?
Kuva
Samalla vaihdoin vielä lämmönsäätörullat parempikuntoisiin. Alkuperäisista on teipit jo huonossa kunnossa joten otin varaosa-autosta paremmat. Huomatkaa pieni ero, vasemmalla 1.sarjan teipissä MIN ja oikealla 3.sarjalaisen piste. Vaihdoin myös lämmönsäätörullien valaistuksen prismat kirkkaampiin. Kuvassa taitaa olla vanhat paikallaan. Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ulkolämpömittariin kolvasin uuden polttimon ja anturin päähän laitoin 3kOhmin NTC termistorin. Sahasin rautasahalla varovasti anturin suojaputken irti puserruksesta ja ujutin sitten uuden pään jäljelle jääneeseen holkkiin. Näin anturi säilyi ihan alkuperäisen näköisenä. En saanut testattua mittaria kun akku kuoli ihan totaalisesti, mutta yleismittarilla mitaten vastus muuttui lämpötilan muuttuessa. Toivottavasti valokin toimii...

Akun otin irti pesästään, sen aluspelti oli ottanut ruostetta (ja akkuhappoa) itseensä joten irrotin sen, putsailin ja laitoin sitruunahappoon tekeytymään. Täytyy vielä maalata kun saa ruosteettomaksi.

Irrotin myös sisälämpötila-anturin imurin hanskalokeron/raitisilmasuuttimen takaa, se kun on pitänyt välillä ikävää ääntä. Putsailin moottorin paineilmalla ja voitelin akselia WD-40:llä. 9V paristolla testaten pyöri kevyesti ja äänettömästi.

Kyynärnojan ostin jo kauan aikaa sitten ja nyt päätin asentaa sen paikalleen. Penkin takaverhoilu irti niin asennusraudan sai pultattua penkkiin kiinni. Laitoin verhoilun takaisin paikoilleen ja poltin tinakolvilla verhoiluun reiät kierretankojen kohdalle. Sitten itse kyynärnoja kahdella mutterilla kiinni.
Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Sun kirjottelua ja miten kaiken teet on hienoa lukea, vieläkun lisää kuvia kaikesta vaikka nytkin toki on :D Moni saa varmasti vinkkejä vaikkei sano mitään 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

hcmato kirjoitti:Sun kirjottelua ja miten kaiken teet on hienoa lukea, vieläkun lisää kuvia kaikesta vaikka nytkin toki on :D Moni saa varmasti vinkkejä vaikkei sano mitään 8)
Kiitos kovasti!! Täytyypä yrittää panostaa vielä tuohon kuvaamiseen. Monesti kun jotain alkaa tekemään niin unohtuu se kuvaaminen ja muistaa vasta kun on valmista :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

JanneW124 kirjoitti:
hcmato kirjoitti:Sun kirjottelua ja miten kaiken teet on hienoa lukea, vieläkun lisää kuvia kaikesta vaikka nytkin toki on :D Moni saa varmasti vinkkejä vaikkei sano mitään 8)
Kiitos kovasti!! Täytyypä yrittää panostaa vielä tuohon kuvaamiseen. Monesti kun jotain alkaa tekemään niin unohtuu se kuvaaminen ja muistaa vasta kun on valmista :)
Monesti huomaa että ne kuvat omassa päässä....tosiaan sitten kun valmista kameran hoksaa ottaa esille. Parasta seurattavaa kuitenkin 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, näitä lukee mielellään kun on paljon kuvia.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Satsaan siis kuvien määrään ja laatuun enemmän.

Tässäpä heti pari lisää, akun aluspellin ruosteet sai kyytiä. Kaikki tuo harmaa alue oli vahvasti ruosteessa. Tulipa siihen muutama reikäkin, mutta eiköhän tuosta ihan siisti leivota. Ja ihan näkyvillehän se ei jää... Uusiakin näyttäisi kaupasta saavan, mutta mutta....:)

Myös takajarrusatulat on hapotettu nyt kaikesta ruosteesta. Ne olikin paikoin tosi paksussa kupassa. Toisen puolen satula on ainakin uusittu jossain vaiheessa, toinen saattaa olla alkuperäinen? Männat ja jarruletkun oli paikallaan ruosteenpoiston ajan, jottei vettä kauheasti noihin nestekanaviin menisi. Täytyy vielä maalata hapotetut osat. Tahtoo sinkitys häipyä ruosteen mukana sitruunahapossa.

KuvaKuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Peltityöt jatkui... Hommat vähän poukkoilee, mutta inspiraation onhjaamana eteenpäin :)

Vänkärin puoleisen sisemmän takakaaren sain kasattua aikalailla loppuun. Palasista rakentelua loppuun asti :) Toivottavasti saan ulomman kaaren istumaan tuohon kelvollisesti.

Kuva

Seuraavaksi olisi aikessa kasata takakelkka ja nostaa paikalleen, jotta saisin auton liikkeelle. Sen verran olisi hiottavaa noissa hitsisaumoissa, että suurimmat hionnat tekisin mielellään ulkosalla. Toiselle puolelle kelkkaa laitoinkin jo navan ja tukivarret paikoilleen. Tukivarsisetin mukana tulee kiinnitystarvikkeet, mutta pultit ovat XZN-kannalla. Vaihdan ne uusiin kuusiokantaisiin, ovat paljon helpompia käyttää.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kasasin takakelkkaan tukivarret paikalleen. Samoin käsijarruvaijerit kiinnitin naopihin ja reititin kelkan läpivienneistä. Ruostesuojailin kelkkaa ja tukivarsia kotelosuojalla.

Kuva

Pulteiksi vaihdoin kuusiokantaiset M12 pultiti ja lukkomutterit. Setin mukana tulleita XZN-kantaisia ei mielestäni voi asentaa oikein. Pultit ovat alunperinkin niin päin, että pultin kanta on tukivarren puolella ja kierreosa menee pyöräntuennassa olevan reiän läpi. Reikään tulee vielä pieni hokkki, joka pienentää halkaisijaa. Esim kuvassa nuolella osoitettua pultinkantaa ei paljoa XZN-hylsyllä ja räikällä mahdu kiristämään. Lenkkiavain sinne sopii. Tuskin iso rikos olisi laittaa pultti toisinpäin, mutta halusin tehdä kuten sakssalainen on sen miettinyt. Sen verran tuli muutosta, että alkuperäiset pultit ovat hienokierteisiä M12x1,5 ja laitoin normaalinousulla olevat M12x1,75. Aurauksensäätötankoihin täytyy laittaa tarjolla oleva XZN-kantainen koska siinä on epäkesko jolla aurausta säädetään. Niitä en vielä asentanut. Samoin jouset, kardaani, koiranluut, pakoputki, pa-linjat, ASD-linja yms pientä jäi seuraavaan kertaan. Myös tukivarsien lopullinen kiristys tulee tehdä vasta auton oikeassa asennossa, joten kaikki liitokset ovat vielä löysällä. Itse kelkan pulttasin kyllä pohjaan kiinni kunnolla.

Kuva

Kelkka keskeltä perämurikkaa tunkille ja sinne vaan :)

Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain äherrettyä paikoilleen takajouset, kallistuksenvakaajan ja koiranluut sekä iskunvaimentimet. Takajouset olen aiemmin asentanut irrottamalla alatukivarren sisäpäästä, mutta nyt en saanut sisäpään pulttia tukivarren läpi, kun jousi oli paikallaan. Vaihdoin taktiikkaa ja irroitin tukivarren narinahelasta sisäpään ollessa paikallaan. Onnistui paljon helpommin. Kolmen nystyn kumit meni yläpäähän. Myös aurauksensäätö tangot ruuvailin paikoilleen, täytyypä vielä tarkastaa, otinko kuvaa asemasta ennen purkua. Osuisi auraus edes sinnepäin... Saahan sen toki mitattuakin.

Kotelosuojaa suihkuttelin vielä kelkkaan ja tukivarsiin alapuolelle. Päälle laitan vielä lopuksi jotain suojaavampaa massaa...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kylläpä tällä kelpaa ajella kun remontti valmistuu. Voisi olettaa että aika pitkään huoletonta aikaa edessä alustan osalta.
En nyt lukenut kokonaan läpi enkä muista oletko maininnut asiasta, mutta kai korjailet ilmastoinninkin jossain vaiheessa toimintakuntoon ?

Näihin muuten saa vetareita GSP:nä tosi halvalla, parin hinta vähän päälle 150 euroa. Alkaa olla siinä ja tässä kannattaako vanhoihin suojakumeja vaihtaa, kun perusteellista remonttia autolle tekee.

Esim. tuossa

https://www.ebay.de/itm/GSP-ANTRIEBSWEL ... SwSe1dUlW0
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti:Kylläpä tällä kelpaa ajella kun remontti valmistuu. Voisi olettaa että aika pitkään huoletonta aikaa edessä alustan osalta.
En nyt lukenut kokonaan läpi enkä muista oletko maininnut asiasta, mutta kai korjailet ilmastoinninkin jossain vaiheessa toimintakuntoon ?

Näihin muuten saa vetareita GSP:nä tosi halvalla, parin hinta vähän päälle 150 euroa. Alkaa olla siinä ja tässä kannattaako vanhoihin suojakumeja vaihtaa, kun perusteellista remonttia autolle tekee.

Esim. tuossa

https://www.ebay.de/itm/GSP-ANTRIEBSWEL ... SwSe1dUlW0
No joo, käyttiksenä mulla ollut reilut 100tkm 250DT ja siihen tein vastaavan alustarempan. Onhan se mukava ajella, eikä ainakaan vielä ole tarvinnut uusia yhtään osaa. Naapurifoorumilla olen siitä kirjoitellutkin.

Ilmastointi on tarkoitus korjata homman edetessä. Tässä on R12 aineilla oleva, mutta se on ihan tyhjä. Kompura ei ole jumissa kuitenkaan. Olen miettinyt pitäisikö muuttaa R134 aineelle vaiko uusisi vain kuivaimen ja testaisi tiiveyden jonka jälkeen R12 korvaava aine sisään... En ole päätynyt vielä ratkaisuun.

Vetareihin vaihdoin vain uudet rasvat ja klemmarit, kustannukset jäi euroihin. En kyllä edes harkinnut uusia, kun ajattelin ettei lukolliseen niitä järkevään hintaan saa... Sopiikos nuo linkittämäsi vetarit myös ASD-perään?

Edit: näyttää lukevan "ohne ASD". Avoimeen perään hyvä ratkaisu.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Homma jatkui taas hieman ja sain jarrut kasaan. Maalasin takasatulat vasaralakalla ja asensin männät sekä tiivisteet paikoilleen. Virittelin käsijarrukengät jousineen, levittimet yms käppärihilppeet napaan ja kasasin vaijeriviritelmän auton keskelle valmiiksi. Kaikki käsijarruosat paitsi vaijerit otin varaosa-autostani, ne olivat uudehkot ja vähän käytetyt.
Laitoin uudet Boschin jarrulevyt napaan ja säädin käsijarrun sopivaksi. Kiinnitin ehostetut satulat napaan uusilla jarruletkuilla. Uudet palat jäi vielä hyllyyn, samoin jarrujen ilmaus odottaa vuoroaan.
Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Hyvältä näyttää :)
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”