Onko tää jo rienausta !!
Onko tää jo rienausta !!
http://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY ....mutta kyllä lähtee ....!!
Mb E 200 CDI -04
" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tästä tullekin mieleen kun joskus minulla oli työautona vanaha Bedford Blitz
Siis tuommonen mutta mustaoranssi
Nooh, se oli ooppelin 1.9 OHC diisselillä, jossa oli vähän syöttöpuolen vikkaa, eli sillä oli taipumuksena höriä ilimat pumppuun satunnaisesti.
Kuten sanoin niin se oli minulla työautona, ja siihen aikaan ajelin syväjyrsintä turvesuolla, joten kotiutumisen kannalta oli aina välttämätöntä saada auto käyntiin jopa pikkupakkasesta, ja iliman lämmitystä.
Nooh maalaispoikana minä sitten kasain talviteloilla olevista puimurista ja kakkostraktorista akut matkaan, ja parit käynnistyskaapelit.
Tenpasin akut sarjaan välikaapelilla, ja kytkin plussan startinnapaan, ja pidin maapiuhan suojassa rukkasessa.
Sitten kun tuli epätoivoisen käynnistyksen aika, niin aloitin tartatatarttamaan ihan normaalista, mutta samalla kaivoin suojarukkasesta sen akkuparin (siis yhteensä 24V) maajohdon, ja poksautin sen kiinni rautaiseen rattiputkeen, jolloin siis ääni kiukiukiukiukiukiukiu muuttui ääneksi räpytiräpytiräpytiprääääääämmmmmm!
Ja kylä muuten lähti!
Siis tuommonen mutta mustaoranssi
Nooh, se oli ooppelin 1.9 OHC diisselillä, jossa oli vähän syöttöpuolen vikkaa, eli sillä oli taipumuksena höriä ilimat pumppuun satunnaisesti.
Kuten sanoin niin se oli minulla työautona, ja siihen aikaan ajelin syväjyrsintä turvesuolla, joten kotiutumisen kannalta oli aina välttämätöntä saada auto käyntiin jopa pikkupakkasesta, ja iliman lämmitystä.
Nooh maalaispoikana minä sitten kasain talviteloilla olevista puimurista ja kakkostraktorista akut matkaan, ja parit käynnistyskaapelit.
Tenpasin akut sarjaan välikaapelilla, ja kytkin plussan startinnapaan, ja pidin maapiuhan suojassa rukkasessa.
Sitten kun tuli epätoivoisen käynnistyksen aika, niin aloitin tartatatarttamaan ihan normaalista, mutta samalla kaivoin suojarukkasesta sen akkuparin (siis yhteensä 24V) maajohdon, ja poksautin sen kiinni rautaiseen rattiputkeen, jolloin siis ääni kiukiukiukiukiukiukiu muuttui ääneksi räpytiräpytiräpytiprääääääämmmmmm!
Ja kylä muuten lähti!
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Zilin kylmäkäyttöönotto tapahtuu seuraavasti: Kajotaan konepellin alle, katotaan ölijyt summuut, lypsetään pa-pumpun käsilipasta mehut maijaan, otetaan kannu pensaa, ruuvastaan ilmansuotimen siipiruuvia aukipäin, kaajetaan pensaa suotimen päälle siihen kuoppaan, ihan reilusti, laitettaan virran olavi päälle, hölikkä napaan, polokastaan kännistyspolokimesta nokian nelivitosella, jos vehkeet on hiljaa, ravistellaan kone kammilla tulille, laitellaan sopivat varvit lämmittelyyn käsikaasusta, avataan renkaista venttiilit, laitetaan konttorista kummit täyttymään, viiden minuutin kuluttua kokkeillaan varovasti jos jaksasi jo kömpiä liikkeelle pikkualueella. Kovalla pakkasella on syytä laitella nuotioita koneen laatikoiden ja perien alle puolisen tuntia ennen kännistysyrityksiä. Lämmityslaite toimii vain kuljettajalle, se on nimittäin ratti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mennään vähä ohi asiasta. Kaverilla oli aikoinaan Transitti Perkinsin koneella. Oli kuulemma niin huono lähtemään käyntiin kylmällä että eräänä hellepäivänä heinäkuussa vaimo oli levittänyt valkeat lakanat narulle kuivumaan Transitin eteen. No Transit tietysti luuli että on talvi eikä suostunut käynnistymään ennenkuin emäntä oli vienyt lakanat pois....
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
Tuli itsellekin mieleen laittaa toinen akku sarjaan startille. 24 voltilla jaksaisi jo pyörittää. Viime talvena kun starttasin samalla tavalla kuin videossa, niin tuli mieleen, että tarttisi olla startilla kakkosvaihde. Kun alkaa lupaileen, niin isompaa pesään!
Ei siinä muuta, mutta se toisen akun lataus on aika vaikea järjestää. Tarttisi olla aika releviritykset ja siellä on sentään isot virrat kyseessä...
Ennen oli helppoa, kun kaveri 60-luvun Taunukseen vaihto sähköt 6v > 12v.
Meinaan vaihtoi akun, laturin ja lamput/polttimot. Mittaritkaan eivät tykänneet pahaa tuplajännitteestä. Kyllä muuten starttasi vinhasti.
Hmm. onko kukaan tehnyt Mesestä 24v:sta?
Laturi, akku, hehkurele, hehkut sarjaan kaksi kerrallaan, mittareille vetää toisesta akusta 12 tai kehittää regulaattorin...
Ei siinä muuta, mutta se toisen akun lataus on aika vaikea järjestää. Tarttisi olla aika releviritykset ja siellä on sentään isot virrat kyseessä...
Ennen oli helppoa, kun kaveri 60-luvun Taunukseen vaihto sähköt 6v > 12v.
Meinaan vaihtoi akun, laturin ja lamput/polttimot. Mittaritkaan eivät tykänneet pahaa tuplajännitteestä. Kyllä muuten starttasi vinhasti.
Hmm. onko kukaan tehnyt Mesestä 24v:sta?
Laturi, akku, hehkurele, hehkut sarjaan kaksi kerrallaan, mittareille vetää toisesta akusta 12 tai kehittää regulaattorin...
Tadaa ja oikea vastaus on 9 voltin ankkuri starttiin! Ja kyllä tulee isompaa vaihdetta pesään vaikka millasilla pakkasilla?Oswald kirjoitti:Tuli itsellekin mieleen laittaa toinen akku sarjaan startille. 24 voltilla jaksaisi jo pyörittää. Viime talvena kun starttasin samalla tavalla kuin videossa, niin tuli mieleen, että tarttisi olla startilla kakkosvaihde. Kun alkaa lupaileen, niin isompaa pesään!
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Tuo liikkuis luultavasti parhaiten pelkällä käynnistinmoottorilla,
sylinterinkansi kannattaisi irrottaa jarruttamasta.
Tarttee varmaan (joskus ensi kesänä) alkaa suunnitteleen siihen starttiin sitä 9 v:n ankkuria...
ps. kone on superhyperkunnossa .
Vois olla helpoin tapa ostaa uusi akku, sekin voisi jo vähän auttaa, mutta maksaa maltaita ja eikä se nyt niin helppoa voi olla...
Mutta tottapuhuen asensin siihen viime talveksi semmoset keraamiset hehkut, niiden hehkutuslämpötila pitäisi olla 700 astetta normaalien 400 sijaan. Myyjä vakuutti, että kylmäkäynnistysominaisuudet paranisivat paljon! Mutta totuus oli juuri päinvastainen. Tässä uudessa hehkusarjassa on , oliko se nyt kahden minuutin jälkihehkutus. Ja kun talvella ajelin lyhyttä matkaa kauppaan ja takaisin, niin tuntui, että se hehkutti koko ajan. Ja tuntui, että että lievää virran vähyyttä oli havaittavissa, ehkä akku oli koko ajan pikkasen vajaa tai sitten se alkaa olla kypsä. Kuinkas vanhoilla akuilla te ajelette?
No nyt laitoin alkuperäisen hehkureleen takaisin varmistamaan, että akku lataantuis kunnolla. Ravistakoon ja savuttakoon hetken kylmänä, ei se jälkihehkutus oikein tunnu sopivan jälkiasennuksena noihin vanhoihin vehkeisiin. Se hyvä puoli noissa keraamisissa hehkuissa on, että voi huoletta hehkuttaa vaikka sen kaksi minuuttia, jos virtaa vaan riittää..
Tosin, jos apparaattus on sillä tuulella, ettei se lähde heti käyntiin, niin ei se sitten kyllä lähde ollenkaan, ei ainakaan ilman apuvirtaa.
Tarttee vielä opetella oikeata käynnistystapaa. Ruuvasin vähän syöttöä pumppuun lisää ja tuntuu, ettei se kärsi painaa kaasua juuri ollenkaan näillä ilmoilla kylmäkäynnistyksissä. Vähän olen ihmetellyt tota kaasu pohjassa käynnistystä. Jos menen käynnistämään kaasu pohjassa kovilla pakkasilla, niin sitten kyllä kävellään! Ei lähde ei.
Jos säätäis venttiilit niin vois lähteä paremmin kylmänä.Jos kaikki on kunnossa ei tarvi tapella kylmäkäynnistyksien kans.Oswald kirjoitti:
Tarttee varmaan (joskus ensi kesänä) alkaa suunnitteleen siihen starttiin sitä 9 v:n ankkuria...
ps. kone on superhyperkunnossa .
Vois olla helpoin tapa ostaa uusi akku, sekin voisi jo vähän auttaa, mutta maksaa maltaita ja eikä se nyt niin helppoa voi olla...
Mutta tottapuhuen asensin siihen viime talveksi semmoset keraamiset hehkut, niiden hehkutuslämpötila pitäisi olla 700 astetta normaalien 400 sijaan. Myyjä vakuutti, että kylmäkäynnistysominaisuudet paranisivat paljon! Mutta totuus oli juuri päinvastainen. Tässä uudessa hehkusarjassa on , oliko se nyt kahden minuutin jälkihehkutus. Ja kun talvella ajelin lyhyttä matkaa kauppaan ja takaisin, niin tuntui, että se hehkutti koko ajan. Ja tuntui, että että lievää virran vähyyttä oli havaittavissa, ehkä akku oli koko ajan pikkasen vajaa tai sitten se alkaa olla kypsä. Kuinkas vanhoilla akuilla te ajelette?
No nyt laitoin alkuperäisen hehkureleen takaisin varmistamaan, että akku lataantuis kunnolla. Ravistakoon ja savuttakoon hetken kylmänä, ei se jälkihehkutus oikein tunnu sopivan jälkiasennuksena noihin vanhoihin vehkeisiin. Se hyvä puoli noissa keraamisissa hehkuissa on, että voi huoletta hehkuttaa vaikka sen kaksi minuuttia, jos virtaa vaan riittää..
Tosin, jos apparaattus on sillä tuulella, ettei se lähde heti käyntiin, niin ei se sitten kyllä lähde ollenkaan, ei ainakaan ilman apuvirtaa.
Tarttee vielä opetella oikeata käynnistystapaa. Ruuvasin vähän syöttöä pumppuun lisää ja tuntuu, ettei se kärsi painaa kaasua juuri ollenkaan näillä ilmoilla kylmäkäynnistyksissä. Vähän olen ihmetellyt tota kaasu pohjassa käynnistystä. Jos menen käynnistämään kaasu pohjassa kovilla pakkasilla, niin sitten kyllä kävellään! Ei lähde ei.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
isäukolla oli tuollainen -84 W123 300diesel ja ei siinä koskaan ollut mitään starttaus murheita, lähti vielä nätisti käyntiin -41asteesta kunhan akussa oli vaan virtaa(ja silloin viimeisenä talvena mitä se meillä oli niin autolla ajettu jo silloin 620tkm ja aina lähti kerrasta tulille eikä tarvinnut edes lohkolämppärin kanssa pelleillä jos ei välttämättä halunnut)JaniH kirjoitti:Olen asian tutkinu että nuppihehkulla olevat lähtee pakkasilla kuin pakkasilla ja avainhehkulla alkaa olemaan tuomonen -15 - -17 jo ihan kelpo...Oswald kirjoitti:vai mahtaako ne sittenkään lähteä yli 10 asteen pakkasesta ? :hehku:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Penikalla käynnisteltävät isot dieselit (vanhat Pillarit, isot Belarukset, Kirovetsit, tela DT:t ym.) saattavat olla melko tunteettomia lämpötilalle startatessa. Kiskotaan varttia, puoltatuntia aiemmin apukone (bensa) käyntiin, odotellessa penikka nostaa öljynpaineen, lämmittää öljyt ja vedet, Lataa virtaa akkuun (hehkuille) ja lopulta kytketään se pyörittämään iso kone käyntiin. Eikä ole vaaraa kylmäkäynnistyksistä tai että startista käämit palaa tai akku tyhjenee, antaa pyöriä vaan kunnes käy.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tuo on täysin totta,yhdellä työmaalla pääsin kokeilemaan tuommoista vanhaa pillaria joka tosiaan käynnistetään toisella bensa motilla... on aika mielenkiintoista puuhaa verrattuna tuohon nykyiseen pillariin mitä ajelen(nyk. vuodelta -77 ja eikä ole enää apumoottoria vaan 2jumalattoman kokoista akkua ja hehkutus on sitten mukavaa,saa käännellä vipuja ja pitää kauan aikaa ääriasennoissa että hehkuu tarpeeksi)Easy Rider kirjoitti:Penikalla käynnisteltävät isot dieselit (vanhat Pillarit, isot Belarukset, Kirovetsit, tela DT:t ym.) saattavat olla melko tunteettomia lämpötilalle startatessa. Kiskotaan varttia, puoltatuntia aiemmin apukone (bensa) käyntiin, odotellessa penikka nostaa öljynpaineen, lämmittää öljyt ja vedet, Lataa virtaa akkuun (hehkuille) ja lopulta kytketään se pyörittämään iso kone käyntiin. Eikä ole vaaraa kylmäkäynnistyksistä tai että startista käämit palaa tai akku tyhjenee, antaa pyöriä vaan kunnes käy.
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
DT-75 on muuten nelisylinterinen. Iskutilavuutta toistakymmentä litraa, joten alkaa olla männillä kokoa. Sitten on vielä isompi DT-100.
Mitä tulee tuollaiseeen harkoviin, niin minäpä ostin sellaisen ihan omaksi
Tosin moottori on vähän epäkunnnossa, joten ei pääse kokeilemaan.
Ohjekirjan mukaan tuo käynnistetään siten, että ensin kytketään apumoottori hammaskehälle erillisestä vivusta vetämällä ja sitten käynistetään sähköstartilla tai nykäisemällä apukone. Se on 13hv kaksitahti. Sen annetaan käydä minuutista kahteen, jolloin sen pyörittämä apuöljypumppu nostaa öljynpaineen n. 1 bariin. Tämän jälkeen pääkoneen sammutin pistetään päälle ja apukoneen kytkin kytketään päälle, jolloin pääkone alkaapyöriä. Kun pääkoneen öljynpaine on noussut normaaliarvoon otetaan sammutin pois päältä ja odotellaan koneen käynnistymistä. Ohjekirjan mukaan käynnistäminen on kuitenkin hyvä lopettaa jos mitään ei tapahtu 15 minuutin pyörittämisellä. Silloin kyseessä on luultavimmin jokin häriö,joka pitää korjata ensin.
Tuossa yksi käynnistysvideoita. Tosin tuossa ensimmäisessä tehdään väärin, kun ei nosteta paineita. Kyseisestä koneesta onkin levinnyt kaksi turboa, joten ehkäpä paineet pitäisi nostaa ennen käynnistystä.
http://www.belkku.fi/T-150K%20kaynnistys.wmv
http://www.belkku.fi/harkov.wmv
Tuon vehkeen "Webasto" se vasta ihmeellinen on. Ei ole mikään pikkupoikien lelu, eikä muuten toimi kaukosäätimestä.
Mitä tulee tuollaiseeen harkoviin, niin minäpä ostin sellaisen ihan omaksi
Tosin moottori on vähän epäkunnnossa, joten ei pääse kokeilemaan.
Ohjekirjan mukaan tuo käynnistetään siten, että ensin kytketään apumoottori hammaskehälle erillisestä vivusta vetämällä ja sitten käynistetään sähköstartilla tai nykäisemällä apukone. Se on 13hv kaksitahti. Sen annetaan käydä minuutista kahteen, jolloin sen pyörittämä apuöljypumppu nostaa öljynpaineen n. 1 bariin. Tämän jälkeen pääkoneen sammutin pistetään päälle ja apukoneen kytkin kytketään päälle, jolloin pääkone alkaapyöriä. Kun pääkoneen öljynpaine on noussut normaaliarvoon otetaan sammutin pois päältä ja odotellaan koneen käynnistymistä. Ohjekirjan mukaan käynnistäminen on kuitenkin hyvä lopettaa jos mitään ei tapahtu 15 minuutin pyörittämisellä. Silloin kyseessä on luultavimmin jokin häriö,joka pitää korjata ensin.
Tuossa yksi käynnistysvideoita. Tosin tuossa ensimmäisessä tehdään väärin, kun ei nosteta paineita. Kyseisestä koneesta onkin levinnyt kaksi turboa, joten ehkäpä paineet pitäisi nostaa ennen käynnistystä.
http://www.belkku.fi/T-150K%20kaynnistys.wmv
http://www.belkku.fi/harkov.wmv
Tuon vehkeen "Webasto" se vasta ihmeellinen on. Ei ole mikään pikkupoikien lelu, eikä muuten toimi kaukosäätimestä.
Viimeksi muokannut Perttu K, 25.11.2007 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
On teillä vielä 123-mersut lähteny käyntiin. Lehdessä oli juttu josta tämä video tuli mieleen Tuo linkki on tilaajille, mutta kyllä siitä kuvan ainakin näkee. Voin referoida enempikin jos kiinnostaa --> https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-s ... ti/817016/
Hieno peli Veli-Matilla.
Hieno peli Veli-Matilla.