W123 Harrasteautona?

123???
Viestit: 7
Liittynyt: 30.8.2006 17:40
Paikkakunta: Lappland

W123 Harrasteautona?

Viesti Kirjoittaja 123??? »

milainen W123 on Harrasteautona??

ESIM:

- minkälainen autona ylipäätään? verrattuna esim. muihin mersuihin?
- onko jotain erityisä ongelma kohtia/piirteitä mitä kannattaa kattoa ostettaessa?
- polttoaineen kulutus esim. coupe 280, -84, automatic


- löytyykö uusia osia? nettiosotteita? onko jotain osia jota ei saa enää uutena?
- mites ''rakentelu'' palikoita? esim. madallusjousia?
- peltiosia/korjauspaloja?
- mitäs lisävarusteita näihin osaanut/saa?
- löytyykö pisteosia tarvikkeena(sisusta.....)
- minkä tasoisia korjausoppaita löytyy? valmistajia?
- jne...?

Tuossa noin pikaisesti mietittynä kohdat joihin halajaisin vastauksia? :roll: Lisäilkää mielenne muukaan! :wink:

Ps. On sen verta mersuja kehuttu, jotta kaippase on mersuakin kokeiltava? W123 kiinnostaa kun siinä on sitä classisuutta vielä jäljellä!?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Harasteautonaha tai autona ylipäätään se on melko oiva peli.

Suurimpana ongelmana näen ruosteen.

Varaosat uudet tahi käytetyt ei kait ole mikään iso ongelma, kaikkea saa uutena / käytettynä.

Polttoaineen kulutus on mielestäni sivuseikka. Rakentelussa rahaa palaa nimittäin sen verran, että polttoainekulut tuntuvat joka tapauksessa pieniltä :lol: :lol:

Itse lähtisin projektiin etsimällä mahdollisimman ruosteettoman auton jota lähtisi sitten työstämään.

Edit.
Varusteitahan niihin on jo saanut melkein mitä haluaa:
- kattoluukku
- ilmastointi
- nahkaverhoilu
- vakionopeussäädin
- ABS -jarrut jne.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kyllähän W123 on harrasteautona mitä parhain ! Itseltä löytyy kolme kipaletta.

Ruoste se on kaikista pahin vihollinen näissä vanhoissa autoissa mutta jos suojaus on hoidettu kunnolla niin sillähän ne ongelmat jää tulematta.

Bensa mersusta, ja varsinkin coupesta kannattaa tarkistaa onko auto korinvaihtoauto, korinvaihto ei ole mikään ongelma mikäli muutostyöt on tehty kunnolla mutta siinä tulee niitä prosentteja sen verran että isompi auton rakentelu jää tulevaisuudessa haaveeksi.

Kulutus tuolla 280:llä kuutos koneella voi olla kaikkia väliltä 10-30 litraa, riippuen koneen kunnosta ja säädöistä :)

Nokka-akselit on ollut heikko kohta tuossa koneessa joten kannatta kuunnella nokkien rallatusta tarkkaan autoa hankkiessa. Hätä ei ole suuri, täällä foorumilla niitä myydään kuitenkin halvalla.

Osia saa esim. kl-varaosista tai vaikka veholta, ei ne kaikki osat veholla ole kalliita mutta kannattaa aina tehä hintavertailua.

no mutta kunnossa ollessaan tuollainen W123 on mitä nautinnollisin ajaa ja autoon syntyy mahtava tunneside hyvinkin äkkiä :)

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mukava ajettava, ja "harrasteautomainenkin" ajotapa luonnistuu hyvin. :twisted: Ehkä jopa taipuu mutkiin paremmin kuin W124. Sisämelua on enemmän kuin W124:ssä.

Sedan-koppaisen W123:n - 280E -koneella ja automaatilla - kulutus on minulla ollut väliltä 11.6l/100km (reipas matka-ajo) ...... 44l/100km (kauheeta revitystä kylmällä koneella :lol: ). "Normaali" kulutus pyörii siinä 15 litran paikkeilla. Harvemmalla perällä saattaisi vakiokone viedä vähemmänkin ainetta.

Kaikkia osia saa. Peltiosia ja tekniikan osia uutena, muita käytettynä. Hinnat ei ole korkeat. 280E on tottakai se motti mihin on kalleimmat osat.

Rakentelua varten on tärkeimmät osat saatavilla helposti - eli kirkkaat etuvilkut melkein mistä tahansa ja madallusjouset saa jos ei muuten niin kynäjousilla tai teettämällä. Pelimiehet tekee alustasarjan tietysti rälläkällä. 8) Eli ei juuri sen kalliimpaa/vaikeampaa kuin muihinkaan autoihin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
JALLERI
Viestit: 174
Liittynyt: 30.8.2006 19:34
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja JALLERI »

w123 on oiva harraste peli minultakin löytyy 3 kpl,joista jopa yksi pensa motilla saa osia metkut tiedossa :wink:
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

Kaikkia osia saa. Peltiosia ja tekniikan osia uutena, muita käytettynä. Hinnat ei ole korkeat. 280E on tottakai se motti mihin on kalleimmat osat. :D

katoppa sivonen 250Bensan osia..... :twisted: :twisted: :twisted:
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

mercedes kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Hinnat ei ole korkeat. 280E on tottakai se motti mihin on kalleimmat osat. :D
katoppa sivonen 250Bensan osia..... :twisted: :twisted: :twisted:
Juur näin ajattelin sanoa. :D Noh, 280E on muutenkin kokolailla järkevämpi laite. Toki jos 280:n yläkertaa laittelee niin kaiken saa laskea kahtena. Muuten paljon samaa tekniikkaa diisselin ja bensan kesken :arrow: suuremmat valmistusmäärät :arrow: keskimäärin osahinnat kohtuulliset.
Tää on ihan kohta valmis.
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

NIIN ja meneehän se dieselki harrasteautona :wink: ainaki se on luotettavaa menoa, vaikkakin tuo vero on kova, mutta jos tykkää ajaa ja paljon nii ilman muuta diesel W123 ja onhan muutoinki W123 yksi Parhaista Mersuista mitä o tehty. Hyvän kun saa, nii ei kannata luopua!! 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
j.ilmari
Viestit: 51
Liittynyt: 16.6.2006 21:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja j.ilmari »

Yep
se ruoste, se ruoste..... teettää töitä (siis jos sitä on)
itellä oli 200d ja voi sanoa ettei vauhti ja kiihtyvyys päätä huimannut.
Mutta kiirekkös tässä. Oli se vaan varma peli :wink:
Mitään en oo ottanu
anttikaukainen
Viestit: 32
Liittynyt: 20.4.2006 20:21
Paikkakunta: Loimaa

hjuva valinta

Viesti Kirjoittaja anttikaukainen »

Ite oon sitä mieltä, että jos jtn harrasteautoa meinaat ni kyl se täytyy ilman muuta olla korimallia 123!!! Joo vähäruosteisen yksilön ku jostain saisit ettei menis ihan paikkailuks koko homma, jää aikaa muuhunkin... Onhan se coupe asia erikseen, mutta varmasti löytyy varaosia jostain, ainakin tältä foorumilta jos ei muualta :D


Ps. On vain yksi automerkki, muut ovat kulkuneuvoja
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jos hyvän löytää, ei kannata heti siitä irti päästääkään.
Harrastamista tuossa W123:ssa onkin jonkin verran. Pääosin sillä voi toki vain ajaakin.
Jos itsellä taidot riittävät kaiken voi tehdä itse.
Ruostesuojaus kannattaa ottaa tosissaan, itse omaani paikkailen paraikaa ja huomenna pitäs saada reijät umpeen ja suoja päälle...
Jos ehjän löytää ja jos rahasta ei ole kiinni teettää kunnollisen massauksen ja koteloiden suojauksen. Hitsaaminen on ok, mutta se kun pitää puol autoa aina purkaa ja laittaa, että pienen reiän saa tuikattua sieltä alta. :cry:
Kaksatku dieseliinkin saa ihan hyvin vetoja kun pumppua rustaa.
Nyt omaan tuo Om617 on laitettu ja pientä viilausta vaille valmis. Taidan kuitenkin jättää 200D lätkän taakse. 8)
Edulliset varaosat!
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Malm kirjoitti:Kyllähän W123 on harrasteautona mitä parhain ! Itseltä löytyy kolme kipaletta.

no mutta kunnossa ollessaan tuollainen W123 on mitä nautinnollisin ajaa ja autoon syntyy mahtava tunneside hyvinkin äkkiä :)

-risto
Harrasteautona 123 on tosiaan omiaan.
Aiempaan, uudempaan 124:seen ei jostakin syysta tullut samaa
tunnesidetta kuin tahan vanhaan 123:seen.
Tata yksiloa en aio koskaan hukata pois, saa sailya aina tallessa
ja odotella uusia kesia. Sisaanajokin on vasta ajettu, 530.000 km.
:D
Kimmo86
Viestit: 71
Liittynyt: 27.8.2006 18:36
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Sami R kirjoitti: Jos ehjän löytää ja jos rahasta ei ole kiinni teettää kunnollisen massauksen ja koteloiden suojauksen. Hitsaaminen on ok, mutta se kun pitää puol autoa aina purkaa ja laittaa, että pienen reiän saa tuikattua sieltä alta. :cry:


Hyvän suojauksen voi tehdä kyllä itsekin, eikä aineet maksa kuin muutaman kympin. Siis kotelosuojaa, alustamassaa ja kiveniskusuojaa helmoihin. Jossain liikkeessä ne tekee saman työn mutta moninkertaiseen hintaan :) Sottaista hommaa se tietysti on mutta maksaa todella vaivan!

Minäkin tein juuri äsken täydellisen suojaus käsittelyn yhteen harrasteautoon ja aikaa meni muutama päivä yhteensä, mutta kestääpä nyt autokin monta vuotta ilman että tarttee taas kaivaa miggiä tallinnurkasta :wink:

No se siitä, mutta monilla tuntuu vaan olevan sellainen harhaluulo että re-käsittely vaatii aina ammattimiehen ja on tolkuttoman kallista?

Ainiin, ensi keväänä rupean minäkin etsimään sitä omaa, kauan odotettua w123:sta jahka koulun kesäloma alkaa ja pääsee taas töihin 8)
Volvo 144 -71
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

reilun viikon olen omistanut "harraste"-autona c123-mersun ja mikä ettei.Meneppä saman vuoden datsuniin tai toijotaan ostamaan pikkunippeliä merkkiliikkestä niin ei taatusti löydy.Tekniikkahan tässä on helppoa ja "zulu"-pohjaltakin onnistuu asennukset.Saas nähdä mihin tässä päädytään.
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Laitanpas joutessani tässä kuvan omasta harrasteautostani, jos ei passaa niin editoin pois. 1983 200 D

Kuva
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

No ompas siisti Mersu ja vieläpä 200D, hienoa että jotkut arvostaa perusmalliakin. RautaMersu tuo 123 8)
® Mesen Porkkana-klubi
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Laitetaas tännekin tuosta entisestä kuva.
W123 250 automaatti. Auton nimi "loisto", kuvasi kuntoa hyvin. Entinen kemiran edustusauto.
Kuva
Vieläkin ikävä niitä bensa-kutosen ääniä. :(
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No täytyykai se tänne laitta sitten tuo iso D:
Kuva

Rakas auto, tällä hetkellä tallissa oottelemassa kelien paranemista(pidennetty remonttiloma) 8)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuommonen mulla on,kaikki nähny varmaan 100 kertaa mutta laitetaan ny vielä kerran.



Kuva
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Musta se Musta vaan on komea! Jarinki auto on pahuksen komea etenkin kun sen näkee puhtaana ja kiiltävänä 8)
® Mesen Porkkana-klubi
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

Laitetaanpas tähän sitten tuo minunkin yykaakoo näkysälle


Kuva
Avatar
giisseli
Viestit: 94
Liittynyt: 31.8.2007 23:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Kerta kiellon päälle

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Komeita MERSUJA näyttää olevan 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

No mitä isommat eeltä, niin sitä minä perässä.

Tuommonen lintta:

Kuva
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllä mieltä lämmittää. Joka kerta kun näkee siistin 123:sen tulee nuoruus mieleen ja se kun ensimmäisen kerran pääsi ajamaan 300D:llä :) Penkeillä vielä lampaantaljat :D

Huokaus.... Pitäkää nämä kulkineet kunnossa. :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Matti R
Viestit: 54
Liittynyt: 03.7.2006 22:20

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Vielä yksi mukaan, 230EA
Kuva
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

No laitetaan nyt tännekkin. 8) 300CD :wink:


Kuva
Tähdellisen parantola
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kylläpä tuntuu hyvältä nähä näin komeita 123 korisia :!: :shock:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:protest: Rajoittakaapa tuota postailua tai joutuu pian itsekkin jostain hommaamaan w123:sen 8) Komeita on!

Harmittaa kun menin myymään pystiksen :cry:
BMW E31 V12
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Eikä rajoiteta, ähäs... :P

Tuossa oma käyttömobiilini 300D, 5-vaihteinen manuaali

Kuva


Ajettu hieman päälle 543 000 km ja matka jatkuu... (457 000 puuttuu siis vielä tavoitteesta :wink: )


T; Wade

stanger kirjoitti::protest: Rajoittakaapa tuota postailua tai joutuu pian itsekkin jostain hommaamaan w123:sen 8) Komeita on!

Harmittaa kun menin myymään pystiksen :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”