Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Vastaa Viestiin
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Nonniin, tais se yks aamu tuo Mikan tarjoama "pumpun paskaksi jauhautuminen" tapahtua...alkoi melekonen kirskunta kuulumaan edestä töihin ajellessa, takapenkiltäkin lapset kyseli, että kuuluuko tuo meijän autosta :oops: Olin jo aiemmin lukenut, että jollain oli leikannut pumppu kiinni, kun oli päivän posottanut maantietä menemään lämpmällä kelillä ja siitä sitten hihnaa poikki jnejne., joten kylymää rinkiä tietty pukkas. No, ennenkuin kerkesin pysähtyä kaupunnissa asiaa kattelemaan, ääni loppuikin kuin veitsellä leikaten ja eipä ole palannut. Oisko käyny tuuri, että hajosi sillai "sopivasti"...?

No, kontissa on jo varaosaa, josko sais askarreltua tuon systeemin takaisin kuntoon jos joskus kesä tulee.
Osia.jpg
Osia.jpg (333.43 KiB) Katsottu 5201 kertaa
Tilasain samalta purkaamolta tuon syylärin muovikehyksenkin, kun sattui silmään, vaikka eipä tuosta haittaa ole ollut, vaikka sitä ei ole ollut paikoillaan vuosiin.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Siellähän on pumpun siivellä putkisokka ja mm. Itsellä oli '87 4maticista se sokka murentunu palasiksi. Ohjaustehostin toimi normaalisti mutta ASD:lle/4matic systeemille pumppu ei tuottanu painetta
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mjoo. Sokka siellä on. Ja kun lamellit leikkaa kiinni pesään, tuo sokka katkeaa.

Kato ennenkuin uutta pumppua laitat kiinni ettei se vanha pieru ole pukannu metalliroinaa paineputkeen.
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jeps, kiitokset taas vinkeistä, palataan tähän sitten aikanaan, ajellaanpa vaan menemään sillä välin ja ootellaan muita murheita... :happy:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Piti käydä tytär hakemassa juna-asemalta keskellä yötä, matkalla kävin 24/7 kaupassa; siellähän oli täys meno päällä, nuorisoa parkkipaikka täynnä autojensa kanssa. Kaupasta tullessa auton vieressä hyrskytti just samanvärinen 280SE, valitettavan ruosteeton tosin :lol:

Melkein sama tilanne vappuna kotosalla, vaimon poika kävi isänsä kesäautolla kylässä:
2xW126.jpg
2xW126.jpg (303.98 KiB) Katsottu 5069 kertaa
Huoh, kyllä se ruosteettomuus vaan hivelee silmää. Pesin omastakin sitten taas ruosteet paremmin esille myöhemmin illalla.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tuli W 126:lle pari päivää sitten 15 v. täyteen minun omistuksessa. Katastaakin piti ja remonttihommiinhan sitä pääsee. Hain samantien osat, laaduntarkkailijakin yritti päästä katsomaan jotta mitä halpistavaraa se ukko on taas hakenut:
Osia taas.jpg
Osia taas.jpg (293.5 KiB) Katsottu 4896 kertaa
Eli vaihtoon menee takaiskarit (jo toiset kybit taakse; älkää siis te muut vain ostako mokomia, minä nyt en jaksanut alkaa Bilsteinia taaskaan tilaamaan, mutta eiköhän näillä mennä nyt tämän auton käyttöiän loppuun asti), takajarrulevy + satula. Edestäkin oli kuulemma palanen irronnut jarrupalasta, outoa. Huomautuksia vielä palaneista polttimoista (kumma kyllä ei mittaristossa lamppuherjaa ollut) ja öljyisestä moottorista (kuten aina).

Öljyvalokin alkoi vilkkua vaihdosta 3000 km jälkeen, oli vajennut tikun mukaan n. puolivälin paikkeille. Lisää tavaraa moottoriin, sehän riepoo moinen valon välkähtely. Taas oli työnjohtoakin paikalla.
Öljyä lissää.jpg
Öljyä lissää.jpg (273.23 KiB) Katsottu 4896 kertaa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mou
Viestit: 1663
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mou »

Onpa mukavan näköisiä kisseleitä. =)
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Katastusremonttia viime pe - la, kyllä oli taas lystiä:
- takajarrut tais olla originaalit vänkärin puolella; olihan satulapultit tiukassa prkl, mutta kyllä ne lopulta moskaa uskoivat, ihme että räikkä kesti paukutuksen. Eikait se ihme ollut, ettei oikein tehoa tässä enää riittänyt...
Takajarrua.jpg
Takajarrua.jpg (147.02 KiB) Katsottu 4731 kertaa
- uusi satula kiinni letkuun, takajarrulevy käteen ja Motonetin pakettia auki. Jaahans, paketistä löytyykin Hondan etujarruvevyt, voi fakingfakfak :idiot: Sillon otti pattii ja wallan widuddamaan rupesi. Vanaha levy paikalleen siis ja miettimään uutta käyntiä putiikkiin valittujen lausahdusten kera.
- la sitten takaiskareiden kimppuun, n. tunnin oletetusta rempasta tuli taas moninkertainen kun katkesi pultti tukivarren sisään :shout: pari katkennutta poran terää / kierretappia myöhemmin se on nyt jotenkin kiinni uus iskari siellä
- su sitten Motonettiin tupisemaan jarrulevyistä, vaihto tietty onnistui ja eilen illalla sitten oikeat levyt paikoilleen (tietty molemmille puolille kun kerran vain pareittain myydään)
- vielä jälkinäyttö puuttuu, täytyy miettiä sopivaa ajankohta ens vuotta ajatellen (jos tämä auto on vielä kasassa silloin...)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Viikonloppuna oli perinteinen kesänaloitus eli mökkireissu. Tällä kertaa ajettiin Ähtäriin.
Mökki.jpg
Mökki.jpg (176.14 KiB) Katsottu 4631 kertaa
Maaliman parannuksen jälkeen su ajoin kotiin Ouluun, 45 min taukoa ja sitten ajettiin parin koululaisen kera Pelloon, tiputettiin ne sinne ja takas kotio, parahiksi 3. erän alkuun jäkismatsiin. Reilu 930 km oli sen päivän ajosaldo (reilu 1300 kaikkinensa).

Tornionjoen ympäristössä meinasi olla vettä yllin kyllin.
Wasser.jpg
Wasser.jpg (177.32 KiB) Katsottu 4631 kertaa
Kukkolankoskikin kohisi kohtuu komiana.
Kukkolankoski.jpg
Kukkolankoski.jpg (210.38 KiB) Katsottu 4631 kertaa
Mukava oli kyllä ajella kun keli suosi, puolet ajasta oli AC päällä, kulutuslukema oli se perinteinen kymppi sataselle, joten siinä mielessä autossa kaikki ok 8)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jaajaa, jokoha tulee km:t täyteen 126een...uusi öljyläikkä ilmeni parkkipaikalle (:lol:) ja lopulta piti käydä oikein lampun kanssa syynäämään mikä mättää. Lamppu paljasti moottorin oikeasta kyljestä pakosarjan alta ensinnäkin sinisen hyhmän, eli vuotanut jäähdytysnestettä (ilmankos sai talvella lisäillä välillä, enää ei tosin niinkään). Sitten löytyi märkä paikka 6. sylinterin kohdalta, eli eiköhän se kannentiiviste tihku (toistaiseksi) ulos päin öljyä :|

Suap nähä mitä seuraavaksi, laittaisko palasiksi koko auton; ei kannattane korjata (korjauttaa varsinkaan ei missään tapauksessa); joutuu kyllä näine hyvineen vielä ajelemaan jonniin aikaa (ja just eilen sain varaosalastinkin postissa :happy:).
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Teddy
Viestit: 759
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Re: Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mitä mitä, kanspahvin vaihto M103 kiukaaseen niin helppo homma, että senkun tekee pois vaan.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan, jos itse viitsii ruuvailla niin ei ole kallis remontti. Eikä ole työläs homma.
wiimax.fi
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Täältä myös kannustusta kansinahkan vaihtoon! Toissa talvena vaihdoin 2.6 190E:hen ja onnistuu varmasti sinultakin kotioloissa. Samalla vaihdoin jako- ja öljypumpunketjun joka vaati öljypohjan irrotuksen ja remppa vei sen takia enemmän aikaan viikonloppu hommina.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kiitoksia kannustuksesta, eipä tosiaan olisi kallis remontti, kun tiivistesatsin hintoja katselee...mutta kun se ruoste, ah se ruoste...noh, ei vielä sen kummempaa päätöstä suuntaan tai toiseen saanut tehtyä, muutoin kuin auto on nyt seisonnassa (ajoin vielä tuollaisenaan varmaan reilut 1000 km).

Seisonnan tietysti mahdollistaa se, että sain lopulta W 140:n katsastettua takaisin liikenteeseen, ei ollut ihan suit sait -homma taaskaan.

Etuovet sain kasattua loppuun kesä-heinakuun vaihteessa (valitettavasti ei tullut kuvia otettua kun oli jotenkin semmoistä ähräystä); mutta ei ollut ihan bolt on, koska esim. kaiuttimet olivat erilaiset ja näin ollen en saanut kunnolla ruuvattua 2. srjn kajareita paikoilleen, koska sopivia kiinnikereikiä ei ollut. No pysyy ne patenteillakin. Reiän joutui poraamaan oven lukitustapin ohjarin (mikä lie oikea nimitys) muovikiinnikkeelle. Tietysti pöljyyksissäni talvella irrottelemani ovipahvien kiinnikkeet olivat monet kylmyyksissään hajonneet, joten patent, patent...ikkunahissihän on kiinni niiteillä, harkitsin pultti-ruuvikorvaamista, mutta kun tuli Lidlistä ostettua niittari, niin laitoin sillä sitten kiinni. Johtosarjat piti lopulta ottaa vanhoista ovista, meinas olla ihmettelemistä, miten ne pistokkeet saa irti, lopulta hoksasin kiinnityssysteemin (ja rautalangan avulla sitten oven sisään sitten vetelin johtoja):
Pistokesysteemi.jpg
Pistokesysteemi.jpg (131.46 KiB) Katsottu 3689 kertaa
Ai niin, unohdin kääntää peilit ennen vanhojen ovien irroitusta, no niitähän ei saa muutoin pois, joten piti käyttää vielä johtoja kiinni.

Hieman suojausta muovin vaihdossa (kuskin puolen muovi vielä hakusessa, ei saanut enää ehjänä irti vanhaa):
Suojausta.jpg
Suojausta.jpg (225.67 KiB) Katsottu 3689 kertaa
Ensimmäisten koeajojen jälkeen ihmettelin kovaa suhinaa vänkärin ovesta, lopulta selvisi, että se paksu kumitiivistehän sieltä puuttui :lol:. Paikalleen ujuttelu vaati lasin irrottamisen hissistä (3 ruuvia), jotta sai manipuloitua oven sisään menevään ohjariin tiivisteen kiinni.

Ennen katsastusta huomasin, että prkl, vänkärin helmaanhan on ilmestynyt pari reikää... :roll: Koitin ite surkealla puikkovehkeellä hitsata, mutta lopulta piti nöyrtyä ja vielä korjaamolle. Katsastuksessa sitten kävikin niin, että jarruputki repesi takaa... :( --> elämäni ensimmäinen ajokielto; eikä ollut kivaa ajella 20 km kotiin lähes jarruttomalla autolla, sentään edessä toimi jotenkuten! Samalla kehotuksena koiranluu edestä ja takavakaajan korikumit. Piti siis ostaa jarruputkea ja pääntekovehkeet ja opetella sekin homma, sainpas kuitenkin tehtyä. Epäselvyyttä oli putkea ostettaessa, että onko kaksi putkea keulasta perään, vai se T-kappale takana. Väärin arvattiin, eli kaksi putkea meni tässä mallissa, sattuipa kuitenkin kieppi riittämään. Ei tullut kovin kaunis asennus, mutta ilmeisen toimiva kuitenkin. Tunteja kului näissä aika reilusti...
Kumia.jpg
Kumia.jpg (205.76 KiB) Katsottu 3689 kertaa
Helma.jpg
Helma.jpg (262 KiB) Katsottu 3689 kertaa
Sillä tavalla outo kesä menossa, että kun vaimo joutui/pääsi töihin, niin lomaahan ei hällä juurikaan ollut. Pieni reissu sentään saatiin tehtyä S203:lla (tarkoitus oli lähteä Möhköllä, mutta en ehtinyt saada sitä valmiiksi), saatan muutaman sanan/kuvan laittaa siitä joskus.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tuhlaan nyt yhden suppeahkon postauksen reissuun "väärällä" autolla tähän ketjuun. Käytiin siis tuommoinen 2900 km lenkki ajelemassa, 5 päivää:
Reitti.jpg
Reitti.jpg (93.07 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Oltiin ostettu telttatsydeemi, jota kokeiltiin kahtena eka yönä (haukkuipa mokoma sillä hintansakin), ihan käypäinen laitos, menee takapenkille pakattuna näppärästi (10 - 15 min purku / pystytys). Puskaparkissa Sevettijärven lähistöllä:
Sevetin tienoota.jpg
Sevetin tienoota.jpg (323.53 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Oli idyllistä jos ei itikoita lasketa.

Tästä sitten Näätämön kaupan kautta Norjaan, joku koski siinä oli heti tarjolla, katottiin se ja matka jatkui kohti Pykeijaa, jossa kahvi + jäätelö. Mukava ja hieno tie sinne, aika hyvin suomella pärjäsi, kuten olettaa hieman saattoikin.

Siitä sitten Varangin niemimaan itäpuolelle, välillä pyshdyttiin grillamaan makkaraa Jäämerimaisemissa. Sitten löytyi mm. tällainen noitavainomuseo:
Noitavainomuseo.jpg
Noitavainomuseo.jpg (215.02 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Aika vaikuttava paikka, 1600-luvulla roviokohtalonsa kokeineiden tarinoita kymmenittäin tuossa pitkässä käytävässä (luin kotona lehtisestä kaikkien tarinat).

Oltiin kuultu, että tie Hamningbergiin on nätti, joten ajettiin sinne ja takaisin (olikohan jotain 36 km suuntaansa).
Hamningbergiin.jpg
Hamningbergiin.jpg (183.52 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Itse kyllä kuvailisin muuksi kuin nätiksi, karun komeaa oli liuskekivikallioineen ja tie välillä todella kapea kallioitten keskellä, pimeitä mutkia yms.yms, joten ei voi suositella oikein asuntoautoille / -vaunuille. Joku italiaano siellä ajoikin kävelyvauhtia isolla asuntoautolla, ei ollut paljoa edennyt kun mennen tullen se ohitettiin...sieltä sitten samoja tietä takaisin päin Varangilta lampaita ja poroja väistellen, kunnes puskaparkin etsintä alkoi olla ajankohtaista. Jostain nettisivulta katsottuna testattiin paria paikkaa, mutta joko koirat haukkuivat tai paikka oli aivan täynnä. Lopulta parkkeerattiin tienvarteen isohkolle hiekkalevennykselle, jossa joku saksalaispariskunta jo oli, eipä haitannut, kävivät jututtamassakin. Seuraavana aamuna trangialla kahavit ja etiäpäin. Ei ois tarvinnut paljoa ajella, niin oispa useita löytynyt parempia puskia, mutta eipä sitä aloittelijana tuommoisia tajunnut. Aika surkeaa tienpintaa Ifjordiin päin mentäessä oli luvattoman paljon. Joku kallioiden välissä kulkeva joki tsekattiin (Silfar Canyon), hieno oli.

Sitten oli vuorossa Keski-Eurooppalaisten märkä uni -paikka, eli Nordkapp, tulipa nyt käytyä alta pois, ei tartte toiste mennä. Hieno tie sinne kyllä, parkkeerattiin (maksettiin parkki + oleskelu, n. 14 € kahdelle). 20 min toljottelun jälkeen autolle ja Honningsvågiin, josta varattiin Scandic, alkoi jo kahden pvän pesemättämyys tuntuakin.
Nordkapp.jpg
Nordkapp.jpg (135.95 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Täällä syötiin ja juotiin hyvin; on se Jäämeri kyllä kirkas, näkee syvälle laitureilta.
Honningsvåg.jpg
Honningsvåg.jpg (257.07 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Seur. pnä ajettiin jostain syystä Hammerfestiin, vaikka eihän siellä sillä tavalla oikeastaan mitään ole. No on siellä maailman toiseksi suurin kivi (vaikka ei heti uskoisi kiveksi, kun se tuolta vedestä näyttää nousevan. Suurin on se Australian punertava mollukka):
Kivi.jpg
Kivi.jpg (170.11 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Taas takaisin samaa tietä, mutta sehän ei Norjassa niin haittaa kun maisemaa on (vähän jo liiankin kanssa, alkoi maisemaähkyä pukkaamaan :happy: )

Altaan päin ajellessa ihmeteltiin takana tulijan valojen välkytystä ja sen ohi mennessä tööttäilyä. No ei tarvinnut kauaa ajella niin:
Rengas.jpg
Rengas.jpg (115.14 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Tulihan työmaa: alamäen mutkaan jäätiin pahimmoilleen asvaltin ja soran reunalle. Renkaan kun sain pois, niin auto otti ja nyykähti jarrulevyn varaan :shout: (josko seuraavalla kerralla muistaa laitella rengastukia). Tunkkia ei tahtonut saada millään pitämään kohillaan kun oltiin siinä asvaltin reunalla...lopulta saksalaispariskunta pysähtyi kyselemään, että tarvittanko apua ja saatiin sitten rengas vaihdettua moninaisia puupalikkatukia apuna käyttäen (joita heillä siis mukana, heillä oli asuntovaunusta tusahtanut jo kahdesti rengas...). Tunti siinämeni kaikkiensa ja Altaan sitten heti ensimmäiseen rengasliikeeseen ja uusi kumi alle, 144 € kitooooos. Hotellista paikalliseen Biltemaan oli 7 min kävely, käytiin pizzailun jälkeen hakemassa sieltä parempi tunkki perikseen jatkoreissuja ajatellen :lol:

Altassa käytiin katsomassa vanhoja kivikaiverruksia, ihan ok paikka.
Alta m.jpg
Alta m.jpg (286.51 KiB) Katsottu 3607 kertaa
Sieltä sitten seuraavana päivänä kotio. Hapiksessa käytiin tankilla, kun oli n. 1.57€/l, Norjassa tankattiin kahdesti, n. 2 € / 1.8 € / l. Tynkäreisu, tynkätarina.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tilasin Ovokolta ovilistan, 40 € kotiin tuotuna, ei paha. Tietysti väärän värinen, mutta ei nyt ollut sopivia tarjolla ja kärsimättömyys vaivasi (kuten aina).

Motonetistä maalipurkki, jonka väitettiin olevan Altograuta ja suihkin äkkiä pintaan ja pienten listanalusruosteiden peittojen jälkeen "uusi" lista oveen kiinni:
Listaa.jpg
Listaa.jpg (203.3 KiB) Katsottu 3324 kertaa
Tässä valossa muka sopiva väri, mutta auringossa osoittautui aivan liian vaaleaksi, joten täytyy käydä automaaliliikkeessä teettämässä purkki. Irvistää myös oven vs tarvikelokarin lista tältä puolelta kohtuu selvästi, eikä ovikaan ole aivan suorassa linjassa takaoveen nähden sivupeilistä katsottuna, mutta olkoon...

Muutama muukin varaosa saapui toista reittiä, tärkeimpänä uusi visko, ikävästi lämmöt nousee selvästi yli 100:n viivan, jos joutuu helteellä liikennevaloissa kauan odottelemaan. Pitää vaihtaa heti kun saa aikaiseksi, vaikka tuskin tälle vuotta enää niin tarvetta onkaan.

Pieni lämmönsäätelyongelmakin myös vaivaa, esim. kaupassa käynnin jälkeen lämppäri pukkaa kuumaa, kunnes säätöjä räpeltämällä lopulta alkaa toimimaan, liekö venttiileissä vielä seisonnan jäliltä jumitusta (uuden tiivisteet siellä sisällä kyllä).

Pieni Lapin reisukin ois tulossa v-loppuna, pääseepä taas vähän ajelemaan, tällä kertaa oikealla Autolla :kuski: Ja nyt on myös vararenkaan ilmanpaine tarkistettu ja pieni hallitunkkikin jo kontissa :happy:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Reissu tehty festareille Inariin, mukavaa oli, jotain toista tuhatta km ajoa. Käytiin mennessä tankkaamassa Haaparannassa, kun on halvempaa. Otin 98:a (1.66 €/l), tullessa 95:sta Ivalossa ihan kulutuksen vertailun vuoksi. Tällä kertaa ei kyllä eroa juur huomannut, vaikka olin etukäteen veikannut, että 98:lla kyllä pääsis pidemmälle...

Pari nähtävyyttä kateltiin itärajan tuntumassa Nellimissä lauantaina kun kelit parani:

Paatsjoen silta:
Paatsjoen silta.jpg
Paatsjoen silta.jpg (207.49 KiB) Katsottu 3150 kertaa
Uittoränni:
Uittoränni.jpg
Uittoränni.jpg (377.02 KiB) Katsottu 3150 kertaa
Tuolla hyvä laavu ja mielenkiintoista infoa ränneistä yms., makkarat paistui ja saimme ihan omiksemme olla.

Ortodoksinen kirkko:
Kirkko.jpg
Kirkko.jpg (315.47 KiB) Katsottu 3150 kertaa
Ajonautintoa häiritsi melko kovaksi äitynyt pakoputken pörinä, syyksi paikallistui lähes poisruostunut putket toisissaan kiinnipitävä klemmari; pitää joku systeemi siihen nyt laittaa näin jälkikäteen. Lähinnä pienillä nopeuksilla ja eritoten kiihdytyksissä inhottavataajuksinen pörinäjurina. Onneksi oli moottoripyöriä tosi paljon liikenteessä Saariselän happeningin takia, joten ei meistä tullut ääni aina niin erottunut :happy:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

...ja pakoputki korjattu tuommoisella yllättävän jäsyn oloisella väliholkilla, 8.5 €:
Putki.jpg
Putki.jpg (30.78 KiB) Katsottu 3070 kertaa
Hieman harmitti rälläköidä alkuperäiset huullokset pois, mutta it is what it is. Kummallisen ruipelot oli ne alkuperäiset laipat muutenkin noinkin väljään putkeen :roll: Johan hiljeni auto, herrajjjestas sentään.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

V-loppuna vaihtui visko, veikkaan, että lämpöongelmat jos eivät nyt loppuneet niin varmasti ainakin pienenivät. Tuo öljymuhjuinen vanaha oli aivan löysäkin jo. Irrotus oli hieman helpompi kuin M103:ssa, olis saanu olla piirun verrran isompi (mutta ei paksumpi) tuo pihti, jolla pidetään hihnapyörää kiinni, kun jäi varret aika kauaksi toisistaan (YT:sta löytyy erikoistyökalunkin kuva tuohon hommaan, semmoinen littana ison jakarin näköinen pitkällä varrella).

Sitten tietysti nuljaantui viskosta kaksi kuusiokoloruuvia pyöreäksi, joten hermothan siinä lopulta meni. Hain varastosta ylimääräisen M103:n beigen rupelin (tuossa mustassakin muuten nro alkaa 103...), ja siihen visko kiinni ja äkkiä paikalleen piiloon ettei kukaan nää.
Visko.jpg
Visko.jpg (173.24 KiB) Katsottu 2865 kertaa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Toka pieni syysreisu suuntautui Pyhälle päin. Pe lapset taas kouluun ja ekaksi Rollon lähistölle katsomaan hiidenkirnuja, ihan komiat oli, useita eri kokoja tarjolla kohtuu jykevillä kallioilla.
Kirnua.jpg
Kirnua.jpg (306.9 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Siitä Kemijärvelle syömään paikalliseen Kievariin. Hyvät oli safkat, tosin jälkeen päin saatiin todeta, että olipa ollut Na-glutamaattia jossain...
Kemijärvellä.jpg
Kemijärvellä.jpg (161.66 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Huonosti näkyy, mutta olin ostanut 7700 Altograu -maalia ja saanut kohtuu hyvin suihkittua muovilistan väriin, tekstuuri toki näyttää eriltä, mutta menettelee nyt tuolleen, aikansa.

Pyhällä oli varattuna huoneisto, jonne sisäänkirjautuminen (vasta :x) klo 17. Piti siis käydä jokin rinkula kiertämässä ensin, onneksi kelit pysyi kuivana, vaikka muutoin matkalla satoi kunnollakin. Huonot on opasteet Pyhällä, ylös hotellin pihaan ajettiin ja aikansa meni, ennen kuin reitille löydettiin (seuraamalla lopulta ulkomaalaisia, joilla oli vaelluskamppeet päällä...). Kiva kierros, löytyy pitkääkin reittiä, joten voi tulla uudestaan; nyt kun vielä tietää mistä lähtee polku.
Pyhältä.jpg
Pyhältä.jpg (278.44 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Sitten hotelliin sisälle (ovikoodi toimi sentään jo 16.30), ihan hieno paikka Pyhäjärven rannalla, ei edes täysin valmis vielä.
Kurola.jpg
Kurola.jpg (318.6 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Seur. pnä vuorossa oli ajo Savukoskelle päin, Kivitunturin kierrokselle. Otettiin nyt tuo lyhyempi reitti, todella hieno oli (tunti taukopaikalle, tunti tulisteltiin, tunti takaisin parkkipaikalle, tunti Pyhältä ajomatkaa suuntaansa), pitää käydä uudestaan pidemmällä reitillä.
Kivitunturilla.jpg
Kivitunturilla.jpg (268.2 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Taukopaikka.jpg
Taukopaikka.jpg (288.78 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Maisema.jpg
Maisema.jpg (317.84 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Hotellilta illalla vielä käveltiin katsomassa konserttipaikkaa Aittakurussa, täytyy joskus olla paikalla, kun soittajat soittaa.
Aittakuru.jpg
Aittakuru.jpg (351.61 KiB) Katsottu 1668 kertaa
Kotimatkalla oli vielä pari pysähdystä tulisteluineen. Kiva reissu, kelit aika sopivat kävelyyn, vaikka ei ehkä maisemia niin kauas nähnyt, mutta eipä ollut itikoita :happy:

Bonuksena kuva vielä eiliseltä, kun tulin töistä kotiin, voi raukkaa :?
Lintu.jpg
Lintu.jpg (219.91 KiB) Katsottu 1668 kertaa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

V-loppuna öljyt + suodattimet, näillä mennään nyt sinne n. 480 000 km kohdille.
Ö+S.jpg
Ö+S.jpg (217.65 KiB) Katsottu 1391 kertaa
Lämmönsäätörullia oli 2 kpl pimeänä, sinne meni uusi polttimo ja taas kelpaa. Korkeampi kantakaan ei näemmä haitannut. Rautalanganpätkällä lukkosylinteri pois, kun ensin avainta käännetty n. puoliväliin, ruuvi sieltä alta auki, keskikotelon seinästä pari ruuvia pois, nämä tempoa edestä pois ja sitten pari ruuvia irti keskisuulakkeiden päältä ja lopuksi vielä suulakeritilän välistä pohjalta muutamaa kynttä jotensakkii räpläämällä sekin lähti pois ja polttimot olivat esillä.
Polttimo.jpg
Polttimo.jpg (155.57 KiB) Katsottu 1391 kertaa
Jäiköhän muuten mainitsematta, että kun ostin tuon viskon, niin katsoin kännyllä äpistä, että sehän löytyy kyllä, tilaanpa sitten seur.pnä tietokoneella ja katsellaan samalla muuta tilattavaa. Noh, hinta olikin selvästi kalliimpi, joten takaisin äppiin ja siellä se sama oli edelleen halvemmalla; maksoin siis 80 € asemesta 60 €...hieman kyllä tympäisee nyt jatkossa sitten tilailla, kun pitää ainakin muutaman kerran tarkistella hintoja molemmista...autodoc oli siis kyseessä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Eilisiltana pääsi taas maistamaan tätä autoharrastuksen ihanuutta. Ajattelin nimittäin ulkoiluttaa 126:sta vielä ennen talvea, kun on tuossa kesän vaan seisoskellut jouten. Akkua paikalleen ja vähän nestetarkistuksia moottoritilassa ja aikasta hyvinhän tuo hörskähti käyntiin. Vähän aikaa kuunneltuani tasaista M103-käyntiä sitten vaihetta D:lle ja jarrutkin poksahti auki ja liikkeelle päästiin (mikähän se siinäkin on, että aina pitää mennä jarrupalat jumimaan levyihin kiinni). Vähän outoa oli ajo alkuun Möhkön jäliltä, kokoeroa jotenkin tuntuu olevan kaikinpuolin.

Semmoista reilun 10 km lenkkiä ajattelin ajella, tuntui kaikki toimivan aika mukavasti. Sitten ~5 km kohdalla mutkaan hiljentäessä vähän meinasi puutua ja nykiä -ettämitäshelkuttianyteiprkl- mutta sain vielä kiihtymään normisti matkavauhtiin; vaan alkoihan sitä vähän kylymää rinkiä jo levitä...ja tietysti sitten kun piti siitä muutaman kilsan päästä junarataa vasten hiljentää, kojelautaan ilmestyi täysi juhlavalaistus ja rullailinpa siitä tien poskeen parkkiin :| Koitin starttailla ja avainta käännellä sen verran, että kuulin kyllä bensapumpun hörähtelevän, joten ei kait ainakaan sieltä vikaa löydy. Ja tietenkään työkalun työkalua ollut mukana, kuin kaikki on Möhkön perässä...eipä siinä, auto lukkoon ja kävellä/hölkätä jolkottelin kotio ~3 km päähän, Möhkö alle ja takas pelipaikalle.

Ei ollut ihmeparantumista tapahtunut tällä välin, än-n-n-n-n-n-n-n vaan. First things first, eli virranjakajan kansi raolleen sen verran, että näin, että kosteutta siellä helmeili sisäpinnalla. Samalla otin tylysti mutta hellästi ruuvimeisselin kärjellä hapettumia pois pyörijästä (joka onneksi sojotti taivasta kohti) ja kannesta mihin nyt siinä ylsi. Kansi kiinni ja kas, siinäpä se, taas kävi kuin ei mitään olis ollutkaan! 126:sen ajoin äkkiä takas talliin, sitten pyörällä sotkin hakemaan Möhkön ja taas kotiopäin. Näin se meni tiistai-ilta mukavasti rakkaan harrastuksen merkeissä :happy:
W126_140.jpg
W126_140.jpg (175.41 KiB) Katsottu 920 kertaa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja dealer »

M103 virranjakaja on jaetulla kakkossijalla veden keräämisessä, tasapistein Suzuki SJ410 virranjakajan kanssa.
Ykkössijalla on selvällä erolla 90-luvun kiinalainen maastopuku, joka päällä ei metsässä kannata kävellä viittä metriä lähempänä vesiojaa tai se ryystää ojan kuivaksi.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:happy:

Meinasin kans kirjotella että virranjakajan kosteus on melkosen korkealla oire listalla.
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tämmöstäpä se välillä on kun ei näillä vanhoilla (bensa)autolla ajeta jatkuvasti, ongelmia vaan tulee lisää kun seisottaa. Ei oikeastaan itellä pitäis olla olla kuin se yks auto (ja sille varaosa-auto), mutta siinähän se robleemi onkin, että mikäs malli se sitten olisi, millä jaksaisi ajella vuodesta toiseen... :nocando:

No mutta nyt jatketaan edelleen 140:llä, pari palikkaa tuli ostettua:
Osaa W140.jpg
Osaa W140.jpg (143.58 KiB) Katsottu 848 kertaa
Kyllästyin siis katselemaan lamppujen alta sojottavia lampunpesimäpyyhkijöiden akseleita, joten ostin halvalla (20€) geneeriset pyyhkimet (naurettavia hintoja pyydettiin alkuperäisistä käytettynäkin, yli 200 €). Hinta & laatu näissä kyllä täsmää :lol: No on ne silti nyt paikallaan, kun ensin porasi muovisia kiinnitysreikiä vähän isommaksi sopivan tiukan sovituksen aikaansaamiseksi, nottei tuuli vie mennessään (niissä mitään boorejakaan ollut tietenkään). Ja toisessa akseli pyörii ilman suuria vastuksia, joten pyyhkijäkin heilunee ajossa iloisesti mukana miten sattuu, tarttee teherä jottain sille.

Tuo namiskuukkeli keskellä on reteon potikka, volumen säätö on hieman arpapeliä (tyyppivika näissä), mutta sentään ihan kohtuu hyvin vielä toimii, joten ens kesän juttuja vaihtaa tuo jossei nyt pahene mahottomaksi ennen sitä. Ilmeisesti joutuu vielä hiomaan lyhyemmäksi tuota nupin akselia, jos haluaa ettei se nuppi jää liian ulos törröttämään. Ameriikan foorumilta tuli bongattua tämä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”