Dieselin kiekkamittari.
Dieselin kiekkamittari.
Tuli taas ostettua yksi turhake lisää. Eli kierroslukumittari tuohon 240TD linttaan, mahdottoman turha, mutta itse tykkään, kun on mahottomasti nippeleitä ja nappuloita ja mittareita. Ongelmana on se, että kun laturiin väsäsin mittarin kaipaaman W-navan, ja siihen mittarin kytkin, niin tyhjäkäynnille mittari väittää 3500rp/m kalibrointiruuvista ei saanut kuin nostettua lukemaa. Onko kukaan muu tämmöistä omaan autoonsa asentanut, niin, että se on toiminut? Olisi kiva tietää, mikä meni vikaan. W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa, eikös se näin mene?
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla...
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa
Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.
Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa
Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.
Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla...
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa
Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.
Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
mulla o autocaugessa säätöruuvi millä sen saa sääjettyä oikeelle tasolle siellä mittarin takana. ruuvia pyörittelemällä sai sääjettyä suunnilleen kohilleen,pientä heittoa kuiten oli mutta näki nyt hieman että millä tasolla mennee...E200D kirjoitti:En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla.wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla...
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa
Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.
Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
mulla o autocaugessa säätöruuvi millä sen saa sääjettyä oikeelle tasolle siellä mittarin takana. ruuvia pyörittelemällä sai sääjettyä suunnilleen kohilleen,pientä heittoa kuiten oli mutta näki nyt hieman että millä tasolla mennee...InsaneMe kirjoitti:E200D kirjoitti:En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla.wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla...
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa
Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.
Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
T.Sankari[/quote
Joo, takana on säätöruuvi, sillä saa säädettyä tyhjäkäynnillä kierrokset 3500-6000 alueelle, eli viellä pitäis alemmas päästä.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Aijai, tuo se ois herkku. Onkos tuo ihan 123:sen oma kiekkamittari? Tommosi vaan ei taho mistään löytää, vaikka kuinka penkaa. eBaystäkin oon löytän vaan benssan kiekkamittareita... Mutta etsivä löytää.Leemu kirjoitti:Esmes tuommosen ku metästää nii on paljon passelimman näkönenkin kuin piilteema/motonet tuotoksetE200D kirjoitti:Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Noniin, jäi vastukset kokeilematta tuohon autogaugeen, kun käsiini sattui VDO:n kierroslukumittari. Ja nyt toimii.
Kuva on huono kun ei ole kun tuo wanha kännykkäkamera...
Kalibrointiruuvia en löytänyt vielä mittarista, kait se jossain luulisi olevan... Saisi oikein kohdilleen.
Kuva on huono kun ei ole kun tuo wanha kännykkäkamera...
Kalibrointiruuvia en löytänyt vielä mittarista, kait se jossain luulisi olevan... Saisi oikein kohdilleen.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
saiskohan tuon pelaamaan 310D sprintterissä ihan bolt on? samanlain ainaki ku 208D:n mittari, mutta tuossa 310:ssä on pelkkä kello. voisin nimittäin ostaa tuon sitLeemu kirjoitti:Tuo on 124:n saanee sovitettua muihinkin, ainakin niitä on jokuset laitelleet.
Tuon saa 20€
ainakin luulisin et menis tuohonkin mittariin senkun vaihtaa kellon tilalle?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Luulisin, että onnistuu kellon säätönuppi voi aiheuttaa päänraapimistaVensku_ kirjoitti:saiskohan tuon pelaamaan 310D sprintterissä ihan bolt on? samanlain ainaki ku 208D:n mittari, mutta tuossa 310:ssä on pelkkä kello. voisin nimittäin ostaa tuon sit
ainakin luulisin et menis tuohonkin mittariin senkun vaihtaa kellon tilalle?
Anturipolitiikasta en sitten tiedä, kone on vissiin OM602? Jos on niin siitä kai löytyy ainakin paikka anturille..
124:sissa on vissiin anturi valmiina jos autossa on egr vaikka ei kierroslukumittaria olisikaan, rintteristä en sitte tiiä..
Eipähän tuo ois kallis kokeillakkaan. Mutta jos otan tuon mittariston auki, ja katon vähä miltä näyttää?
Kojelautahan on päreinä pitkin autoo. Mittaristokin on ihan kun vaan ottaa kätösille ja kattoo.
Ja konetyyppihän lukee tosiaan tuossa sigussa.
Luulis että tuossa on väkisinkin se anturi, kun on sähköset kaikki syötötkin yms...?
Kojelautahan on päreinä pitkin autoo. Mittaristokin on ihan kun vaan ottaa kätösille ja kattoo.
Ja konetyyppihän lukee tosiaan tuossa sigussa.
Luulis että tuossa on väkisinkin se anturi, kun on sähköset kaikki syötötkin yms...?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Juu kattohan vaan jos sen saa sopimaan, ettei käy niinkuin mulle.Vensku_ kirjoitti:Eipähän tuo ois kallis kokeillakkaan. Mutta jos otan tuon mittariston auki, ja katon vähä miltä näyttää?
Kojelautahan on päreinä pitkin autoo. Mittaristokin on ihan kun vaan ottaa kätösille ja kattoo.
Ja konetyyppihän lukee tosiaan tuossa sigussa.
Luulis että tuossa on väkisinkin se anturi, kun on sähköset kaikki syötötkin yms...?
Ei ole ollut varmaan 4-5 vuoteen sitä autoakaan johon tuon mittarin ostin vaan edelleen se on asentamatta
Täytyyhän sen jostain saada kierroslukutieto juu jos kerran on sähköpumpulla, tiiä sitten onko se anturi samanlainen
Jaa, mahtaakohan tuolla olla tarvittavia kontakteja...
Ei siellä ainakaan noita piikkien "vastakappaleita" ole kuin nuo 2, mitkä kello vaatii.
Millanens tuo Leemun mittari on takaanta? Että mahtaako tuossa olla mitään mahkuja saada tuota toimivaan kohtuu helpolla?
Punasessa kohtaa on ainoastaan noille tapeille laahaimet. Joista kello saa jännitteensä... Mutta mahtaako noissa muissa olla mitään eloa?
Ja onhan tuo Leemun mittari näemmä muutenkin erilainen, sitä kattelinkin että tuosta puuttuu tonni...
-Ei taida tuo 124:n mittari passaa sprintteriin ihan noin vaan, josko toi muovinen tausta on tuossa mittarissa vielä kiinni?
Ei siellä ainakaan noita piikkien "vastakappaleita" ole kuin nuo 2, mitkä kello vaatii.
Millanens tuo Leemun mittari on takaanta? Että mahtaako tuossa olla mitään mahkuja saada tuota toimivaan kohtuu helpolla?
Punasessa kohtaa on ainoastaan noille tapeille laahaimet. Joista kello saa jännitteensä... Mutta mahtaako noissa muissa olla mitään eloa?
Ja onhan tuo Leemun mittari näemmä muutenkin erilainen, sitä kattelinkin että tuosta puuttuu tonni...
-Ei taida tuo 124:n mittari passaa sprintteriin ihan noin vaan, josko toi muovinen tausta on tuossa mittarissa vielä kiinni?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Nojuu ei se varmaan kyllä ihan heittämällä passaaVensku_ kirjoitti:-Ei taida tuo 124:n mittari passaa sprintteriin ihan noin vaan, josko toi muovinen tausta on tuossa mittarissa vielä kiinni?
Voin joutessani näpätä kuvankin, mutta siihen tulee kolminapainen liitin kierroslukumittarin johdoille ja kellolle on oma yksinkertainen liitin.
Ei se kyllä taida tuohon sopia ilman kirvestä
No pari fiskarssia kyllä löytyy.
Huoh, pirulainen, pitikös tämänkin mennä näin vaikeeksi.
Lähinnä pitäis ottaa tuosta kaksnollakasideestä mittaristo irti, kokeilla sitä suoraan, toimiiko jenkakello, jos toimii, niin kokeilla sitä tuossa kolmesataakympin mittaristossa... Että sais tietää siis että onko tuossa mittaristossa valmiutta edes tuolle runditarkkailijalle... Mutta koska 310D:n koneessa ei oo öljyjä, öljypohjasta puuttuu pultit, niin menee hetki että voi edes kokeilla.
Huoh, pirulainen, pitikös tämänkin mennä näin vaikeeksi.
Lähinnä pitäis ottaa tuosta kaksnollakasideestä mittaristo irti, kokeilla sitä suoraan, toimiiko jenkakello, jos toimii, niin kokeilla sitä tuossa kolmesataakympin mittaristossa... Että sais tietää siis että onko tuossa mittaristossa valmiutta edes tuolle runditarkkailijalle... Mutta koska 310D:n koneessa ei oo öljyjä, öljypohjasta puuttuu pultit, niin menee hetki että voi edes kokeilla.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Piru vie, se kuva on ihan unohtunu
Koitan tänään näpätä.
Piru vie, se kuva on ihan unohtunu
Koitan tänään näpätä.
http://www.google.fi/imgres?q=tachomete ... 8,s:0,i:92
edittiä: netistä löyty kuva
Koitan tänään näpätä.
Piru vie, se kuva on ihan unohtunu
Koitan tänään näpätä.
http://www.google.fi/imgres?q=tachomete ... 8,s:0,i:92
edittiä: netistä löyty kuva
Jos haluatte orkkismittarin toimimaan helposti ja halvalla laturin W navasti niin tehkää näin: ostakaa biltemasta diesel kiekkamittari joka ottaa pulssin W navasta, hajottakaa se ja irrottakaa ne kaksi johtoa bilteman mittarissa musta ja punainen jotka menevät viisaria kääntävälle käämille, sitten kytkette bilteman mittarin piirilevyn käyttämään orkkismittarin viisaria kääntävää sähkömagneettia. Mersun mittarin käämille menevä ruskea johto on maa joka kytketään piirilevyn mustaan johtoon ja orkkismittarin punainen piirilevyn punaiseen. Näin saadaan toimiva orkkis kiekkamittari joka ottaa pulssin laturin W navalta. Kalibrointi suoritetaan bilteman mittarin piirilevyssä olevaa säätöruuvioa pyörittämällä. Näin tein omaan W123 mersuun kun pähkäilin miten saan ebaystä hankkimani orkkismittarin toimimaan. Ohjeista en sitten ota vastuuta jos joku polttaa mittaristonsa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tuo Jarin vinkki on hyvä. Minä laitoin w126:seen aikanaan bilteman koko kiekkamittarin originaalin paikalle. Ainoa mikä tuosta erottuu ulospäin on nuo ruuvit millä koneisto on kiinnitetty etulevyyn. Tuo viritys on toiminut jo monia vuosia.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.